Německo ve francouzské verzi. Odboráři na 50 hodin zastaví železniční provoz

Dubnová stávka železničářů v Mnichově. Foto: EVGDubnová stávka železničářů v Mnichově. Foto: EVG

Důvodem třetí stávky od března je opět spor o navýšení mezd.

102 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vašek

Mají můj obdiv a držím palce. Na to jsme nikdy neměli koule, vždy chápeme nějakou složitou situaci.

Koro

To by čuměli, že základní plat českého strojvůdce je 1500 Euro 🙂

Lukáš Chytil

Tak to pěkně přidej. 😉

Koro

U ČD je základní plat 36.340 Kč ve 12.platové třídě. (Většina je v 11.třídě). To je 1543 Euro. Pokud víte, co je to základní plat. Že je tam x ubohých příplatků, které vám poté krátí mzdu při nemoci a dovolené, to je věc druhá.

veli.k

Nemoc a dovolená se vypočítává z vaší průměrné mzdy. Tzn. včetně příplatků, ne ze základního tarifu.

Koro

Ano, čistá mzda vám samozřejmě chodí bez nemoci a bez dovolené včetně příplatků, proto za něco stojí. A počítá se z toho průměrná. Ale pokud marodíte nebo jste na dovolené, tak se vám ty příplatky krátí v tom daném měsíci. Ne nadarmo se sranduje, že základní mzda bude za chvíli 20tis Kč a stravné 1000 za směnu

Lukáš Chytil

Psal si českého, ne u národního dopravce. Já mám základ o víc jak 10.000 větší. 😉

Vectron

Plne souhlasim,alespon za cdcargo😏🤭😉

Matus

Když si představím jaké tam platí šílené ceny za některé jízdenky na vlaky IC apod. a už by mi tento rok poněkolikáté kvůli stávce spoje zrušili, asi bych se na to vyprd a jezdil autem. Takhle němci do vlaků lidi určitě z aut nedostanou.

mgr.pavel

Němci by možná lidi z aut do vlaků rádi dostali, ale němečtí železniční odboráři ne..

Marcel Štancl

Dostanou je do osobáku za 49 Euro měsíčně.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Nojo a dobře nám (vám) tak. Volili jste Zemana a Babiše, kteří svorně zlikvidovali jedinou levicovou stranu. Odbory u nás už 20 let nejsou.

Vašek

Ty u nás nejsou od r 1948.

Pako

No když vezmu, že by jim prošlo navýšení o cca minimální mzdu v ČR, tak to bude asi nějaká ta nespokojenost i na naší železnici.
Vidím to brzy na plný Václavák.
Jinak docela smutek pokud bude minimální mzda na v DB vyšší než můj VŠ plat, který je na české poměry dost slušný.

Peeetr

Na tvůj VŠ ti se.e pes, podle nejuznávanějších západních ekonomů, je i romská uklizečka ze Šluknovska kapitalisticky výkonnější, pokud zajíždí uklízet do Německa, a tam ji za to ocení vyšším platem.

rhol

Shodou okolností jsem v obraze, protože spojem 5441 jezdí romské uklizečky hákovat do Bad Schandau a hulákají na celý vlak. Prý berou 1500 € (předpokládám, že netto), dřou jako draci, zásadně nestíhají a vedení jim strhává grošíky při každé příležitosti. Prý se na to vykašlou, půjdou někde tady dělat dvanáctky (???) a budou na tom skoro stejně. Prodávám, jak jsem koupil. 🤔

Martin

Jezdím s autobusem po Německu.
V Německu patřím k těm hůř placeným zaměstnancům se silně podprůměrným platem.
Beru víc, než kolik jsem kdy měl v ČR jako absolvent pardubické dopravní fakulty.
Stačí to takhle? 🙂

K6_

A co takhle srovnat s platama i ceny? V Německu si za cenu českého oběda v hospodě nedáš ani polívku.

Vašek

Zboží v obchodech je na stejno, za 5 éček se nacpeš u rákosníka k prasknutí, bydlení mají o dost dražší.

Djed

Jdi toto vyprávět chlapům do hospody…

IGCT

U nás by to taky chtělo generální stávku.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Proč?

Pako

To ne, ale minimálka by mohla dost jít nahoru. Hlavně ve firmách úplně nevlastněných tím, kdo měl ve volbách plnou hubu toho, že by se jako prezident rval za lepší život svých voličů.

Leinad

Já jsem spíše pro zrušení minimálky.
A zrušit naprostou většinu dávek, místo nich dát slevu na poplatníka cca dnešní životní minimum.

xyz

Minimální mzdové tarify šly v posledních letech nahoru ažaž.

Mmch. takový krok by dost možná měl za následek (další) růst inflace.

xyz

Proč by lidé měli zastavením své práce poškozovat své soukromé zaměstnavatele?

Peeetr

Protože soukromí zaměstnavatelé měli desetiletí ty blbé keci, že za branami čekají zástupy levnějších náhradníků, a nakonec si v praxi nedokáží udržet ani většinu Ukrajinců, pokud za ně mají poctivě odvádět daně.

xyz

Můj dotaz mířil ke „stávce proti vládě“, v návaznosti na příspěvek, na který reaguji.

Tzn. asi jsem to nenapsal dostatečně přesně – proč by lidé měli zastavením své práce NA PROTEST PROTI VLÁDĚ poškozovat svého zaměstnavatele?

jal

Proti vládě se nemá protestovat, je ji třeba poslouchat. Už kdysi bylo řečeno, že panovník je z boží vůle a bohu se neprotivíme. : – )

Vláda nastavuje pravidla.
Pokud nastaví hokejová pro fotbal, budeme v tom mít hokej.
Budou tribuny mlčet?

xyz

Jaká „hokejová pravidla pro fotbal“?

Plus platí otázka – proč by „protestem proti vládě“ měl být poškozen (leckdy soukromý) zaměstnavatel, který s tím nemá nic společného?

mgr.pavel

Protože za svou práci dostávají hodně mizerný plat?

Jestliže je jejich práce tak důležitá, že zastavením poškodí zaměstnavatele, ať je také adekvátně oceněna.

Stávka za zvýšení platů je *obecně* legitimní postup. Píšu „obecně“, ne teď o německých odborářích, co neznají slovo kompromis.

PvvS

A proč to tedy dělají ? Pokud si někdo furt stěžuje na to, jak se musí dřít a dostává za to málo peněz, tak je něco špatně. Buď je tak neschopný se zvednout a jít jinam, kde dostane víc, nebo moc dobře ví, že by o něj zájem jinde neměli. A pak je na zaměstnavateli, zda o ně má zájem a přidá, nebo si „sežene“ náhradu.

Petr Frýdlant

A to vyhrožovali o stávce co potrvá týden. Jsou měkký.

Leinad

To je normální při vyjednávání, žádat víc mež chci a „ustupovat.“

mimochodem

Pred rokem byla nemecka minimalka nekde mezi 9 a 10 EUR/h, v kvetnu sel jednorazovej „energetickej“ bonus 300 EUR, od rijna je minimalka navysena na 12 EUR/h. Cili ten, kdo mel pred rokem 13 EUR/h, je tedka sotva nad urovni minimalky. Zadnej slagr, naopak citelny relativni propad zivotni urovne. Tech 13 EUR/h ma byt navic nova minimalni mzda na zeleznici. Nu, maji tam kuci zadelano na hezkou inflacni spiralu… a pritom Nemci maji z opakovani hyperinflace z minuleho stoleti dodnes strach. To v Cesku se toho nebojime, tretina uspor oproti stavu dva roky zpatky je fuc, ale to vadi jenom… Číst vice »

Peeetr

Německo se vydalo anglosaskou cestou, kde třetina pracujících pobírá okolo minimální mzdy, a bude to potřebovat, když kvůli drahé a nedostatkové elektřině, co jim tam zařídili zelení, bude rychle končit hodně průmyslových výrob, kde dělníci mohli dosahovat světově nejvyšších platů.

Josef Trögl

Německo investuje do obnovitelných zdrojů energie velmi mnoho a to i do výzkumu stabilizace sítě a akumulace energie. Nebál bych se, že budou bez energie, i když t.č. trochu dováží.
Je ale pravda, že odstavení jaderných elektráren nebyl nejlépe načasovaný krok.

mimochodem

Nemecko investuje v prvni rade do uhli. A to tak moc, ze kvuli rozsirovani uhelneho dolu redukuji vetrny park. Jeden by se smal, nebyt to k placi. Druhak je cela jejich Energiewende mozna jen a pouze kvuli tomu, ze vedle nich je CR, ktera na sobe necha drivi stipat a funguje jim jako obrovska baterka. Malo sviti/fouka, nevadi, rozjedeme plynove Pocerady a elektrinu vyrobenou za draze nakoupeny plyn (od Nemcu) jim posleme. Sviti a fouka hodne, nevadi, Pocerady zhasneme a pretoky OZE holt spotrebujeme. Jooo, ze maji vize o zelenych vodicich a syntetickych palivech vyrabenych z prebytku OZE „nejpozdeji do… Číst vice »

plp

Tak hlavně, že se stávka ukončí ve středu. Ve čtvrtek je státní svátek, ten tím naštěstí není ohrožen.

J.K.

Bude stávkovat dopravce, nebo infra? (Nebo obojí? )

Zajímá mě to kvůli nákladce, kolik nákladu se přesune na silnice…

Fandík

Taky si říkám, že jako řidič autobusu neberu zrovna nejvíc, ale odbory takové jako ve Francii nebo v Německu nemáme. Takže můžeme maximálně nadávat ve zdejším foru nebo na Facebooku.

Hasler

A nebo jít za šéfém s pořádným papírem v ruce, kam člověk napíše proč by měl dostávat víc a o kolik (A do toho se klidně počítá i rodinná situace… Ale je fajn taky napsat co člověk zaměstnavateli přinesl) a promluvit si o budoucnosti. Je smutný, jak každej brečí jen někde na internetu, ale tuhle práci si dá málokdo. A nejlepší na tom je, že v naprosté většině případů ti kteří to udělají se rozumně domluví ke spokojenosti obou stran (zvýšení mzdy vs neodchod důležitého zaměstnance).

Stačí projevit zaměstnavateli taky trochu úcty k tomu, že člověka zaměstnává…

Desura

tu botu máš jen olizovat, ne ji sežrat celou

Hasler

Nepřijde mi, že by žádost o zvýšení mzdy podložená fakty byl vlezdoprd*lismus… Spíš mi to přijde jako normální.

Desura

důležitý je ten závěr, aneb respekt milostpánům zaměstnavatelům za to, že se uvolili zaměstnat lůzu. nejlíp by měl zaměstnanec platit za příležitost pracovat.

Hasler

Furt můžete podnikat. Jinak si prostě musíte uvědomit, že ať je zaměstnavatel jakkoliv dobrej, jste tam Vy pro něj, ne on pro Vás.

mgr.pavel

Explicitně vypichuji tato dvě v diskuzi použitá slova:

Respekt není vlezdo…elismus.

slsp

To moze fungovat niekde u garaznika zo styrmi autobusmi. U velkych koncernoch typu Arriva, Icom a Busline, kde ste polozka v Exceli, vas aj s vasim papierom poslu niekam.

Jan

Pokud je nedostatek řidičů, tak si v tom Excelu spočítají kolik je bude stát navýšení a kolik placení poktu za neodjeté spoje plus hledání náhrady.

Peeetr

Jste úplně mimo, v obřích korporacích by pak byli i žalováni za diskriminaci, kdyby měli platy nemanažerů tak individualizované.
A v českých středních firmách postupují často dokonce úplně obráceně, a novým začínajícím zaměstnancům s hypotékou dávají větší platy než zkušeným zaměstnacům s daleko větším hodinovým výkonem, kteří ale mají vlastní baráky a děti už vyrostlé, takže dokáží v pohodě vyžít klidně s polovinou než potřebuje vykořeněný mladší dlužní otrok zakládající rodinu.

Leinad

Tak co třeba je poslechnout a jít někam, kde zaplatí víc?

Peeetr

V rámci města to jde, ale jinak je vždy jednoduší stávkovat, než se muset stěhovat.

Josef Trögl

Vzhledem k nedostatku řidičů určitě nepošlou.

JGR

A titul pablb týdne vyhrává….Fandik

qěcy

A jak se domluvíš u profese, kde je uplatňována tarifní mzda bez možnosti individuální?

Hasler

Například osobním ohodnocením. To je pokud se nemýlím nenároková část platu odvíjející se od výkonnosti zaměstnance, nicméně jak v soukromém sektoru tak i ve státní správě (pozor píšu pouze o mnou známých částech, asi to není uplně všude) to bývá stabilní část mzdy/platu. A osobní ohodnocení je plně v režii šéfa oddělení a pokud člověka potřebuje, myslím že by měl být schopen domluvit zvyšení OO pro určitého zaměstnance.

qěcy

Jsou firmy, kde je veškeré hodnocení u stejné profese stejné. Pouze se strhává za chyby a zmetky.

Hasler

Pak jsou tu další možnosti, nepracovat tam a hledat jinde nebo si třeba zvýšit kvalifikaci abych dosáhl na místo, které to má. Pokud nechci, musím se prostě smířit s diskomfortem… Všechny dřívější rozhodnutí vedly k tomu kde teď člověk pracuje. Pokud to chci změnit musím začít u sebe nikdo jiný to neudělá…

Vě#tec

Hraběcí rada

Mic

Taky bych bral takoveho zamestnavatele…
Muj z. Velkopansky vyhodil doktora (jedineho s prislusnou specializaci) a kdyz zjistil, ze je problem, misto mu nabidli za puvodni plat. A manadement se moc divil, ze se dotycny nevratil… Jo, spital neni statni…

Hasler

Taky jsem pár zaměstnavatelů prošel a to i v Německu abych našel toho, který bude mít kompetentní vedení a dokáže se přizpůsobovat potřebám zaměstnance (například brát v potaz změnu v rodině a po narození syna například brat v potaz to, že už v práci nemůžu být víceméně jak je potřeba, ale chci mít čas na rodinu a trávit víc času na HO).

Hasler

A samozřejmě taky to není v každém oboru. To už je dejme tomu „riziko povolání“. Ale postupně se i tyhle nálady mění a zaměstnavatelé se začínají orientovat na kvalitní lidi a reaguji na jejich potřeby čím dál tím víc.

K6_

Šéfovi je tvoje osobní situace u zadku. Plat se neodvíjí od toho, kolik máš dětí a jaké máš koníčky. Když chceš víc, tak víc makej, a jestli se ti něco nelíbí, tak můžeš jít. Takhle to funguje.

Lukáš Chytil

Jak komu, jak kdy. Když přijdeš za generálním ředitelem ČD nebo SŽ, tak tě maximálně poplácá po rameni a tím to skončí.

Když za nadřízeným přijdeš v nějaké menší firmě, tak se většinou snaží najít kompromis mezi tím co potřebuje zaměstnavatel a jeho zaměstnanec.

Nejlepší zaměstnanec, je spokojený zaměstnanec, tohle si tady bohužel většina lidí neuvědomuje.

Hasler

Tak záleží, mému šéfovi to u zadku není. Ne všichni jsou jako Váš šéf.

Tuňák

Tohle by fakt mělo být zakázané – doprava je kritická infrastruktura, která prostě musí fungovat vždy. Stejně jako třeba doktoři – neexistuje že zavoláte 155, a ozve se automat, že nikdo nepřijede, protože stávka.To není jako když se stávkuje někde ve fabrice, kde to poškodí akorát majitele. Tohle poškozuje ekonomiku celého státu a důvěru lidí.

Vojtěch Suchan

Ne, tohle je základní součást demokracie.

J.K.

Základní součást demokracie je svoboda jednotlivce… Tzn. že si můžete vybrat práci jakou chcete. Ne že lpíte na jedné konkrétní práci, a pak se rozhodnete hromadně nedělat protože vás málo platí.

Zeryk

To je píčovina

mgr.pavel

Součástí demokracie je také svoboda sdružovat se a jako nějaký spolek (profesní, odborářský, NGO,..) vysvětlovat politikům důležitost své agendy a proč by ji měli prosazovat. Třeba tripartita se zastoupením odborářů má smysl.

Odboráři obecně smysl zkrátka mají.

ALE němečtí železničáři zde IMHO spíše vydírají než vyjednávají. Požadují navýšení platů bez pořádného zdůvodnění a odmítají ustoupit na kompromis. A vydírají stávkami k prosazení přesně svých požadavků, ani o krok méně. TOTO mi přijde na jejich přístupu špatně.

J.K.

Jo, to ano, ale jestli má mít každý svá práva, tak ten pojem „každý “ zahrnuje i toho zaměstnavatele, třeba s právem opakovaně stávkující nějak… Vyřešit. Protože jestli dáte neomezená práva jedné straně a nulová práva druhé tak je to recept na katastrofu. Viz tady DB, odbory nemusí mít nikdy dost, tak si vystávkují 100%, 200% , a co pak ? Dostanou je. A doprava bude nekonkurenceschopná a ten podnik padne stejně, a ty lidi skončí v jiné práci stejně . Musí tam být nějaká míra přiměřenosti a práva pro obě strany, ne selektivně jen pro jednu. Zvlášť když jde… Číst vice »

qěcy

Jenže zaměstnavatel, čím je větší, tím schopnější právní oddělení si zaplatí. A to se právě u zaměstnanců má řešit kvalitními odbory, aby síla na obou koncich páky byla zhruba stejná.

mgr.pavel

Ve svém prvním odstavci jsem psal o významu odborů obecně. Ve druhém zkritizoval německé železniční odboráře konkrétně.

Vy kritizujete německé železniční odboráře. V tomto nejsme ve sporu.

(vy jen svou kritiku někdy generalizujete na všechny odboráře, což už je unáhlené zobecnění)

Leinad

Dopravní infrastuktura je kritická součást. Neexistuje, že hasiči neprojedou, protože silničáři stávkujou, dopravní policie nechává bez důvodu zavřený vjezd do volného tunelu,…
I v těhle zaměstnáních se dá stávkovat – lékař jen ošetří akutní případy. Hasič jen zachrání životy a majetek(žádná asistence, dětské dny,…). Proč by výpravčí nemohl „jen pustit vlaky“

Kubrt

Co jiného dělá výpravčí, kromě „pouštění vlaků“ (a vedení dokumentace k tomuto)?

Leinad

Minimálně pouští na pracoviště studenty na praxi 😀 a nechci otevírat Německé předpisy a hledat tam úkol, který se dá odložit.
Ve staničním rozhlasu před a za každou hláškou může znít „dneska stávkujeme“ 😀
Těm pár vlakům, které jedou, nedávat zelenou ulici, ale stavět přesně na čas odjezdu.

Lukáš Chytil

To už je normálně, v tom případě se u nás stávkuje furt. 😉

*h8*

Za mě je to vydírání. Odnesou to totiž nevinní, co s danou situací nemají nic společného.

Leinad

Stávka jo, ale základní infrastruktura musí fungovat.
Lékař má hromadu možností jak stávkovat, ale urgetní věci záchranky fungují. (Že kromě výjezdů dělá ZZS školení první pomoci pro veřejnost, zaměstnanec chodí na porady,… to může odložit)
Když chce výpravčí stávkovat, ať to taky dělá tak, aby vlaky projely(tranzit těch co nestávkují)

Jan

Ano, doprava je kritická. Ale to pak nemůžete z dráhy udělat akciovku, jejíž hlavním a jediným cílem je zisk.

Josef Trögl

Ani SŽ, ani DBNetz nejsou podnikatelské subjekty.

Kubrt

Což po SŽ nikdo nechce (tedy kromě Axela).

Leinad

Taky Spržel akciovka nejsou.

noerf

Doprava není kritická infrastruktura. Hlavní problém je spíše v tom, že módy dopravy se začínají výrazně dělit na tržní (určité standardy kvality za které si cestující platí – Flixbus, Regiojet). A pak objednávaná doprava, kde dopravce jezdí v objednávce nezávislé na počtu a potřebách cestujících, navíc je zde posledních několik let patrný zvyšující se poměr nákladů krytých z veřejných rozpočtů oproti tržbách vybraným od cestujících. A pak se těžko predikuje, kdy a jak stát bude kompenzovat klimatickety, slevy pro určité skupiny obyvatel. A obecně poměrně významné zadlužení společnosti jak DB či ČD a udržování určitého status quo, že objednátelé budou… Číst vice »

Peeetr

Stávka je spíš nedílná součást bankovního kapitalismu, kdy banky tisknou peníze, a plebs potřebuje vyrovnávat spotřebu těch papírků, aby se jen nehromadili u spekulantů.

libor

přesně vyházet vedení odborů, zrušit a zakázat odbory!

Zeryk

U nás to nehrozí.

Libcha

Doufejme.

Petr Frýdlant

Mooooc tím bych si nebyl tak jistý. Jednání začínají a možná se budeme brzy divit. Ale nebude stávkovat kvůli platům.

Lomb

A kvůli čemu?

Vě#tec

Kvůli hnusu fialovýmu

Martin

Kvůli tomu si klidně stávkuj 🙂 Těch pár lidí, kteří nepřišli do práce, si zbytek národa ani nevšimne 🙂

xyz

Kvůli tomu, kvůli čemuž bylo vyhrožováno tzv. časově neomezenou stávkou už v lednu 2009 – tedy zdanění jistých nepeněžních forem mzdy. 🙂

Jarda V.

Mám za to že dneska „fialovci“ vylezou s tím jak nám zatáhnou opasky a třeba hned zítra budeme stát s vidlema před Strakovou akademii

JGR

Na to jsou v tomto národě moc velký srabi

Andrej

A pokud by nebyli, tak co dál? Vyženeme Fialu vidlemi a co pak? Co bude dál? Znovu Babiš? Jak ten vyřeší ten masivní deficit?

K6_

Babiš ho hlavně způsobil. Současná vláda se dostala k (bez)moci v bezprecedentní situaci, kdy kasa je totálně vyrabovaná díky Babišovo rozhazování, chřipkové šaškárně, energerické krizi a válce.

Péťa

Prej Babišovo rozhazování. Ostatní rozhazovali 3x tolik a takovou inflací nemají. Čím to bude?

Karel

Kompenzace za protikovidová opatření nejsou rozhazováním

Kubrt

Většina populace chápe, ža takhle to dále nejde.

Martin

Tak si tam stůj, jestli myslíš, že si tím pomůžeš. Já se toho s dovolením nezúčastním, umím si najít smysluplnější zábavu.