Největší zakázka ČD na autobusy. Shání vozidla za více než tři čtvrtě miliardy korun

Nové autobusy mají být nízkopodlažní nebo alespoň low-entry.

Odebírat
Upozornit na
guest
61 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Mystifying oracle

Tak doufám, že v požadavcích zase budou blbosti jako disky z lehkých slitin, apod.… 🙂

fipkař

Pouhá stovka autobusů všechny výluky v síti stejně ani zdaleka „ujezdit“ nemůže, takže velká část NAD stejně zbude i pro jiné dopravce. Mě spíše překvapuje, že si nechtějí koupit i aspoň třeba desítku kapacitnějších vozidel, protože značná část výluk postihuje jak frekventovanou příměstskou dopravu, tak i dopravu dálkovou, kde trasy NAD vedou po silnicích vstřícných i vůči těm větším vozidlům. A asi by se vyplatilo mít i několik malých autobusů pro všelijaké ty odbočky od hlavní trasy NAD do lokalit, kam ty základní spoje NAD kvůli cestovní době nezajíždějí.

Arnošt

Malé autobusy ( stratos) mají

SYN

No všechny minibusy vzniklé na podvozku dodávek které jsem zatím viděl (na vlastní oči) měly malá kola, tvrdé pérování a moc nevydržely… předpokládám že v provozu to něco ušetří na naftě, ale řidič je ten stejný a univerzálnost takového minibusu nic moc (větší skupinu nepobere) takže osobně bych pošilhával po něčem větším, někde v oblasti 8-9m…

Michal

Jenže ČD kloubové autobusy na výlukách nepožadují. Tak k čemu by ČD Busu byly?
A nejde jen o ty silnice, ty kloubové autobusy musíte někde na konečných otočit a zaparkovat. A to je občas umění i s běžným autobusem, prostě na to nikde není dost místa.

Jenda První

Kapacitním vozidlem pro dálkovou dopravu si teda představím normální 14 metrový autobus pro až 59 sedících osob (třeba jako Tourismo L či Intouro L). To je adekvátní náhrada například za rychlíky v kombinaci s LE pro menšinu pasažérů potřebujících nízkopodlažnost.

Qaws

Tak také existují patrové busy, a ty jsem kdysi na výlukách zahlédl…

Michal

Zahlédnout patrový bus jste mohl. Ale docela určitě to byla vlastní aktivita dopravce, ne požadavek ČD. A za covidu kvůli nedostatku „lepsí“ práce jezdilo na výlukách kdeco.

Leinad

Kloub jako NAD je v Praze docela běžný. Ať už protažení pravidel (250 Běchovice – Úvaly) nebo přímo linka třeba XS9 v různých variantách. 😀
Ale je fakt, že mimo špičky to bere DPP.

karl vB.

Nechápu, proč si nějaký odpovědný zaměstnanec na GŘ ČD myslí, že nejlepší reklama je ta, co využije celou výšku vozidla od spodní hrany až po střechu beze zbytku.
Kdyby ta boční reklama na autobusu byla poloviční, nepůsobilo by to vůči nosiči tak disproporčně a účel by to asi splnilo stejně dobře.
Podobně dopadla před 5 lety i reklama na bílém Vectronu na VÚŽ, která navíc budí dojem, že dole ustřižené písmeno „U“ jim trochu ujelo.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2020/12/vectr1.jpg

Panda

Ceny dodavatelů byl vysoké proto, že VŘ bylo nastaveno na míru firmám, co takové ceny dávaly. Menší dopravci se s normální cenou přihlásit nemohli. Ve finále stejně zakázku jezdili, ale každému z toho něco zůstalo za nehty.

Michal

Poučte nás. Jak se dělá výběrové řízení na náhradní autobusovou dopravu někomu na míru?

Leinad

Tak asi hlavní znak je málo přihlášených dodavatelů, co by proti sobě soutěžilo.
Dále třeba nepotřebný požadavek.

Michal

Požadavky na výluky jsou jak podle kopíráku a nepotřebný požadavek si tam nikdo nedovolí dát, bylo by to napadnutelné.

Dál tam máte co?

Panda

Konkrétně zde požadují určité procento vlastních vozidel, odjetí významné zakázky v poslední době, určitý podíl Euro 6 a to hlavně i tam, kde je to zbytečné. Vede to pouze k tomu, že se o zakázky perou třeba tři velké firmy, záhadným způsobem drží podobně přepálené ceny a reálně to odjedou ti malí, kteří by dali sami za třetinovou cenu.

Flek

Na denní provoz kupují použita vozidla, ale na něco co polovinu roku prostojí nová? To se nevyplatí kupovat použita?

Arnošt

Ty autobus stojí maximálně od konce grafikonu do konce ledna( kdy nejsou výluky). A to ještě nesmí být mimořádnosti atd.. jinak jezdí každý den i 20 hodin v kuse.

Michal

Sezóna nepřetržitých výluk loni skončila v půlce prosince, letos začala 3. března. V mezičase byly aspoň krátké půldenní výluky a nepřetržité výluky na tratích poškozených povodněmi.

Jan Soukup

Ne, nevyplatí. Jednak mají Arnošt a Michal pravdu a také, autobus má kratší životnost. Hodně obecně vzato, dvacet let starý vlak není zdaleka takový šrot, jako dvacet let starý autobus.

M 474 003

Proč neobjednají montáž pneumatikových kol do autobusů, které již dávno mají???

Chleba Nakup

Protože by se jim do kabinky nevešel volant a řidič zároveň.

František

Možnost změny směru jízdy jinam nez dopředu/dozadu by byla pro mnohé příliš náročná

Pedu

To by se konečně mohl busem nahradit i víkendový provoz na mšence. Prostor na kola to bude mít a frekvence se vejde.

Michal

Nemohli. Objednavatel objednává a platí vlak.

M19

A pak nastane ráj na Zemi a postaví se všechny VRT… 🤣 Nebo jak? 😉

Fredy Krueger

Pořizovat nové autobusy na nad z horní dolní, kde jezdíte po okrskach brzda plyn je jenom vyhazování peněz…

Arnošt

A čím se má jezdit? Starýma 20 letýma karosama?

František

Idealne jeste staršími, aby to nekazilo vnímání kvality a technického stavu těch vlaků

Avlaky

Ten autobus z fotky pořídily kdy? Tech 10 z předchozí smlouvy mají jiné barvy

SaulGoodman

Nejsou to ty na MS v hokeji?

slfi

Je to polep, původně jsou to ty bílé pro MS

František

Se mi líbí, jak za 800 mio budou mít 122 autobusu, ale nějakých nahrad za 810 by bylo kolik 6-8?

Ares

A nezapomeň dodat, že ten bus je po 10 letech na odpis, vlak není ani v půlce životnosti. To už tak hezky ta kalkulace nevyjde..

noerf

Ten bus má životnost 12 let, dálkový dopravci prodávají autobusy i dříve. Na druhou stranu jsou v provozu i autobusy staré 30 let.
Pokud budete počítat životnost autobusů deset let a vlaku 30 let, tak budete muset koupit autobusy třikrát, tedy postupně investovat 2,4 miliardy Kč v průběhu času. Kdežto když koupíte 60 jednotek, tak Vás to bude stát 6,0 miliard Kč ihned. Nehledě na rekonstrukce interiéru v průběhu doby.

micat1

Jednotka za 100 milionů bude mít taky cca dvojnásobnou kapacitu než autobus. Nicméně i tak dlouhodobě na sedaldo vyjde s největší pravděpodobností dráž.

cbtrk

Za udržení sjízdnosti kolejí stát utrácí miliardy, ale když je to z eráru, z pohledu šotos je to „zdarma“, ale vláček déle vydrží. Drážní levičárna jak vyšitá.

Frantisek X

Protože pravicové je udržovat jen silnice, které jsou rozbité každou chvíli, zvláště, když na ně pošlete i těžká vozidla. Tak určitě. 🙂 Chápu, že některé kruhy potřebují propagovat nekonečný konzum (pravicové?), otázkou ale je, jak dlouho to ještě bude k životu.

Tomariero

Silnice se udržují i kvůli IZS.

Leinad

Síť silnic jen pro IZS se zákazem vjezdu autobusů a kamionů by byla daleko levnější. Menší opotřebení (auta pod majákem málokdy udělaj kolonu, málokdy jezdí v taktu půl hodiny od rána do večera a dvě hodiny přes noc – když už pendluje hasičská cisterna na místo bez vodovodu, vesměs ne skoro celý rok každý všední den a většinu víkendů)

Qaws

A železnice se udržuje i kvůli armádě…

Jen nevím, co jste tím básníku chtěl říct…🤔

Sniper

Silnice se neudržují?

Sniper

Náhrada za 810 je konkrétně co?

Kubrt

Očekávaný Stadler RS zero. Zatím se neví, kdy se začne prodávat ani kolik bude stát. Ale mnohonásobek ceny busu to bude nepochybně.

Sniper

Za mne rs1

Leinad

Moc těžký, moc TSI, přežiju v tom víc než v šukafonu.
Hledal bych spíš mezi tramvajema. Evo1 má nevýhodu, že potřebuje trolej, ale asi by stačil akumulátor (která lokálka, smysluplná linka, nezajíždí na hlavní trať)

Jarda

EU nucená elektromobilita se nekoná, ani jeden bus nemá být elektrický. I nové busy se poptávají se spalovacím motorem, žádné čisté elektro.

automatic

a není to třeba podobné jako u DPP v Praze, kdy z bezpečnostních důvodů je doporučeno mít flotilu autobusů i nadále s nezávislým pohonem na naftu a ne vše elektro a to pro případ války či živelných katastrof či hromadných nehod atd. kdy elektrobus na dobíjení není zrovna moc fajn- viz Španělsko a Portugalsko a několikahodinový blackout v nedávné době – kdy elektrobus prostě stál a diesel jel. ČD mají autobusy primárně jako náhradní dopravu a tudíž zde není ze stejných důvodu žádoucí elektro pohon. Když potřebujete rychle zřídit náhradní dopravu třeba za nehodu, tak než dokážete přistavit elektrobus, diesel… Číst vice »

Jarda

a ta nafta je nějaká jistota? Bez elektřiny nemáte ani tu naftu, naopak auto/autobus i bez elektřiny v sítí lze dobít z lokálních zdrojů

MajsterN

Nafta je velká jistota. Jen teda se bude přednostně dodávat do generátorů pro nemocnice, datacentra, úřady a až pak na autobus.
Plyn je údajně taky dost spolehlivý v případě výpadku elektřiny.

Jarda

nesmysl. nafta není žádná jistota, jen myšlení lidí si nedokáže představit cokoliv jiného..když byla řeč o válce, tak byste koukali, jak rychle by nafta nebyla žádnou jistotou..

Arnošt

A dobíjet se mají kde? Některé autobusy na výluce najezdí i 500km denně. Nehledě nato že každý týden mohou být úplně někde jinde. A čekat na nabíjení? Ok ale mezitím co se bude nabíjet tak bude muset místo něj vyjet další bus= náklady navic

Richard

A soukromníci nebudou mít pomalu co žrát

MP22

Soukromíci byli nenažraní a proto to dopadlo tak, jak to dopadlo…

LáďaH

V ceně za ujetý km jsou ovšem započítány i náklady na koordinátory, vývěs a svěšení jízdních řádů, atp.

Pokud jedete na 10 zastávek vyvěsit jízdní řády, na 10 hodin postavit koordinátora do zastávky A a následně na 10 zastávek zase svěsit jízdní řády, tak z logiky věci je cena i 60 Kč/km vysoce podnákladová.

Leinad

Opravdových soukromníků se to nedotkne. Místního strejce s karosou ČD na plánovanou výluku v místě posílaj do háje(protože si hrají na výběrka, firma s úředním aparátem chce víc ale projde byrokracií). A proč by takový strejc poslaný do háje zachraňoval moloch při mimořádnosti, má jenom místní znalost a nechce zaplatit ubytování řidičů.
Dotkne se to firem s nějakou velikostí.

Arnošt

Ten tvůj stréc tu mimořádnost vezme pokaždé.. pač si naúčtuje několikrát více na km než na běžné výluce.

Michal

Místní strejc s Karosou ma smůlu, protože i té nejnovější Karose je 19 let a na plánované výluky nesmí autobus starší 15 let.

Michal M

No, letí to, že… 🙂

Arnošt

Mluvím o mimořádnostech a i tak se najdou na plánovaných výlukách karosy… pokuta nepokuta

Leinad

PID má nějaké požadavky na výluky, ale na mimořádnostech toleruje kdeco. A pokuta za nesplnění standartu je pořád menší než neodjetý spoj.
Jinak neřeším ani rozdíl mezi poslední Karosou a prvním Ivecem (přiznám že bez loga občas váhám, agora/citibus/citelis/urbanway někdy si vzpomenu na světla, někdy se spletu) spíš to mělo bejt „firma typu strejc s jedním busem, vozí místní školáky a občas se podíva na linku“

Johnyka

Místní strejc měl tu karosu dávno sešrotovat.