Největší železniční zakázka v detailech. O dopravci pro elektrickou páteř Ústeckého kraje rozhodne hlavně cena
RegioPanter a Pesa Elf.eu v Ústí nad Labem západ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Kraj chce po dopravcích dvouvozové a třívozové jednotky.
Tak to zase může vyhrát Adámka.
Aneb další hnoje v kraji. Je to krásně vidět na R UL – Liberec, kde za dob ČD jezdila souprava 843+2 vozy a dnes Adámka už ani neposiluje druhou soupravou, protože na to stačí jedna špinavá německá ojetina.
to sou požadavky teda, no existuje vůbec nějaký dopravce, co by to dokázal splnit? Nová vozidla, to bude oříšek pro každého, novej vlak stojí pořádnou raketu.
“ existuje vůbec nějaký dopravce, co by to dokázal splnit?“
Samozřejmě existuje. To bude ten, který to vyhraje 🙂
snad jo, ale bude to hodně drahé vítězství, když koukám na ty požadavky, tak by mě zajímalo kolik by takový vlak stál, třeba od siemensu atd, které používá arriva, tuším i rj, leo i dlb. Případně jiný kvalitní německý výrobce. Zatím sem nečetl, že by bylo možno nechat modernizovat již existující vlaky splnující část požadavků (třeba by chybělo etcs nebo podobné věci, co se dají dodělat).
Je zvláštní že v zadávací dokumentaci chybí kompletně JŘ na U2, takže jak má dopravce zjistit kolik strojů potřebuje na tuto linku ?
Jinými slovy vyhrál Regiojet nebo Arriva. Nebo snad mají ČD reálnou šanci uspět?
Samozřejmě, že ČD mají šanci. Jsou jediný dopravce, co už má část potřebných vozidel k dispozici. Ostatní budou muset vše nakoupit.
Stejně vyhraje Arriva, naslibuje jako vždy cokoliv, cenu dá poloviční, pak bude rok jezdit motorákama než sežene ojeté EMU na 3kV/25kV a levný personál si najme z Bulharska, Ukrajiny a Turecka. Máme se na co těšit.
Ta otázka už tu padla: Jaké ojeté EMU sežene?
Když to mají být za 2-3 roky vylítaniny, tak zcela určtitě jsou již vyrobené.. Takže které? Podotýkám, že z existujícíh vozidel v ČR připadají v úvahu jen ojeté Pantery od ČD.
Pane Davide, dovolím si na vás dva dotazy: Prvním dotazem odbočím mimo resort dopravy. Navštívil jste v posledních pár letech v nemocnici? Narazil jste tam kromě českého personálu na zaměstnance z Rakouska, Německa, Švýcarska, a nebo spíš ze Slovenska, Ukrajiny, Ruska, Maďarska, nebo jiných zemí na východ/ jih od nás? Proč by zrovna železniční doprava měla být výjimkou? Druhý dotaz: Myslíte si, že čeští zaměstnanci pracující u ÖBB, nebo DB musejí čelit podobným verbálním výlevům, jako zde presentujete vy? To, kde se někdo narodil, ovlivnit nemůže, ale to, jaké znalosti a dovednosti nosí v hlavě a jak se navenek presentuje,… Číst vice »
Bohužel, v zahraničí se najdou taky takoví, kteří nepochopili, že mámu, tátu a datum narození si člověk nevybere.
Davide, jsi b…. a borec to fakt není. Mám k Arrivě taky připomínky, ale tvá slova jsou blábol. Ojeté EMU 3/25 kV – prosím o sdělení typu. Personál: ano mají cizince, aktuálně jeden bulhar, trvale bytem střední Čechy, jeden němec, trvale bytem severní Čechy, jedna ukrajinka trvale bytem střední Čechy. Pak také jeden napůl syřan a maročan. Oba narozeni v Praze. Všichni mluví česky a pracují za stejných podmínek jako čeští zaměstnanci. Jo a taky mají pár slováků, to je předpokládám taky špatně. Na S49 Arriva nevyhrála, dokonce i ČD ji předstihly, takže za půl to asi nebude. Ještě nějaká… Číst vice »
Byť 90% tvoří cena a není nutné mít nové vozy, tak podle příloh to rozhodně nebudou zase nějaké staré šroty. A byť mám k tomu, že cena je tak výrazným faktorem při rozhodování obecně výhrady, tak tady je to snad poprvé, co někdo i přemýšlel.
Jen taková perlička: kdyby měl Zlínský kraj ty pokuty nastavené stejně, tak by Arriva na Karlovice asi už dojezdila.
Přesně tak, když se jasně definují závazné standardy kvality a odpovídající sankce (které se i důsledně vymáhají), může se klidně soutěžit primárně podle ceny.
Dobře, ale když dopravce kvůli nedostatku EJ nasadí NAD a dostane od kraje pokutu, co za náhradu vlaku NAD dostane cestující??
Cestující nedostane nic, Landrban, nebo Jegio Jet nahrazoval vlak v Ústeckém kraji i měsíc v kuse.
Nikdy by se nemělo soutěžit primárně (výhradně) podle ceny. Vždy se může ukázat, že například druhý v pořadí, který je 5 Kč/km dražší má znatelně lepší vozidla než ten první (například vyšší podíl nízkopodlažnosti).
Požadovanou míru nízkopodlažnosti definuje zadávací dokumentace; zde je to 50 %.
Souhlas, primárně by nemělo jít jen o cenu.
A o co by tedy mělo jít, když požadované kvalitativní ukazatele definuje zadávací dokumentace? Navrhněte jiný systém hodnocení nabídek, když cena vám nevyhovuje.
Zadávací dokumentace definuje MINIMUM. Pokud někdo nabídne více než minimum, mělo by to být bráno v potaz.
Díky Bohu (a s. Komínkovi) za levnou roční permici. Ať v soutěži vyhraje ten nejlepší! 😁
Zase jenom cena. A dat si do podminek pozadavek napriklad nasazeni novych jednotek, nebo alespon castecne? Zase se bude cestovat ve 20 – 30 let starych krapech, jejichz interier je zhuntovany? Skvely zpusob, jak neprilakat cestujici do vlaku. Proste Vas Ustecky kraj -s… na obcany.
Jen tak namátkou, které 20-30 let staré křápy by mohly splňovat zadání?
Jen tak náhodou, jak starým jezdíte autem a jak často ho měníte?
Hmmm, 20-30 let staré nízkopodlažní klimatizované vozidlo s ETCS, schopné provozu na 3 kV a 25 kV, s odpovídající kapacitou a uspořádáním interiéru…
Kde bych takové prosím našel? Ptám se pro kamaráda.
Ropovod šukafonů.
Vlek(914 nebo 014) je nízkopodlažní, při správné délce bude mít kapacitu, jede i bez drátů i pod AC i pod DC. Interiér se přestaví, etcs se dobastlí. 😀
Na na 160 to roztlačí na střechu dobastlený proudový motor? Proud to bude a když tím bude i brzdit, tak bude střídavý 😆😆😆
TGV Résau Duplex 😀
Jsi si nevšimnul, ze zadání je udělané tak
, aby s odranýma ušima přišli i modří s panterama, které jsou uz dost dlouho v provozu a nemuseli kupovat nové ?
Nějaké soupravy nejspíš budou muset přikoupit i ČD, stávajících 7 kusů těžko objezdí všechny soutažené výkony. Kaštánek níže podotýká, že by se do UK mohly přesunout i ty brněnské – možná ano, možná zůstanou v Brně pro službu do Zastávky??
Doplňovat se může z tohoto:
https://zdopravy.cz/dalsi-detaily-k-nove-soutezi-ceskych-drah-elektricke-jednotky-shani-pro-pardubicky-kraj-nahradi-honeckery-139359/
Ještěže se soutěže neúčastníte, když jste to zadání ani nečetl.
Rozhoduje cena. Ty soutěže začínají být zbytečné, stejně to vyhraje Arriva s podstřelenou cenou (zbytek zadotuje DB) s vyřazenými krámy z Německa.
Jednak žádné německé vyřezené krámy podmínky nesplňují a druhak – a zejména – proč by to DB dotovaly? Jedinci stejného mentálního uskupení jako ty budou křičet, že skopčák nás vysává. Udělejte si v tom trochu pořádek.
No tak stačí se podívat na výsledek hospodaření Arriva vlaky s.r.o. z minulého roku: zisk -128 milionů Kč, takže někdo tu ztrátu dotovat musel, nabízí se jedině vlastník, což je DB. A nevím, proč takovou státní firmu musíte zrovna vy obhajovat, stojí vám to za to?
Třeba si mohli vzít úvěr.
Co se týká vztahu DB a Arrivy: DB se už několik let snaží Arrivu prodat, aktuálně už se to po částech realizuje (Dánsko, Srbsko, Polsko). To samozřejmě nevylučuje možnost, že by matka poskytla dceři úvěr, ale určitě ne nějakou „dotaci“ – protože proč?
Arrivu neobhajuju, nemám k ní žádné pouto. Ale nemám rád příspěvky a) věštící z křišťálové koule (stejně vyhraje Arriva a všechno je na h**) a b) technicky nesmyslné – vyřazené krámy z Německa.
Takže je to vlastně plus. Protože kdo zaplatí červený hospodaření osobky CD? 100% majitelem je náš stát. Dle tvýho pohledu do nás němci lejou svoje peníze – naprosto ideální stav.
Co vyřazeného z Německa by asi tak pro tuto zakázku mohli použít?
Přesně. Debilům nedojde, že v Německu se používá jiná trakční soustava než u nás, a to 15 kV 16,7 Hz. Takže německá elektrická vozidla nejsou vhodná pro provoz v Česku.
U motorové trakce je to samozřejmě jedno.
Vypadá to, že ten původní příspěvek pana Davida měl s ráciem pramálo společného a spíš pouze plnil psychoterapeutickou funkci.
A ještě je tam podstatně jiná výška nástupiště….
Jak kde, v Německu je ve výšce nástupišť dost chaos. Na území bývalé NDR je dost 550 mm, na západě je jich méně, ale taky tam jsou.
překopat se to dá vždycky, takže bych to tak úplně nezavrhoval, ale ono spíše nebude nic rozumného volného, jinak za mizivou nákupní cenu se i reko může vyplatit.
Moment tak DB to zadotuje, nebo tu naopak podniká za účelem vyvedení peněz do Německa? Jsem zmaten.
Proč to tak komplikujete záludnými otázkami? Během hledání nepřítele a vzdycháním nad křivdami není čas se ptát.
😀
DB nic nezadotuje. Jsou zadlužení sami dost tak Arrive pomáhat nebudou
Ono se to nevylučuje, naopak je to jedna z možností selhání trhu.
Chvíli držet podnákladové ceny dokud konkurence nezkrachuje, pak lze ceny zvedat. 😀 Jenže obávám se, že to delají hlavně ČD (nemají zisk ani dividendy, žijí z prodeje nemovitostí Sprželi. U soudu RJ ani LEO moc neprokázali, faktem je že jízdné na Ex1 kleslo, když ministerstvo přestalo platit prokazatelnou ztrátu)
Vypadá to, že někdo trochu přemýšlel a přizval k zadání i právníky. Osobně se mi zadávací podmínky líbí a pokud se do soutěže přihlásí více dopravců, mohlo by jít o dobrý návod i pro jiné kraje….
Spočítal někdo kolik cca je jednotek potřeba a jakých?
Aby to nebylo jak couvajici autobus
To mělo být níž, pardon
Jinak samozřejmě že nespočítal. Prostě jich pár bude a budou se postupně posílat na trať. Když dojdou bylo jich málo, když zbydou tak jich bylo moc. To dá přece rozum
Co to je za odpověď?
Tím se netrap, stejně bys to nepochopil
70 % sedadel bude v uspořádání proti sobě – no všechny podmínky budiž, ale todle proboha proč?
Sedadla proti sobě jsou v regionální dopravě nejvýhodnější. Z dvojsedačky se blbě vystupuje pokud sedíte u okna, zároveň to zabraňuje lidem zabrat dvousedačku pro sebe tím, že si sedne na kraj. Navíc je to komfortnější i mimo špičku, kdy na té čtyřce sedí pouze dva lidé diagonálně a mají více prostoru na nohy.
V tom případě u ZSSK ještě nedostali oběžník 🙂
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/SK/ZSSK_Bdmpz.php
A snad ho ani nedostanu.
To je vozidlo pro regionálku?
Na Slovensku ano. Hlavní je, že to zaplatila EU a vyrobily ŽOS Vrútky. Vše ostatní jsou nepodstatné detaily. V kombinaci s rovněž ŽOS Vrútky prerobenými pershingy 361 se jedná o ideální soupravy pro REx a Os kolem Košic.
OK, už mají objednané i pantery, ale stejně je to úlet, v roce 2022 zařazovat tyto vozy pro osobní vlaky.
Stávající modrý panter
U51 pouze do Klášterce?
Tady (https://zdopravy.cz/nejvetsi-soutez-na-ceske-zeleznici-ustecky-hleda-dopravce-na-elektrickou-pater-149322/) jste napsal:
Zakázka se týká těchto linek
U1 Děčín – Ústí nad Labem – Most – Kadaň
U2 Chomutov – Karlovy Vary
U3 (Děčín -) Ústí nad Labem – Litvínov
U32 Ústí nad Labem – Lysá nad Labem
U51 Ústí nad Labem – Karlovy Vary
U54 (Děčín -) Ústí nad Labem – Roudnice nad Labem (- Hněvice)
Takže až do KV!
Dlouhý prostoj jednotky v Klášterci umožní, pokud bude o to Karlovarský kraj stát, dojet do Varů a zpět.
Jestli by se jezdilo až do Karlových Varů, záleží na výsledku soutěže. Pokud to vyhrají ČD, není problém z hlediska stávající smlouvy Karlovarského kraje s ČD, která je uzavřena do roku 2029 a je až na hranici krajů. Pokud by to vyhrál někdo jiný, mohl by nastat problém s ubíráním kilometrů od ČD ve prospěch jiného dopravce. Po roce 2029 problém nebude v žádném případě.
Naštěstí proto existuje něco jako mezikrajská smlouva.
Nebylo někde, že by součástí zakázky byly i osobáky Chomutov – Karlovy Vary? Byla snad i varianta prodloužení Sp z Ústí
Jestlipak není problém v tom, že dnes jsou mezikrajské vlaky mezi Ústeckým a Karlovarským krajem provozovány na základě dvou smluv s ČD, přičemž každý kraj má tu smlouvu zvlášť až po hranici kraje. Karlovarský kraj má smlouvu s ČD na všechny vlaky (kromě Sp do Plzně) až do roku 2029. Což znamená, že pokud by třeba výběrové řízení vyhrál jiný dopravce než ČD, tak by se musely redukovat kilometry ve prospěch jiného dopravce, což by z hlediska stávající smlouvy s ČD mohl být problém. Smlouva Ústeckého kraje na elektrickou trakci bude umožňovat navýšení výkonů i do Karlovarského kraje po roce… Číst vice »
Linky U51 a U54 (spěšné vlaky) nebudou nově zavedeny, jezdí už nyní.
https://jr.kr-ustecky.cz/LineList.aspx?t=13&mi=12&n=0&lc=951&d=2022-12-11
https://jr.kr-ustecky.cz/LineList.aspx?t=13&mi=12&n=0&lc=950&d=2022-12-11
Přesně tak. Autor asi myslí že linka U51 bude prodloužená až do KV, jak to napsal v předchozích článcích.
Jeslti na to CD nasadí svoje ostřílený obchoďáky, co to tvoří doteď je další provar jasnej.
Tady bohužel uspěje jen strategie napsat tam nějaký nízký číslo, naslibovat všechno. Po podpisu to nějak odflinkat nakejma starejma vlakama a když nebudou ani ty tak autobusem. A když nebude autobus tak holt ničím. Ono to pak už stejně nikoho nezajímá, snad kromě pár pindalu na internetu a zbytek lidí si stejně vezme auto.
Tak to má Jančura stejně „ostřílený“ obchoďáky, protože v případě Plzně měli prakticky stejnou cenu 🙂
NAD kvůli nedostatku provozních vozidel zatím předváděl jen RJ DLB. CD vždy vytáhnou z kopřiv nějakou zálohu, sice šrot, ale pojízdný.
Který dopravce má takové stroje? Chtějí už i s etcs, nevim ze by arriva, die länderbahn, regiojet, leoexpres……
Měli krajem požadované vlaky.
Má je vůbec nějaký dopravce? Nebo je možné vlaky nakoupit postupně? Nove vlaky vybavené etcs budou mnohem dražší.
Žádný dopravce samozřejmě takové vlaky v potřebném množství nemá. Pochopitelně a nepřekvapivě.
No podle předchozího článku měly být poptávány jen nové soupravy- to neplatí. Stáří není uvedeno.
Zadání splňují soupravy Panter, které už na těchto tratích jezdí.
PESY Jančury nesplňují počet dveří a schůdek u nástupiště 550 mm, který překlene mezeru.
Mnohé jednotky jiných výrobců nebudou splňovat „brzdění do odporníku, nelze.li rekuperovat“.
Sedadla u „čtyřek“ musí lícovat se sloupky oken a „čtyřek“ mu musí být 70 procent.
Pantery ano, ale ČD jich nemají dost volných na požadovaný rozsah provozu. Nejspíš to směřuje k ČD, které dokoupí další pantery k těm stávajícím.
Nějaké pantery se jim uvolní v Brně po dodání Morávií (pokud je teda neplánují nasadit jinde)
U té podmínky na lícování čtyřek se sloupky dávám palec nahoru. Zároveň vím, že to byl docela častý problém u Stadlera.
Záleží na to jakou kapacitu a uspořádání objednatel požaduje. FLIRTy jezdící ve Švýcarsku s okny lícují, ale ve Švýcarsku jsou standardem čtyřky (i v dálkové dopravě) a prostor pro kočárek / vozík u téměř každých dveří.
Proto se mi líbí, že toto je tvrdá podmínka a výsledná kapacita jako volná s kritériem hodnocení jen 10%.
Kapacita je buď nejméně 130 sedadel a 8x dveře, u větších nejméně 200 sedadel a 12x dveře.
Lícování čtyřek s okny dělá Stadler standardně pro SBB. Jak u Flirtů tak i u patrových Kissů.
Tak časem budou stejně vlaky bez oken, protože tý další generaci bude koukání z okna naprosto u pr…e. A už si nikdo nebude pamatovat, že dřív to bylo jinak (celkový problém lidstva).
Je problem tech dveří mít více?
Pak zas budeš mít problém s počtem sedadel, ne?
Myslim to tak, že se dá předělat cely interier jednotky
A nebo rovnou koupit Pesa Regio160, která má od základu dvoje dveře v každém článku
A PESA má dveře 1300 mm?
To jsou pravé ty “podmínky”
A Pesa Regio umí i 25 000 V 50Hz?
Pesa Regio je braná jako univerzální platforma, která by měla umožňovat různé provdení pohonu, včetně dvousystémového AC/DC a zřejmě do budoucna pokrýt/nahradit to stávající portfolio jednotek Pesa. Zatím z té platformy existuje ČD 847, ale ambice jsou širší.
Nova souprava bez a s ETCS je rozdíl mega max 5. Stará a jeho vestavba je klidně plus 59 mega jako u Pendolina
„O dopravci pro elektrickou páteř Ústeckého kraje rozhodne hlavně cena“
No tak tohle je jasná porážka pro ČD…
To je dobře.
Dobře? To snad nemyslíte vážně.
Arriva dokáže podat tak nízké nabídky (vyhráli smlouvu na vlaky v Plzeňském kraji) že se jim bude těžko konkurovat..
Tak pro kraj je to dobře, ten ušetří. Jde jen o to aby byly správně nastaveny podmínky provozu. Tedy aby se dopravci nevyplatilo poskytovat nekvalitní služby.
si běžte někam tu arrivu v reálu vyzkoušet a zjistíte, že to fakt dobře není..
Ono stačilo/stačí mít zkušenosti s RJ, co předváděl/předvádí v ÚK.
To je špatně
O dopravci pro elektrickou páteř Ústeckého kraje rozhodne hlavně cena! Tak to bych doporučil náhradní autobusovou dopravu jak je v kraji zvykem ta vyjde nejlevněji. Ústecký kraj rozhodně netouží po spěšném vlaku Děčín – Zittau – Liberec . Zkrácení jízdních dob , pohodlí cestujících není tak důležité jako cena.
Jízdní řád a kvalitativní standardy definuje objednavatel, nikoliv dopravce.