Dražší než Korejci. Největší zakázka na projektování VRT v Česku končí opět vítězstvím Sudopu a Egis
Terminál Jihlava, vítězný návrh. Pramen: Správa železnic/AREP - monom
Nabídka Sudopu vyhrála i přes vyšší cenu, v tendru byli zájemci z Jižní Koreje a Španělska.
po VRT by mělo jezdit akorát Cargo
Pro Cargo VRT nepotřebujete.
Tak projektování je pokryty. Tak teď ještě kdo to bude stavět když zřejmě žádná místní stavební firma nemá na podobnou stavbu reference.
Metrostav 😀
A jaké speciální reference potřebujete na VRT?
Zásadní stavební rozdíl je jen v únosnosti pláně.
Kolikáty to už bude projekt? Budou to projektovat stejní diletanti jako nádraží na Vsetíně?
Dodnes jsem nevěděl o světové dominanci Sudopu jakožto projektantu VRT, ale je milé zjistit, že takovou firmu u nás máme. Chápu to správně, viďte?
Ne, nechápete.
Co je vlastně na VRT projektování tak speciálního, že by to nemohli dělat domácí firmy?
Nejnáročnější je to projednat s obecní správou.
Myslíte zkorumpované firmy a zřejmě v tom figurujete. Pochybuji, že byste si nechal postavit RD od člověka s nulovou zkušeností pokud byste mohl mít levnější nabídku od profíků, co to dělají od 70-tých let. Nakonec stačí se podívat na kvalitu našich dálnic, kde Sudop figuruje nepřekvapivě také. Pravda, tam je ještě Pragoprojekt.
A co je teda na VRT speciálního, že to nezvládne zkušený železniční projektant (za pomocí manuálu od SŽ)?
Ne/kvalita našich dálnic je způsobená projektem nebo stavební firmou?
Stačí se podívat do světa, kolik let jim trvalo vychytat „drobnosti“ s vibracemi na mostech, s profily tunelů, nebo jen s blbým štěrkem v loži…
Na ty „drobnosti“ si SŽ pořídilo francouzské know-how (stejné jako v Maroku a podobné korejskému), takže není to třeba léta vyvíjet.
Takže co je speciálního?
Hm, opět a znovu ..🤷 Nechť (nejen) tato zpráva je hořkou připomínkou zdejších poměrů, až budeme zase kritizovat způsob výběru dodavatelů na Balkáně, ve východní Evropě nebo třeba v jižní Americe…
Sem ti poslal takový ty notičky, jestli mi teda rozumíš. Rozumíš, jo?
„Sudop soutěž vyhrál, i když byl nejdražší.“ je nepravda, opravte si to, prosím. Jestliže dále v textu píšete, že „vítězné sdružení bylo cenově druhé s cenou 579,2 milionu korun. Česko-španělská nabídka měla hodnotu 595,6 milionu korun.“
O SUDOPu a způsobu výběru ze strany SprŽel si nedělám iluze, ale psát o nich by se zase mělo pravdivě.
Děkuji za upozornění, opraveno
Přál bych panu Sůrovi, aby mu projekt domu na míru dělali maďaři s kterými se nebude schopen domluvit. Pomoc překladem by mu dělal zedník projektant amatér s 10 lekcemi maďarštiny … Určitě až by nikdy nedostal povolení, tak by se divil jak je to možné. Oni totiž maďaři jsou nej v naší legislativě a normách a technických předpisech…
Přál bych vám, abyste nebyl příště takový génius a neposílal tahle moudra z IP adresy Sudopu. A samozřejmě budeme přirovnávat stavbu VRT ke stavbě domu, opomeneme účast české firmy ve sdružení a dál budeme podporovat lokální ňoumy, pro které je vrcholem 160 km/h.
Tak tu část o vrcholu 160 km/hod jste si pane Sůro mohl odpustit.Sudop samozřejmě umí projektovat i na rychlosti vyšší,rozhodující je to,co požaduje zadavatel.Buďte prosím objektivní.
Pane Pokorný, vy asi předpokládáte, že jsem dnes spadl z Marsu a nevím, jak to zde na železnici chodí. Ale chápu, že tenhle systém, co na železnici funguje za peníze daňových poplatníků a jehož jste byl dlouhé roky součástí, spoustě lidí vyhovuje. Mě ne a podle statistik dopravy zjevně více lidem ne. Ale můžete si to probrat u piva třeba s Lapáčkem.
Nebyl jsem součástí žádného systému ve Vašem pojetí,právě naopak.O VRT a jejich projektování něco vím,neboť se tímto tématem zabývàm již od 80. let včetně mé činnosti ve skupině vysokých rychlostí UIC a byl jsem zakládajícím členem Asociace vysokorychlostni dopravy ČR,která bojovala s větrnými mlýny v podobě těch lokálních ňoumů,které ale musíte hledat jinde než mezi projektanty.Vaše věty jsou urážkou všech kvalitních projektantů,kteří umí a jsou pouze omezováni nízkými požadavky objednatelů (a politiků).Pletete si projektanty s vedením firmy.Takový přístup bych opravdu od nezávislého odborného webu nečekal.U piva nic s nikým projednávat nepotřebuji,já pouze vyžaduji věcnost a objektivitu.A ta se u Vás… Číst vice »
Hanba by Vás měla fackovat kvůli monopolnímu chování.
Hrubým odhadem za posledních 20 let na železnici prošustřován bilion na státní dluh a výsledek? Kde nic, tu nic. Chápu, že se „vyřádíte“ do Slavonic nebo do Velenic. Oba cestující do této lokality to ocení svojí věrností k režimce.
Pak není divu, že trať Praha-Plzeň-Mnichov je v takovém bídném stavu, takže ji nikdo nebude chtít na vlastní triko zainvestovat a provozovat. Škoda.
Vy vůbec nevíte,co píšete za nesmysly.
Nějak si nevzpomínám za tu dobu psaní o dopravě, že byste někde vylezl a prohlašoval, že to politici dělají špatně. Ty koule veřejně vylézt a kritizovat tu zatím měl Petr Šlegr, který za to dostává od spousty lidí celé železniční mafie pravidelně bídu. Ňoumismus se projevuje mimo jiné i tím, že poslušně zpracovávají projekty podle nízkých požadavků objednatelů.
Myslím, že žijete v jakémsi imaginární mediálním světě. Mluvíte jak by se to mělo dělat a odhaduji, že ani nevíte jak se to dělá nyní. Nechápete pozici projektanta, smluvní vztahy, veřejné zadávání a vlastně ani Best Value. Jediným kritériem je jakýsi váš mediální pocit, který u vás vyvolal pan Šlégr, který byl nejprve zaměstnanec Správy železnic. Pro vás to byl geroj pro jiné blázen. To, že projektanti umí navrhnout VRT je dáno převzatou legislativou z EU (plus nyní SNCF) s postupnym zabudovanim do naší legislativy, kde potřebné věci chybí a VRT legalizují a to od norem, směrnic, po vyhlášky a… Číst vice »
Tak kolik přezdívek ještě zkusíme pro obhajoby vašeho chlebodárce?
https://zdopravy.cz/sudop-praha-dostal-pokutu-93-milionu-za-kartel-pri-priprave-vysokorychlostnich-trati-73657/
Pane Sůro,měl jste přijet na některou z konferencí na Czech Raildays v Ostravě,které jsem 18 let organizoval a moderoval.Nebo na konferenci v Olšance v r.2007,kam jsem přivedl ty,kteří projektovali a provozovali vysokorychlostní dopravu v zahraničí,aby vysvětlili českým „ňoumům“, proč a jak se to dělá.A Petr Šlegr si přivlastnil konferenci v Senátu,kterou jsme připravovali společně a kde jsme přesvědčovali politiky,že potřebujeme VRT a celkovou změnu technické úrovně naší železnice.A za tu první studii rychlého spojení Prahy s Libercem,kterou jsem prosadil a zadal proti názorem všech v roce 2001 jsem si vytrpěl dost.Jenže já se nesnižuji k tomu,abych někoho označoval za lokální… Číst vice »
Jednou jsem tam byl a bohatě mi to stačilo.
Podezírání z podvodů? Nikoho nepodezírám, dávno o kartelu či protizákonném chování tehdejšího obchodního ředitele Lapáčka rozhodl soud.
Proč se projektanti neozvali a neřekli, že 160 km/h je pro smích? Protože lepší je držet hubu a krok? Protože si lokální projekční mafie vyslala na MD Sosnu? Naučte se pojmenovávat věci pravými jmény a nekličkujte.
V Ostravě na mé konferenci jste nikdy nebyl,to bych moc dobře věděl,novináře jsem mockrát zval a nikdy je to nezajímalo,maximálně výstava a aféry.Asi jste byl na jiné konferenci,pořádalo se jich tam víc,zvláště výživné byly konference Transport.A co má společného odbornost projektantů s vedením firmy,kde jsou zaměstnáni?Oni mohou za to,že se jejich šéf dopustil trestného činu?Schopný novinář,když je nespokojený, může z firmy kde je zaměstnán odejít a založit si např. dopravní web.Ale myslíte si,že zaměstnanec např. ČD si jen tak může založit (a postavit) jiné ČD, kde bude rychlost vyšší než těch 160, o čemž rozhodla vláda ČR? A jak jsem… Číst vice »
Tak ono i SUDOP to dělá s francouzi,,, Takže tipuji, že si tam česky stejně moc nepokecají…
Pane kdyby všechno dělali jen češi, tak se nikam nedostaneme.
Potrefená husa zakejhala
Prostě když to VŘ umíš kvalitně vypsat tak to může vyhrát ten nejdražší, přes to nejede vlak. 🤣🤣🤣 SŽ v ČR rok 2024. 🤣🤣🤣
Pokud ty dva další zájemci nedostanou nějaké “všimné” (z našich peněz samozřejmě), tak si myslím, že to musí skončit u soudu.
Dostanou zobnout na subkách…🤷♀️
Sudop nebyl nejdražší, španělsko-české konsorcium bylo dražší. Což nijak neznamená, že by to výběrko nemělo být cinknuté.
Nemělo být cinknuté? To je cinknuté tak, že z toho musí zvonit v uších i Kupkovi na MD, a jestli ne ať mě srazí Šukafon…🤣🤣🤣
Pokud má někdo z uchazečů podezření, nechť využije svého práva na námitky u UHOSu
Nebo u vrátného na nádraží, si stěžovat. Pravděpodobnost úspěchu je podobná.
(ÚOHS často rozhoduje hodně náhodně, navíc pokud tam má Mlsna poslední nezvratitelné slovo,..)
A Sagasta dává nízkou cenu, protože to z druhé kapsy platí Sadílek, co má nahrabáno na monopolních zakázkách přes Eltodo.
Když ruka ruku myje, dobře se všem žije. 🤣
Tak on ten způsob výběru má jasně daná pravidla,takže na konci uz se jenom cena přepočítá podle vzorce. Vůbec to není tak jednoduché ohnout, jak to na první pohled vypadá. Jsme v Čechách nejdřív všichni nadávají, že se vybírá jenom podle ceny a pak zase, když se vybírá na kvalitu,tak nadáváme, že je to drahý. Reference dodal Egis a bylo.
Ještě že je nenapadlo udělat z toho podlimitní zakázku a zadat ji napřímo, jako to SŽ udělala s geologickým průzkumem pro Krušnohorský tunel.
Geologie pro Krušnohorský tunel se nezadávala napřímo. Byla to zakázka zadávána mimo režim ZZVZ, ale mohl se do ní přihlásit jakýkoliv kvalifikovaný dodavatel, dělaly se na to i veřejné konzultace, zakázka byla zveřejněna na profilu zadavatele.
A čekal snad někdo něco jiného? Přeci nepustíme mezi sebe někoho cizího.
SUDOP? Kdo by to byl řekl, budou asi fakt světová špička:-D
Tak SUDOP na to jde se zahraničním partnerem. Nepochybuji, že ty další zahraniční firmy mohou být kvalitní, ale kámen úrazu může být u jejich českých partnerů – jsem v této oblasti lajk, ale zdá se z jejich webovek, že nemají reference pro stavby takto velkého rozsahu.
Bohužel, toto je oblast, kde vznikají přirozené monopoly – kvůli jazykové bariéře a kvůli tomu, že potřebujete reference, abyste získali reference…
Pokud to bude dělat konsorcium česká kancelář plus zkušení korejci, tak je jasné, že se to všechno nakreslí v Soulu a Češi to pak maximálně přeloží do češtiny. Možná se na tom kromě toho budou něco snažit okoukat a naučit. Takže to jde jen za špatným zadáním výběrka, co s tím nepočítá.
Fakt to není o tom nakreslit to v CADu. Musí znát normy, zjistit si, kde co vede, řešit s dotčenými návrhy přeložek a vůbec netriviální znalost prostředí a komunikaci s různými subjetkty. To se fakt nedá řešit stylem “nakreslíme to v Soulu a češi na to dají štempl”.
Samozřejmě, že dá. Korejské vlaky stejně vychazeji z TGV.
Tipuji ze problém budou reference Ndconu.
NDCon je jiná tragédie, od nich ani tužku. :-/
To je skoro o polovinu draz, o 220mil. nez korejci. A to maji s projektovanim a provozovanim zkusenosti.
579,2−476,6=102,6 mil Kč., tj drazsi o 21,5%
jj, zamenil jsem castky… je to o petinu…
Takže SUDOP vyhraje bez ohledu na cenu… Alespoň jedno pozitivum soutěže je, že se to vysoutěžilo za cenu nižší než odhadní, což se u SŽ moc často nestává.
Rozumíte principu multikriteriálního hodnocení s váhou ceny ve výši 30%?
ano
Já jsem teď zvědav jak budou SŽ hlídat dodržení smlouvy…
Jen aby na to projektování plynule navázala realizace. Obavám se ale, že miliardy se odloží do šuplíku, neboť než dojde na realizaci, tak ty projekty budou nepoužitelné…
Další vejvar pro SUDOP.
To odhadli nějak špatně, těch 690 mil Kč? Správně se to mělo vysoutěžit přesně za odhadní cenu, nebo ne? 😀
Ne to uz je moc okaty…
No a my jsme všichni strašně překvapeni
A ještě víc budeme, jak to vyřeší ÚOHS 😉
No, to zalezi kdo je na UOHS…
Mlsna, kdo jiný.
Mě to až tak neuráží. Nejvíce doufám, aby se příprava a pak následná realizace nezpozdila!
Od projektu se odvíjí cena. Malá změna projektu může znamenat velkou změnu v nákladech. Kdo umí v Evropě stavět VRTky levně? Španělé. Koho to necháme naprojektovat? Sudop.
Španělé neumí dělat zábradlí..
😀
Zábradlí třeba ano, ale kdo ví, jestli i modré…
To už si dělá SŽ srandu, ne?
To je hezký. Tak sudop má lepší úroveň než jihokorejské tratě, co jsou projektovány na 350 km/h. Takže to máme 100 Superbů domů 😉
Přece nebudou pořizovat jihokorejské šroty, by se znemožnili před svým okolím. A že jsou v Polsku? V Polsku přece jezdí na koni a chodí pěšky, šmelináři to jsou s posypovou solí!
Víte, že předmětem VZ bylo pořízení projekčních prací?
Co znamená lepší úroveň než jihokorejské tratě? Zjistěte si co bylo předmětem hodnocení a co Korejci podali v nabídce, to jsou jediné relevantní informace.
O ten předmět hodnocení jde, to vám nedochází…
V čem jsou Korejci při projektování lepší?
Mají taky francouzské know-how jako SŽ.
Naše VRT budou taky trasovány na 350 km/h.
Co je to lepší úroveň?
Cením za správné označení stanice Křižanov … on je to totiž vážně Kozlov … který je mnohem blíž … Když tama jedu, neřeknu tomu nikdy jinak 🙂 Až díky NAD jsem zjistil kde je a jak ten Křižanov vypadá … Tak stejně bychom mohli nazývat Ústí nad Orlicí Kerharticemi … ty jsou také mnohem blíž …
Ono je to nekdy podle katastru a nekdy podle toho co je bliz… Treba Praha Liben je ve Vysocanech, kam se presunula z Libne…
Tak hlavně je zajímavé, jak se k VRTce přilepila modernizace konvenční lokálky, a to jen za účelem „aby se nemusela budovat VRT-stanice u Velkého Meziříčí“. Přičemž ta modernizace té konvenční lokálky (ani existence spojky ve směru „Martinice – Ořechov“) se s tou stanicí přímo na VRT nevylučuje + ta spojka/modernizace řeší pouze směr Brno, nikoliv směr Jihlava/Praha/Čechy. A kdyby už tedy měl být přestup od Prahy/Čech směr Velké Meziříčí v tom Kozlově, ale ono ne – lidi jedoucí z tohoto směru dojedou až skoro k Velké Bíteši (konkrétně do Osové Bítýšky) a tam přestoupí na Sp vlak a budou se… Číst vice »
Mmch. jsem zvědav, jak/kde budou vyřešeny přípoje mezi Sp vlaky Brno – VRT – Osová Bítýška – Velké Meziříčí a Os vlaky Brno – Tišnov – Osová Bítýška – Kozlov – Žďár**.
Protože i v Osové Bítýšce budou, navzdory druhé přestavbě během pár let, jen dvě průběžné koleje.
** Přičemž ta spojka u obce Sviny by IHMO daleko větší logiku dávala právě pro zastávkové vlaky, aby z obou směrů dojely do spádového Velkého Meziříčí. Ale to zjevně ne, nadále ho budou míjet. Zato tam klikatě dojede VRTkový Sp z Brna.
Osobní vlaky Brno – Kozlov – Žďár jsou historie. Ze Žďáru se bude do VM jezdit přímo, a lidi z Ořechova a Vlkova si holt v Kozlově přestoupí.
Nepochopil jste mě (resp. zbytečně se točíte na podružné věci). Tak jinak – rozumně krátký přípoj tedy buď nebude zajištěn od Sp Brno – Velké Meziříčí na Os vlak směr Ořechov – Kozlov (a tam s přestupem Ždár), anebo naopak od Os vlaku od Tišnova na „Sp“ vlak směr Velké Meziříčí. Resp. pro zajištění přestupu by bylo nutné, aby jeden z vlaků v Osové Bítýšce stál na koleji „proti správnému směru“ (+ tedy aby za Os. Bítýškou směr Ořechov byly kolejové spojky, což, tuším, také nebudou). Mmch. i tady se dá vypíchnout nesmyslnost řešení se Sp vlaky Brno – V.… Číst vice »
Navíc otázka k zamyšlení: vejde/nevejde se mezi Velké Meziříčí a odbočku u Svin 1h takt Sp vlaků Brno – Velké Meziříčí a 1h takt vlaků Žďár – Velké Meziříčí v požadovaných časových polohách? 🙂 Tzn. při HB v X:00 h přestup v Osové Bítýšce cca X:43 – X:47 h a tím pádem i 30min. proklad Brno – Osová Bítýška, takže ostrý obrat/resp. vzájemné míjení Sp Brno – Velké Meziřičí v X:00h ve Velkém Meziříčí; pokud souběžně už okolo X:30 h vyjede ze Žďáru (mj. coby přípoj od R z Prahy) Os vlak do Velkého Meziříčí, tak mezi odbočkou u Svin… Číst vice »
P. S. Právě pokud nemají Os vlaky od Brna pokračovat až do Žďáru, tak je o to větším nesmyslem je vést zrovna do Kozlova (kterýžto uzel v X:00 h je IMHO dlouhodobě neudržitelný, viz výše, mj. v závislosti na dalším zrychlováním t-250 + má-li být uzel HB v X:00 nebo X:30 h, což ale koresponduje i s JI-městem v X:30 nebo X:00 h, resp. za systémových 15 min. – reálně tedy max. 12 min. s ohledem na přípoje – by se to sjet nestihlo) namísto jejich uhnutí do Velkého Meziříčí po té „v rámci výstavby VRT budované“ spojce u Svin.
Počkat, takže má to teda být VRT, kde je holt nutné se občas vracet na stanici „proti směru“ nebo to má být lokálka, co staví všude?
Nebude to ani jedno z uvedeného, protože to „vracení se proti směru“ bude na konvenční trati č. 250.
A vůbec – nechápu, proč úsek Kozlov – Velké Meziříčí je součástí výstavby VRT „Vysočina II“ (Velká Bíteš – Světlá nad Sázavou), když existence těch přímých spěšňáků Brno – Velké Meziříčí** by byla možná už po realizaci „Vysočiny I“ (Brno – Velká Bíteš), tzn. bylo by (když už tedy bylo upřednostněno toto „řešení“) logické to spojit s Vysočinou I. ** Kde i zde vypichuji, že tím pádem přínos pro cesty z Velkého Meziříčí do Brna bude mít jedině VRTkový úsek Brno – Velká Bíteš, nikoliv úsek procházející okolo Velkého Meziříčí. Takto to vypadá, že ta modernizace tratě VM – Kozlov… Číst vice »