Železnice Zprávy

ČD Cargo chystá miliardovou modernizaci dieselových lokomotiv

Lokomotiva 742, Kinematovlak, foto: České dráhy
Lokomotiva 742, Kinematovlak, foto: České dráhy

Státem vlastněný nákladní dopravce ČD Cargo chystá velkou obnovu svých nejstarších lokomotiv, které mají za sebou často i přes čtyřicet let služby. Za modernizaci dieselových lokomotiv a nákup nových chce utratit řádově miliardy korun.

„Dieselové lokomotivy, které máme, jsou velmi staré. Jedná se o lokomotivy původní produkce ČKD Lokomotivka Praha, které se v účinnosti a hospodárnosti provozu nemohou rovnat moderním agregátům. Provoz těchto lokomotiv je tak nákladově náročnější než u moderních či rekonstruovaných lokomotiv a významným způsobem nám dnes bohužel roste také jejich poruchovost. Mají ještě staré motory, u kterých lze v žertu uvést, že jejich spotřeba oleje je téměř na úrovni spotřeby nafty,“ vysvětlil důvody modernizace strojů předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik. Vedení firmy zatím zpracovalo plán obnovy vozidlového parku, se kterým má být v detailu seznámena dozorčí rada na svém zářijovém zasedání.

Podle Bednárika proběhne modernizace ven dvou úrovních: u části lokomotiv je nyní uvažováno s realizací hlavních oprav na spalovacích motorech u části pak s celkovou modernizací lokomotiv. Ve velmi omezeném počtu je pak uvažována s nákupem nových dieselových lokomotiv. Zde se však jedná již o traťových lokomotiv v plné interoperabilitě a s vysokým výkonem okolo 2 400 kW, které mohou být nasazeny na odpovídajících zahraničních přepravách.

Největší část flotily ČD Cargo tvoří lokomotivy řady 742, přezdívané kocour nebo bangle. Stroje jezdí od osmdesátých let minulého století. Jejich modernizaci už provádí pro jiné zákazníky například společnost CZ Loko, která z nich vyrobila model EffiShunter. „Je to určitě produkt, který nás zajímá, ale jsou tu i další“ dodal Bednárik.

Firma je používá hlavně pro vozové zásilky na neelektrifikovaných tratích a samozřejmě také pro staniční výkon.

ČD Cargo vlastní zhruba 170 dieselových lokomotiv řady 742, z toho v denní turnusové potřebě 120. Plán ale počítá s modernizací a výměnou přibližně sto lokomotiv. „Očekáváme výrazný růst spolehlivosti, které povede ke snížení provozní zálohy lokomotiv. V budoucnu jich tedy budeme potřebovat méně. Méně lokomotiv, stejný výkon rovná se vyšší efektivita,“ vysvětlil Bednárik.

Pro financování celkové modernizace parku dieselových lokomotiv firma plánuje využít cizích zdrojů, musí ale řešit celkovou zadluženost skupiny České dráhy. „Naše zadluženost je nízká, firma je zdravá a lokomotivy si tak můžeme dovolit,“ říká Bednárik a dodává, že „musíme investovat do své budoucnosti“.

ČD Cargo současně chystá nákup nových nákladních vozů. Vypsalo dvě soutěže na nákup 200, resp. až 400 vozů pro kontejnery. Může jít buď o úplně nové nebo zánovní vozy, to firma zváží až na základě předložených nabídek.

Štítky

5 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Hlavně ty nové diesely by si měli pořídit a možná ve větším než velmi omezeném počtu (čuchám nejvíc deset kusů), přece jenom rychlost a hmotnost vlaků rostou a s tím i nároky na výkon lokomotiv. Samozřejmě bude dobře pokud budou schopny vozit vlaky i v zahraničí, jen by se z toho nemělo stát hlavní těžiště jejich výkonů.

    Podle mne by zásadní modernizací či přestavbou měly projít pokud možno všechny stroje jak u ČDC, tak ČD, jak v dieselové, tak elektrické trakci, kdy by se snad hodily přestavby stejnosměrných lokomotiv na lokomotivy vícesystémové a podobně. Samozřejmě tedy s vyřazením těch v nejhorším stavu.

  • Určitě dobrá zpráva pro životní prostředí. Vždyť ty staré lokomotivy musí mít strašný emise.

  • Je to skvělá zpráva.Nicméně je to již opravdu potřeba a neměla by to být žádná novinka u takto starých vozidel.Vozidla s motorem jsou a budou zejména na vedlejších neelektrizovaných tratích potřeba pořád a cd cargo jako dceřinná spol.cd v budoucnu jistě bude poskytovat provozní zálohu této i jiným společnostem na szdc např.při nejrůznějších mimořádnostech, nebo napěť.výlukách.Jinak souhlasím s tím že redukce starých postávajících loko v depech či nádražích bez využití a žádného potenciálního využití je třeba omezit ve prospěch modernizací vybraných strojů či novým nákupem.Dobrý způsob obnovy lokomotiv.parku jsou např.moderniz.firmy Cz Loko- jejich modely jsou na vysoké úrovni mají to dobře rozjetý a navíc by kapitál by při pořízení zůstal vlastně doma což je skvělá podpora domácího hospodářství-a tak bych preferoval tuto firmu určitě.Bude určitě zajímavé vidět jak se cd cargo rozhodne.

    • Proboha, hlavně to ne. CZ Loko, Škoda-Werke, nic z toho a hlavně žádný modernizace. Nevím kde jste to sebral, že lokomotivy z CZ Loko jsou na vysoké úrovni…

    • Lokomotívy CZ Loko nie sú najhoršie, minimálne zákazník, ktorý odoberie od CZ Loko môže byť spokojnejší než ako keby odobral hovno od ŽOS Zvolen alebo ŽOS Vrútky!!! Videli ste, že by od zasratej ŽOS Zvolen odoberal ešte niekto iný 736 alebo 746?! Okrem teda politicky vedeného Carga, kde to vedenie dostane príkazom aby dalo nažrať neschopnému podnikateľskému babrákovi Poórovi?! Ja teda som nevidel nejaký zázračný odbyt týchto lokomotív. Ostatne ak sú v Arcelor Mittal tak sprostí, že ignorovali rady rušňovodičov čím má a nemá byť lokomotíva vybavená, tak také to majú. Sľubovaná klimatizácia tam nie je, za to v motorovej a riadiacej časti plná prdel diagnostiky a snímačov, ktoré sú tak senzitívne, že za zmenu sa niekoľko krát reštartuje celá lokomotíva a potom výsledok je nevyhnutnosť servisného zákroku. Samozrejme myslím, že zákazník má nárok si povedať, že kde všade chce mať čidlá, čo všetko chce mať merané a ako citlivo nastavenú ochranu. Ak to nechá ČDC na výrobcu, tak môže lokomotívy dodávať kľudne aj Voith alebo Vossloh, bude to stáť aj tak za hovno. Rušňovodič potrebuje jazdiť a nie na paneli sa hrať „nintendo“ pre každé prdnutie SW riadiaceho systému lokomotívy.