ČD Cargo chystá miliardovou modernizaci dieselových lokomotiv

Lokomotiva 742, Kinematovlak, foto: České dráhyLokomotiva 742, Kinematovlak, foto: České dráhy

Státem vlastněný nákladní dopravce ČD Cargo chystá velkou obnovu svých nejstarších lokomotiv, které mají za sebou často i přes čtyřicet

Státem vlastněný nákladní dopravce ČD Cargo chystá velkou obnovu svých nejstarších lokomotiv, které mají za sebou často i přes čtyřicet let služby. Za modernizaci dieselových lokomotiv a nákup nových chce utratit řádově miliardy korun.

„Dieselové lokomotivy, které máme, jsou velmi staré. Jedná se o lokomotivy původní produkce ČKD Lokomotivka Praha, které se v účinnosti a hospodárnosti provozu nemohou rovnat moderním agregátům. Provoz těchto lokomotiv je tak nákladově náročnější než u moderních či rekonstruovaných lokomotiv a významným způsobem nám dnes bohužel roste také jejich poruchovost. Mají ještě staré motory, u kterých lze v žertu uvést, že jejich spotřeba oleje je téměř na úrovni spotřeby nafty,“ vysvětlil důvody modernizace strojů předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik. Vedení firmy zatím zpracovalo plán obnovy vozidlového parku, se kterým má být v detailu seznámena dozorčí rada na svém zářijovém zasedání.

Podle Bednárika proběhne modernizace ven dvou úrovních: u části lokomotiv je nyní uvažováno s realizací hlavních oprav na spalovacích motorech u části pak s celkovou modernizací lokomotiv. Ve velmi omezeném počtu je pak uvažována s nákupem nových dieselových lokomotiv. Zde se však jedná již o traťových lokomotiv v plné interoperabilitě a s vysokým výkonem okolo 2 400 kW, které mohou být nasazeny na odpovídajících zahraničních přepravách.

Největší část flotily ČD Cargo tvoří lokomotivy řady 742, přezdívané kocour nebo bangle. Stroje jezdí od osmdesátých let minulého století. Jejich modernizaci už provádí pro jiné zákazníky například společnost CZ Loko, která z nich vyrobila model EffiShunter. „Je to určitě produkt, který nás zajímá, ale jsou tu i další“ dodal Bednárik.

Firma je používá hlavně pro vozové zásilky na neelektrifikovaných tratích a samozřejmě také pro staniční výkon.

ČD Cargo vlastní zhruba 170 dieselových lokomotiv řady 742, z toho v denní turnusové potřebě 120. Plán ale počítá s modernizací a výměnou přibližně sto lokomotiv. „Očekáváme výrazný růst spolehlivosti, které povede ke snížení provozní zálohy lokomotiv. V budoucnu jich tedy budeme potřebovat méně. Méně lokomotiv, stejný výkon rovná se vyšší efektivita,“ vysvětlil Bednárik.

Pro financování celkové modernizace parku dieselových lokomotiv firma plánuje využít cizích zdrojů, musí ale řešit celkovou zadluženost skupiny České dráhy. „Naše zadluženost je nízká, firma je zdravá a lokomotivy si tak můžeme dovolit,“ říká Bednárik a dodává, že „musíme investovat do své budoucnosti“.

ČD Cargo současně chystá nákup nových nákladních vozů. Vypsalo dvě soutěže na nákup 200, resp. až 400 vozů pro kontejnery. Může jít buď o úplně nové nebo zánovní vozy, to firma zváží až na základě předložených nabídek.

Tagy ČD Cargo
5 komentářů