Největší zakázka ČD na autobusy. Shání vozidla za více než tři čtvrtě miliardy korun

Nové autobusy mají být nízkopodlažní nebo alespoň low-entry.
Dceřiná společnost Českých drah ČD Bus vypsala jednu z největších zakázek letošního roku na nové autobusy. V soutěži s odhadovanou cenou 793 milionů korun poptává dodávku 122 nových autobusů pro náhradní autobusovou dopravu při výlukách Správy železnic.
Soutěž zveřejnil ČD Bus ve věstníku veřejných zakázek. Podle podmínek soutěže poptává dopravce 102 klasických dvanáctimetrových linkových autobusů s pohonem na naftu (může jít i o hybrid) a 20 dvanáctimetrových autobusů ve standardu Ropid pro náhradní autobusovou dopravu. Dodávky mají začít ještě letos. 51 autobusů má být dodáno v roce 2025, 21 příští rok, po 15 kusech pak v roce 2027 a 2028.
Dvacet autobusů ve standardu PID bude umístěno v Praze v připravované pobočce. „Součástí smlouvy bude i možnost čtvrtinu vozidel neodebrat, to uvidíme podle situace,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Nové autobusy mají být nízkopodlažní nebo alespoň low-entry, vybaveny budou například klimatizací nebo počítadly cestujících. Jako palivo má sloužit HVO, což je syntetická nafta z rostlinných olejů. Všechny budou vybaveny nosiči jízdních kol.
ČD Bus chystá nákup desítek nových autobusů a tři nové pobočky
Předseda představenstva ČD Busu Adam Svojanovský v nedávném vydání interního časopisu Českých drah uvedl, že připravují soutěž na 92 autobusů. „Souvisí to nejen s plánovaným rozvojem vozového parku, ale také s tím, že první autobusy původně od Vydos Busu dospějí do svého maximálního stáří, ve kterém je ještě můžeme nasazovat,“ řekl Svojanovský. Tendr je nakonec ještě větší.
Cíl: 150 autobusů
ČD Bus má aktuálně zhruba sto autobusů, cílovým stavem je podle Svojanovského flotila o 150 vozidlech. „Bude se jednat o standardní linkové autobusy, s delšími variantami nepočítáme. Náhradní doprava je nevyzpytatelná a my musíme preferovat manévrovatelnost,“ doplnil manažer.
Vedle rozšíření flotily chystá firma i rozšíření sítě provozoven. Aktuálně působí vedle domovského Vyškova v plzeňském depu a v Hradci Králové. Nové provozovny mají vzniknout ještě letos v Šumperku, Veselí nad Lužnicí a někde ve středních Čechách.
ČD Bus rozšířil flotilu o 10 autobusů od Iveca, jsou první v korporátních barvách
České dráhy si pořídily autobusového dopravce na jaře 2022, kdy koupily firmu Vydos Bus (a s ní i smlouvu na provoz vyškovské MHD). Firmu následně přejmenovaly na ČD Bus. Akvizice byla reakcí na vysoké ceny poskytovatelů náhradní autobusové dopravy.
„Působení ČD Bus narovnává podmínky, enormní cenové i kvalitativní excesy nám fakticky odpadly. Chtít několik set korun za kilometr náhradní dopravy už si nikdo nedovolí, protože ví, že by neuspěl. Úloha regulátora tedy rozhodně naplněna je,“ řekl Svojanovský.