Nejzelenější vozovna už má hrubou stavbu. Projekt za 1,9 miliardy uleví v boji s místem

Výstavba nových hal vozovny Hloubětín je v srpnu 2023 zhruba v polovině. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýstavba nových hal vozovny Hloubětín je v srpnu 2023 zhruba v polovině. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Jde o největší povrchovou investici dopravního podniku. Tramvaje se do vozovny vrátí v roce 2025.

Vedení pražského dopravního podniku vyrazilo na kontrolní den na stavbu nové vozovny Hloubětín. Ta se po dokončení má stát ukázkově energeticky soběstačnou budovou a zároveň má vyřešit problémy pražské tramvajové dopravy s místem pro odstavování a servis vozů.

Dlouho plánovaný projekt obnovy chátrající vozovny odstartoval v roce 2018. Tehdejší náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr usiloval o záchranu architektonicky zajímavé skořepinové konstrukce střechy, analýzy však ukázaly, že je poškozená natolik, že se vozovna musí strhnout a postavit znovu.

Provoz tramvají se ukončil v lednu 2018, v srpnu následoval odstřel střechy. Se samotnou stavbou se začalo až zhruba před rokem. Na místě nyní kromě staveniště stojí jen funkční soustružna kol a traťová energocentrála.

Projekt vozovny počítá se změnami, ke kterým za poslední léta v tramvajovém vozovém parku došlo. Nejnovější pražské tramvaje 15T Forcity totiž mají většinu zařízení na střeše, zatímco původní tramvaje vycházející z ikonických T3 je mají pod podvozky, čemuž odpovídalo vybavení vozoven.

Servis nových strojů tak vyžaduje lávky zabírající v původních vozovnách příliš mnoho místa. Hloubětínská již bude vybavena servisními konstrukcemi zavěšenými ze střechy.

Zároveň bude mít jako jediná průjezdnou halu na servisní operace, odstavná parkovací hala bude zvlášť, což zjednoduší manipulaci s vozy a uspoří místo.

Fotovoltaika i tepelná čerpadla

Projekt má také spořit energii. Budova bude osazena dvěma druhy fotovoltaiky. Ta střešní bude dodávat elektřinu pro provoz vozovny. Součástí bude bateriové uložiště, v budoucnu se dá rozšířit i na dodávky do sítě. Původní záměr dodávat elektřinu do tramvajového napájení zatím technicky vyřešit nejde.

Na severní a jižní fasádě budou další solární panely. Ty mají pomáhat s vytápěním, které jinak zajistí tepelná čerpadla. Využívat se bude také odpadní a dešťová voda. „Vozovna tak bude plnit všechny čtyři osy zeleného plánu města,“ uvedl náměstek primátora Zdeněk Hřib s tím, že v okolí se vysadí také nové stromy.

Podle ředitele DPP Petra Witowského se jedná o největší současnou pozemní investici podniku. Projekt má rozpočet 1,9 miliardy korun a zatím není podpořen z žádného dotačního programu EU. S dokončením se původně počítalo na podzim příštího roku, kvůli drobným změnám v projektu se nakonec tramvaje do vozovny vrátí až na přelomu let 2024 a 2025.

Uleví tak hlavně odstavným plochám v Hostivaři a v dalších vozovnách, kde jsou nyní tramvaje provizorně deponovány, jejich dojíždění na tratě ve východní části Prahy je však příliš zdlouhavé a nákladné.

V současnosti je dokončena montáž nosného systému hlavního objektu, tj. haly pro odstav a údržbu tramvají, a většina jejího opláštění. Tvoří jej 238 sloupů a ocelových konstrukcí o celkové hmotnosti více než 800 tun. Demoliční a vyklízecí práce představovaly objem 24 tisíc kubíků.

Výstavba nových objektů vozovny je nyní zhruba v polovině, pracují na ní společnosti VCES a Chládek a Tintěra Pardubice.

Pokračuje montáž tepelného a hydroizolačního souvrství o celkové ploše cca 14 500 m², což je zhruba velikost dvou fotbalových hřišť. Celá střecha a fasády haly by měly být dokončeny v průběhu letošního podzimu.

Uvnitř se budují podlahové konstrukce, rozvody inženýrských sítí, inspekční jámy pro tramvaje včetně nosných podpor kolejí a další součásti. První koleje se dovnitř hal budou instalovat už za několik dní.

Paralelně s halou odstavů a údržby pro tramvaje vznikají v severní části areálu vozovny u Kolbenovy ulice další budovy pro podnikové provozy. Vozovna bude sloužit totiž také silničním vozidlům DPP, bude zde servisní zázemí pro nákladní a speciální automobily.

Vzhledem k plánovanému rozvoji tramvajové sítě v Praze, chystanému nákupu až 200 nových tramvají věřím, že Hloubětín není poslední nová vozovna v Praze, ale v dohledné budoucnosti budeme moct postavit vozovnu také na jihu Prahy, která by obsluhovala tuto oblast,“ uvedl náměstek Hřib. S tou se dlouhodobě počítá v oblasti Braníku.

Část z 90. let se zachová

Podle technického ředitele DPP – Povrch Jana Šurovského bývala hloubětínská vozovna největší v Praze, parkovalo zde 15,7 procenta vozového parku.

Na budově oceňuje hlavně robustní konstrukci, která umožní zavěšení zmíněných servisních lávek, které se jinde musí složitě doinstalovávat. Plusem je také rozdělení hal na pracovní a odstavnou, což uspoří třeba náklady na vytápění.

Jedna z částí původní vozovny zůstane i nadále zachována, jedná se o betonovou přístavbu z raných 90. let, kde byl mimo jiné mycí rám.

Původní vozovna Hloubětín byla zprovozněna v roce 1951. Na projektu nové vozovny se začalo pracovat v roce 2014 studií proveditelnosti. V roce 2017 DPP získal na novou stavbu kladné stanovisko vlivu na životní prostředí EIA, o rok později územní rozhodnutí a povolení k demolici starých hal.

Kapacita nové haly bude odstavná plocha pro 61 článkových tramvají délky 32 metrů (odpovídající typu 15T). Opravárenská část pojme 12 článkových vozidel.

Výstavba nových hal vozovny Hloubětín je v srpnu 2023 zhruba v polovině. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýstavba nových hal vozovny Hloubětín je v srpnu 2023 zhruba v polovině. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýstavba nových hal vozovny Hloubětín je v srpnu 2023 zhruba v polovině. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýstavba nových hal vozovny Hloubětín je v srpnu 2023 zhruba v polovině. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýstavba nových hal vozovny Hloubětín je v srpnu 2023 zhruba v polovině. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýstavba nových hal vozovny Hloubětín je v srpnu 2023 zhruba v polovině. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýstavba nových hal vozovny Hloubětín je v srpnu 2023 zhruba v polovině. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýstavba nových hal vozovny Hloubětín je v srpnu 2023 zhruba v polovině. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýstavba nových hal vozovny Hloubětín je v srpnu 2023 zhruba v polovině. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýstavba nových hal vozovny Hloubětín je v srpnu 2023 zhruba v polovině. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýstavba nových hal vozovny Hloubětín je v srpnu 2023 zhruba v polovině. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýPrůjezdná pracovní hala nové vozovny Hloubětín. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýstavba nových hal vozovny Hloubětín je v srpnu 2023 zhruba v polovině. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýstavba nových hal vozovny Hloubětín je v srpnu 2023 zhruba v polovině. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýstavba nových hal vozovny Hloubětín je v srpnu 2023 zhruba v polovině. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýstavba nových hal vozovny Hloubětín je v srpnu 2023 zhruba v polovině. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýstavba nových hal vozovny Hloubětín je v srpnu 2023 zhruba v polovině. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýstavba nových hal vozovny Hloubětín je v srpnu 2023 zhruba v polovině. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýstavba nových hal vozovny Hloubětín je v srpnu 2023 zhruba v polovině. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVozovna Hloubětín, zahájení stavby. Autor: DPP - Daniel ŠabíkVozovna Hloubětín, zahájení stavby. Autor: DPP - Daniel ŠabíkVozovna Hloubětín, zahájení stavby. Autor: DPP - Daniel ŠabíkVozovna Hloubětín, nová hala, vizualizace. Pramen: DPPVozovna Hloubětín, nová hala, vizualizace. Pramen: DPPVozovna Hloubětín. Autor: DPPVozovna Hloubětín, původní hala. Autor: DPPVozovna Hloubětín, hala. Autor: DPPVozovna Hloubětín, původní hala. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVozovna Hloubětín. Foto: MetroprojektVizualizace nové Vozovny Hloubětín. Pramen: DPP
Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp Jan Šurovský. Petr Witowski Zdeněk Hřib
10 komentářů