Nizozemci snižují rychlost na dálnicích na 100 kilometrů v hodině

Dálnice A7 přes Afsluitdijk - uzavírací hráz, která rozděluje záliv Zuiderzee na dvě části: Waddenzee a uměle vytvořené jezero Ijsselmeer. Foto: Jan SůraDálnice A7 přes Afsluitdijk - uzavírací hráz, která rozděluje záliv Zuiderzee na dvě části: Waddenzee a uměle vytvořené jezero Ijsselmeer. Foto: Jan Sůra

Citelně přibrzdit svá auta musejí od pondělí uživatelé nizozemských dálnic. V zájmu ochrany životního prostředí budou v denních hodinách jezdit

Citelně přibrzdit svá auta musejí od pondělí uživatelé nizozemských dálnic. V zájmu ochrany životního prostředí budou v denních hodinách jezdit pouze stokilometrovou rychlostí a dosud obvyklých 120 nebo 130 kilometrů v hodině budou moci mít na tachometru jen večer a v noci. Porušování pravidla může řidiče přijít draho.

Od čtvrtka se rozmísťují na dálnicích příslušné značky. Číslici 100 v obvyklém červeném kruhu nově dole doplňuje v černém obdélníku údaj 6–19h. Od 19 hodin do šesti hodin ranních se pak může jet dosavadních 120, nebo zhruba na polovině úseků 130 kilometrů v hodině.

Dopravní správa zároveň upozorňuje, že mnohé navigační systémy mohou ukazovat zastaralé rychlostní limity. Řidiči se proto musejí orientovat podle značení u silnic. Pokuty za zhruba dvacetikilometrové překročení „stovky“ mají podle autoklubů činit asi 174 eur (přes 4500 Kč). Pak sazby dramaticky stoupají a vyměřují se v závislosti na příjmu řidiče.

Ve srovnání s Českem je Nizozemsko rozlohou poloviční. Má ale na 3 000 kilometrů dálnic, zatímco v ČR je aktuální délka dálniční sítě 1 281 km. Nizozemská síť patří k nejhustším na světě.

Snížení rychlosti je součástí balíčku opatření za snížení emisí oxidů dusíku, které představila nizozemská vláda na svých stránkách. Vláda k opatřením přistoupila poté, co loni v květnu nizozemský soud rozhodl odložit velké infrastrukturní projekty kvůli tomu, že země dlouhodobě neplní limity Evropské unie pro emise dusíku. Zákaz výrazně ohrožuje nizozemské stavebnictví, podle vládní analýzy hrozí ztráta více než 40 tisíc pracovních míst.

„Je to nutné zlo a krok, ke kterému musíme přistoupit, nikomu se nelíbí. Ale slouží vyššímu zájmu,“ řekl v listopadu podle agentury Reuters premiér Mark Rutte. Podle něj je cílem ochrana zaměstnanosti ve stavebnictví. Součástí opatření jsou například i nová nařízení na změny v množství bílkovin v krmivu pro dobytek, tím se má snížit objem amoniaku v jejich moči, jímž se následně hnojí a uvolňují emise oxidů dusíku. Ty jsou v Nizozemsku čtyřikrát vyšší než je evropský průměr.

Opatření budí velké vášně zejména mezi nizozemskými řidiči. Odborníci současně i varují před jinými problémy, a to zvýšením nehodovosti. Například nizozemský dopravní psycholog Gerard Tertoolen v rozhovoru pro rozhlasovou stanici Gelderland uvedl, že se obává většího používání telefonů za volantem, protože řidiči se budou při nižší rychlosti „nudit“. „Stovka se jim bude zdát příliš pomalá,“ uvedl.

Vyšší rychlost znamená vždy větší výskyt nehod s vážnými následky. Omezení rychlosti určitě povede k záchraně životů,“ řekl Antonio Avenoso, šéf Evropské rady pro bezpečnost dopravy. Upozornil ale na fakt, že 40 % nehod na dálnicích se odehrává v noci. „Nechat proto v noci na dálnicích rychlost 130 km/h není z tohoto pohledu vhodné,“ dodal.

Rychlost na dálnicích je snížena například i na některých úsecích v Německu či Rakousku, nikoliv však plošně. Důvodem je především snížení hluku v obydlených oblastech.

Nizozemsko neuvádí, o kolik by se měly emise oxidů dusíků snížit. V této souvislosti se ale objevila zajímavá data o tom, jak se v roce 2006 snížily emise ve Švýcarsku, když byla omezena kvůli smogové situaci rychlost na 80 km/h. Podle zveřejněné studie emise oxidů dusíku klesly o 46 %.

ČTK + Zdopravy.cz

Tagy 100 km/h Nizozemsko omezení rychlosti na dálnicích Top
60 komentářů