Nekonečný výběr autobusových dopravců na Vysočině. Soud vrátil případ znovu k projednání ÚOHS
Autobus Setra společnosti Icom Transport na Vysočině. Foto: Icom Transport
SOR napadá požadavek na kapacitu autobusů v soutěži.
Vyrobca autobusov by chcel kraju kafrat do vyberu dopravcu. Tak uz som videl vsetko.
Mě přijde profesně naprosto fascinující, ze soutěž muže napadnout (a UOHS to seriózně řeší) potenciální SUBdodavatel. Do je na tom celém asi nejzajímavější.
Upřímně doufám, že to zamítnou a už budou moct uzavřít ty smlouvy. Sice to všechno vyhrál Kráťa, ale zase autobusy setra, mercedes má moderní (rozhodně lepší než SOR 🙂 ), jen odbavovací a informační systémy a další věci pokulhávají. Nebudu zmiňovat platovou a firemní politiku icomu 🙂 . Snad se komfort po uzavření smluv v rámci VDV s novými autobusy zlepší-pokud bude ICOM pořizovat nové autobusy.
Mělo se poptávat 90% mikrobusů. Drtivá většina spojů do 5 lidí. Dnes se tu busy v klasické délce neuživí ani na hlavních linkách. Bus doprava prakticky odepsána. ICOM vyhnal všechny cestující. Páteční odpoledne kolem 17 hod všude v ČR všechno praská ve švech a v Jihlavě na autobusáku nenajdete ani 30 lidí. Naposledy Sp Renesance do Telče odjíždělo asi 40 lidí a v ten samý čas do busu tamtéž nastupovali 2 lidé.
Proc icom vyhnal vsechny cestujici? Jinak je vetsina bohuzel pravda, ale nektere spoje jsou fakt zas narvane, naprosta vetsina ale s par cestujicimi.
Jen cca v polovině oběhu se lze vyhnout potřebě velkého busu na úplně všech spojích (aneb školáci).
Český právní řád nezná žádné „právo účastnit se VŘ“ natožpak „právo být vybrán“. Tahle nekonečná odvolávání se akorát znechucují kohokoli, kdo se o to zajímá…
Na druhou stranu český právní řád je tu proto, aby nedovolil vypsat VŘ na míru jednomu uchazeči. A vo tom to je…
Pokial autobusy s kapacitou 80 ludi (alebo teda akukolvek inu krajom stanovenu podmienku) ponuka viac ako jeden vyrobca na trhu(o com nepochybujem), asi sa tazko da hovorit o VR na mieru.
„Podle kraje vyhrál všech osm oblastí ICOM Transport.“ … asi to bylo kvůli vhodně zvolené taktice dopravce (https://zdopravy.cz/nejvetsi-dopravce-na-vysocine-sponzoroval-ods-jeji-zastupci-budou-vybirat-viteze-souteze-na-desetiletou-smlouvu-76916/) 🙂
Z hlediska soutěže to košer není. Ale mohu-li mít názor jako obyčejný cestující, dost bych diskriminaci SORu uvítal. S tou „kvalitou“, jaké jejich výrobky vykazují… po pár letech autobusy vypadají jak jiné značky po 25 letech. Docela chápu snahu vyhnout se jím, ale uznávám, zákon je zákon.
Sor je jen nastrčený prodlužovač času… Sor vozidla z kapacitou 80 osob má. CN 12,3. Takže to je jen taktika jak nechat vzduchoprazdno… Navíc kraj nepožaduje značku vozu. Tu si určí vítěz, tedy co koupí. Takže trochu mimo… Ale jsme banánová republika, jen si to neumíme “ještě” přiznat.
Bohužel Sor tento rok ukončil výrobu autobusu Bn,Cn takze jenom Icn a nevím jestli je icn 12.3 . Jestli jo tak možná nemá tolik mist
Asi bych to tady nepsal, kdybych nevěděl, ze takový výrobek firma SOR má…
https://seznam-autobusu.cz/vuz/106888
A ještě necítíte tu absurditu, kterou jste napsal? SOR CN 12,3 přestali vyrábět… nutil je někdo? To je stejné, jako by pekárna přestala péct chleba a pak napadala zakázku u soudu, ze její veku nechtějí… 🙁
To je ale problém SORu ne zadavatele.
Může snad veřejná instituce oficiálně vyhlásit výběrko stylem „Hledáme nejlepší poměr cena / výkon, ale plastové kostitřasy od SORu fakt nechceme“? 🙂
Nedá. Bez toho „od SORu“ dokázal byste vydefinovat, co je to „kostitřas?“
Dovedu si představit vydefinování zrychlení v ruzných osách. (Autobus přejede železniční přejezd aniž by se vylila po okraj naplněná sklenice vody)
Že o sebe vržou plasty, to by se asi dalo vydefinovat nějakým maximálním hlukem vznikajícím v interiéru.
Mimochodem při pouhém zákazu Soru by v lepším případě vyhrál někdo jako Temsa.
Vlastně jste význam slova kostitřas v tomto kontextu pochopil dokonale. Otázkou je, zda jsme jako národ dospěli takové úrovně, kdy lze politicky korektně do zadání umístit třeba „nároky na cestovní komfort cestujících“ s podbody jako „kvalita zpracování prvků interieru“, „dynamická odolnost použitých materiálů vůči otřesům“ nebo „stabilita hlavního rámu vůči podvozku“.
Rozdíl je, jestli vybrat nemůžou a nebo nechcou…
Soutěž zahájená v 3/2021, tzn. 1 rok a 3 měsíce po skončení předchozích 10letých smluv.
To nevymyslíš. 🙁
Možná spíš „Nekonečné vybírání“. Nekonečný výběr zní, jako že mají lidi spoustu možností jakého dopravce si pro svou jízdu vybrat.
ICOM dealuje maximálně tak servis a ND, prodej celých busů zaštiťuje snad výhradně místní dceřinka Evobusu 🙂
díky za upozornění.
Na co 80míst. autobus, když podle dat kraje jezdí průměrně 7 lidí na spoj a proto se zuřivě brání dálkovým linkám?
Třeba proto, že průměr je číslo, které nic neříká o obsazenosti jednotlivých spojů. I na Vysočině jsou místa, kde jsou s 12 m busy kapacitní problémy.
A budou někde tříosy?
Navíc – jedna věc je nynější obsazenost a druhá věc očekávaná výhledová obsazenost při zlepšení návazností, zvýšení četnosti spojů atd.
I když chápu, že p. Petrák navazuje na vyjádření kraje, který si sám v konkrétním kontextu vzal ten průměrný počet coby protiargument.
Snad se ty návaznosti a celkově optimalizace na Vysočině přece jenom ještě více zlepší.
Jel jste někdy regionálním autobusem, kde spolu s vámi 35 lidí stálo, protože si neměli kam sednout? Dost to nabírá zpoždění v zastávkách.
V regionálním busu jsou místa na stání spíš jenom rezerva, to není jak v MHD…
I v mhd by měla být snaha vyhnout se přeplnění.
Tenhle problém ale 4 místa k sezení nezachrání. Pokud se to děje na daném spoji častěji, tak je to věc, která se musí řešit jinak.
Holt máme precedens, podle kterého je fér při výběru autobusu porovnávat cisterny (Ústečaci dali požadavek na kapacitu nádrže, místo požadavku na dojezd)