Nejvýše položená železnice v Evropě se vrátila znovu do zisku

Vozidla Jungfraubahn ve stanici Kleine Scheidegg. Foto: JungfraubahnVozidla Jungfraubahn ve stanici Kleine Scheidegg. Foto: Jungfraubahn

Pandemie podle švýcarského provozovatele horských drah a lanovek posílila trend individuálního cestování.

Provozovatel železnic, lanovek a vleků v oblasti Bernských Alp Jungfraubahn Holding se po dvou letech ztrát ovlivněných pandemií koronaviru znovu dostal do zisku. Kladný hospodářský výsledek 44,4 milionu franků (1,047 miliardy korun) je třetím nejvyšším ziskem v historii sítě unikátních železnic.

Jungfraubahn Holding, který zastřešuje více dopravců v regionu Bernských Alp, oznámil výsledek ve výroční zprávě. Tržby dosáhly 214 milionů franků, z toho 139 bylo z jízdného. Vedení firmy navrhne výplatu dividend ve výši 3,60 franku na akcii. Ty jsou veřejně obchodovatelné, největším akcionářem firmy se 14 procenty je Berner Kantonalbank.

Pod Jungfraubahn holding patří kromě zubačky na nejvýše položenou železniční stanici v Evropě Jungfraujoch i další tratě v oblasti, které provozují dceřiné firmy Wengeralpbahn a Berner Oberland Bahn. Cesty na Jungfraujoch se na tržbách podílejí více než třetinou, což je způsobeno i mimořádně vysokým jízdným na této trase. Cestujících zde ale stále není tolik jako před pandemií: loni na Jungfraujoch cestovalo 625 tisíc lidí, o 40 % méně než před vypuknutím pandemie. Teprve v prosinci se počet cestujících vrátil na čísla běžná před pandemií.

Společnost uvedla, že i přes velké investice zůstává její finanční situace velmi dobrá. V prosinci 2020 spustila do provozu svoji největší investici posledních let: lanovku z Grindelwaldu ke stanici Eigergletscher. Lanovka na First i pozemní lanovka na Harder Kulm už přepravily dokonce více cestujících než v roce 2019.

Největší aktuální investiční akcí je oprava trati Lauterbrunnen-Mürren, kterou financuje kanton Bern. Nová vozidla budou nasazena až příští rok kvůli zpoždění při výrobě.

Firma ve výroční zprávě uvádí, že pandemie posílila trend individuálních cest. „To neznamená konec skupinového cestování, ale skupiny mají tendenci se zmenšovat,“ uvádí se ve výroční zprávě.

Tagy Jungfraubahn
14 komentářů