Němci řeší, jak nechat lidem levnější cestování veřejnou dopravou. Ve hře je jízdenka za 69 eur na měsíc
RegionalExpress Cottbus - Berlin s půjčenou jednotkou z Bavorska. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Dopravci navrhují měsíční jízdenku na neomezené cestování za 69 eur.
Ve Španělsku jdou ještě dál: Od 1. září až do konce roku tam bude cestování příměstskými a regionálními vlaky zadarmo.
A zapomněl jsem napsat, že to budou financovat z mimořádné sektorové daně, kterou uvalili na banky.
Co kdyby to prostě zrušili?
A proč? Takhle všichni krásně zezelenají. Nejzelenější gesichty budou mít výrobci aut.
Doplněk: Mimochodem, naše ekonomika je víc než jiné postavená právě na výrobě aut.
To taky bude jednou docela zábava, až to půjde ke dnu.
A ještě jedna věc, dražší jízdenka pro neomezené cestování toho na narvaných vlacích tolik nezmění. OK, pořídí si ji o něco méně lidí, ale pořád tam zůstane faktor „když už ji mám, tak pojedu, je to zadarmo“, takže vznikají zbytečné jízdy. Cena za jednorázový lístek má i regulační funkci.
Mám v rámci IDS JMK roční předplatní jízdenku. Počet jízd ve stylu „zajedu si jen tak do Brna, když už ji mám, tak pojedu“ se limitně blíží nule.
No a kdyby to bylo do nějaké zajímavější destinace než do Brna?
Myslíte jako Fraancovu či Nedašovu Lhotu?
A naopak, když platila sleva 75 % z ceny pro důchodce, bylo naprosto běžné potkat ve vlaku tyto se slovy: „Tak kam to bude dneska, když to je tak levné?“
Vlastně říkáte, že nebyl problém potkat zavistivé spolucestující či průvodčí. Nebo jste jim to říkal sám?
No nevím, roční tramvajenku si v Praze kupuju automaticky a fakt mě ani nenapadne jet se někam projet MHD jen tak, protože můžu.
Mě taková věc napadne, ale v reálu je to méně než 1 promile jízd.
Jsem takhle se zaplacenými třemi pásmy plus Prahou občas jezdil na některých delších méně vytížených linkách na konečnou a zpět, protože tam byl klid na práci, sucho, klimatizace a často i zásuvka/USB.
Naopak. Vznikne efekt „ušetřím tím, že nepojedu autem, když už mám tu neomezenou jízdenku“.
Němcům asi už ten socialismus leze na mozek :-(, když chci jet vlakem, tak si chci zaplatit a za jízdenku mít i kulturní cestování a ne se s dalšími co buď nikdy nejeli nebo by jeli autem, pokud by nebyly nesmyslné podobné výmysly mačkat. Ne jako tto v sobotu, kdy jsme se sice do Desira do Görlitz v Bischofswerdě, co přijel z Drážďan sotva namačkali a to ještě tak 20 lidí zůstalo na peróně a jízda 45 minut ve vydýchanem Desiru byla na stojáka a nalepený na dveřích fakt výživná. Jezdíme tu v tomto regionu docela často, ale toto léto… Číst vice »
S klesajici cenou umerne klesa kvalita. To plati nejen v doprave.
Ano, to je svatá pravda !
Když už, tak mohli by dát např. jeden dva tři dle soupravy vagony, či dvojmo Desiro a z toho jedno Desiro pro ty co mají jen 9 éček a druhý kus vlaku co si chtějí zaplatit a jet civilizovaně. Mě je to fuk, jestli se někdo chce za pár šupú mačkat v „dobytčáku“, ať se tam mačká.
Asi tak. Kdyz se nekde budou lidi rvat o volebni pivo zdarma, taky si sednu vedle na zahradku s Plznickou za 50 a budu se koukat:)
Od toho byla ale vynalezena 1. třída.
praktický příklad EC minulí týden Berlín-Praha. Příjezd vlaku z Kielu načas. Vlak v Berlíně pak nacvakaný pod strop. Po půl hodině zpoždění po pravidelném odjezdu v Bln.Hbf. hlášení všichni s 9€ jízdenkou opustí vlak. Po dalších 20min příjezd policie. Značná část cestujících s 9€ ven, část se jich v zápětí zpětně vmísilo mezi normální jízdenkáře. Výsledek 2 hodiny zpoždění z Berlína, ožralí Němci co jedou chlastat do Prahy protože to stojí setinu ceny co u nich, bordel a smrad rozlitého piva. A to je to co nechceš. Evropa 21.století.
Problém mezinárodních EC vlaků není v „tarifu 9 Euro“. Problém je v každoroční(!) vysoké poptávce po přepravě během letní sezóny, která výrazně převyšuje nabídku denní kapacity.
Přesně tak.
V EC platí 9€ jízdenka?
jak pro koho 🙂 Oficiálně ne, ale pokud se dokážete dobře infiltrovat, pak o mezinárodní spolucestující většinou do 25- věku není nouze. Nizozemci, Švédi, Angláni co nicht verštehe dojč aber fárkarte habe ich fúr 9€ ist súpr.
Hehe. A někteří si tu představovali, že to bude napořád. 2,5 miliardy eur za tři měsíce je slušný balík, 10 miliard eur za rok. Když vezmu, že Německo má 8x tolik obyvatel, bylo by to pro naši zemi přes 30 miliard korun za rok.
A co třeba čtrnáctidenní jízdenku za 35€ ?
Fakt je takový problém jít na brigádu a za rok si těch 1700 našetřit?
A pak si šotoušit 14 dní? To je 121 Kč na den. To jsou 4 piva na vesnici…
A proč ? Čtrnáctidenní levnější jízdenkou by přitáhli turisty, které jízdenkou za 69 € nepřitáhnou… Proč bych si například pro pětidenní pobyt kupoval jízdenku za 69€. Když se mi to nevyplatí a proto místo vlakem budu jezdit svým autem…. ??
Myslim, ze nemeckym duchodcum a dalsim nevlakarum uz staci, ze sponzorujou svoje pracujici, natoz jeste turisty.
Ono to nemusí být o turistech-cizincích…
Možná nechtějí ještě dotovat turisty… Ani Praha nemá pro turisty levnější jízdné.
Ááá, už je to tady. Naši šotouši už zase vymýšlejí jak věci vylepšit. Český kutil v akci. Bez znalostí podmínek, bez znalostí souvislostí, zato s fůrou skvělých nápadů. 😂
Konečně si ale nějaký německý politik všimnul tamního bordelu v tarifech. Pomalu každý okres má svůj Verbund, svůj tarif, svoje jízdenky, svoji appku. Pro cesty v rámci Verbundu je navíc ten tarif povinný. Některé sice umí prodat e-shop DB, některé ale ne.
Toto je to nejhorší na železnici. Tento tarifní bordel spoustu lidí od cestování veřejnou dopravou odradí. V jednoduchosti je síla.
V případě Braniborska/Berlína tomu tak nebylo a není.
Mimochodem ty dopravní spolky v přinejmenším některých případech figurují i v roli tvůrců JŘ + koordinátorů návaznosti. Tzn. rozhodně to není jen o tarifu.
Přesně tak. Já nejsem proti krajské tarifní politice. Ale měl by být Ministerstvem dopravy stanovený nějaký standard, nějaké univerzální rozhraní, aby prostě šly ty krajské tarify prodat v rámci jedné jízdenky, aby šly koupit i jinak než z jediné krajské appky. Aby ideálně byla jedna aplikace, kde by šly koupit všechny krajské tarify, nebo alespoň aby ty sousední kraje spolupracovaly a byly tam pořádné překryvy….
Kdyby u nás stála celorepubliková jízdenka na všechno (včetně MHD ve městech) ~1700,- tak si ji hned letím koupit. Ovšem my máme smůlu (zatím)…
Nějaká obdoba koncesionářského poplatku by nebyla možná?
Bylo by zajímavé vyčíslit jednak rozpočtovou náročnost takové jízdenky, jakož i počet vlaků, které by tím pádem již nepobíraly (mj. s ohledem na to, že takové se vyskytují již i dnes).
No jo, ale opravdu chceme vytahovat z kopřiv všechna ta Béčka? To by nemohla být jen kompenzace za nižší jízdné, muselo by to být spojené i s veřejnými penězi na nové vlaky (bez ohledu na dopravce, rozhodující je závazek) a nové tratě/zvícekolejňování/drátifikaci.
I kdyby se to netýkalo vlaků neplacených MD a kraji, možná ani expresů?
…máte úpal, úžeh nebo byli rodiče sourozenci?…
Je jasný, že tohle řešení má svoje výhody, ale třeba by stačilo, kdyby obyčejné jízdné v Německu nestálo raketu.
Na tom se ovšem tímto nic nezmění, mj. tedy nedochází k žádné změně u dálkových vlaků.
No a o tom prave mluvim. Ono je super, ze muzu jezdit skoro zadarmo kolem komina, ale kdyz budu chtit jet na druhou stranu Nemecka, tak je porad asi lepsi to auto.
Zeleni soudruzi z NSR prekonali soudruha Babise. Ceske danove poplatniky stal 4 letej sponzoring verejny dopravy 14 miliard ceskejch. Germani vyhodili za 3 mesice zhruba ctyrnasobek.
Jenže tady to má smysl. Kolipak myslíte, že my přispíváme na vaše dálnice? 😉
Naše dálnice? Nikdy jste si nekoupil nic v obchodě, který není přístupný po železnici. Určitě koupil, že? Pak ten, kdo zboží přivezl, musel také využít nějakým způsobem dálnici… Tedy je to i vaše dálnice.
Silnicni dan, mytne, znamky a spottebni dan z beninu a nafty prinesou do rozpoctu vic, nez se na dalnice a silnice vyda.
Můžete ukázat vaše propočty dokazující toto tvrzení?
Ja mam ucit profesionalniho dopravniho novinare uplny zaklady prijmu a vydaju v oblasti dopravy? No budiz. Vydaje na udrzbu a stavbu silnic a dalnic cca 50 mld., Prijmy silnicni dan 6 mld, mytne 14 mld, znamky 5 mld, DPH a spotrebni dan z nafty a benzinu pres 100 mld.
Vtip je v tom, že výdaje na stavbu silnic nejsou jenom v SFDI. Například Blanka (ale i všechny ostatní silnice ve městech) neměly se SFDI nic společného. I silnice se staví a udržují z krajských rozpočtů.
To by právě mohlo být součástí článku, který jsem navrhnul o kus dál v diskuzi. Dát dohromady, kolik hradí kraje a třeba i obce. Podle všeho ale všechny kraje dohromady nedají víc než 20 mld. Kč
Právě protože byste musel jít nejen do krajských, ale i obecních rozpočtů, tak to bude dost složitý rozbor… Ovšem dívat se jen na výdaje SFDI je dost málo.
Krajů máme 14 a když se podíváte na jejich výdaje na silnice, tak je jasné, že obcí které by stály za zmínku je jak prstů na jedné ruce. Tam už se miliardy netočí a lze to vzít průměrem.
A do čeho zahrnete třeba stavby parkovišť?
Muze se to jednoduse rozdelit: dopravni stavby (silnice, trate, cyklostezky), doprava v klidu (parkoviste, depa, stojany na kola), dopravni prostredky (auta, autobusy, vlaky, tramvaje, kola), provoz (ridici, udrzba, energie, PHM), externality (pozitivni negativni) vcetne ekonomickych dopadu. Bylo by asi videt, ze cim vic se jde na komplexni srovnani tim vic se meni pohled na vec.
Praha a Středočeský kraj se v součtu této částce blíží. A pak máme ještě 11 dalších krajů.
Bacha, nezapočítávejte celé výdaje krajů na dopravu.
JMK to má na rok 2022 za 8,3 mld Kč, z toho 4,8 mld nákup vlaků. Což jaksi nejsou náklady na silnice.
Příspěvek na provoz příspěvkové organizaci
Správa a údržba silnic JMK (zajištění běžného
provozu)
888 746 tis. Kč.
https://www.jmk.cz/content/12004
Opravdu učit nemusíte, jen jste se sám chytil do pasti. Ze SFDI jdou dálnice + silnice I. třídy + 6 miliard na silnice II. třídy. Ve městech a na dalších silnicích se jezdí po hlíně nebo údržba a provoz je zdarma?
Ja tu past nikde nevidim, i kdyby kraje a obce daly 30mld, coz je realisticky maximum, furt je to dohroady min, nez dane z paliv.
A kdepak v tom máte výdaje na existenci dopravní policie, likvidaci silničních nehod, silničních ekologických škod atd? Výdaje na údržbu a výstavbu 50 mld jsou podseknuté. Takž „učit“ nikoho rozhodně ne.
Nechcete sepsat článek na toto téma? Tedy kolik se vybere na všech „dopravních“ daních a poplatcích a kolik se naopak vydá na silnice a dálnice. Do toho samozřejmě zohlednit i to, že společnost silnice potřebuje i ve chvíli kdy by všichni přišli o svá osobní auta pro své soukromé potřeby, protože je potřeba pro IZS, služby jako odvoz odpadu, údržbu ostatní infrastruktury, zásobování obchodů, zajištění transportu materiálu pro stavby atd. Využili by je i cyklisté, protože bez silnic by se jinak stejně stavěli cyklostezky zatímco vyprázdněné silnice by mohli krásně zaplnit. Tedy silnice by byly potřeba vždy, vyjdou určitě levněji… Číst vice »
dobrý nápad. díky
Nemáte pravdu. Jen si to spočítejte a nezapomeňte na údržbu a také nezapomeňte připočíst ekonomické ztráty za zemřelé (cca 500) a těžce raněné (1.5k), část rozpočtu IZS a také nemoci způsobené exhalacemi a hlukem. Jo a taky parkování na veřejných prostranstvích.
Tak pokud chceme pocitat i lateralni zalezitosti, musely by se pocitat treba zivoty a zdravi zachraneny obchvatama ale treba taky dostupnost zbozi vcetne zakladnich potrvain spotrebitelum, do toho uz bych se vazne nepoustel. Kazdopadne plati, ze ridici, kuraci a pijaci statnimu rozpoctu prinasi vic, nez ho stoji.
Tak zrovna ti pijáci už přinášejí úplné minimum – spotřební daň z piva a lihovin dohromady je asi 13 miliard korun v roce 2018, dál jsem zatím nenašel.
Ve srovnání se zdravotními a společenskými důsledky konzumace alkoholu je to nic.
„…ridici, kuraci a pijaci statnimu rozpoctu prinasi vic, nez ho stoji.“
Když se zaspočítají náklady na léčení nemocí způsobených kouřením a pitím, je tomu právě naopak.
Náklady 50 mld. SFDI jsou nejen na investice ale i na údržbu.
A odečtěte naopak to, že bez silnic by IZS nefungoval, jídlo by bylo jen v soběstačných částech venkova, byty by se nepostavili, voda by netekla (resp. oprava každé závady by trvala tak týden a víc)…
A narostly by náklady na údržbu veřejných prostranství, údržba parkovišť je v celkovém součtu většinou nižší na jednotku plochy než údržba jiných druhů veřejných ploch. Navíc parkující auto už většinou aspoň něco platí, byť to nepokryje třeba celou část.
Tak by ten bagr k prasklému vodovodu přivezli vlakem nebo na kole. 😀
A že ta litinová trubka DN300 váží 60 kg na metr délky? No tak tam dají zahradní hadici. Šachtové dno o hmotnosti 2,7 tuny?
Kdepak, tohle šotouš vidět nehce, kanalizace přece je a tak se nemusí ani opravovat. … cholera!
Poprosim info, z coho je potom financovana ta verejna doprava, ked podla vas stat na automobilovej doprave je stratovy. U nas napr. trzby MHD pokryvaju tak 1/4 nakladov a to jednorazovy listo na MHD stoji 25 kc a mesacny 700 Kc. Ako by ste riesili verejnu dopravu do doliny, kde su 4 dediny tak 3000 obyvatelov a cez vikend im idu z okresneho mesta doslova 4 spoje. Posledny autobus odchadza 18:30 Ako by ste riesili verejnu dopravu do koncovej dediny 6 km od okresneho mesta, ktora ma 380 obyvatelov. Tak isto cez vikend 4 spoje. Ty ludia nemaju pravo sa… Číst vice »
A jak se bude vyčíslovat přínos (veškeré) dopravní infrastruktury pro chod ekonomiky a kvalitu života obyvatel? Tyhle výpočty „externalit“ můžou zahrnout kde co, ale vždy je to nějaké „přesné hausnunero“.
Chtělo by to analýzu čistě finanční bez externalit. Zabít se může člověk i při cestě pěšky a třeba série železničních, které nás tady občas potkávají, by mohly hodnocení externalit u jednotlivých způsobů dopravy taky dost ovlivnit 😉 Ale chtělo by to konečně analyticky rozebrat, jak je to s tím tvrzením, že všichni doplácejí na silnice, zatímco vše ostatní je naopak zcela soběstačné.
Prosím tedy redakci zdopravy.cz o zajímavý článek, myslím že se bude i hodně citovat v jiných médiích.
Jasně, jasně. Udělejte zajímavý článek, ale vynechte značnou část důležitých okolností, protože jinak by nemusel vyznít tak, jak já chci, aby vyzněl. To je ideální zadání pro novináře…
Janě, externí benefity neexistují, jenom náklady. Ať třeba celé město vyhoří, jen ať tam nejedou hasiči se silniční cisternou. … přijedou přece drážní, vlakem.
Jasně zatížení silnic jednou hasičskou cisternou zhruba jednou za měsíc by je zničilo stejně jako 50 přetížených kamionů denně…
P.S. hasičská cisterna už ted nedojede třeba na jižák protože tam všude parkujou a hasiči neprojedou..
Ja nekde psal ze neexistuji? Samozrejme, ze existuji a je potreba je taky zohlednit.
No klidně to může obsahovat i externality, ale měly by být jasně oddělené, protože jsou subjektivní a nelze je přesně vyčíslit. Tedy dvě části článku: faktická a teoretická. A každý ať si přebere tu druhou část sám. Je to pro vás dostatečně fér? Protože jak už tu bylo zmíněno, existují kromě negativ i benefity. Tedy máte počet osob usmrcených a zraněných, vedle toho je tu počet (ale těžko určitelný) osob zachráněných, vyléčených a přeživších. Protože namísto článku hasiči uhasili hořící bytovou jednotku a zachránili jednu osobu by mohlo být, celý bytový dům lehl popelem včetně obyvatel, hasičům totiž ujela tramvaj…… Číst vice »
Jasně, jasně, kolo, který váží i s jezdcem až na velké výjimky do 150 kilo, nadělá prachu z brzdových destiček a otěru pneumatik víc, než auto, který s tím samým řidičem jen výjimečně jde pod tunu… To opravdu dokážete napsat, aniž by vám explodovala hlava? To je svým způsobem obdivuhodné. Jak jsem psal jinde, o kladných externalitách automobilové dopravy vím a jsem samozřejmě pro jejich započítání. Problém s nimi je, že i ty kladné externality aut dost oslabuje přemnožení aut. A ty záporné zas to samé přemnožení aut výrazně zesiluje… Že by pro ně platil zákon klesajícího mezního užitku? Ne,… Číst vice »
Myslim, ze to nikdo jeste nespocital, ale dokazu si posoudit, jak casto menim plaste a duse na kolech a jak na aute. Samozrejme si jsem vedom rozdilu ve velikosti a hmotnosti, ale zaroven plati, ze zatimco jednim autem jedeme cela rodina najednou, kola potrebujeme 4. A zatimco u auta uz jsem dlouho nepichnul, tak dusi jsem uz musel vyhodit dost, coz taky neni uplne eko. Plaste a spalky na kolech jsou z principumekci, tedy se rychleji opotrebuji. Nerikam ze je to stejne, ale nikdo to exaktne nesrovnal. Pouze se zase zacinaji mnozit stiznosti, ze elektromobil sice nevypousti lokalni emise, ale… Číst vice »
Rozumím, v záporech autům počítat jen to, co je naprosto jisté, zato alternativám každý potenciální prd.
A v přínosech naopak.
Neprovedu.
Nic takoveho nikde nerikam, ale z vas citim opacny extrem. Tedy autum pricist i to, ze slunce vecer zachazi za obzorem, zatimco treba kola jsou vyrabena z ledu, ktery se napovel rozpusti ve vodu, nehody na kolech se nestavaji, vsichni nosi helmy, chodcum se cyklisti vyhybaji v uctive vzdalenosti a vubec, kde projede kolo, tak tam hned vyroste orchidej 😀 Ja bych chtel, aby se vsechny zpusoby dopravy posuzovaly pokud mozno stejne. Coz znamena nahlizet na pozitiva i negativa a nic nezamlcovat. To ze i z provozu kol jsou enise castecek gumy je snad jasne a to ze to v… Číst vice »
Vůbec ne. I kola a veřejná doprava mají samozřejmě n8kladz a nevýhody a zápory.
Ale vy opakovaně kladete na stejnou úroveň věci reálně o několik řádů jinde.
Zatím všechna srovnání, která jsem kdy viděl, o která se někdo poctivě pokusil, vyšla tak, že na kilometru, který někdo ujede na kole, společnost vydělá, na kilometru, který ten samý člověk ujede VHD společnost vydělá o něco míň a na kilometr, který ten člověk ujede autem, společnost výrazně doplácí. A bylo to počítáno pro země, které mají vysoké zdanění automobilů a paliv a které investují do infrastruktury pro kola podstatně víc, než ČR.
Dneska na me vyskocilo tohle, strucny shrnuti vysledku srovnani pro EU https://www.eltis.org/discover/news/new-study-reveals-social-benefits-cycling-and-walking-eu
Tak na druhou misku vah dejte lidi zachráněné při srážce vlaku, které odvezly sanitky po těch „zcela nepotřebgných“ silnicích. Nebo když po těch „zcela nepotřebných“ silnicích přijedou hasiči hasit hořící vagon.
Že by ten IZS po silnicích přestal jezdit úplně, když jsou tak nepotřebné? Aby se ušetřilo a pak už bude jídlo jenom v restauraci?
S vámi je problém, že to vidíte strašně černobíle. Buď nesmí být auta vůbec, nebo jich musí být tolik, jako dneska. Přitom problém s auty není v jejich existenci, ale právě v tom množství. Jsou to dobří sluhové, mizerní páni. Máte naprostou pravdu v tom, že jsou užitečná, spoustu velmi přínosných věcí zařídí (IZS, zásobování obchodů, ale třeba i poznávací cesty nebo výlety, atd. Co ale zřejmě nedokážete vidět je, že v okamžiku, kdy se přemnoží, začnou prudce růst i jejich v malém počtu celkem přijatelné nevýhody. Zranění a mrtví z nehod, znečištění, hluk, stres, čas ztracený v kolonách, i… Číst vice »
Svoboda nejet autem tu je vice nez dostatecna. To ze nabizena kvalita je casto tragicka je vec druha. Bohuzel vetsina propagatoru alternativ nechape, ze je potreba pracovat hlavne na strane zlepseni nabidky a kvality techto alternativ. Namisto toho se venuji jinemu zpusobu, ve stylu nerostou nam brambory, tak hlavne aby sousedovi chcipla koza. Tedy vynakladaji energii na hazeni klacku pod nohy autum, nez aby tuhle energii vlozili do zlepsovani VHD a kol, kdy by lide pak sami zacali tyto zpusoby pouzivat ze sveho svobodneho rozhodnuti.
Ale houby, reálně ta svoboda nejet autem často silně pokulhává, protože jakákoli dostupná alternativa je díky autům natolik nebezpečná a/nebo nepříjemná, že je pro převážnou většinu lidí nepoužitelná. Že je potřeba především zlepšovat nabídku pro ty alternativy je všem propagátorům alternativ jasné. Problém je naopak v tom, že propagátoři aut vždy, všude a za každou cenu berou každou infrastrukturu pro alternativy (i tu, která je nijak neomezí) jako útok na výsadní pozici svého oblíbeného, desítky let protežovaného dopravního prostředku. Protože podle nich jsou to zbytečnosti a veškeré prostředky, čas a úsilí by se mělo věnovat do vylepšování infrastruktury pro auta,… Číst vice »
Ještě že 9 a pak 69, mohlo to klidně být třeba 18 a pak 88
69 EUR na měsíc, když je to na veškerou lokální dopravu zní jako rozumný kompromis i z hlediska státní kasy. Jen bych k tomu po vlastních zkušenostech přidal návrh, aby jízdenka neměla platnost o víkendech a státních svátcích, aby se neopakovaly přecpané vlaky. O pracovních dnech jsou vlaky a MHD proporcionálně plnější, ale není to žádná katastrofa výrazně snižující komfort nebo dokonce stabilitu a bezpečnost provozu.
Je potřeba zabránit situaci, kdy kvůli přeplněnému perónu lidé padají do kolejiště. Prostě nechápu, proč tam vůbec lezou, když je jasné, že se nemají šanci do vlaku dostat.
Tak, lidi pracující o víkendu ať si trhnou nohou!
Naopak, ti se konečně vejdou do vlaku, až pojedou do práce…
A proc ne radeji posilit vikendovy provoz? Jasne, bylo by to narocnejsi, ale do budoucna perspektivnejsi.
No, minulý týden jsem cestoval z Postupimi do Berlína ve všední den. Souprava mašina + pět patrových vozů. Vše našlehané k prasknutí.., vše zpožděné o nějakých 20-30 minut. Když jsme se vrátili zpět do Postupimi, odjížděl zrovna vlak směr Berlín, který tam stál nějakých 10 minut jenom z toho důvodu, že se tam lidi nedokázali vejít. Takže vaše mantra o tom, že se přeplněnost týká pouze víkendových vlaků není pravdivá.
Tak to každý mluvíme o něčem jiném. V Nordrhein-Westfalen to funguje přesně tak, jak jsem posal (tzn. ve všední dny je to plné, ale nijak katastrofálně, o víkendu se opakují excesy s přeplněnými, zpožděnými a odřeknutými vlaky. Kdo si chce jet o víkendu na výlet, ať si zaplatí plnou palbu. A když na to nemá, tak ať sedí na zadku doma. Regionální doprava je tu primárně od toho, aby navážela pracovní sílu tam, kde je potřeba. A na to by primárně měla sloužit ta zlevněná jízdenka.
Němci zkracují soupravy i z důvodu nedodávek vozových dvojkolí z ukrajinských fabrik do německých dílen, takže nastal nedostatek dvojkolí potřebných pro jejich výměnu. Stav trvá už od konce února a v červnu bylo avizováno, že se náhradní dodávky pdaří zajistit snad koncem července.
(Zdroj: Eisenbahn Modellbahn Magazin 07/2022.)
Kdyby u nás zavedli „krajové“ klimatickety dejme tomu za 350-500kc podle velikosti a hustoty budu první kdo si ho koupí i přes komplikace spojené s hustotou a návaznosti spojů u nás v jihočeském kraji.
Aby vás někdo nepředběhl a nebyl první on. 🙂
Mimochodem je příznačné, že nenávaznosti/řídkost spojů nejsou takovými velmi levnými jízdenkami vůbec řešeny. Je to „jen“ o ceně.
No nebudou. Protože víc financí levné jízdenky nepřinesou. Jenom to z MHD dělá sociální dávku.
A proto dělají obchodníci akce, aby prodelali a dělali sociální politiku… jj… 😉
V ČR se zase dělá vše proto, aby veřejnou dopravou jezdilo co nejméně. A ti, co si nemůžou dovolit auto, byli ultimátní ubožáci.
…jel jste někdy poslední dobou vlakem?…já každý týden…vlaky, nádraží, nástupiště, všude je narváno…ve dvojce se stojí a jednička je narvaná jak Lidl ve čtvrtek ráno…
Což je ale dané hlavně nesmyslným zkracováním souprav. Asi někdo zase honil KPI (ČD) nebo nejsou prašule na rekonstrukce/údržbu (RJ)…
Nejde jenom o zkrácení, ale i o navýšení. Když je současný počet vagónu nedostačující, tak je navýším. Ale tohle od ČD nelze očekávat.
Vlakem jezdím dost často. A ano, tam kde jezdí kvalitní vlaky, logicky jezdí hodně cestující. Bohužel, to se mě netýká. Já musím jezdit vlakem, který má s 2. třídou společné leda tak „nekožené“ sedačky.
U nás je bohužel aktuálnější téma, kde zrušit vlaky a nahradit cyklostezkou, kdy opět zdražit a kolik autobusů zítra asi nevyjede, protože dopravce nesehnal řidiče => dokonalý plán demotivace lidí k používání hromadné dopravy.
Aktuálnější téma? Tohle se děje už nejednu dekádu.
To ale neznamená, že to neztratilo na aktuálnosti. :-/
Jenom to vypovídá o naší neschopnosti.
Co si lidi do těch krajů zvolili, to tam mají. A nejhorší je, že na podzim si to tam zvolí zase. A další věcí je, že když bylo relativně dobře, rozhazovalo se za blbosti a teď na nic není.
Letos na podzim jsou obecní volby, nikoliv krajské.
I městské dopravy můžou trpět nedostatkem řidičůch…
V Německu už náhrady takových tratí cyklostezkami (nebo vůbec ničím) proběhly dávno.
A na mnoha jeho venkovských místech jezdí autobusů méně než v Pardubickém kraji.
Důkaz pls…
Ale prd. V mnoha směrech (např. hustota linek a pokrytí území) máme dopravu lepší než Německo.
A jakpak pokračuje zahrnutí (alespoň) MHD do SJT, co…?
Nikdy se to tak nedělalo…
„osekání německé džungle dopravních tarifů“
Paradoxně na té džungli se asi nezmění vůbec nic.
Jen přijde „shora“ jeden typ jízdenky nad rámec těchto tarifů.
To je i ten další paradox – jednorázové tarify dost možná zůstanou v původní – dost drahé – podobě. Jen nad rámec toho přijde dost levná (i když O. K., teď už „jen“ relativně levná a ne echt-laciná) „celosíťová“ (uvozovky proto, že to neplatí pro dálkové vlaky) jízdenka.
To se sice nezmění, ale cestující tu džungli bude moci ignorovat. Pokud si koupí tu univerzální jízdenku.
… a souběžně s tím dopravci navrhují, že jim taková jízdenka samozřejmě bude v plné výši proplácena, že. 🙂
Mimochodem porůznu jsem v SRN od té doby zažil:
– displeje ve stanicích s údajem „není možné přistoupit s jízdním kolem“ (vícekrát)
– displej ve stanici s údajem „vlak zaplněn; není možné přistoupit“
– ve vyhledávači spojení údaj „není možná přeprava tandemových kol, dětských přívěsů a ‚ležadlových‘ kol“.
Samozřejmě, dopravci nejsou charita
Dneska jsem se vrátil z Německa po skoro týdnu v Severním Porýní. Z vlastní zkušenosti chci podtrhnout poslední odstavec článku: toto je tak neskutečná přidaná hodnota, že na ceně samotné skoro ani nesejde. Samozřejmě jsem nadšený z toho, že jsme projezdili Düsseldorf, Köln, Aachen, Solingen i Wuppertal za 9 €, vlakem, (trolej)busem, metrem, Schwebebahn… Ale ještě lepší než úspora byl ten pocit svobody a jistoty. NRW jinak má celozemskou denní jízdenku za 30,60 €, ale tam už musí člověk kalkulovat, zda se mu to zrovna vyplatí. Fungují tam tři dopravní svazy, každý s vlastním tarifem. Nelze to rozumně kupovat v… Číst vice »
Ländertickety už předtím fungovaly napříč různými dopravními svazy. A v NRW platily snad i ve všech MHD (na rozdíl od některých jiných spolkových zemí, resp. některých MHD).
Souhlasím. My se právě vracíme z Bavorska. Také jsme ocenili svobodu v cestování vlakem, MHD i regionálním autobusem. Cena byla skvělá též. Z 12 cest byl spoj přeplněn tak, že lidé museli stát jen 1x. A to tehdy kdy se sobotní RE 10 z Norimberku do Wurzburgu povedlo pro poruchu místo v 8:05 rozhýbat v 8:40 a po několika stovkách metrů zkolaboval úplně a byl dostrkán lokomotivou zpět do nádraží. Následující spoj v 9:05 byl přeplněn. Jindy zůstalo vždy několik míst k sezení volných.
U nás něco takového nepřidá v úvahu … my tu máme kazisvěta Boreckého, který naopak řeší, kde neobjednat a jak co nejvíce omezovat vlakovou dopravu; mnoho zde diskutujícich má toho z diletanta pocit, že dělá vše dobře a správně, je to jejich vzor … stačí si přešíst zdejší příspěvky k ožehavým tématům.
Ach jo…
Vy jste se v příspěvku poznal ?
Důležité je identifikovat třídního nepřítele… To jste zvládl skvěle. Gratuluji. Obrázek nebo lízátko?
Ale já Vás nepovažuji za třídního nepřítele, v žádném případě, to jste mne vůbec nepochopil … a jak píši v jiné reakci níže, naopak Vás plně respektuji … s Vaším názorem ale nesouhlasím … jako Vy s mým. Podle mne nemůžete za to, že trpíte úzkoprofilovým viděním a v tomto úhlu pohledu se zde vyjadřujete … (no, chtělo by to přeci jen širokopásmový rozhled.) jako moho jiných, kteří se vyjadřovali třeba v našem státě a později nám prodali například rafinerie; teď se nad cenama pohonných hmot díky maržím rafinerií nestačíme divit a zjišťujeme, že stát nemá nad zahraničními vlastníky páky,… Číst vice »
Mno. 1. O tomto tarifu se rozhoduje na úrovni spolkové vlády a také kompenzuje výpadek tržeb. Tedy, s jednotlivými objednavateli, ekvivalentními našim krajům, tato aktivita nemá nic společného.
2. Vlaky, které teď „ruší“ pan Borecký (a další kraje budou následovat), v Německu nejezdí už minimálně 50 let.
Je otázka , co bude následovat … ale vy to přesně víte, vzhledem k tomu, že máte vyleštěnou kříšťálovou kouli. I kdyby naše vláda kompenzovala výpadek tržeb krajům, to by tady v příspěvcích bylo řevu a kritiky …
Proč sem pořád cpete jako srovnání Německo, Itálii či Francii ?? Zkuste se podívat na stejně velké Maďarsko a jeho železniční síť.
A co tam uvidím?
Podívejte se do Vaší koule
Proč se sem cpe ke srovnání Německo?
Protože diskuze je o Německém tarifu, který někdo začal srovnávat se situací ve Středních Cechách.
Mohl jsem uvést k geografickému vyvážení nějakou i východněji položenou zemi, například naše sousedy SK, kde je velmi levné ve vlacích jízdné třeba pro seniory … platí i pro naše seniory … situace skoro stejná jako u nás, že …
To asi nemá smysl…
Proč ??? Úzkoprofilové vidění , že…
JJ, když nedokážete vidět nic širšího, než 1435 mm, to se pak s vámi těžko diskutuje.
Chcete říct, že v Německu se ruší vlaky na hlavní hlavním dvojkolejném elektrickém koridoru, ale běžte. U nás realita. Beroun – Hořovice.
Opravdu v Německu nikde nedošlo ke snížení nabídky osobních vlaků?
Na HLAVNÍCH tratích určitě ne, nebo kapacita jejich tratí se snížila tím, že tam ruší osobku?
Nebo tam ty 4 kolejky pro S-bahn budují, aby tím vozili vzduch?
A u nás v čechistánu budeme nadšeně následovat vizi boreckého a jeho party antiželezničních inkvizitorů. Budeme masově trhat a ničit koleje, budovat obrovskou síť cyklostezek pro vyvolenou green cyklolobby, na silnice nasazovat další a další autobusy, minibusy, maršrutky, taxíky a všelijaké vehikly. Vítejte v čechistánském pokroku !!!
Ano … na jednu stranu modernizujeme vedlejší tratě – děláme zdvihací mosty, vybavujeme výhybky elektrickými ohřevy výměn, traťovými rádiovými systémy či GSM-R, zvažujeme elektrifikaci – např. trať 173 … a pak se objeví pán, který znehodnocuje tyto investice. Naštěstí on nemá moc zrušit traťě, ale má tu moc neobjednat dopravu. Zde se ukazuje, jak chybné bylo udělit krajům tuto parvomoc … potvrzují to i reakce radnic dotčených obcí, které proti neobjednání vlakové dopravy krajem razantně nesouhlasí a protestují..
Klub přátel lokálek? Vy jste tu dlouho nebyl…
Strana Pomocných Dělníků a její motoristický fanklub ?? Vy jste tu pořád….
Vidíte sám … další zbytečný, jen posměšný a provokující příspěvek, ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW … ale máte právo na svůj názor, to plně respektuji … nicméně jste vedle jak ta jedle; jako analytik by jste se asi neuživil … jen jsem i já vyjádřil také názor na základě toho, co vidím, co slyším, k čemu se v zaměstnáníi vyjadřuji a zpracovávám. Nejhorší jsou ekonomičtí diletanti, kteří nechápou potenciál proinvestiční opatření, které realizuje stát a tratě svými kroky a jednáním znevýhodňují, jak jen to jde. A pak stačí, aby třeba do oblasti, kde je trať, kterou se snaží Borecký vygumovat neobjednáním dopravy,… Číst vice »
Jasne, Luzec jako dalsi velke prazske sidliste. Diky sukafonove lokalce. Vy jste snad ve svem svatem lokalkovem nadseni jeste zabavnejsi nez Jelen.
Praha a Stredocesky kraj samozrejme potrebuji rozvoj zeleznice jako patere hromadne dopravy. Ale ne, opravdu na to neni vhodny kazdy jednotlivy metr koleji, ktery kdy kde vzniknul. Casto pro obsluhu prumyslovych podniku, ktere davno zanikly a obnovovat je nema smysl. Bohuzel taci nadsenci jako vy rozvoj zeleznice tam, kde dava dnes a do budoucna smysl, paradoxne spis brzdi.
Ok, nemá smysl … a dovedete i vysvětlit, proč Stč. kraj prostřednictvím radního pro dopravu včas nepřipomínkoval výstavbu zdvihacího mostu s argumentem, že kraj nehodlá v budoucnu zde objednávat dopravu a umožnil tak v praxi promrhat stovky milionů Kč ?
Jo, mám. Minulé vedení středočeského kraje za hejtmanky Pokorné-Jermanové (ANO) fungovalo prakticky ve všech oblastech stylem „po nás potopa“. Naštěstí je to současné o mnoho lepší.
Aneb od švýcarsko-japonských kolejových rájů k latinskoamerickým kolejovým peklům, toť vize boreckého a jeho party nadšených asfaltníků.
Němci tyhle lokálky zrušili dávno.
Jednodušší by byla 24 nebo 72 hodinová platnost – model Tageskarte nebo 3 Tageskarte.
Ne
A pro šotouše speciální 12 hodinová „projeď co můžeš, dokud je světlo“.
Nice
Az tam to bych rekl ze platit nebude.
Ale chápu, že by se to Frantíkovi hodilo. 🙂
Tak si to tam zaveďte taky, ne?
už jsem to chtěl napsat😂