dpp

Německou železnici podruhé za týden ochromí stávka. DB pokračuje v provokaci, tvrdí odboráři

Jednotka ICE 3neo. Foto: Deutsche BahnJednotka ICE 3neo. Foto: Deutsche Bahn

Stávka potrvá 24 hodin.

80 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal Němčanský

Jak tady správně někdo podotkl – s některými dopravci se odbory dohodly = žádná stávka. Já jsem před časem narazil na tento pozoruhodný kanál strojvedoucího u ODEG a ve videu to mimo dalších platových podmínek, jak se to v de daní atd. atd. zmiňuje. https://youtu.be/n_PRVkOHd2g?si=ErZwY4BF9Peojqyb Video je tuším z konce loňského roku. Samozřejmě je to trochu zvlášní – rus pracuje jako strojvedoucí v německu – kdo by to byl řekl?

Člen Verdi

Pokud se domluví německy a umí německy psát. Tak není problém. Každý má šanci na práci v Německu.

Člen Verdi

Bohužel odbory nemají jinou možnost. My zaměstnanci ve veřejné dopravě děláme moc přesčasů a díky inflaci nám mzdy klesají poslední tři roky. Smutné že DB to nechápou a soukromí dopravci nabízejí bohužel lepší pracovní podmínky. Jako je méně hodin za týden a více dovolené.

Experiment 89P13

Trochu to na mě působí, že DB se stále ještě odmítá nechávat úplně vydírat. Odbory v dnešním pojetí jsou nechutný vyděračský organizace, nic víc.

Achjo

Přesně tak. Je normální, že mezi odboráři a dopravcem dojde k nějakému kompromisu. Tady se odboráři vyloženě snaží DB vydírat, dokud nebude 100% po jejich. Nemůžu se dočkaž, až jejích práce nahradí AI, pak bude klid.

Atom

Důvod proč urychlit autonomní vlaky. Je 21.století je obrovská chyba že železnice je tak nehorázně zastaralá. Smazat všechny normy a začít od znovu.

Jaaa

Normy jsou často psané lidskou krví. Zahazovat ne.

Ale vyházet všechny nesmysly, to jo.

Nokkonen

Jen stávkujte. Železnice se stane pro spoustu lidí nedůvěryhodná a nespolehlivá, přestanou se na ní spoléhat, najdou si jiný druh dopravy a přestanou s ní jezdit. A vy budete mít volného času kolik jen chcete. Doma na prdeli.

Samo

Rušňovodičov je všade akútny nedostatok. Realisticky nehrozí taký prepad aby sa ľuďom čo to chcú robiť nedarilo nájsť pracovné pozície.

Milan

…. a požadované zkrávení pravcovní doby nedostatek zaměstnanců řeší jak?

A nejde jen o strojvedoucí, ale i vlakvedoucí/průvodčí a vedoucí posunu/posunovače – když nebude mít kdo vlaky odvézt či nebude ani objednávka na jejich vypravení, tak co bude s těmito dalšími zaměstnanci?

Jiří Kocurek

Budou organizovat kampaň proti jiným druhům dopravy, jak si to cestující mohli dovolit, jet po vlastní ose, flixbusem, prstem po mapě, nebo mít homeoffice, nedejbože jít na živnost!!!

gwann

Hezka voda na mlyn zavilym odpurcum odboru.

V. K.

Nedivím se, že to Čechy překvapuje. Tady je zvyk jednat se zaměstnavatelem jako nevolník s jeho knížecí jasností. Nikdo tady neumí pořádnou stávku ani demonstraci, a proto nám nezbývá nic jiného než držet hubu a krok a schytávat facky zprava, zleva.

Jeffer

Myslím, že tieto akcie sú tým najlepším postupom na to, aby politici konečne pripravili legislatívny priestor pre autonómne vlaky. To by mohlo zvýšiť motiváciu výrobcov sa vývojom autonómneho riadenia zaoberať. Takže sa naň vrhne nielen „garážovka zo Zahraďáku“, ale aj jednotka elektrickej vodivosti a možno ďalší, napríklad taká studňa medu, ktorá má skúsenosti s autopilotmi do lietadiel a inými formami automatizácie.

A tým vyhrajeme všetci – stroj si, aspoň zatiaľ, nebude brať odpočinok, dovolenku, sickday, nebude protestovať proti pracovnej dobe… A strojvodcovia budú mať hromadu voľného času.

KrizeVychodniSpolecnosti

“Senk ju fur trevelink vis dojče bahn. “

mgr.pavel

Au, fídrzén, nicht! (bude znít odpověď naštvaných cestujících)

Experiment 89P13

A od zítra do středy nastupují do akce vyděrači z Lufthansy. Moc hezky to v tom Německu vedou…

Emanuel

Jo a přesně proto jsou VRTky super, aby u lístku za ceny letenky ještě o tom jestli ten den někam pojede rozhodoval nějakej odborářskej strejc, kterýho máme dotovat, dokud neumře.

Micky

Než bude VRT, tak třeba autonomní řízení pokročí. Řekl bych, že takový způsob stávkování tyto snahy o vývoj a zavedení tétp technologie jenom posílí.

král j

Naštěstí toto u nás není možné. Díky kolektivnímu vyjednávání a železničních odborů.

Tim

Odborům které stojí za hovn* a nedokážou vyjednat nic pořádného, to co vyjednali je maximálně tak k smíchu

PvvS

Odbory, který chtěly stávkovat proti zákazníkovi a ne zaměstnavateli ?

mgr.pavel

Srovnáváte dva extrémy. Německý, kde odbory místo slova kompromis jedou taktiku vydírání. S českým přístupem odborů, které.. hele projevují se vůbec?

Martin

…to je kvuli te jedne hodine 😀

Bartol

O tu hodinu nejde. Jde o to, o čem DB nechce mluvit.

mgr.pavel

A o čem DB nechce mluvit?

Mně totiž přijde, že odboráři něco chtějí, DB zlepšuje své nabídky a nabízí kompromisy, ale odbory si furt melou svou. Tedy že odbory jsou ty, co nechtějí mluvit.

Jednak obrazně, dále také doslova. Chtějí si vyměňovat dopisy a ne zasednout u stolu a mluvit. Takové domluvy bývají nejproduktivnější a nejrychlejší..

Bartol

Stávka je základním právem (čl. 9 odst. 3 základního zákona) a zákonným prostředkem k prosazení požadavků kolektivního vyjednávání. Změny základního zákona vyžadují dvoutřetinovou většinu v obou komorách Německa. Co dál, když se tak vyznání? Nebo jen populisticky kecál?

gwann

Po teto zkusenosti se strojvedoucimi bych stahl puvodni nabidku a nechal je stavkovat treba dva mesice.

Ona se totiz nebere vyplata.

Az by to tem grazlum doslo, tak se muzou vratit do prace. S tim, ze si diky skodam na hospodareni zaridili nulovy rust mezd na 5 let pro sebe i ostatni.

Podobne vyderace je nutno bez ohledu na skody nechat vycukat, panicky by to manzelum po druhe chybejici vyplate asi vysvetlily

mgr.pavel

Prosím, nechte si toho slaměného panáka od cesty.

Já jim právo na stávku neberu. Já jen říkám, že jejich postup je amorální, vyděračský a celkově a dlouhodobě železnici i zaměstnance na ní poškodí.

Micky

Mám pocit, že odboráři vlastně nevedí co chtějí, jen potřebují pozornost. A tak si pořád vymýšlí požadavky bez schopnosti kompromisu. Stačí ji banální důvody k vyhlášení další stávky. Nechtěl bych s takovou organizací vyjednávat.

xyz

Jak to vlastně v takových situacích bývá řešeno s NJ z Rakouska směr Francie/Belgie/Nizozemsko? Jedou, nejedou?

mgr.pavel

Anebo za chvíli i se European Sleaper z Prahy přes Německo do Beneluxu..?

Samo

European Sleeper žiadne obmedzenia neuvádza, predpokladám že ich teda na území DE nevozia DB, ale niekto iný. Rovnako to potom predpokladám bude aj po predĺžení aj na úseku z Berlína po českú hranicu.

Nightjet

Jsou v celé trase zrušeny

xyz

Jj, krátce po napsání mého komentáře (v době jeho psaní ještě ne) už měly ve vyhledávači DB příslušnou poznámku.

J.K.

Takže zase Flixbus dvojnásobné ceny a vyprodáno všude, RJ posily … Takový dotační program pro autobusové dopravce .:)

xyz

To ještě ohlásili „brzo“ – 2 dny předem.

Před pár dny vyhrožovali, že to budou oznamovat fakt až bezprostředně před začátkem (což by mmch. znamenalo už zajímavou koordinaci – že až desítky tisíc (?) pracovníků čekají na pokyn, podle kterého se určí, jestli o pár hodin později budou řídit/doprovázet provoz vlaků nebo zda tak záměrně činit nebudou).

Petr

moje žena měla vlakový lístek, teď si bude muset koupit letadlo… jako odbory mi přijdou správné, ale ne do momentu, kdy jejich stávku bude muset platit moje rodina ze své kapsy (last minute letenky jsou samozřejmě jinde než s 2měsíčním předstihem)

Samo

Na tieto účely slúži cestovné poistenie…

Panoramix

To máte trochu zkreslené představy o tom, co kryje cestovní pojištění. To se týká bezprostředních škod způsobených vámi nebo vám, případně storna zájezdu za určitých podmínek. To ale rozhodně není tento případ. DB jistě vrátí jízdné za vlak, na to není ani potřeba pojištění. Ale cena letenky zvolené jako náhradní druh dopravy absolutně nikoho zajímat nebude. Navíc stávka je jednou ze základních výluk z pojištění, jakoukoliv škodu tedy těžko uplatníte jakýmkoliv způsobem.

Samo

To záleží od toho akú poistku si kúpite, samozrejme s nejakým lacným šuntom od Kooperativy platí čo píšete. Ale poistky ktoré kryjú náhradnú dopravu v prípade ak tá pôvodná z nejakého dôvodu nie je dostupná samozrejme existujú, a je to dosť základná feature. Takto mi svojho času napr. preplatili novú letenku ARN-VIE keď som pôvodný zmeškal z nie vlastnej viny.

Petr

Jojo, odbory jsou správné dokud sám neokusíte jejich medicínu…

mgr.pavel

Já (jako nečlen jakýchkoliv odborů) dokážu akceptovat, že někdy stávka odborů má negativní dopad i na můj život. Že to je legitimní a někdy i vhodná forma nátlaku za prosazení svých požadavků. Zaměstnanci obecně tahají za kratší provaz ve vztahu se zaměstnavatelem a odbory to plsu minus narovnávají. A stávka jako forma občanské neposlušnosti je OK, pokud už jde o větší problém zasahující do politiky.

Obecně je princip stávky omezující ostatní lidi v pořádku. Obecně. IMHO ale ne v případě současných německých vyděračů. Ti neznají míru.

Miroslav

Přijde mi že provokují pouze odboráři, nikoliv DB. Uvědomují si vůbec jak moc ty stávky poškozují veřejnou dopravou v Německu?
Není vůbec divu, že plány na ekologičtější dopravu v Evropě jsou těžko dosažitelné. Udělat železnici prioritou, to jde. Ale aby to fungovalo, to už nejde…

Bartol

Jj, odboráři mají na svědomí že plány na dopravu v Evropě jsou těžko dosažitelné. To je logika.🤦‍♂️

danaceks

Stačí správně investovat a třeba vyštípat takové voly, jako je Weselsky…

Bartol

Kde je logika?

mgr.pavel

No ve vašich příspěvcích jsem jí moc nenašel..

Samo

Manažment vzťahov so zamestnancami je úlohou vedenia spoločnosti, nie odborov. Pokiaľ vedenie nie je schopné zabezpečiť nákup pre železničného dopravcu tak základnej služby ako je vedenie vlaku, tak zrejme v tej svojej práci veľmi dobrí nie sú.

Tomáš Záruba

Jestli už se přistoupilo na 36 hod. a většinu peněz, tak by toho fakt už mohli nechat…

Bartol

Je to složitější. Zdá se, že o této záležitosti máte jen povrchní znalosti. Zajímalo by mě tedy, do jaké míry to můžete posoudit?

Granja

Povrchní znalosti má většina naší veřejnosti a zřejmě i velká část té německé. Bohužel média dnes informují různě a dobrat se přesných informací znamená procházet nejrůznější weby a tu mozaiku si poskládat, na což ne každý má čas. Pokud to víte, prosím, jaké jsou skutečné důvody toho, že se stále nedaří ty věci dotáhnout do smírného konce?

Bartol

Odbory v zásadě souhlasí s nabídkou 36hodinové pracovní doby, ale DB kvůli tomu omezila řadu zaměstnaneckých výhod: Z odborových dohod byly vyjmuty nové dceřiné společnosti DB, a dále: méně dovolené než dříve, výrazné zkrácení minimální doby odpočinku, povinnost strojvedoucích vykonávat multifunkční práci (převzetí práce od vozmistra). To vše znamená, že nová zkrácená pracovní doba je de facto zrušena. Zde jsem to velmi zkrátil. DB chce také doplnit novou pracovní dobu takto: „Dokud je to provozně možné“. To je tak vágní, že DB může vše přepsat. DB chce svými předchozími návrhy zpružnit nasazení zaměstnanců tak, aby chyby v plánování (ke kterým… Číst vice »

Air Traveller

Ferova nabidka.

V podstate z toho, co popisujete, se ukazuje, ze je to presne tak, jak si tu vetsina lidi mysli – ze by odborari nejradeji delali dennv tydnu, a pak meli 2 mesice dovolene.

Bohuzel, vyhazet je nemuzou, a odborari toho tezce zneuzivaji.

gwann

Neni nad to, znicit si zamestnavatele.

Alitalia taky stavkovala az do konkurzu.
Kdyz nejsou lidi, nemuzu zaroven snizovat hodiny a pridavat penize, kdyz mam vystup za fixni cenu.

A odborar, co tohle nechape, je skudce, kteremu preju pobyt na pracaku

Granja

Děkuji za odpověď.

M19

Tady totiž převládá mentalita otroka, že. 😁

danaceks

No, já už jen doufám, že se jim to pořádně vymstí a politici jim to dají sežrat. Včera a dnes jsem byl v Německu, takže jsem se této maškarádě výjimečně elegantně vyhnul, ale je mi líto Němců, kteří by na železnici rádi chtěli spoléhat…

Bartol

A jak jím to mají politici dát sežrat? Vysvětlete nám to, prosím. Jsem zvědavý. Přijde Rudá armáda?

xyz

Například tím, že o to menší důraz na železniční dopravu budou dávat.

Že tím více zváží, jestli na některých vedlejších tratích budou dál osobní dopravu objednávat.

Samo

A tým by dali rušňovodičom niečo zožrať? Rušňovodičov je akútny nedostatok, aj pri redukcii výkonov by si tí súčasní v pohode uplatnenie našli.

xyz

Jestli je jich nedostatek při nynějším fondu pracovní doby, pak jich bude o to větší nedostatek při 35 – 36h týdenní pracovní době + všech požadovaných pauzách.

Tzn. i po přistoupení na požadavky hrozí tím vyšší odříkávání spojů atd., tzn. odnesli by to zase objednatelé + cestující.

mgr.pavel

Třeba tak že dají zákon, že stávku na kritické infrastruktuře (včetně železnice) je možné oznamovat alespoň s týdenním předstihem, aby měl cestující aspoň nějakou jistotu.

Nebo omezením jiných práv odborů, co si berou miliony cestujících jako rukojmí beze snahy o přijmutí nějakého kompromisu.

Bartol

Stávka je základním právem (čl. 9 odst. 3 základního zákona) a zákonným prostředkem k prosazení požadavků kolektivního vyjednávání. Změny základního zákona vyžadují dvoutřetinovou většinu v obou komorách Německa. Co dál, když se tak vyznání? Nebo jen populisticky kecál?

Air Traveller

Mame spoustu zakladnich prav, ale to unvetsiny normalne smyslejicich lidi neznamena, ze budou delat takovou rotyku, jako odbory v rajchu.

Odbory byly v minulosti fajn, ale prezily se. Jejich roli je potreba rekodifikovat tak, aby se cela zeme nestavala rukojmim zhyckanosti jejich clenu.

Bartol

Vaše hloupost nebolí?

Air Traveller

ani ne.

odbory at se staraj o to, ze je dodrzovan zakonik prace.

a tim at to hasne. a kdo ma pocit, ze ma malo, muze dat vypoved a jit delam jinam, tak jak je v normalni komercni sfere bezne.

kdybych ja svymu chlebodarci rekl, ze chci pracovat tri dny v tejdnu, za stejny penize, tak by si poklepal na hlavu a poslal by me do haje.

tahle sorta militantnich odboru kazi povest normalnim odborum, kde si jejich sefove nekompenzuji napoleonsky komplex, ale funguji na konstruktivni bazi.

Rosolozub

V zákonících práce je taky něco o odměňování a překvapivě i bezpečnosti práce.
Takže se asi starají.

Air Traveller

nevsiml jsem si tam niceho o tom, ze by si mohli brat miliony lidi jako rukojmi a vydirat jemo zamestnavatele.

gwann

Neboli, akorat vy jste obhajce vyjimecne vypecenycjj sobcu

mgr.pavel

Dokážete diskutovat v rámci pravidel diskuze?

Nebo mám být zlý a napsat redakci?

mgr.pavel

To co slepě kopírujete odjinud, to nijak nerozporuje můj příspěvek.

xyz

Tohle by ti samí odboráři nenechali projít – to by asi hrozili „časově neomezenou stávkou“, dokud by toto vláda/parlament nestáhly z projednávání.

Stráťa

Nejlíp tím že odstraní překážky kterými se železničáři, drážní úřady atd. snaží bránit autonomnímu řízení vlaků.

M19

Nebojte, a pak to dají sežrat vám. Krásná ukázka russké mentality.

gwann

Obecne existenci odboru podporuji. Ale ne tehle bandy vyderacu.

A mimochodem, jak by se vam libila stavka ve vodarne? Nebo teplarne? A kdo rika, ze se tohle nema..je Rusak.

Premyslejte trochu….krmime si takto akorat skudce, co nahravaji Rusum