Největší soutěž v historii Českých drah. Shání dvoupodlažní jednotky za 42 miliard korun
Součástí zakázky na 90 nových jednotek je i jejich údržba, rozhodovat bude nejen cena.
(aktualizováno 12:03) České dráhy vypsaly dosud největší soutěž na nákup nových vozidel ve své historii. V tendru s odhadovanou cenou 42,2 miliard korun hledají dodavatele 90 nových elektrických jednotek kategorie EMU 400, které by měly jezdit hlavně v Pražské integrované dopravě.
Vyplývá to z oznámení ve věstníku veřejných zakázek, na profilu zadavatele se zakázka objevila dopoledne. Podobně jako u nedávno vypsané soutěže na jednotky kategorie EMU 350 nebude jediným kritériem cena, ale například i náklady na údržbu nebo spotřeba. Součástí soutěže je i servis jednotek. Nové vícesystémové jednotky mají být na rychlost 160 km/h. Rámcová smlouva negarantuje výrobci odběr ani jedné jednotky.
Nové jednotky budou čtyřvozové. Výrobci mohou nabídnout plně dvouposchoďové nebo kombinované řešení dvou- a jednopatrových vozů. Soupravy musí nabízet nejméně 380 míst k sezení, místo pro dva cestující na vozíku, pro šest kočárků a minimálně 30 jízdních kol. Interiér bude klimatizovaný a místa mohou být uspořádána klasicky proti sobě i za sebou. Jednotky budou určeny pro provoz na napájecích soustavách 3 kV DC i 25 kV 50 Hz AC a pro rychlost nejméně 160 km/h. V běžném provozu bude možné spojit až tři jednotky do maximálně dvanáctivozového vlaku s kapacitou až 1 140 sedících cestujících. Součástí výbavy bude moderní komunikační a zabezpečovací systém GSM-R, ETCS a systém dálkové diagnostiky závad, který umožní přenos informací o poruchách mezi vlakem na trati a centrem údržby, ve kterém bude probíhat potřebná oprava po příjezdu vlaku do depa.
Plány na nákup nových jednotek s kapacitou nejméně 400 cestujících nejsou nové, už v roce 2020 vypsal dopravce předběžné tržní konzultace. Ty měly ukázat, jaká je situace na trhu. Oproti podmínkám v konzultacích slevil dopravce v minimální rychlosti, namísto 200 km/h mu stačí již jen 160 km/h. První jednotky chtějí České dráhy převzít v roce 2026.
Náhrada za CityElefanty
„Budou nejprve doplněním a postupně přirozenou náhradou stávajících jednotek 471, jichž provozujeme 83,“ řekl v létě měsíčníku Českých drah Železničář Jiří Ješeta, člen představenstva zodpovědný za osobní dopravu. Podle něj jsou jednotky už nyní ve druhé polovině své životnosti. Odstávku z provozu plánuje dopravce na roky 2030–2040.
„Nový vlak bude ve všech ohledech přizpůsoben pohodlí zákazníků. Musí mít bezbariérový nástup, výsuvné schůdky a rampy pro cestující na vozíku, audiovizuální informační systém s LCD monitory, wifi připojení k internetu a zásuvky pro dobíjení nejen cestovní elektroniky, ale také elektrických invalidních vozíků a elektrokol. Zhruba 5 % kapacity bude řešeno jako 1. třída. Myslíme i na naše společenské závazky, takže vlak bude vybaven koši na tříděný odpad, rekuperace sníží spotřebu elektřiny a při brždění umožní vracet elektřinu do sítě, nástupní dveře bude možné ovládat na dálku slepeckými ovladači a budou vybaveny zvukovými majáčky. Důležité nápisy najdou nevidomí v Braillově písmu,“ dodává Ješeta.
České dráhy v dokumentaci pro předběžné tržní konzultace uvedly, že nové dvoupodlažní jednotky budou nakupovat nadvakrát. Devadesát jednotek v období od roku 2026 do 2030, třicet jednotek v letech 2038–2039.
České dráhy pořizovaly poslední dvoupodlažní jednotky do roku 2013. Aktuálně vyrábí Škoda Vagonka netrakční dvoupodlažní soupravy pro ČD a nasazení v Moravskoslezském kraji. Informaci o konzultacích poslaly České dráhy celkem osmi výrobcům: kromě tuzemské Škody Transportation ještě Alstomu, Bombardieru, CAF, Siemensu, Stadleru, Pese a Newagu.
(Doplnili jsme o další informace o parametrech jednotek)