Největší soutěž v historii Českých drah. Shání dvoupodlažní jednotky za 42 miliard korun

Jednotka 471.060 v barvách PID. Foto: David MaštalířJednotka 471.060 v barvách PID. Foto: David Maštalíř

Součástí zakázky na 90 nových jednotek je i jejich údržba, rozhodovat bude nejen cena.

294 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Sova

Je to otázka toho napětí, ale optimum by bylo, aby něco v řádu „Slona“ jezdilo jako Slovácký expres.

MHD

Já raději komfort Bmz -ka.

David

Já tomu prostě nerozumím… Pořád tak nějak nechápu, co ČD na City Elefantech tak vadí, že je chtějí nahrazovat… Vždyť ty vlaky jsou cca 15-20 let staré. Nejsou staré 40-50 let, jak některé, které dosud jezdí v hojném počtu… Nevím, nechápu proč házet peníze zase někam, kde se zatím nepotřebují… Opět a zase… To je to samé, jako autobusy v té Ostravě. 10-12 let staré a už se vyhazují. Já to nechápu. Česká Republika opravdu není tak bohatá, aby si mohla dovolit obnovovat vozový park v takové kadenci… Kdo myslíte, že to ve výsledku pak platí? Panebože… A fakt, že… Číst vice »

David

Chápu, že na Wiki nejsou nutně podložené info, ale… I tam se zmiňuje, že… Že plánovaná životnost jednotek je minimálně 40 let… Tak nevím, netuším, kde je problém.

Alibaba

Problém je v napětí 25 kV.

Jan Sova

A nejde tomu předělat ústrojí a šasi nechat ??

Ondros

Nové jednotky je třeba nakoupit i s ohledem na plánované

Ondros

navýšení výkonů v okolí Prahy – viz strategie PID. Jinak tedy první série Elefantů už jsou bohužel z pohledu cestujích docela vyžilé (což ale jde zejména na vrub údržby). Komfort jízdy je však ok. To s Vámi souhlasím.

Jakub

Někde psali že jednotky City Elefant mají dojezdit v roce 2044

král j

Myslím si, že bude stačit dílčí modernizace ř. 471. V zájmu jednotnosti vozidlového parku.

Bohouš

Nejstarší jednotky mají 25 let ..takže pomalu je třeba hledat náhradu..modernizaci prošly a

Robert Pražák

Dílčí modernizace je podle vás přeinstalovat to z =3Kv na ~25Kv? Hm.,zřejmě to sfouknete u vás ve stodole. Navrhuji, abyste se nabídl Českým drahám. Určitě vás vyváží zlatem.

Graylag

471 nesplní nové předpisy, takže nic.
Navíc 471 sice byla na svou dobu celkem zdařilá konstrukce, ale klíčové je to spojení „na svou dobu“. Dnes už se ty vlaky dělají jinak a lépe.

Martin

Desiro nebo Omneo…?

Martin

Je zvlastni, ze je pozadavek na pocet vozu a nikoliv na delku vlaku-soupravy…

Martin

Nebo skoda?

PepaM

Požadavek na délku je v zadávací dokumentaci samozřejmě také (110 m).

Martin

no, slo mi o ty 4 vozy, pac Omneo ma kratsi vozy a pritom podobnou delku… pritom je konstrukcne dobre resene… i kdyz pocet mist 2+3 je uz trochu moc… pri 2+2 ma slusnou kapacitu…

Martin

110m se na rekonstruovane nastupiste o delce 200m nevejde pri spojeni dvou souprav… u tri souprav uz to nema kde stavet pokud to nebude dalkovy vlak napr. IC…

Apollo 17

V okolí Prahy se staví nástupiště 220 metrů,kde se 8 vozů vleze(2x 110 m). Tři Ešusy už né,protože mají 240 metrů (9 vozů).

Martin

No jeste nedavno problehlo v tisku, ze se nastupiste na modernizovanem useku ze Smichova do Berouna zkracuji na 200m… coz opravdu je malo… pritom tam stara nastupiste maji i 240m…
Pokud to zmenily na 220m, tak OK, ale nebyvalo tomu tak…

Michal82

tohle si Škoda nenechá protect mezi prsty.

Jan Sova

Jako že v arbitráži vyhraje na tom, co nedodá ??

Trifid_XX

Siemens Desiro HC, nejlepší volba

Trifid_XX

Desiro HC je ta nejlepši volba

Y.K.

V čem nejlepší?

Johnny Cash

Není. Nejlepší je Stadler Kiss. V 8:26 se jedním z nich svezu z Passau do Vídně. 😏

MHD

Hádáte se jako malí kluci.

Martin

tak jo, prisadim si s Twindexxem… :-D… ale je fakt, ze v dobe vyroby uz budou min. nove generace vlaku…

vtvt

Je zajímavé, že Ministerstvo dopravy odhaduje, že pasažerští dopravci na síti SŽDC do 2030 nakoupí cca 1000 nových lokomotiv či vlaků, již vybavených ETCS.

Osobně to pokládám za silně přemrštěné číslo, vzhledem k penězům. Spíše dojde k redukci dopravy na spoustě tratí. A na perspektivních tratích dojde k prodlužování vlaků.

Pro úplnost – retrofit starších loko/vlaků pasažerských dopravců – Ministerstvo dopravy odhaduje že do 2030 se bude týkat cca 1100 kusů.

Má-li pravdu jiné médium, tak dojde k navýšení dotací pro městskou kolejovou dopravu = 21 miliard. Logické neboť např. DP Praha byl největší kolejový pasažerský dopravce.
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/tramvaje-trolejbusy-metro-mhd-opd-iii.A220819_141055_eko-doprava_cfr

Bohouš

Was???

Vtvt

Že ČD by tuze rádo nové vlaky, akorát nemá peníze. Tož buďto zpomalit harmonogram ETCS nebo vypnout provoz pasažerskych vlaků ČD na podstatně části site SZDC

Vtvt

Nelze vyloučit, že první posily bude ČD potřebovat už v 2025.

Praha by cca do 2025 či později ráda další spoje.. . na uzemi Prahy něco přes 3 MIL. vlkm (navýšení vlkm na území SČK je extra) . Z toho na linkách vhodných pro EMU400 jde necelé 2 mil. vlkm navíc.

Přestěhují se Cityelefanty z MSK do PHA/SČK?

A vystřídá ČD firmu KŽC kvůli ETCS?

Alibaba

A co nato Jan Tleskač? 🙂

X 1

Pohled očima mimozemšťana zeleného Axela na Českou železniční realitu. 🤣🤣🤣

vtvt

Navýšení výkonů železniční dopravy do cca 2025 v Praze viz jejich loňský plán dopravní obsluhy.

Jenže zjišťovat si informace, aby člověk jen neplácal, to vyžaduje úsilí, kterým Vy plýtvat asi nechcete… trefil jsem se?

vtvt

To se stane, že nevíte.

Holt smlouvy ČD s MSK končí vesměs 12/2025. Podobně i v Ústeckém, Jihomoravském a Zlínském kraji. tož to přispěje, že dost možná nastane „škatule, škatule, hýbejte se“. Plus vliv ETCS, bude-li dodržen harmonogram.

Bohouš

Cože?? Vidličky a nože .na čem jedeš axeli? Na stavědle nejsou povoleny houbičky

Pavel Čech

A proč mám jedno oko modré a druhé hnědé?

Vtvt

To nevím. Pouze tuším, že vedení ČD si příliš nevěří, že uplatní nové vlaky… a proto výrobcům vlaků negarantuje, že nějaké vlaky fakt koupí.

Romanero

Moc mi není jasné, proč ČD poptávají i servis, když prezentují, že jejich výhodou vůči konkurenci je tradice v opravárenství a servisní zázemí..

Robert Pražák

Zázemí mají. Lidi ne.

Y.K.

1. odpovědnost za funkčnost a vypravitelnost výrobku nese výrobce a ne dopravce.
2. odpovědnost za dlouhodobé zajištění dílů nese výrobce a ne dopravce.
3. sehnat a zaplatit kvalifikovaný lidi je problém výrobce a ne dopravce (ač to klidně může vykonávat v depu ČD).

Romanero

Já tomuhle říkám záruka, ale chápu že to může být poptáno i takto

Y.K.

Záruka vám fakt nepojistí to, že jednotka měsíc, dva, tři nejezdí protože něco. Možná za odstranění problému nebudete muset platit, ale to je tak všechno. Že to nejezdí je (finanční) problém dopravce. Taky vám záruka nezajistí díly po jejím skončení.

Y.K.

Do servisní smlouvy si prostě napíšete, že chcete mít vypravenost třeba 98 % a když to nejde, tak třeba účtujete penále za každý neprovozní den jednotky navíc.

Graylag

No, podívejte se na nešťastnou řadu 380 a je jasno. Ty lokomotivy možná nejsou ideální, ale úplně špatné taky ne. Jenže je trvale mrzačí špatná údržba a (ne)dostatek dílů. O tom kdo za to může se dá dlouze diskutovat, ale faktem je, že být součástí smlouvy i servis s jasně definovaným procentem provozuschopnosti, tak jsou všichni mnohem šťastnější.

SYN

Všichni kromě výrobce 🙂

Dušan

Tady to celé se sice navenek tváří, jako soutěž, ale o žádnou soutěž pochopitelně nejde – vítěz je již předem jasný:-) Skončí to stejně jako i vlaků pro IDS JMK, kde: a) 6 zájemců projevilo zájem (Škoda, Stadler, Newag, Pesa, Bombardier, Siemens). b) 2 podali finální nabídku (Škoda, Stadler) c) 1 z nich byl obratem vyřazen, takže zbyl jeden d) s tím jedním – Škoda – se podepsala smlouva. V našich končinách (= ČR) se totiž nesoutěží, naopak – buď se jen projeví zájem (= křoví) nebo jsou příslušní „nevhodní“ uchazeči obratem vyřazeni, obvykle kvůli nějakému pseudo-důvodu typu chybí místa… Číst vice »

Robert Pražák

Jasně. Třeba RailJety toho budiž důkazem.

MildaIV

Ona Škoda vyrábí něco v téhle kategorii?

Robert Pražák

Ne,ale věřím, že by to taky dala.

Y.K.

Tak zrovna Railjety byly boj a Škodovce těžce proti srsti, že se o to snad i soudila (i když sama nic podobného neměla).

prag

A kdo způspbil, že 4 „zájemci“ nepodali nabídku?

zdeněk

České dráhy potřebují možná pár jednotek pro Prahu. Ale to je tak všechno. Elephantů je dost. A to ani neví, jestli tam vyhrajou nějakou přiblblou soutěž. Nic bych nekupoval bez jasného upotřebení.
ČD by spíš potřebovaly jednotky patrové, spolehlivé na 200 pro dálkové linky. Ovšem ani zde nikdo netuší co bude přiblblý „objednavatel“ chtít.

Robert Pražák

Aha, a víte, že SŽ hodlá zrušit napájení =3000V a nahradit ho celostátně ~25000V? V tu chvíli vám jsou ešusy k ničemu.

vtvt

Konverze napájení je odhadována na 79 miliard. ETCS na 60% sítě SŽDC je odhadována, že bude vyžadovat dotaci 62 miliard. Tož je dost pravděpodobné, že zůstane 25% tratí (transevropských). A možná některé z 10% tratí které elektrifikovány jsou (mimo TEN-T) nebo jejichž elektrifikace je plánována. Zbývajících cca 65% až 75% tratí sítě SŽDC má perspektivu nejistou. Ve srovnání s tím osud několika desítka CityElefantů druhého největšího kolejového dopravce je spíše podružnou otázkou. Nicméně jsem zvědav, jestli se v Pražském/Středočeském kraji najde dost cestujících, aby uživili – 56 CityElefantů – až 90x EMU400 – 22x EMU240 RegioPanterů – 7x EMU240 Pesa… Číst vice »

MHD

56 CityElefantů a 90 EMU 400 zároveň? Není ten tvůj dotaz vlastně tímto nesmyslný?

Platamon

Nyní je v Praze 73 ks, z toho 17 ks 1.generace (mimo WC s dírou také s jiným řídícím systémem) = bez nich 56 ks. Pokud ROPIDu nedojdou peníze, tak se uživí, resp budou čekat na 25 kV, které je nahradí dalšími vozidly.

zdenek

Otázkou je, proč to dělá, když byly koupeny vozidla na ss. Jenom pro to, že si tady hrajeme na oddělení a liberalizaci? A že jednu státní firmu nezajímá vozový park 2. státní firmy daňového poplatníka?

SYN

Otázka je proč se debilně koupily jednotky výhradně ss když roadmap celostátního přechodu byla dána prakticky od okamžiku kdy se 25kV stř. začalo stavět, jen se 50 let odkládalo…
Vozidla jsou levnější část, infrastruktura je ta dražší. Kromě toho mají vozidla rychlejší „obrat“. Proto se vozidla přizpůsobují infrastruktuře, nikoliv naopak. Kdo nemá vhodná vozidla, musí s tím něco udělat, anebo má holt peška.

zdenek

A jaký je důvod vůbec něco přepínat. Unáhleně. A nenechat ty jednotky prostě v příměstu dožít.

PepaM

1.) Soutěže na dopravce v elektrické trakci po roce 2029 se budou vypisovat už během příštího roku, takže je klidně možné, že během hodnocení nabídek se ČD už dozví, jestli jim ty výkony zůstanou, resp. v jakém rozsahu.
2.) Proto je ta zakázka pojata jako rámcová bez garantovaného odběru. ČD klidně mohou vybrat dodavatele, ale pak žádné jednotky neodebrat.
3.) Nejstarším elefantům je 20 let, takže se za dalších 10 až 20 let budou postupně vyřazovat.
4.) Jednotky na 200 km/h, které mohou být řešeny jako patrové, se také soutěží.

Ondra K.

Od množství garantovaného odběru se obvykle odvíjí nabídnutá cena za jednotku. Garantovaný odběr 0 jednotek znamená riziko, že ze soutěže vzejde nějaká nevýhodná cena, případně, že výrobci vyhodnotí soutěž jako nedůvěryhodnou psanou pro Škodovku a vůbec se nepřihlásí.

Pokud kraj hodlá vypsat soutěž už v příštím roce, tj 6 let předem, nic by nebránilo ČD počkat na výsledek.

Takto to prostě vypadá, že ČD prostě chtějí přihrát další kšeft Škodovce.

PepaM

ČD ale chtějí případné první jednotky už v roce 2026 (současně pro ně ale chtějí mít uplatnění déle, než ty 3 roky do 2029), takže s vypisováním soutěže taky moc otálet nemohli.
Zřejmě v ČD vyhodnotili, že se jim více vyplatí riskovat vyšší nabídkové ceny/méně nabídek, než nutnost odebrat jednotky, pro které ale nemusí mít využití.
Do debaty o tom, jestli to je nebo není cíleně vypsáno takto, aby to „přihráli“ Škodovce, se úplně pouštět nechci.

Jiří Kocurek

Nejstarším Elefantům je přes 25 roků a v době dodávek nových vlaků budou mít přes 30 roků, čili asi jako jednotky 628 dneska.

a8n

Nejstarším dvěma prototypům.

SYN

Elefanty budou brzo (téměř) k ničemu. Šetřilo se za každou cenu, takže je zastaví jakýkoliv ostrůvek 25kV, a pokud se někde zavede výhradní provoz ETCS tak mají taky smůlu. Docela už stárnou a nevypadají na extra „držáky“ aby se je vyplatilo draze překopat…

Jan Sova

Myslíte jako, není to Orchestrion aby z toho šla udělat funglová Regína ??

zdeněk

Jako tady ta přiblblá liberalizace absolutně nic nekoordinuje.
Jak je možné vyřazovat nejlepší vlaky v ČR. Jinde v čr jezdí 50 let staré vlaky. A tohle budeme vyřazovat. To ani v Bohatém Švýcarsku nedělají.
90 kusů je víc, než mají elephantů. Kde to bude jezdit.
A doufám, že to nevyhraje za 42 mld Škoda s nějakou virtuální jednotkou, která podobně jako 380 ani neexistuje.
Že budou podmínkou nějaké reference. Něco funkčního, co existuje a funguje.

Bohouš

Nic se zatím nevyřazuje Ani nesrotuje. Než se vyrobí těch 90 nových jednotek ..elefanty tu budou jezdit ještě míň 10 let. Vemte že první kusy elefantu mají 25 let.

Bohouš

Nic Se nesrotuje…klid

Jan Sova

R.I.P. Uršule a Krakenovi. Ti umřeli mladí.

Air Traveller

neuveritelny 🙂

– komentare radiby expertu ke stavajicimi parku: stary , zanedbany, historicky

– komentare radoby expertu, kdyz chce CD koupit nove jednotky: zbytecne, k nicemu atd

tak se tvl uz rozhodnete, co chcete 🙂

zdenek

Já navidím na jednotkách elephant nic typu starý, historický. Pokud si jej v Praze zprasili valndalové. Je třeba běžně obnovit interier. Ale hlavně pro Prahu větši jednotky. Ale jinde.. Proč.

Jiří Kocurek

Tak co chčeš? Píšeš „hlavně pro Prahu větší jednotky“ ale když se mají koupit, tak protestuješ. ?!

zdenek

Ale 90 kusů bude pro Prahu? Nebo počítáme prostě s tím, že Elephanty pro konverzi a etcs prostě nebudou jezdit.

SYN

Semtam se pro ně ještě nějaká trať kde budou nasaditelné najde, ale bude toho ubývat, nebo se to bude muset nuceně „kouskovat“ (protože někudy neprojedou). Takže prostě budou přirozeně vymírat. Ale to bylo naprosto jasný od okamžiku kdy se objednaly/vyrobily jako jednosystémové, styl „dočasné řešení“.

zdenek

Ale má to stát 42 mld! A to na to ani nemají smlouvu! Že to bude mít kde jezdit..

zdenek

Rentabilně s přiměřeným ziskem.

PepaM

Proto bude uzavřena rámcová smlouva bez garantovaného odběru.

Air Traveller

ty ses dalxí alter ego axela?

prag

Kde berete 42 miliard, když je garantovanej odběr 0?

Michal82

Tak to je zpráva. Okolí Prahy bude mit nove vlaky, tak ty elefanty by mohly ješte nekde jezdit jako netrakční jednotky. Vyhazovat je by byla škoda, mnoho souprav je v mnohem horším stavu.

PepaM

Ono moc není kam jinam je smysluplně nasadit. Většinu Os a Sp ČD budou během pár let vozit pantery, a k tomu bude postupně probíhat konverze na 25 kV 50 Hz.

Michal82

O víkendech by třeba mohl jezdit na Posázavském pacifiku?

Tonda Sehnal

Technicky možné je. Z hlediska technologii ve vratných stanicích by nevýhody drtivě převážily nad výhodami. Navíc by bylo složité mít blokování dveří.

Jiří Kocurek
Bohouš

Totální kravina

SYN

Jenže ty netrakční jednotky z nich neuděláte zadara… navíc jsou prakticky nedělitelné (to by bylo ještě dražší) takže je trošičku problém že kapacitně vyhoví jen semtam…
Potřebovalo by to loko za 100M aby to mohla tahat (dvousystémová, ETCS) a drahé úpravy komunikace abyste mohl aspoň brzdit a zavírat dveře. Na konci trapně objíždět, protože taková loko která by spolupracovala s řidičákem Elefanta tu vůbec není, neumí to ani ta praštěná 380 i když je ze stejného koncernu…

Lesan

Pohodlí cestujících je ve vyjádření na prvním místě, jako vždy. „Zvukové majáčky“ o vysoké intenzitě na dveřích, dostatečně prosvětlený interiér a silné agregáty klimatizace s možností regulace o celé dva stupně – to je přesně to, co na cestě potřebuju.

Nováček

Hezky řečeno.

czhunter

Intenzita osvětlení je dána normou (nevím jestli specificky českou nebo harmonizovanou evropskou).
Hlasitost zvuku pravděpodobně taky.

S tím výrobce nic neudělá.

Jenki

Oboje harmonizované EU.

Martin

mno, tak to by me zajimalo, jaktoze jine vlaky tak presvetlene nejsou,… ani tak mi to nevadi, ale co mi vadi, jsou zrcadlova okna, cestujici si musi pripadat jako zbozi ve vyloze, kde ani z okna se nepodivaji…

Leinad

Je několik způsobů, jak normu neporušit. Je daná minimální hlasitost zvuku, je dán frekvenční rozsah,… jsou nová vozidla kde mi signalizace nevadí.

Lesan

Výrobce s normou moc neudělá, ale se způsobem osvětlení může udělat hodně. Nepřímé osvětlení bylo použito už dost dávno, a to ve vozech Apee/Bpee a Aee/Bee, dnes se bohužel všude (Pantery, Interjet, Pesa..) instalují obyčejné přímo svítící lišty.
Pak je tu bohužel přístup „norma je navždy svatá, přece bys jí nechtěl měnit!?“.

Czhunter

Do dvoupatrového vlaku, který má výšku stropu +- 2000 mm a to ještě v horním patře dost seřezanou max. obrysem dostanete nepřímé osvětlení hodně těžko.
A pokud jo, tak bych to rád viděl v řezu.

Dan

Výrobce s tím pravěže udělá hodně. Třeba Interjet nebo Railjet mají osvětlení velmi příjemné i s možností tlumení. Ale je zajímavé, kolik lidí stále obhajuje ty „operační sály“ v jiných nových vozidlech s tím, že to jinak zaručeně nešlo, protože je na to přece norma či jiné předpisy.

Czhunter

Pokud je v té normě minimum a maximum, tak ho Škoda nepochybně splňuje – ona ostatně žádné osvětlení vůbec nevyrábí a pokud zákazník nějaké specifické chce, klidně ho nakoupí a namontuje (pokud se vleze, což bývá zrovna v dvoupatrových vlacích docela problém).
Pokud je v rámci toho rozsahu nastavené příliš silně, tak to je věc provozovatele, ne výrobce.

Jakub

No fajn, jenom nějak nechápu, k čemu budou v Pražské integrované dopravě jednotky s rychlostí až 160 km/h? To opravdu mezi těmi zastávkami někde jsou úseky, kde se taková rychlost vyplatí?

Leinad

Kdo řekl, že ČD vyhrají další soutěže PIDu? A ano, v PIDu jezdí i „nezastavující Os“ a dokonce i Spěšňáky.

Jakub

Tak jistotu určitě nemají, ale velké šance jo.

Vtvt

Zajímavým efektem tohoto rozhodnutí je, že všechny nové příměstské vlaky (3 modely) Alstom jsou že hry, neboť mají nižší maximalku.

Ale třebas se Alstom hecne a vytuní je na vyšší rychlost.

Nebo nabídne nějakou holobyt verzi dvoupatrové verze Cotadia Stream… do zakázky na 200 elektrovlaků pro polské Polregio se Alstom nepbtežoval ani podat nabídku, přestože Stream se vyrábí v Polsku

X 1

Alstom/Bombardier Omneo 2N jezdící ve Francii jako Transilien, TER a RER, mají Vmax=160 km/h.
Mohou být dodány i jako tlakotěsné na 200. Ovšem s rychlostí vzroste i cena.

Vtvt

Je z roku 2010. Vzhledem k tomu, že ČD ve druhé fázi tj. cca za 15 let by chtěli dalších 30 ks, tak předpokládám že Vami navrhovaný typ bude nahrazen mnohem dřív

vtvt

Mluvil jsem o nových model příměstských dvoupatráků Alstomu:
Z2N-NG
MI-20
RER NG

Martin

Regio 2N Omneo Normandie ma max. 200km/h…
https://www.youtube.com/watch?v=Ua2Qsd4YkuQ

Air Traveller

a kde je proboem? to maj chtit jen spupravy na 90?

tohle jsou vlaky na 30-50 let… co vy vite jake mohou mit za vyuziti …

Jakub

Jenom jsem se zeptal… a vy mi odpovídáte další otázkou. I rychlíky na koridorech zdaleka nejezdí všude 160 km/h, natož osobní vlaky v příměstské dopravě, takže nemyslím, že je moje otázka tak hloupá. Samozřejmě, máte pravdu v tom, že při životnosti desítek let mohou být do budoucna využity různým způsobem. Ale kupují je primárně pro Pražskou integrovanou dopravu.

Martin

max. je dulezita aby nebrzdila ostatni vlaky na trati, pokud pojede dalkovka 160 a nekde i 200, tak ten vlak musi pri zastaveni a rozjezdu byt na stejne rychlosti co nejrychleji to pujde…

Twix

Třeba je určitá naděje že tunel do Berouna bude. Na takové Sp do Hořovic a s trochou štěstí i do Příbrami to bude ideální vozidlo.

Jakub

Tunel do Berouna by byl fajn, ale je otázka, kdy to nakonec bude.

Bohouš

Koupíme Jednotky na 80 km/h to stačí.

Jakub

To říkáte vy…

SYN

Takže zase se pokusíme ušetřit několik korun tím že vyrobíme vlaky „na míru“ a v důsledku toho nepůjdou nasadit jinde?? Auta taky kupujete podle toho aby měla maximálku 140kmh a obsaditelnost 3 osoby (protože víc jste doposud nikdy nevezl)?

Martin

no me spis prekvapilo, ze nechteji 200km/h, pac na nekerych tratich ta rychlost bude… Jinak je nutne, aby vlak mel hodne dobrou akceleraci a dosahl te max. co nejrychleji to jde pri pohodli cestujicich, … jinak brzdi provoz ostatni dalkovky…

David

Achjo, zase rámcovka bez závazného počtu kusů. Jediný kdo ví, kolik kusů se reálně plánuje odebrat je management ČD a management Škody, jako vždycky. A pokud vyhraje Škoda, tak se ihned po podpisu smlouvy zase rovnou podepíše objednávka na celou sérii. Už mám těhle parodií na soutěže dost a doufám, že středočeský kraj vypíše opravdu otevřené výběrové řízení s dostatečným časem na výrobu jednotek a ČD tak nebude s těmahle „kamarádšaftama“ konkurenceschopná.
Argument, že to tam není závazný počet protože neví zda vyhrajou je zcestný, protože mohli podmínit podpis smlouvy až vyhranou soutěží.

Erik85

A vy jste už četl zadávačku? Například v té poslední o které zde byly stejné kecy bylo jasně uvedeno, kolik souprav bude součástí první objednávky.

Bohouš

Aha věštec

Michal

Bylo by zajimavý vědět, o kolik spadne nezbytný počet,až se postaví a zprovozní Nové spojení 2, díky čemuž se zrychli průjezd Prahou.
Tyhle soupravy s ohledem na životnost mají reálnou šanci po něm jezdit…

vitapb

Považuji se za optimistu, ale obávám se že se budou dřív lidi teleportovat, než tohle projde a někdo to vyrube.

původní Jakub P

Čekal bych, že do tý doby spíš potřeba kapacitních příměstských vlaků ještě naroste. A to nejspíš výrazněji, takže to tento počet „ušetřený“ NS2 víc než vyrovná.

PepaM

Tak vzhledem k tomu, že Praha a Středočeský kraj by si po dokončení NS 2 na páteřních větvích S přáli interval 7,5 minut, tak ta potřeba spíš naopak vzroste.

Tramvajak

Ceske Drahy by hlavne meli zmenit to hnusny a zaostaly logo. To logo se delalo nekdy v 90 letech a flakat to na nove stroje no nevim..
Stacilo by to co ma CD Cargo akorat bez Cargo
To logo je fakt hnus..fuj.

Air Traveller

vaše starosti bych chtěl mít.

SYN

A Rothschildův plat…

Jiří Kocurek

To by mě zajímalo, kolik lidí bude hýkat radostí nad tím, že přijel Honecker s novým logem ČD. Viz reko Bdmtee pro Pardubický kraj.

Luboš Beneš

Tedy logo je fakt to poslední co bych u ČD chtěl změnit…..

czhunter

Logo ČD cargo je pokud vím „inspirováno tvarem kontejneru“
Nevím jestli je chytré tuto inspiraci použít i pro ČD …

Martin

Me se naopak libi logo CD, ale CD Cargo je pro me strasny…

Cestující

Aby to vyhral kocpopes ze Škodovky, krajní hnací vozidla budou z Regiopanteru a vložené patrové vozy jako jezdí u Ostravy.

Granja

Návrat Krakena nelze nikdy vyloučit.

Gajda

Ještě mají namalovanej NIM, jen tam dostat někam pohon a vše okolo, dát řidičák i na druhej konec by šlo taky.
Nicméně reálnější zase bude konsorcium a Desiro HC dodělaný ve Studénce.

Honza

Mohla by prosím redakce zvážit článek s přehledem všech aktuálních zakázek pro ČD? A třeba vyzjistit jak jsou na tom ty starší, přijde mi že se objednávalo nemálo dálkových jednotek, lokomotiv, vagónů a teď i příměstské vlaky. Díky.

vtvt

Též bych poprosil.

Zejména by bylo zajímavé zjistit, čeho se týkají objednávky Skupiny ČD za 16 miliard během prvních 6ti měsíců letoška.

cituji: „K datu sestavení mezitímní konsolidované účetní závěrky má Skupina uzavřeny smlouvy na nákup pozemků, budov a zařízení ve výši 51 720 mil. Kč (k 31. 12. 2021 ve výši 35 831 mil. Kč). Podstatnou část závazků k výdajům představují investice do železničních kolejových vozidel. „

dopravopat

Rád by som videl vozidlo o koncepcii D-DART. Zo všetkých sa mi pre tento účel javí ako najvýhodnejšia. Len ktorý výrobva do toho pôjde?

Tonda Sehnal

Trojnápravové Jacobsy?
Kolik výrobců to dělá?
Zase budeme financovat privátní vývoj ze veřejných peněz?
Nepoučili jsme se z minulosti?
Máme na to ještě chuť a peníze?

Btw: vůbec netvrdím, že nejsou dobré argumenty pro tento koncept ale kdyby byl tak super výhodný, jistě by po něm již někdo skočil.
Nevíte někdo, jak se pokročilo s projektem těchto jednotek do U.K.? To roky ticho jako v hrobě…

Honza Plomer

Nooo, je pravda, že financovat vývoj je docela v rozporu s hospodářskou soutěží. To leda že by se šlo cestou soutěžení koncepční vývoje jako v případě DB HGV 3.0, to by bylo hezké. Koncept pro GWML posloužil k čemu byl určen, tedy nekonzervativní posouzení přínosu možného zvětšení obrysu na této trati. Bohužel se nic dalšího díky Brexitu nestalo. Před rokem se mi spoluautor studie ozval, že se na to snad nějak naváže, ale od té doby nic. Zde by se mi to moc líbilo, doma. Ale obávám se, že pro garantovaný odběr 0 ks se ani ten, komu to leží… Číst vice »

dopravopat

Mimoriadne si cením ľudí, ktorí na vlastné náklady spravia niečo, čomu veria. A z môjho „diletnatnského“ pohľadu musím uznať, že D-DART predstavuje ideálne riešenie. Prúser je v tom, že idealizmus už dávno zakapal. Dnes sa na všetko pozerá cez prizmu peňazí. Netvrdím že je to zlý podhľad. Ale zároveň mám pocit, že to zabíja inovatívnosť. Nech je to akoľkovek, je to iba môj názor. Záver: Chýba tu „národná hrdosť“ a „odhodlanosť“ vyrobiť niečo prevratné. A ani sa nečudujem prečo. Zaujímavý nápad sa tak ocitne medzi dvoma „mlynskými kameňmi“, každý „melie“ to svoje, pričom to svoje si vie obhájiť. A keby… Číst vice »

PvvS

Naposled, když se u železnic dělalo něco převratnýho, tak je z toho ČD 380 .. Jinak Schadewerk co nekoupí jinde, to nemá.

Honza Plomer

Však to že se Škodě něco nepovedlo neznamená, že by se už nikdy nic nikým nového nemělo vyvíjet… To by byla škoda ne?

SYN

„ideální“ berete prosím podle jakého kriteria?? odhadovat provozní vlastnosti už podle koncepčního výkresu je věštění z křišťálové koule… jistě, občas se i trefí.

SYN

Potenciální zisk nepřeváží riziko zcela jistě vysokých investicí a možné téměř úplně odepsání investice do vývoje ve stylu ř.380…

dopravopat

15T bol koncepčne prúser. To som vedel od začiatku, keď som videl kde a ako majú byť otočné čapy na vnútorných podvozkoch = štvorbodová charakteristika vypruženia (a že sa to potvrdilo keď som sa v tom vozil po prepadnutých BKV panel tratiach). Okrem toho 16 trakčákov = megaprúser. Áno, na papieri možné pekné, v ideálnych podmienkach tiež, ale v realite to nabehne na plytkú srdcovku, skokovito sa zmenia otáčky a všetky matematické modely idú v tom momente do kýbla. Na rozdiel od 15T (ktorá síce „teoreticky“ je „super“ – prakticky som mal veľké obavy, ktoré sa žiaľ potvrdili) vidím v… Číst vice »

Martin

Nemusi byt trojnapravove, staci dvou, jako TGV duplex… a DART je Alstomu…
Regionalni Omneo ma take dvounapravove podvozky, ale vlozene jednopatrove clanky mezi kratsi dvoupatrove vozy,…
Sestavit to jde…

Honza Plomer

3 nápravy unesou článek dlouhý 24 metrů. 2 nápravy 16m. Kolik dveří, kolik schodišť bude mít 16m článek? Já bych řekl že buď málo nebo moc.

vtvt

Když ČD shání až 90x elektrovlaků pro 400 pasažérů, tak kde seženou zbývajících 17 ks pro Pražský/Středočeský kraj a další kusy pro Moravskoslezský?

viz loňský plán na 107 elektrovlaků pro 400 pasažérů pro StČ/Prahu
https://zdopravy.cz/stredocesky-kraj-s-prahou-chystaji-nakupy-vice-nez-stovky-novych-vlaku-do-lyse-chteji-takt-15-minut-83638/

abc123

Chápu, že jste troll acc.
Ale i tak, sem tam stačí přečíst článek dále jak za nadpis.
/České dráhy v dokumentaci pro předběžné tržní konzultace uvedly, že nové dvoupodlažní jednotky bude nakupovat nadvakrát. V období od roku 2026 do 2030 90 jednotek, v letech 2038-2039 30 jednotek./

vtvt

Chápu, myslel jste to dobře, ale na opci/dodatečnou objednávku jsem se neptal.

S odkazem na článek jsem se ptal na aktuální nákup…. viz článek cituji:
„Praha a Středočeský kraj chystají do roku 2030 výraznou modernizaci železničních vozidel, které jezdí v rámci Pražské integrované dopravy. “

Lidově řečeno – Praha/StČ loni chtěli do roku 2030, aby jezdilo 107 nových EMU400. Čili objednávka v roce 2038 je mimoběžná.

A s ohledem na konverzi napájení Ostravského uzlu budou nové kapacitní vlaky pro MSK potřeba patrně o dost dřív než v 2038.

a8n

Myslím, že tempo bude dostatečně pomalé na to, aby tou dobou už polovina Ostravska bydlela v Praze a žádné kapacitní vlaky tam tudíž nebudou potřeba.

MHD

To by mě zajímalo, jakým způsobem si tentokrát Škodovka zajistí výhru. 🙂

Ondra K.

Řekl bych, že vítězství Škodovky je již zajištěno tím, že celý objem zakázky je opce a ČD se tím pádem nezavazují k odběru ničeho. Do takové „soutěže“ se žádný zahraniční výrobce hlásit nebude.

Erik85

Není pravda. Na malé zakázky se specializuje například Stadler a ten má v nabídce KISS, který tomu VŘ bez problému vyhovuje.

Vojtěch Suchan

No, tak snad bude omneo 🙂

PepaM

Já osobně doufám spíš v Desiro HC 😁

Juraj

Desiro HC je výslovně navrženo pro německá nástupiště s výškou 780 mm – to je celá pointa jednopodlažních krajních vozů (uvádí to tak přímo Siemens). Je to kompromis.

Když už, musel by se Siemens přihlásit s nějakým nástupcem Desira DD (RABe 514).

Lukáš F.

Rámcová smlouva bez garance odebrání jediné jednotky 🤮 Vyhraje to ten, komu ČD zákulisně prozradí, na jak velkou zakázku má kalkulovat cenu za kus.

SYN

A navíc – když Schadewerke nedodrží co slíbily (termíny, homologaci) tak za to ještě dostanou zaplaceno… to se to pak vyhrává!

Clovek

To bude u “kyperských” zlodějů a jejich relevantních kamarádů radosti.. Koupit to u normálního výrobce funkčního i v jiných než zkorumpovaných prostředích, to je nemyslitelné.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Už to nejsou Kypřani, ale Nizozemci. Teda, pokud se zase něco nezměnilo.

Peeetr

No jasně, raději by jsme měli nakupovat od koloniálních zlodějů a bývalých otrokářů.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Přesně, naši zloději jsou totiž výrazně lepší. Teda až na kvalitu výrobků.

Vtvt

Vida! A kdy začne soutěžit novou techniku největší český kolejový dopravce? Ještě letos = ty 3 zakázky by na českém trhu přinesly velký zájem světových hráčů.

Škoda že oba dopravci nespolupracují, když přímo si nekonkurují

Tom

Mě ten váš satirický účet baví! 😄 Jen tak dál! 👏

Vtvt

Kdyby se zadařilo, tak oba dopravci možná i garáž by mohli mít společnou pro nové vlaky= synergie.

Tom

A hlavně rovnou jezdit spolu, že? Na co rozdělovat např. ČD a RegioJet na dva vlaky na lince Praha – Ostrava, když to utáhne jedna lokomotiva? Jen se dohodnout… :DDDDD

Vtvt

Regiojet? DPP je největší

Daniel Jablonecký

Největší český kolejový dopravce připravuje nákup dalších tramvají náhradou za T3.

Vtvt

A vlaky metra

J.K.

Jak je to vůbec s obsazeností míst k sezení, když si u těch dvoupatráků obvykle není kam dát zavazadlo – je to nějak znát, nebo se obsadí všechno?

(Viz autobusy na letiště, kde jedna osoba s velkým kufrem klidně zabere čtyřku jen pro sebe)

mlokXCM

Hodně lidí dělá to, že si batoh nebo tašku položí na vedlejší sedadlo. Teď, když je zima a nosí se bundy, si spoustu lidí sundá bundu a pověsí si ji na háček, který je vždy mezi dvěma sedadly, čímž zabere rovněž obě sedadla. Takže to pak vypadá tak, že reálně sedí lidi na 1/3 míst, přesto je ale problém volné místo najít. Dost bezohlednost často.

MildaIV

Pověsit si bundu na háček k tomuto účelu určený je bezohlednost? Není so spíš špatně navržený interiér?

Alibaba

V busech na Havliště jsem viděl speciální prostor na zavazadla. (teď nevím, jestli to nebyl náhodou AirportExpres). takže poprosit cestujícího, ať zavazadla dá tam, většinou totiž stačí se zeptat. Líná huba holý neštěstí.

Leinad

Polička na kufry místo protoru pro kočárky, to jsem viděl na lince 100 i na AE.

Poudy

A nebo cestujícímu nabídnout položení zavazadla do horního prostoru. Ony jsou to dost často ženy cizinky co okupují prostor velkým kufrem, sílu na to hodit zavazadlo nahoru nemají a jazyková bariéra udělá zbytek. Samozřejmě ji musíte slíbit že jí to na nádraží/letišti zase sundáte 🙂

Alibaba

S tím taky nemám problém.

David

Ty vlaky jsou docela drahy … taky by misto toho mohlo byt 100k aut, 50k mikrobusu a nebo 10k autobusu.

Opravdu by vlak pro 400 lidi co mozna vydrzi 30 nahradil takovy vozovy park?

470mio za jednu soupravu mi prijde opravdu hodne.

Frantisek

Nevýhoda z poměrně malého rozsahu a současně požadavků hyperbezpečnosti (ve srovnání třeba s těmi „maršrutkami“). Holt století automobilismu.

Jiří Kocurek

A přitom se s tou „hyberpbezpečností“ aka deformačními zónami začalo u toho automobilismu. Ale František by asi radši, aby tam pár set lidí zařvalo, protože zabezpečení je drahé.

Juraj

Je to sedačková kapacita 36.000 míst v libovolném momentu. V průběhu dne tedy při rozumném rozložení to zhruba odpovídá reálné denní potřebě 150-200 tisíc míst na cesty z SČK do Prahy.
Plus je tam nějaký prostor na růst, pokud jednou Praha po vzoru dalších měst začne omezovat vjezd IAD do centra.

To srovnání je zcestné – auta se do Prahy nevejdou už teď, jak by dalších 100 tisíc tomuto prospělo?
Stejně tak 10 tisíc autobusů – kam s nimi a kdo je bude řídit?

David

Cena 18m autobusu na naftu je cca 8mil korun (viz zakázka pro ČB). Za 42mld jich tedy koupíte 5250. Ty autobusy nevydrží víc jak 15let provozu, tedy budete je muset koupit dvakrát, tedy v první várce koupíte jen 2625 autobusů, tedy cca 4x méně než uvádíte.

David

I když byste byl kapacitně schopen nahradit těch 90 vlaků 650 autobusy, reálně jich potřebujete víc, jelikož pro ty autobusy nemáte infrastrukturu a budou tak výrazně pomalejší, tedy budete jich potřebovat ještě o něco víc. K tomu spousta lidí preferuje vlak před autobusem kvůli komfortu (vlak nabízí tichou a neházivou jízdu) a bezpečnosti. Tu bych nepodceňoval, jedna nehoda autobusu společnost vyjde na hodně peněz (např. ztráta ekonomicky aktivních lidí, zdravotní péče, … ). A do toho samozřejmě potřebujete víc jak 7x tolik řidičů, které musíte platit.

M19

Tak některé vlaky moc tiché a neházivé moc nejsou a i jízda autobusem může být komfortní tichá a neházivá. Nehoda vlaku také vyjde společnost na hodně peněz a během posledních pár let, jich bylo docela dost.

adamgolias

za cely svuj zivot jsem nejel v pohodlnem nehazivem buse ani jednou. 10km vydrzim . ale nad z porican do kolina pres tatce , cerhenice … to byla cista hruza

SYN

Jel jsem několikrát Bo-Pha a nebyl v tom celkem problém… „zájezdovým“ 24h (+-) do Holandska byl problém bez klímy (aspoň měl docela dobré fólie) a otlačená kolena (ale v některých místech bylo místa citelně víc), vydržet se to dalo ale nic moc…

Paja

Cesta autobusem může být komfortní leda pokud to není moderní bus s minimem místa na nohy a nikdo nesedí vedle vás.

Juraj

Porovnáváme v kontextu PIDu, takže 471 vs příměstský bus. Tohle pohodlím vždy vyjde ve prospěch vlaku.

czhunter

To že musíte platit 7x víc řidičů není tak velký problém jak to že nemáte šanci řidiče pro všechny ty autobusy sehnat.

To je právě ta zásadní výhoda příměstkých vlaků a proč je všechna větší města světa mají – přesun obrovského počtu lidí za minimálních pracovních nákladů (a opravdu nejde jen o peníze, ale o to, aby ti lidé zajištující převoz těch ostatních lidí vůbec existovali).

Ano, teoreticky by to řešily autonomní busy – ale od toho jsme ještě minimálně 20 (a spíš 30-50) let daleko.

Karel

A po čem by taková levná auta a hlavně autobusy jezdily? Po silnici jede auto z Berouna do Karlštejna 45 minut, vlak 10.

Paja

Tak to jste mě pobavil 😀 A třeba z ČB do Brna jede vlak 4:20 a auto 2:20 🙂 Můžeme tu začít tahat trumfy 🙂

Martin

Ono hodne prave chybi investice do zel. trati, obecne by zel. mohla mezi krajskymi mesty byt i o polovinu rychlejsi, kdyby se chtelo…
Nic proti autum, ale i 50 lidi ve vlaku zabere mnohem mene mista nez 50 aut v jednom pruhu.. ackoliv silnice jsjou nutne, tak diky hustemu provozu casto zacpane… (vas priklad je dobry – neni totiz zadne rychle spojeni vlakem z CB do Brna, neni po cem nez po trati z predminuleho stoleti)…

Jiří Kocurek

Vlakem z Dobříše do Rokycan, to by byl adekvátní případ.

Oldřich Sládek

Jo? A kudy? Já že to denně dělám za 15-20 min. 😂Ale jinak souhlas, vlak je rychlejší.

Alibaba

A kam chcete těch 100k aut v Praze zaparkovat?
Nebo si myslíte, že třeba 10 autobusů by ráno v pohodě najedou do Prahy dojelo?

Paja

Ale jistě, když pod záminkou vyššího blaha zakážete auta a všichni budou povinně muset jezdit busem (a proč ne že jo, zelená a rudá k sobě mají v ideologii překvapivě blízko), tak to fungovat bude. Takové vláčkobusy se provozují. Třeba z Temelína jezdí vláček autobusů po směně do ČB. Tak proč by to nešlo i jinde. Jen to je prostě hrozná hloupost a jak už bylo zmíněno, už teď je nedostatek řidičů autobusů.

Juraj

Celá řada evropských měst, ale třeba i New York, auta v posledních letech docela výrazně omezila a žádná apokalypsa se nekoná. To jen tady víme všechno nejlíp a na všechno musíme přijít sami s odstupem několika desetiletí.

Alibaba

No, srovnávat Temelín s Prahou je jaksi mimo. určitě jedou do Budějic všechny autobusy na stejné místo? Já bych tipnul, že se rozprchnou postupně do několika konečných.

Vojtech

A kam by se ta auta vmestila ? Zjevná neznalost trati 171, tam je auto 50 let pomalejší než vlak

Konečně!

Doufám že konečně půjde o jednu zakázku najednou pro celou Prahu a okolí a tím pádem za super cenu! ..a ne ostuda jako dříve kdy Elefanty přicházely ve čtyřech generacích, čtyřech barvách které do dnes nebyly sjednoceny a za cenu čtyř malých zakázek a tedy výrazně za víc peněz¨¨ – dále doufám že tam konečně budou sedadla po dvou za sebou a stolky pro čtyři jen tak max. tři na jeden prostor – hlavně aby tam byl prostor minimálně na 15 kol ideálně celé přízemí v první i poslední vagonu udělat na kola a kočárky protože teprve pak to bude… Číst vice »

Gajda

To by mohly udělat pokud by koupily velikostně KISS co má MÁV, ale ne u EMU400. A ty už by zase nešlo spojit kvůli délce. Takže bych čekal co se interieru týče skoro Elefanta bez velkých změn.

abc123

Také bych v to doufal, ale asi je něco takového až moc pokrokové.

Mark

Nové push-pully na 323 ale takové rozložení v podstatě splňujou, většina spodku se sklopnýma sedačkama s místem na kočárky a kola, nahoře čtyřky a dvojky tak nějak půl na půl.

PepaM

Míst na kola bude požadováno 30.

Tom

Ještě dodám – Elefanty by se v první řadě nemusely rušit, ale spadnout na spoje, kde se ještě budou vyskytovat Honeckery nebo Bdt. Jasně, těch spojů nebude velký množství, ale aby Praha vyřazovala klimatizovaný elefanty, zatímco se někde jinde budou lidi mačkat v Honeckerech, to není úplně dobrej přístup.

smasska

Problém je, že vzhledem ke konverzi nebudou mít brzy moc kde jezdit (171, 231 apod.).

mic

Mohly by jezdit jako netrakční jednotka :o)

Gejza

A nešly by předělat na střídavinu? Co takhle nějaký upgrade v poločase rozpadu, aby mohly jezdit třeba ještě 20 let? Nebylo by to levnější / provozně efektivnější, než zavádět soupravy z novovýroby a ešusy posílat pryč?

smasska

Má to stejný finanční a technický smysl jako předělávat kadibudku na splachování. Technicky to jde, ale stojí to spoustu peněz, které se nevyplatí vrážet do zastaralého vozidla s vyžilými technologiemi. Kapacita 471 je dnes už nedostatečná, technické řešení pojezdu překonané, náhradní díly problém a provozní disponibilita kvůli tomu všemu nijak zářná. Proč si toto všechno konzervovat? Dnes už jsme přeci jen dál.

František Plášek

Tak zrovna okolo Prahy bych se konverze ještě dlooouho nebál…..

Sch

Elefanty bych viděl po výměně podvozků na Ukrajině. Budou to potřebovat a moc zemí s 3kV bez ECTS už v té době nebude.

Tom

To vlastně vůbec není blbej nápad.

Alexandr

Vždyť Ukrajina je většinou 25 kV.

MildaIV

V Polsku by taky mohli jezdit.

SYN

O co se vsadíte že tam by je nebrali ani zadara?

SYN

„Praha“ nebude vyřazovat nic, Praha je nevlastní.

Richard

No, vzhledem k tomu, že ty jednotky budou mít životnost nějakých 30 let, tak v roce 2060 už by těch 200 km/h na spoustě úsecích určitě využily. Škoda…

vbb

V příměstské a regionílní dopravě?
Po VRTce jezdit nebudou, stejně jako po koridoru nejezdí 810 (s výjimkou přejezdů do depa a podobných okrajových záležitostí, kvůli kterým fakt ta 810 nemusí mít Vmax 160 km/h)

Jiří Kocurek

Ústí nad Orlicí-Česká Třebová není přejezd do depa, když to jezdí skoro 10x denně.

Vojtech

Dobrý žrout kapacity trati

SYN

A na této 10km „dlouhé“ trase by se rychlost 160 ev. 200kmh projevila jak?? Připusťme klidně že by tam i 200ka řekněme za 20 let byla…

Martin

az na to, ze se nektere koridory modernizuji na 200km/h a elfici jezdi az do Pardubic…

Frantisek

Podobná vize jako Praha – Kladno, odkdy že tam máme tu elektrizovanou dvoukolejku? Navíc rozjíždět převážně zastávkový vlak na 200 nedává příliš smyslu.

SYN

Nejen smyslu nemá, ale v podstatě ani možnosti (tedy pokud by se nejednalo o pokus o rekord v disciplíně sprint s odlehčenou jednotkou bez pasažérů)…

Tonda Sehnal

160 je proto, že Škoda zatím neumí jednotky na 200 😃
Netřeba v tom hledat složitosti 😃

Jeffer

Alebo v tom, že 200 je na zastávkový osobák, prinajlepšom spešňák, dosť zbytočnosť.

Milan Chalupa

Přesně tak!

Danny

Souhlasím, nicméně je otázkou, o kolik je dnes těch 40 km/h ještě podstatná záležitost při cenotvorbě. Asi jsou tam jiné normy možná, ale na 199 km/h ještě ne… jen mé laické vzpomínky, že jsem to někde četl.

SYN

189kmh (ještě ne)

SYN

Oba důvody jsou zhruba stejně důležité…

David

Tak doufám, že nebudou požadovat co nejvíc sedaček (jako u soutěže v JMK), ale dají možnost výrobcům dodat pohodlný vlak pro všechny druhy cestujících, např. s opěrkami pod zadek pro krátké cesty, či velkým prostorem pro vozíčkáře, kočárky a kola ( CityElefanty tyto prostory nemají dobře vymyšlené). Doufám taky, že jedním z požadavků bude rovnoměrný teplotní komfort. V CityElefantech je běžně jedna půlka vozu vychlazená a druhá vyhřátá, a místo pro kočárky je hned pod vyústěním té klimatizace.

Tom

Se jedou hrozný bomby poslední dobou 🥳🥳

Konečně!

Tohle mělo být v roce 1990 a nebo nejpozději v roce 2020 a konečně se probudili v roce 2022

Tom

A mít české koleje zaplavené vysokopodlažními 842, rychlíky složeny z derivátů Bp staré už z výroby? Neeevim úplně. Zas to není tak jednoduchý.

Petrof

zrovna 842 je tichý a příjemný motorak, je škoda že 843 nebyly taky modernizované

Lomb

Co je na něm tichého?

Paja

Pojezd. Ale pokud sedíte nad motorem moc si ho neužijete.

Jiří Kocurek

A co asi byl ten nákup Ešusů, čili řady 471?

Sch

Tak konečně zakázka, která je rozsahem zajímavá pro všechny globální hráče.

Paja

No to je otázka. Závazný odběr 0 ks dává tušit že ne každému se bude chtít nechat u nás schvalovat svoje hotové vlaky a hlavně že určitě nebude nikdo nic vyvíjet nového.

timom25

Schvaľovanie nových vlakov je už na Európskej úrovni, nie?

Martin

ne tak uplne, v kazde zemi jsou jeste jina pravidla a normy, a vlak musi ziskat razitko v dane zemi… rozdilne jsou sberace, nastupiste, trakce, zabezbecovacka, atd.,…

JiP

Je nutne poznamenat, ze soucasne elefanty sice znamenaly velky krok v kulture cestovani ale jejich trakcni vlastnosti jsou naopak naprosto tragicke. Doufam proto, ze nove jednotky budou lepsi hlavne v tomto ohledu.

FrantaOva

Můžete to prosím trošku rozvést pro laika?

Twix

Je to pořád tak trochu lokomotiva s vagony, nemá to moc dobrý odpich, klouže to.

JiP

Navic dosti lehka lokomotiva, takze to klouze opravdu hodne a naopak to velmi mizerne brzdi EDB brzdou, tudiz i rekuperace energie pri brzdeni je velmi mala a stejne se musi pribezne pridavat brzda kotoucova, takze se opotrebovava oblozeni.

Kubrt

Stručně – větší podíl hnaných náprav, rozložených po soupravě.

Jiří 3

City Elefanty mají hnací pouze jedno vozidlo, ostatní 2 jsou hnané (Vložený vůz a koncový řídící vůz). Představte si to, jako klasickou soupravu s řídícím vozem Bfhpvee.

Ivan_pha

… ostatní jsou NEhnané

Jen jsem opravil překlep. 😉

JiP

Jak pisou kolegove, velmi maly pocet hnanych naprav a navic i maly merny vykon. Za idealni priklad vemte napr. soupravy prazskeho metra-hnane jsou vsechny napravy soupravy. Tudiz vlak se podstatne rychleji rozjizdi a stejnym vykonem i efektivne a rychle brzdi rekuperaci. Tento zdanlive neviditelny parametr pro cestujici ma ale jeden zasadni dusledek-dlouhe jizdni doby! Vlak se pomalu rozjizdi, pomalu brzdi a v podstate nikdy ani nedoshne sve maximalni rychlosti. Pokud by se vedle sebe postavil vedle sebe elefant a jiny vlak s modernim zpusobem distribuce vykonu, tak bez problemu dosahne na teze trase i o 20-25 % kratsi jizdni doby!… Číst vice »

SYN

Tak tak, ono ten výkon by ještě jakž-takž stačil, ale kromě ideálních adhezních podmínek má problém jej přenést „na kolejnici“ (takže by ani větší neměl cenu kdyby nebyl změněný pojezd).
Novější Panter to řeší tak že má na každý vůz jednu nápravu hnanou (tedy 50% při všech délkách, s jednou malou odchylkou u 660 ZSSK) a 680kW/vůz, což na dnešní poměry vcelku dostačuje (i když by jistě šlo i líp).

Franta Vochcalpádlo

Zajímavé, že ČD kupují jednotky pro smlouvu se Středočeským krajem, která bez porušení zákona o zadávání veřejných zakázek neumožňuje kraji tyto na tyto jednotky ČD přidat peníze a smlouvu tak změnit, tj. do roku 2029 by měly ČD jezdit za stávající ceny.

Miky

Proč by měl Sč. kraj „přidávat“ Českým drahám na nové jednotky?

Geralt

Kolik je závazný odběr a kolik opce? Já jen, že ČD mají garantovaný provoz v StČ kraji pouze do roku 2029, pak budou muset obstát v soutěži.

PepaM

Garantovaný odběr není žádný, vyplývá ze zadávací dokumentace.

smasska

Právě, nikde není řečeno, že ČD soutěž pro SČK v roce 2029 vyhrají. Samozřejmě je dobré mít v kapse rámcovku, otázka je, s jakou ochotou se do tak nejistého podniku „0 až 90“ s garancí ceny na pár let dopředu budou hnát výrobci.

Zdrasa

Tak jsem zvědavý, jestli se Škoda ukáže s nějakými Elefanty druhé generace či tak něco. Nebo jestli nakonec ostrouhají a jednotky dodá někdo jiný.

Tom

Elefant druhé generace měl být tvarem a stylem v podstatě ostravský push-pull, akorát jako jednotka s hnacím vozem. Tak kdo ví, jestli to rovnou nepřeskočí a nepojmou to jako třetí generaci.

Tonda Sehnal

O projekci elektrického vozu ke 13Ev se v branži šušká už dlouho. Avšak vzhledem k tomu, že ještě není hotového nic (výrobce by se alespoň se skříní jistě pochlubil), o homologaci ani nemluvě, nejsem si jistý, jestli to nebylo spíš přání.
Ale od výrobce by nebylo moudré se o toto aspoň nepokusit…
Byť prosím 🙏
Objednávat už hotový s referencemi! Žádný „soukromý vývoj ze státní kasy“! Na to už nemáme ani chuť ani prachy..!

Paja

No s garancí odberu 0 ks bych se velmi divil že by někdo šel kvůli této soutěži něco vyvíjet.

Blzx

By mě zajímalo, kvůli komu se snížila požadovaná rychlost na 160 km/h 🙃

Sanju

Mě zaujalo, že v článku je tato rychlost uvedena jako „minimální“ 🙂

vbb

Z kontextu plyne, že se jedná o nejnižšípožadovanou hodnotu nejvyšší dovolené rychlosti vozidla. 🙂

David

Řekl bych, že kvůli tlakotěsnosti a výkonu, zbytečně by to prodražilo cenu jednotek na to, že by se to vlastně téměř nevyužívalo. Jednotka by musela mít pravděpodobně víc hnaných náprav, což by vedlo k vyšší váze i spotřebě, draží údržbě, atd.

Bram

Přesně tak, pro příměstskou dopravu je v max 160 km/h naprosto dostačující. Vůbec bych se nebránil ani dvoupodlažním jednotkám pro dálkovou dopravu.

Geralt

Já bych se bránil, protože v patrákách tak nějak z principu není místo na kufry.

Paja

??? Kufry se dávají do vyhrazených boxů a nikoliv nad sedačky i v normálních vagonech moderní stavby. Není důvod proč by to nemělo jít i u pater.

Geralt

Jel jste někdy dálkovým vlakem v Polsku? Soupravy jezdí obsazené na 90+ procent, a KAŽDÝ cestující má větší či menší kufr na kolečkách. Kufry se dávají všude kde to jde – na police, do boxů, kolikrát jsou i v uličce, nebo je sedící cestující mají na zemi mezi nohama. Patrák s minipoličkami by byl bez šance. Ano vím, že u nás to takové obvykle nebývá, ale v dálkové dopravě se s takovou eventualitou prostě musí počítat.

původní Jakub P

Jak to dělaj třeba TGV Duplexy? V těch se jezdí bez kufrů?

Vojtech

Maji box vedle schodů na kufry, občas i místo sedaček či mezi sedačkami. Ale při poslední jízdě do Paříže byl tak narvany včetně 1. Třídy, ze lidi seděli i v prostoru na ty kufry. Testování před 3 týdny

Vojtěch Suchan

Na osobní vlaky okolo Prahy by stačilo i 120. Je to hlavně o akceleraci a ta 160 by šetřila vteřiny :D. Jen měl zase někdo fetiš na magické číslíčko 200 a už byl umravněnej.

SaulGoodman

Tak to je vždycky spíš otázka nějaké rezervy do budoucna, ty vlaky tu budou jezdit třeba 40 let, co my víme, kde v té době budou nasazené a jaké tratě tam budou. 120 by bylo fakt málo, ale spíš se také kloním k tomu, že 160 je asi pro tento typ dostatečné.
Ale u dálkových rozhodně pod 200 nejít, teď se to nevyužije, ale za 20 let už doufejme ano.

55p

ten vlak může někdy jet i jako Sp, který nastaví každé 3 kilometry

SYN

Zase je naprosto zbytečný tu maximálku uměle snižovat, „zajistí“ to pak že se dají použít skutečně výhradně jen na ty osobáky, už u „pitomého“ krychlíku by tato maximálka představovala znatelný nedostatek, a to tak že již dnes. Proč si zbytečně snižovat flexibilitu nasazení do příštích dlouhých desetiletí??
Leda tak že by to pro někoho představovalo „zajištění“ působení na příměstu a nikde jinde, což je ale pokřivené účelové myšlení za které by se vlastník měl stydět…

Mates

A pýtali sa Axela, či na to majú?

vtvt

Na provoz městské/příměstské dopravy v Praze/centru Středních Čech banky rády půjčí. – Praha má 115 miliard na hotovosti – vzhledem k ceně nemovitostí se spousta lidí vystěhovává z Prahy do StČ, ale do Prahy musí dojíždět – Kapacitně není jiná alternativa než páteřní vlakovou dopravou. Rizikem pro banky může být, že slabé linky ČD by mohly ovlivňovat tyto silné linky příměstské. Tož předpokládám, že ČD bude kupovat nové EMU400 do samostatné dceřinné firmy, nebo že vlaky budou v zástavě ve prospěch banky. Druhým rizikem bude, aby se našla kapacity tratí a také noví cestující pro nové vlaky. Nyní pro Prahu/StČ… Číst vice »

Mates

Ja som sa ťa na názor nepýtal.

Vtvt

To je v pořádku. Od toho je diskuze = výměna názorů. Vy jste položil řečnickou otázku, já dal svoji reakce.

To by ještě tak scházelo si z veřejné diskuze dělat privátní pokec pro 2.

noerf

Nebylo by jednodušší nejdříve vypsat soutěž na dopravce od roku 2029 na 15 let, požadovat nové vlaky a nechat dopravce, ať si vyberou výrobce jakého chtějí, než když ČD nakupoupí nové jednotky a jiný dopravce je v roce 2029 chtít nebude.

Kubrt

Myslím, že je dobře, že ČD získávají sebevědomí (ano, vím, že pozadí tohoto sebevědomí nemusí být křišťálově čisté. Buď jak buď, vlastnictví (objednání) těch vlaků jim může v soutěži pomoci, nebo je můžou nějakou formou poskytnout budoucímu dopravci. Problém spíš bude zajistit financování, bez uzavřené smlouvy.

***** Petr

Tak zrovna sebevědomí nebo hrdost bych neřekl že jim chybi. Naopak. Spíš bych se ptal na co a na kolik z toho si sami svou píli a fungováním vydělali když uz. Nejhorší je sebevědomí trouba se suchým záchodem. 😭

Frantisek

Když mu to vyhovuje, proč mu cpát splachovací, nebo dokonce chemický? Na to nemusí být trouba. Mimochodem, přídavné jméno v jednotném čísle mužského rodu je „sebevědomý“. A služby ČD již mnohem lepší než před několika málo desítkami let.

***** Petr

Tak smutné by bylo kdyby byli horší 🙂 Kam jako níž měli klesat ???

Jiří Kocurek

Bo si ho ten blbec postavil 3 metry od sousedovy studny a vyváží ho k potoku.

David

Tak v Česku zatím neproběhla jediná transparentní soutěž na dopravce, kde by byl dopravce vysoutěžen natolik dopředu, že by mu byl dán čas na výrobu jednotek. Takto to vypadá, že ČD počítají s tím, že ve stč. kraji k žádné opravdové soutěži nedojde. Nicméně ty dvoupatrové jednotky by našly uplatnění i v rychlíkové dopravě, viz. KISS u WestBahnu a nyní u DB.

Twix

Možná ta soutěž PID na nové pražské tangenty, ne?

noerf

Problém je, že od roku 2024 bez soutěže nebude možné objednat dopravu.

Geralt

Soutěž lze vždy vypsat tak, aby vyhrál určený dopravce. Předpokládám, že v takovém Polsku/Maďarsku/Chorvatsku se prostě vypíše „soutěž“ na celou síť od osobáků až po EC, jen aby se neřeklo.

smasska

Přesněji řečeno smlouvy končící po 24. 12. 2033 nebudou moci být zadané napřímo, což v případě železnice, kde mají smysl alespoň desetileté smlouvy, dává jasnou okrajovou časovou podmínku.

***** Petr

RegioJet do Prahy s Pesou. Snad jim to vyjde.