Německé odbory vyhlásily na pondělí stávku ve veřejné dopravě
Vlak S-Bahn na berlínském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Stávka postihne veřejnou dopravu v celém Německu.
Stávka postihne veřejnou dopravu v celém Německu.
Tak pojďme zrušit auta, ať má tahle odborářská svoloč absolutní monopol. Těším se na budoucnost.
https://a2larm.cz/2023/03/nesnesitelna-tezkost-stavkovani-v-cesku/
Doporučuji ten komouškej ukňučenej blábol dočíst až do konce. Tam je to nejlepší – filosofické fakulty se chystají stávkovat, to už i u České pošty si po pár měsících někdo všimne, že stávkuje. Takže směle do toho, aspoň se ušetří.
Jak je to autore se zákony o odborech v DE/AT? Není to tak, že jsou odbory silnější díky dobře nastaveným zákonům o odborových svazech? Naproti tomu jsou v ČR odboráři systémem tlačeni k vyjednávání za každý podnik zvlášť(+ logicky míň peňez na odborníky)=systémově menší síla odborů….
A proto byl svého času odborářů plný senát vč. jeho předsedy. Hele kde se ten matroš dá sehnat?
Rozdíly jsou ve vztahu k odborům. Po čtyřiceti letech reálného socialismu následovaném devadesátkovým antikomunismem stále nemají odbory svoje pevné místo a navíc ne každý ho zná.
A samotní odboráři často bojují za věci, do kterých jim nic není(politika) a které nejsou podstatné(režijky vs ids)
Fungování německých odborů je zásadně odlišné od těch českých. I proto, že čeští odboráři se pohybují v systémově mimořádně nepřátelsky nastaveném prostředí.
https://a2larm.cz/2023/03/ceske-odbory-jsou-proti-svym-zapadnim-protejskum-strukturalne-znevyhodnene/
A přesně tak se (ne)buduje důvěra v železnici.
Doufám, že tyhle francouzské praktiky se až k nám nedostanou. Místo vyjednávání rovnou stávkovat. Důvod stávky: mzdy rostou, ale chtějí aby rostly ještě víc. Děs. Co by se asi dělo, kdyby se objevil skutečný důvod ke stávce?
Jednalo se několikrát ale bez výsledku. Mzdy musí růst minimálně o inflaci. Čili těch 10,5 procent je hodně dobrý kompromis pro obě strany. Ale pokud druhá strana neakceptuje že lidé chtějí důstojné pracovní podmínky, tak holt přichází stávka. Na pondělí se těším, snad tato stávka pohne s vyjednáváním a odbory dosáhnout určeného cíle.
Nejsem ekonom, ale myslím si, že kdyby příjmy úplně všech lidí (všech zaměstnanců, důchodců, státních zaměstnanců, sociálních dávek atd.) rostly vždy a ihned automaticky o inflaci, tak by se inflační spirála rozjela úplně donekonečna, až by celá ekonomika zhavarovala. Jinak řečeno to, že inflace „funguje“, je dáno právě tím, že odměny a dávky nerostou hned a stejně rychle. Vyrovná se tak situace, kdy jsou příjmy větší než produktivita. Ale když laicky blábolím, nechám se rád poučit a vzdělat.
Ano, inflace by mohla růst téměř do nekonečna, případně do měnové reformy. Důležité ale je podívat se na příčinu vysoké inflace a tou nejsou příjmy zaměstnanců. Inflace vznikla na druhé straně, tedy na straně nákladů. Začala stoupat na jaře 2021 s růstem cen energií a je přímým důsledkem energetické krize. Za růstem cen energií jsou (dle mého chybná) rozhodnutí politiků. Ale politikům to nevadí, oni se prostě rozhodli, že to zaplatí obyvatelstvo, tedy obyvatelstvo EU zchudne. Vyšší dopad to pochopitelně bude mít na ty ekonomicky slabší státy. Je tedy správné růstem mezd kompenzovat inflaci v plné výši? Za mne ano… Číst vice »
Zvyšování mezd nemá žádný vliv na inflaci. Inflace je ovlivňována jinými faktory.
Dustojne podminky? a oni s ad nemci nebo frantici dustojne podminky nemaj?
pokud by mzd jednorazove dorovnavaly inflaci, tak to jen podpori dalsi rust inflace
Kde mzdy rastú? Takmer každé odvetvie ktoré sledujem v zásade vykazuje rast miezd pod úrovňou inflácie, čo znamená že reálna mzda klesá. To že ti stúpne číslo na výpise z účtu ale kúpiš si za to menej nie je rast mzdy.
Nie som fanda odborov, ani príliš nátlakových akcií, ale ešte menej som fanda prístupu „držte hubu a krok“. Potom sa nedivme že to v strednej Európe vyzerá tak ako to vyzerá, keď každý kto sa ozve a požaduje riadnu odmenu je zrdbaný pod povrch zemský.
Reálné mzdy můžou růst jedině tehdy, pokud výrazně roste produktivita práce. Pokud je produktivita práce víceméně konstantní a zároveň se zhorší vnější vlivy (ceny ropy, válka, pandemie, atd.), pak není divu, že reálné mzdy klesají (nominální mzdy rostou ale pomaleji než inflace, jak jste správě uvedl).
Jestli je funkční cestou z tohoto stavu ven to, aby se donutili všichni zaměstnavatelé k růstu mezd na úrovni inflace (nebo dokonce nad??), a tedy udržování (nebo zvyšování) reálných mezd, to si nemyslím. Notabene stávkou, která sama o sobě je brutálním zásekem do té produktivity práce.
Je to jednoduche – ted si vybirame dan za obdobi cca 2015-2019 (a v nekterych oborech 2015 -2022), kdy mzdy rostly vyrazne rychleji, nez inflace.
nikde neni psano, ze realna mzda nesmi nikdy klesnout. smi. kdyz je krize, tak jeni prirozene, ze musi.
odbory by se mely uklidnit a zacit myslet racionalne.
Toto bude první celoněmecká stávka v současném období. Od ledna se jedná bezvýsledně. V posledních 3 měsících proběhlo několik stávek. Tuhle některá letiště, tamhle některé dopravní podniky některých měst. Požadavky jsou stále stejné, ale nedochází k posunu. Bezdomovců v německých ulicích z řad původních obyvatel přibývá raketovým tempem. Jednání nejsou konstruktivní a sami politici a šéfové firem svým chováním volají po tom, aby odboráři vzali do ruky francouzské manýry. Dle některých zdrojů došlo totiž mimo jiné k fyzickému vyhrožování některým odborářským bosům. Ale ani v Německu není právní stát. Záleží na jaké straně stojíte. Pokud jste člen vládní strany nebo… Číst vice »
vzdycky me pobavi, kdyz nekdo tvrdi, ze v cr (nemecku, kdekoli) neni pravni stat 😀
Vtipné je, že v Německu vede vládu sociální demokracie. Nemají ti nejblíž k odborářům?
„Bezdomovců v německých ulicích z řad původních obyvatel“ – Myslíte Kelty?
K příspěvkům, proč tohle nejde u nás, si dovolím poznamenat: I kdyby stávka byla, vláda by stejně musela udělat maximum, aby se mzdy na železnici zvedly maximálně o pár procent. Proč? Protože nemáme euro a naopak máme inflaci velkou jako sudokopytník. Když Němci výrazně zvýší mzdy tolika lidem, bude to mít vliv na jejich inflaci, ale ECB na to zcela jistě reagovat nebude, v rámci eurozóny je to detail. Na výrazné zvýšení mezd u nás ale číhá ČNB, která několikrát jasně řekla, že v takovém případě bude tvrdě reagovat formou okamžitého zvýšení úrokových sazeb. Jenže pokud se znovu zvýší sazby,… Číst vice »
Nebo v ČR přijmout Euro.
Slováci euro mají. Pomohlo jim jak?
Dost. Minimálně se jejich firmy obchodující s eurozónou mohou spolehnout na stabilní kurs. Našim vývozcům současná nadhodnocená koruna ve spojení s vysokou inflací dost škodí. Když máte jeden rok kurs 25,50 a pak nečekaně 23,50, je to rozdíl.
Malé ekonomiky si nemohou dovolit vlastní měnu, ukázalo se to při krizi 2009 v pobaltských státech. Proto taky všechny přijaly euro rychle. Nejmenší ekonomiky EU s vlastní měnou jsou Maďarsko a ČR…
A u nás nic. Čím dál hůře se máme a všichni mlčí. Do toho tady vláda a ministr dopravy Kupka tahají zahraniční firmy na železniční zakázky a Češi přicházejí práci a peníze. Toto mě dnes fakt rozčílilo.
Ty zahraniční firmy nesouvisejí s mlčením odborů. Odborové organizace jsou i u místních soukromníků na dráze. Jenže tady jednak většina drží hubu, skoro stejná většina si myslí, že za to můžou jiní a že vono se to nějak udělá, to kolektivní vyjednávání. Takový odbory a takovi odboráři jsou na dvě věci.
Proč držkujete proti vládám a nikoliv u kolektivního vyjednávání?
A ještě něco: Aby se mohlo stávkovat, musí v Česku stávku písemně podpořit opravdu obrovské množství členů.Jinak smolík.
Oni je sem netahají, přišly sami a kdyby třeba do Škodovky nepřišel VW, tak by dnes několik desítek tisíc Čechů nemělo práci, vč. zaměstnanců ČDC, kteří se podílejí na exportu aut. A když jsme u železnice, nějak jsem si nevšiml, že by třeba v Arrivě nedělali Češi.
Špatně to tu dopadne. Plno lidí nebude mít z čeho žít. U nás jsme otevření zahraničním firmám, ale když se chce česká firma dostat do zahraniční, je to krvavý boj. Zahraničí si hodně hlídá trh. Pokud někdo hovoří o otevřeném trhu v zahraničí, tak vám garantuji, že to jsou pohádky. V tomto jsme my Češi prostě hloupí.
Meanwhile máme už X let nejnižší nezaměstnanost v EU a pomalu i na světě. Neříkám, že tu nebyly chyby, ale taky nevím jak to mělo být zásadně jinak, když tu podniky po revoluci neměli žádné know-how a socialistické výrobky typu hliníková lžička nebo upgrade čmeláka na ČME5 jsme si mohli strčit leda tak do pr….
Jo jasně, když se poruší monopol AŽD, tak zkrachuje Škodovka, protože nebude moct vyvážet…
Nepište bláboly 🙂
Já se mám u nás výborně a nestěžuju si. Stačilo odejít z kanceláře a jít do provozu. A místo 26 hrubého mám jen za únor přes 60 čistého.
A proto je v ČR přes 250.000 volných pracovních míst. Aha.
Asi sis nevšiml, že u nás díky tomu modří začínají přicházet o jednu zakázku za druhou. Takže tlak na zvyšování mezd = řezání větve, na které sedím. Nemusí se ti to líbit, ale je to tak. Mimo modrejch odbory jinde nejsou.
U Landerbahnu jsou.
To nima pravda, všichni nemlčí, v knajpě u piva se to odborně řeší.
A komu tím prospějete co ?
Sobě. Táhnou za jeden provaz a také na správném místě. U nás se jen držkuje u televize a v hospodě a proti vládě. Mzdy se ale vyjednávají u zaměstnavatele.
Sami sobě, že si nenechají s… na hlavu jako Češi .
Tak a teď tu o tom, jak všichni prodáme auta a pojedeme do Německa ekologicky vlakem.
Zaměstnanci ČD by měli stávkovat časově neomezeně také do té doby, než se vymění neschopný management, který by v privátním sektoru letěl eins zwei.
A jak se zjistí, že výměna proběhla podle představ?
Vstupem na burzu.
Tímto krokem by mohli svoji pozici dále zhoršit – v očích objednatelů, pro které by tím pádem byli ostatní dopravci spolehlivějšími, protože jejich zaměstnanci kvůli něčemu takovému nestávkují (a nenarušují tak smluvní plnění dopravce s objednatelem).
Privátní sektor si nedrží umělou přezaměstnanost, tudíž by ani v teoretické rovině neměli zaměstnanci tento důvod ke stávce.
Tak určitě… samozřejmě firmy které mají pár zaměstnanců asi nikoho “ zbytečně“ nezamestnavaji.ale velké korporaty mají těch zbytečných zaměstnanců stovky i tisíce viz například propouštění u googlu nebo Amazonu. Ta umělá zaměstnanost je dána spíše velikostí firmy než jejich koncovým vlastníkem.
A to by Němci utahování opasků na rozdíl od Čechů s třetinovými platy zvládli. Ale je vidět, že i jim to otevírání nůžek mezi superbohatými a zbytkem společnosti neudržitelně vadí.
Když už Němci protestují, no tak to už jde do tuhého
Uvidíte, že u nás si drážní odbory žádný slušný nárůst nevymůžou. Zejména ty největší na to nemají koule, ty menší zase dost členů.
O spíše budou přemlouvat zaměstnance, aby neocházeli k soukromníkovi za víc, protože *****snůška lží****