Nejvíce cestujících z hlavních letišť v regionu odbavili loni v Mnichově, Praha zaostává
Letiště Mnichov. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Pražskému letišti patří za Budapeští předposlední příčka.
Pražskému letišti patří za Budapeští předposlední příčka.
Nepřekvapuje. Jsem Pražák a za letiště se stydím. Loni Mnichov letos Vídeň. Dlouhé cesty do exotiky. Loni 7k na letence letos taktéž. Na obou letištích si dam kávu a viní za rozumnou cenu. V Praze ne. Není důvod cestovat z Prahy.
Jsem z Prahy a vloni jsem kupoval v dubnu a v srpnu jednosměrné letenky z Bangkoku.
Do Vídně o 10 000,- CZK levněji.
V únoru letím opět do Bangkoku, zpáteční letenka z Prahy 26500,- z Vídně 17500,-
Praha je pro mně naprosto mrtvé letiště, ať to klidně zkrachuje a postaví tam supermarket.
Proč mám takový pocit, že si malinko vymejšlíte, a nebo schválně srovnávate nejlevnější s nejdražší.
Když se nyní podívám na letenky PRG-BKK a VIE-BKK, tak (včetně) února jsou ceny v rozdílu <1000 Kč. Od května dál jsou za stejné peníze.
Navíc (a to je únor doslova za pár dnů) ani z Prahy nejsou nyní na únor letenky za 26, ale kolem 18 tisíc.
Ve Varšavě nasázeli mrakodrapy, do nich nahnali „východoevropské centrály“ bohatých firem od Paříže a Londýna. Musí to být znát nejen na obchodních cestujících, ale i volnočasových, kteří z těch mrakodrapů berou vyšší mzdy. U nás jsme měli šanci Varšavu předběhnout, na Pankráci se koncem 80. plánovaly mrakodrapy, ale zarazily do spolky bojující proti rozvoji (ty s bystou Marxe v kanceláři). Když jsme chtěli aspoň přitáhnout fondy daňovými úlevami, praskla aféra na premiéra slabocha a jeho dominu, k moci šli socani, kteří nesnesou pomyšlení, že by někdo platil snížené daně. Tak raději nic. A tak, připadá mi, je to v Praze… Číst vice »
Mrakodrapy = vyšší mzdy? Cože?
Pobočka velké IT firmy dává lidem vyšší mzdy než pobočka České pošty.
Zalezi na pozici …
A ony ty velke IT firmy sidli jen v mrakodrapech?
Ano. A jakou to má souvislost s tím, kolik má sídlo úspěšné firmy pater, prosím?
Zjednodušeně ano. Místo cože googlujte.
V tom případě vám přeju kancelář v co nejvyšším patře to v česku jde.
Zjednodušeně ne. Schválně se podívejte, v jakém baráku sídlí Apple, Google a Microsoft.
Oops … uz zase mrakodrapy a mzdy … no, mam
ucta
Já žasnu co tady padá za světonázory. Tohle je fakt síla. Směju se moc. Čím víc pater tim víc adidas.
Ty jsi proste chatbot, jinak si to nedovedu predstavit. A jeste nejakej porouchanej.
Nevím, jak ty, ale já si na Pankráci spousty nových kancelářských budov všiml. A stále jich přibývá.
Pokud opravdu věříš, že firmy se rozhodují, kam umístí svůj hub podle výšky domů ve městě, tak asi nemám co dodat.
Cílem článku bylo velmi stručně shrnout statistiky odbavených cestujících hlavních letišť okolních států, se kterými se Praha v oficiálních prezentacích sama porovnává. Bratislava je logicky uvedena navíc zcela záměrně, protože je to pořád hlavní město Slovenska. Že hraje jinou ligu, vysvětluji dost jasně. Krakovu, Katovicím či Vratislavi se budeme věnovat samostatně tak, jak je u nás zvykem. Ani Krakov se navíc nestaví do role hlavního letiště.
Původně jsem měl v plánu shrnout úplně všechna letiště v okolí hranic, ale bylo by toho jednoduše příliš a navíc v neporovnávatelných kategoriích. Regiony, tedy i Linec či Drážďany, dostanou pozornost samostatně.
Super. Že se pražské letiště snaží prezentovat v co nejrůžovějších barvách je pochopitelné a zasadit to objektivněji do situace ve střední Evropě je fajn. Myslím, že se to celkem povedlo.
Já jsem docela zvědavý na čísla z Ostravy a Brna. Zejména Brno bude mít letos jednoznačně rekordní čísla a velký potenciál ten rekord letos opět významně překročit kvůli ohlášenému nárůstu především charterových spojení v létě. Jako olomoučáka, kterého nebaví jezdit kvůli každé letecké cestě do zahraničí do Prahy, Vídně nebo Katovic, bych hodně uvítal víc pravidelných linek v Brně nebo Ostravě … Ale o tom asi můžu jenom snít. 🙂
Z pohledu olomouce je mírně zajímavé pozorovat, jak „již brzy“ se dostane plánovaný expres stavící v Olomouci až přímo na ruzyňské letiště. 🙂
Důvody jsou především dva, jednak z Prahy se člověk skoro nikam nedostane (nemyslím Evropu) a současně když už je nějaké rozumné spojení, tak je to často o vyšší desítky procent dražší varianta.
Ano, naprosto typické pro regionální letiště typu Praha, Krakow, Katowice nebo Norimberk. Budalest neni o moc lepsi, ale tam nemají “národního dopravce“…
No dobře, a teď klíčová otázka: je to problém? Pokud PRG není vyloženě ve ztrátě, plyne z toho něco zásadního? MUC, VIE, WAW nemá cenu srovnávat – jednak obsluhují větší trhy, jednak mají síťového dopravce, který táhne tranzit. Bavorsko a metropolitní oblast Rakouska k tomu mají fakt nadprůměrnou kupní sílu, která se projevuje v O&D poptávce. BER je v Německu vzdálená trojka, opět je to silný region a ráj lowcostů. LH Group ho sice okázale ignoruje a nechává tam jen Eurowings, ale k tomu tam provozují velké báze Ryanair a Easyjet. BUD by byla za Prahou, nebýt Wizz Airu. Holt… Číst vice »
Jako se vším. Otevírá to dvířka k takovému tomu tradičnímu “dělají to špatně”, “jsou drazí”, “je to nejhorší letiště v evropě” apod. A to nám jde dobře. Vidíme to dennodenně u čehokoli českého úspěsného – počínaje třeba škodovkou a konče třeba smartwings.
Pro běžného občana ČR z toho asi nic zásadního plynout nebude, ale z globálního hlediska se na základě těchto ukazatelů a četnosti spojení, síťového dopravce atp. může globální firma rozhodovat, kde umístí svoji středoevropskou centrálu. Když si vedle sebe postaví Prahu, Vídeň, Varšavu nebo dejme tomu ten Mnichov. Dnes už nestačí, jak v devadesátkách, že si americký nebo nějaký asijský manažer „sedne na zadek“ z Karlova mostu a podmíráku Plzně na Malé straně. Absence síťového dopravce, kvalitního spojení do centra, plus k tomu zbytnělý český byrokratický aparát ještě připomínající leckde hnilobný pach 80. let může vytvořit do budoucna smrtící kombinaci… Číst vice »
Jojo, Talinn a Estonsko je takový úžasný gigant, že ho za posledních pár let opustilo 10 % obyvatel. Estonsko – vzor úspěchu.
Díky za info – Estonsko opustilo 10 % obyvatel, to znamená že je tedy u nás vše v pořádku a není potřeba nic dělat. Talinn je jedním z evropských startupových lídrů v oblasti zelených technologií, smart cities, IT, efektivního řízení a byrokracie, digitalizace, a tak bych mohl pokračovat. Kéž by se tohle dalo stejně tak říci i o Praze, potažmo ČR.
U nás je Brno, někde jsem četl, že máme po Estonsku nejlepší výhody pro startupy, ale netuším zda je to pravda. Stejně tak tam potom bylo třeba Rumunsko s Brašovem.
Jinak taková MHD v Tallinnu moc nenaznačuje, že jde o smart city. Nefungující terminály na platby ve vozidlech, nefungující informační systém, žádná aplikace (jako třeba PID). Jediné co fungovalo, byla aktualizace v Google mapách, pak už by to byly těžké devadesátky. Spíš mi přišlo, že se tam přesouvají firmy z Finska, kde je draho, protože snad 20% letů na letišti je mezi Helsinkami.
S posuzováním toho, kolik obyvatel opustilo Pobaltí bych byl opatrný. Důvody mohou být různé, ale že tam mají mírně řečeno problematický vztah s Rusy se do toho nemůže nepromítat. Nezapomeňte, že po II. světové válce bylo z Československa také přes 10% obyvatel vykopnuto.
Poláci si dai za cíl vybudovat z Varšavy regionální centrum byznysu. I proto si ponechali LOT, protože věděli, že dobré spojení se světem je k tomu potřeba. I proto plánují CPK a podobně.
Tady Praze ujel vlak. Není důvod, aby nějaká společnost umisťovala pobočku Praze.
Jsme malá země, navíc v Polsku pokryjete ještě Pobaltí. Stejně tak z Rumunska pokryjete celý Balkán.
Nejsme malá země, v rámci EU jsme počtem obyvatel dost přesně průměr.
Spise jsme maly jinak, myslenim. Zapsklosti ….
To zcela souhlasim, firmy necheji byt ve skanzenu.
Katowice, Nurnberg?
New York, Sydney?
Budejice, Pardubice, Vary
Ono je to zjevné.
I v cestovní kanceláři registrujeme zájem o okolní letiště, protože cena je prostě lepší. Mám na starosti Maledivy a klienti nám na Maledivy s Etihadem/Qatar Airways i Emirates z Mnichova/Vídně létají za 15 – 16 000 Kč s 1,5h hodinovým přestupem. Z Prahy letenka 23 – 25 000 Kč a u Emirates čekačka 8h. Takže ono ušetřit 12 000 Kč min. Je už znatelný rozdíl. Při cestách do exotiky lze říci, že více než 60% klientů cestuje z Vídně nebo Mnichova než Prahy a myslím, že něco podobného v tiskové zprávě potvrdilo i Student Agency.
Nechci se pouštět do hlubší debaty o cenách z Prahy a okolních letišť, jaké ceny nasazují letecké společnosti pro odlety z Prahy, letiště opravdu neovlivní… A pokud jsme ochotni tyto ceny platit… Ale nemůžete to posuzovat podle jedné destinace. Třeba na Mauricius jsou ceny z Prahy zdaleka nejlepší ve střední Evropě. Jinak EK létají z Vídně odpolední let prakticky stejně, jako z Prahy, takže rozdíl v čekání určitě neni 1.5 hod oproti 8 hodinám. Na MLE je návazný odlet na let z Prahy ve 02.35, přílet z Prahy 0.15, takze čekání 2.20 hod. Ano, z VIE nebo MUC létají i… Číst vice »
Úprimne nerozumiem prečo sa v tom rebríčku BTS uvádza, keď to je sekundárne/terciálne letisko pre daný región. Hlavným letiskom pre Bratislavu a západné Slovensko je VIE, BTS rozhodne nepatrí medzi „hlavné letiská“ ale skôr je to ekvivalent BRQ, OSR a podobne.
Tak třeba proto, že je to pořád hlavní město Slovenska a autor článku tady porovnával letiště z okolních/blízkých zemí? Nebo si myslíte, že kdyby Vídeň byla daleko od Bratislavy, tak by stav letiště Bratislava byl podstatně lepší? Stačí se podívat na stav Bratislavy hl.st., který je naprosto příšerný a tady žádná “Vídeň výmluva” nefunguje. Tipuji, že by ten stav byl naprosto podobný…
Samozrejme že by stav siete z BTS bol lepší keby za rohom nebol jeden z najvýznamnejších európskych hubov. Bratislavský región generuje mrte dopytu, ale logicky ľudia lietajú z VIE kde majú v ponuke stovky destinácií niekoľkokrát denne pred BTS s Ryanairom trikrát za týždeň. Keby tento dopyt nebol obslúžený z VIE, tak by bolo viac letov na BTS (ostatne pred vstupom SR do Schengenu na BTS lietalo oveľa viac sieťových dopravcov). Neviem ako s tým súvisí BA hl.st., bavíme sa predsa o sieti a ponuke liniek, nie o stave infraštruktúry, tam principiálne s BTS nič zlé nie je, len je… Číst vice »
Dobře, tak Katowice a Kraków jsou taky blízko sebe, přesto však mají Katowice !3x! více odbavených cestujících, než má Bratislava…
Okrem toho že sú to trhy rôznej veľkosti, vieš sa dostať z Katowíc na KRK za 45 minút a má KRK porovnateľnú sieť s VIE?
Inak nerozumiem tejto debate, lebo mám pocit že obaja argumentujeme tým istým smerom. Skrátka BTS je malé regionálne letisko. Preto nechápem jeho zaradeniu medzi „hlavné letiská“. To že je to „hlavné mesto“ je čisto geopolitická klasifikácia, ktorá neovplyvňuje správanie cestujúcich.
Minule jsem jel Katowice – Kraków podle předpisů autem 58 minut :-).
A nesouhlasím, že je to čistě geografická klasifikace. Mnoho cestujících by raději zvolilo Bratislavu, např. kvůli jazykové bariéře, ušetřené hodině na cestě a dalším věcem, jen to prostě nejde.
Ano, můžeme si teď říkat, že Bratislava by bez Vídně fungovala, ale jakmile se zaměříme na infra Slovenska, tak je to vždy špatné. Dálniční síť v nedohlednu, železniční síť není a nefunguje, metro v Bratislavě není, bez důvodu si myslet, že by to v případě letiště bylo jinak.
Právě infrastruktura v BTS je časovaná bomba, ale o tom nikdo nechce slyšet… Kromě terminálu je totiž problém všude, ostatně i proto letiště přišlo o 4E kategorii…
Tak pokud jde o okolní státy, mohlo se zmínit i stejně velké LEJ Lipsko-Halle, Svobodný stát Sasko. 🙂
Leipzig/Halle Flughafen je logistický megahub pro cargo, nikoliv pro osobní dopravu.
A proto je tam jen o polovinu víc pax než v Blavě, že?
To je i PRG. Regionální letiště, které má sledovat region výrazně menší než vlastní stát, nemá prakticky žádné přestupy a ani multiple daily na velká mezinárodní letiště s pár výjimkami….
Proste díra
Praha nema multiple daily na velka mezinarodni letiste?
Kdy jste naposled videl leťák Prahy? Na každý hub v Evropě má Praha spojení minimálně 2x denně, na většinu z nich 3x i častěji.
Je škoda, že Praha nemá žádného síťového dopravce, který by měl PRG jako hub a nabízel lety s tranferem, jako to měly ČSA v dobách své bývalé slávy. To by jistě zvýšilo počet cestujících. Takového dopravce mají Varšava, Mnichov a Vídeň. Jinak souhlasím s předchozím komentářem, že by se měly přidat Katovice a Krakov do srovnání. Určitě bych přidal i Drážďany a Linec.
Přesně, tady je vidět, že ztráta dopravce, který generuje kromě point-to-point poptávky i poptávku po transferech prostě Praze velmi chybí. Pokud vim, tak třeba ve Vídni je to kolem 27%.
Kromě Bratislavy jsou ostatní města výrazně lidnatější než Praha, čili z tohoto hlediska pořadí odpovídá…
Tak ale letisko by nemalo (primárne) žiť len zo svojich rezidentov. Každopádne súhlasím že tá metodika výberú letísk je divná (napr. porovnávať regionálne BTS so sieťovými hubmi je veľmi zvláštne).
Jeste tam pridejte Mnichov… ten má jen o něco malinko víc než Praha.
Škoda, že v tom seznamu není Frankfurt. Ten by v tom udělal úplný guláš se svým výrazně menším počtem obyvatel, než Praha. Ale provoz zcela nesrovnatelný.
Tak přimíchat do toho skutečné hlavní město Německa (Berlín promine) a hlavní město evropského hospodářství by tady asi moc nepomohlo. On už ten Mnichov tam dělá guláš.
Jsou někde dohledatelná ostatní česká letiště? Brno a Ostrava budou mít zajímavá čísla. I když ostatním letištím v článku nemohou konkurovat, spíš v kontextu minulých let.
Asi budou v kategorii „nula nula p****čky“…
jo třeba na anglické wikipedii mají téměř všechny letiště světa tyto údaje (samozřejmě ne úplně malé odkud nic nelétá)
Že Prahu předstihla Varšava, to je logické z mnoha důvodů a spíš se divím, že k tomu došlo až tak relativně nedávno.
Ale s Budapeští by Praha držet krok mohla.
Nojono, taky tady máme krajská letiště v každé rokly a pak se není čemu divit, že Praha zaostává 😁
A v Polsku ne? A s milionama pax…
Je potřeba věci a realitu zasadit do kontextu.
Realita polského dopravního „zázraku“, kdy dálkovka do USA lítá i z „vesnice“ jménem Rzeszow (cca 200 tis lidí) a silné lowcost báze na letištích, které bychom u nás označili jako „české budějovice“ stojí na obrovském počtu poláků, kteří se odstěhovali na západ…
Počet „expatů“ z česka je v porovnání s tím v podstatě .. no, zcela zanedbatelný.
Aha,dík za vysvětlení. A ty stovky hospod a barů plných anglánů, švédů, atd narvali vlakama…
A clovek by cekal, ze ono to neni tak tezke na pochopeni.
Kdyz uz tam ty linky litaj, tak je vcelku jasne, ze s nima nebudou litat jen polaci.
Kdyby nebylo migrujicich polaku, budou mit linek polovinu.
Dekujeme za expertizu, to by jeden nerekl
Pamatuji si, že v Lutonu hlásili nejdřív anglicky, pak polsky.
Hlavně Josef Švejk Intl. Airpt., ten Praze hodně ubírá :))
Zhruba 3000 denne
Těch důvodů se zde potkává víc. Spíš to, že spádovka Prahy končí na Vysočině, ale je pravda, že čím větší nabídka koupacích destinací v regionech, tím se oslabuje pozice Prahy i v rámci ČR (český koupák ze zahraničí nepoletí, ale pokud může letí z místa nejbližšího svému bydlišti, což je nejbližší regionální letiště, takže tam Praha určitě taky ztrácí, regionální letiště letos budou mít 1,5 milionů cestujících, kteří mohli letět z Prahy, v drtivé většině na charterech). A v neposlední řadě Praze strašně chybí Ukrajinské, Běloruské a Ruské destinace, se kterými byla Praha hodně propojena. I když to nechceme poslední… Číst vice »
Tak ona není Čína jako Čína. S Tchaj-wanem máme obchod silnější než s tou kontinentální Čínou.
Zajímalo by mě, jestli by měla vliv VRT se zastávkou přímo na letišti, jestli by pak někdo radši z Brna/Ostravy jel do Prahy, příp. s odstavným parkovištěm u nádraží.
Jo tak. Když Praze konkurují i takové Budějky, tak to už je fakt vážné 😀
Kde něco píšu o Budějkách? A zapomněl jsem v předchozím příspěvku dodat ten nejpodstatnější důvod – absence síťového dopravce.
Aha, pardon, přehlédl jsem že nereagujete na mě.
Okolo Maďarska v podstatě žádné letiště není (Vídeň je nejblíže), zato naše regiony jsou stáhnuty. Jižní Morava do Vídně, Moravskoslezský kraj do Katowic/Krakova. Z Ostravy to máte časově kratší (autem) i do Varšavy než do Prahy na letiště.
Západ Maďarska může být stáhnutý do Vídně stejně, jako jižní Morava. Na východě žádné letiště není, ale ono tam vůbec tak nějak nic moc není – Miskolc o něco větší, než Plzeň, stotisícový Debrecen a Szeged a co dál, krom pusty?
Temešvár, něco přes 1 milion cestujících.
Tady trochu počty pokulhávají, protože jen takový Debrecen má 200 tis. , Kecskemét 100 tis., Segedín 160 tis., Székesfehérvár 96 tis., Pécs 141 tis., Nyíregyháza 116 tis. A v okolí nic není. Temešvár jak kolega níže 1 milion, ale buď vnitrostátní lety, nebo Mnichov a Paříž. Jediný blízko Vídni je Győr (130 tis.) a to tak na pomezí, takže odtud se rozhodujete podle ceny a destinace (podobně u nás ani ne poloviční Jihlava). Plus Budapešt bude sloužit pro Slováky ze středu a východu (do Košic toho taky moc nelítá)
Otázkou je, jestli o ty rekordy vlastně stát , loni narostl počet odbavených na letišti Václava Havla o 29 procent, tímhle tempem bude Praha na předcovidových číslech někdy za dva roky a pro turisty nebude v centru Prahy kam šlápnout 🙂
To je najednou obav. Okolní letiště do předcovidových čísel míří vesměs rychleji, ještě další dva roky – to je dost pomalu. Kromě toho, bez chystaných rekonstrukcí se stejně na to letiště nějak třeskutě moc pax navíc nevejde.
Lidi musí přestat létat letadly. Jsem zastáncem nerůstu a volím KSČM (minule jsem volil Piráty, ale ti mě zklamali že více neblokují stavbu výtoňského mostu). Pro mě jsou priority: 1. Nestavět dálnice 2. Nebourat ani nestavět nový Libeňský most 3. Železniční výtoňský most nechat ve stavu jaký je alespoň dalších 20 let. Pokud spadne, nevadí, nepotřebujeme ho. Máme Negrelliho viadukt a to stačí. 4. Zastavit nákupy lokomotiv 5. Zastavit individuální automobilovou dopravu 6. Zastavit leteckou dopravu Už prosím žádné nové letadla, lokomotivy ani stavby. A pokud Vás můžu poprosit, myslete u voleb na to, které strany taktéž podporují nerůst jako… Číst vice »
To je slabé i na vtip. S tématem to vůbec nesouvisí, a do této diskuze nepatří…
Tohle je zkopírováno pod více články napříč rubrikami, je to trol.
Aspoň je vidět ta mentalita. Není divu že to tu 40 let zahnívalo a rozpadalo se podle leninského hesla „krok vpřed, dva kroky vzad,“ včetně dopravy.
Nerůst proč ne, to je každého věc, ale z toho co píšete (klidně i jestli trollíte) vyplývá, že jste i proti udržování statu quo.. na úrovni jednotlivce vám nikdo nebrání všechny zmiňované věci přestat používat, ale až nebudou jezdit auta a lokomotivy, protože všechny časem doslouží, tak kde budou všichni dojíždějící zaměstnanci ve všech oborech? doma nebo teprv na cestě do práce pěšky… (jinak historicky KSČM byla v principu budovatelská strana, takže tam se vám ten nerůst nějak nehodí)
Na dojížděče měla KSČ jedno řešení: Prací ke svobodě. Bohužel pro mnoho pracujících bylo konečné … a byl to zločin.
Hlavně už nemyslet, to by asi pomohlo nejvíce.
Ty musíš přestat psát.
Nerozumím výběru letišť, jsou to hlavní města kromě Mnichova, ale je logické jej tam zařadit. Naopak Bratislava je tam jen do počtu, spíš bych jí tam nedával. Ale když už tam je, tak by se slušelo zmínit i další velmi významné hráče v regionu Krakow (9,6M.) a Katowice (5,6M.), které klidně mají v budoucnu potenciál PRG předstihnout
Prahu to nezachrání – sice by při zahrnuti Krakova a Katowic nebyla “čestně” předposlední, ale na faktu, ze Praha je poněkud zaostávajíci, by to nic nezměnilo.
Bohužel, s tim letiště samo o sobe zas tolik neudělá.
Letiště nejbližších milionových měst a hlavních měst sousedních států
Bratislava je svým způsobem zajímavá, i když to není milionové město.
Ale vždyť Mnichov je hlavní město svobodného státu Bavorsko.