Podle dopravního plánu, jestli si to dobře pamatuju, by měly být třívozové jen pro U1 a dvouvozové pro ostatní linky, konkrétní počty budou jasné ze zadávací dokumentace až bude vypsáno VŘ.
Podívejte se do dopravního plánu Úst. kraje, tam se počítá s 3vz jen na U1, jinak 2vz (jen tam teda je původní plán na smlouvu na období 2024 – 2034, což teda nakonec bude 2026 – 2041).
Michal Zeleny Kadan
1 rok
luví se O elektrizace tratě 164 přes řeku Oři směrem přes Vilémov u Kadaně na Kaštice .
Také o elektrizace trat 165 Vilémov u Kadaně na přes Kad.Rohozec na Obrovice .
Elektrizace po rekonstrukci železničního most přes řeku Ohři .
Nebuďte naivní. Dopadne to jako obvykle: ČD a Panter. Taky bych si představoval něco jiného než cosi od Škody jako třeba Siemens Mireo, ale to je jen sen.
rád bych tam viděl třeba regiojet, nebo leoexpress, nebo třeba i arrivu. Vím že snad regiojet se hlásil také do podobné zakázky, kde byl požadavek ještě z přísněn tuším na vlaky s 200 km/h, takže klidně RJ a uvidíme čím by překvapil. Elektrických lokomotiv už několik funglovek mají. A to jak od siemensu tak od traxxu. Tak ještě nějaké vozy, ty jistě nebudou dražší než ty lokomotivy.
V této soutěži nikdo lokomotivy a vozy nepožaduje. RJ již v Ústeckém kraji jezdí a provozuje jednotky PESA.Takže pokud vyhraje RJ budou místo Panterů PESY a žádné překvapení 🙂
Také jsme mysleli, že když na rychlík Ústí nad Labem – Kolín nastoupí jiný dopravce, dojde ke zlepšení. Nic takového se nestalo, je to stejné, jen jiná barva vagónů.
V čem mělo dojít ke zlepšení? Zlepšení nastalo v tom, že částka požadované provozní dotace pro dopravce je nižší než byla. Daňoví poplatníci se radují. Vy se neradujete? Viz názor konkurence (z ČD), když hodnotí ekonomicky bezkonkureční nabídku dopravce firmy Regiojet pro dotační úřad (Min. dopravy) … cituji pana Bednárika z ČD: „88 Kč za vlkm bez dotace na techniku ve vnitrostátní lince s cenou jízdného pod úrovní státního tarifu, s adekvátní zálohou (ne bus), ještě nikdo doteď nebyl schopny nabídnout a tím pádem ani odjezdit. A nejen v ČR. Za podobnou úhradu nejsou provozovány ani méně kapacitní motorové linky,… Číst vice »
Nemyslím si, že je moudré chtít hned na začátek 15leté smlouvy, aby všechny nízkopodlažní vozy byly nové.
To bude hodně investičně a výrobně náročné. Spíše bych stavěl smlouvu tak, že například hned na začátek bude min. 40% podíl nových vozů a každý další rok se zvýší o 5 %. Takt bude průběžná obnova vozového parku.
1) Ne nutně znevýhodnění, pokud se to napíše správně. „Nový“ dopravce taky může mít svoje šroty nebo možnost pořídit bazarovku. „Starý“ dopravce možná má vozy nesplňující nové požadavky.
2) Pokud si někdo udělá kalkulaci X let bazarovka, zbytek smlouvy novák a bude chtít zaplatit celého nováka, tak ano vyjde mu vyšší cena za vlkm. Ale tím pádem někomu jinému může vyjít nižší cena.
To už ale je první pořizování (a pak se těch vozidel zbavit) a pak druhé pořizování. Bod č. 2 je právě ukázkou toho znevýhodnění, kdy tomu zvýhodněnému (kdo ta vozidla má z dřívějška, např. proto, že tam dosud jezdil) „vyjde nižší cena“. Nevidím žádný rozumný důvod k tomuto postupu, když navíc výrobci mohou právě při hromadnějším pořízení nových jednotek nabídnout lepší prodejní cenu než když by šlo o dodávku rozloženou do X let. Dalším úskalím může být, pokud mají staré vs. nové jednotky odlišné vlastnosti, přičemž objednatel by potřeboval od začátku platnosti celé smlouvy jednotky takové, aby stíhaly potřebné jízdní… Číst vice »
Citroën Axel = Oltcit. Což je dobrá připomínka, jak to dopadá, když se utrácí víc, než na kolik stačí peněženka. Protože Citroen stavěl krásné auta, až tak krásné (výrobně drahé), že zákazníky nekupovali dost. A Citroen zkrachoval. Takže noví vlastníci (Peugeot vyrábějící mnohem nudnější auta, ale zato lépe hospodařící než Citroen) vymyšlený Citroen Axel zahodili. Resp. darovali do Rumunska, kde v rumunské automobilce Oltcit s jejich mnohem nižšími mzdami, tolik nevadilo, že Axel je výrobně drahý. A namísto pěkného, ale drahého, Axela, v Citroenu vyráběli mnohem primitivnější Citroen Visa/LN, jako variantu Peugeotu 104. Čili leckteří nádržáci mohou odhadnout svoji perspektivu… Číst vice »
Jemně připomenu, že píšu o udržitelnosti železniční dopravy, zejména dálkové. Neboť jako pasažér ji používám.
Našli nádražáci obživu, aby se obešli bez dotací?
Nebo dopadnou jako Česká Pošta?
Od 2018 prý Pošta propustila 7 tisíc odborníků. Nyní chce propustit další tisíce. A vzhledem k tomu, že prý od 2019 ubylo 40% dopisů a vzhledem k letošním povinným datovkám, tak propuštění bude pokračovat i v dalších letech.
Zajímavé, neboť podobné firmy jako Pošta, tj. DPD apod takto masivně nepropouští jako Pošta
Kolik poboček a přepážek má DPD? Kolik DPD přijme, přepraví a roznese listovních zásilek? Kolik prodá DPD známek? Takže ne, Pošta a DPD nejsou podobné firmy. Část pošty, zabývající se přepravou balíků je podobná DPD. Ten zbytek prostě podobný není a není možné to srovnávat.
Na „neziskové“ služby jako roznos obyčejných dopisů dostává Č.Pošta dotaci. https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/evropska-komise-vysetrovani-brusel-ceska-posta-dotace-statni-podpora.A200623_123658_ekonomika_svob A přesto prý Česká pošta krachuje. Holt právě ziskovost komerční divize České Pošty (rozvoz balíků) patrně prohrává s privátní konkurencí jako je DPD. Právě tak i nádražáci z SŽDC by se měli zamyslet nad svojí ekonomikou ve smyslu aby SŽDC jako státní podnik dosáhla zisku i na zbytných tratích jako je naprostá většina vedlejších tratí SŽDC, které stát nepotřebuje a patrně brzy přijdou o dotace. Neboť proč se SŽDC nepřihlásila do soutěže o provoz tratě do Desné? Protože SŽDC nechtěla sepsat nabídku kde „podstřelí“ své náklady? A protože SŽDC… Číst vice »
Tak koridor by určitě měly uhájit ČD, neboť tam stejně budou jejich osobáky pro PID, které pojedou Praha – Ústí – (Děčín? – proč by ne až tam), takže by se lépe dělaly oběhy. Stejně ne všechny Elefanty dnes jedou až do Prahy. A pár Panterů navíc ČD jistě ráda nakoupí, když už stejně nějaké má i tady.
Přímé osobáky z Prahy do Děčína nejezdí, protože je tam nikdo neobjednává. Pantery, které budou jezdit na U4, budou smluvně vázané na výkony pro Středočeský kraj, takže S/U4 a R41, a takto budou i oběhově provázané. A to, kde budou ČD jezdit na jiných výkonech, vážně na tuhle soutěž nemá žádný vliv (+ po koridoru jezdí mezi Ústím a Lovosicemi třeba i linka U52 GWTR, měli by ho proto „uhájit“ oni?).
Panečku, to se to v Ústeckém kraji machruje, že leda zbrusu nové vlaky. Když jim to Ústeckého kraje platí občané z některých jiných krajů.
Neboť státní dotace na regionální dopravu pro kraje (tzv. Memorandum2 z roku 2016) není stejná. V přepočtu na hlavu dostávají zdaleka nejmíň ve Zlínském kraji. Podprůměrně dostávají i v Jihomoravském kraji.
Holt všichni jsme si rovni, ale někteří jsme si rovnější.
A za „dospělé“ byste v ohledu této hlavní regionální linky Ústeckého kraje považoval co?
K druhému odstavci – to memorandum se nějak bude měnit „ve prospěch jiného“? Nebo jak? Mmch. poprosil bych o odkaz na údaje, které uvádíte (co do odlišného státního podílu na financování železniční dopravy v Ústeckém kraji než v jiných krajích).
Ke třetímu odstavci: je to v Ústeckém kraji (i v relativním vyjádření; absolutní vyjádření by bylo zkreslené vlivem různě lidnatých krajů). A souvislost s tématem je jaká?
utrácet tolik, na kolik mi stačí (a bude příštích 15 let) stačit peněženka.
Myslíte, že obyvatelé Zlínského kraje budou navěky tolerovat třebas třetinový rozdíl (mezi kraji) ve státních dotacích pro kraje na regionální dopravu?
Příjmy (ani výdaje) veřejných rozpočtů nelze odhadnout na 15 let dopředu.
Max. se dá v tučných letech dělat rezerva pro roky hubené (což nevím, do jaké míry to které kraje dělaly).
Zopakuji tedy dotaz – v konkrétním případě vlakové linky U1 by to „utrácet tolik, na kolik mi stačí (a bude příštích 15 let) stačit peněženka“ podle vás mělo vypadat jak?
Přinejmenším do 12/2034 ten údajný rozdíl budou muset obyvatelé Zlínského kraje tolerovat, protože do tohoto termínu platí do 15leté memorandum.
Jaktože se nedá odhadnout, že dojde ke změně, když ve Zlínském kraji dostávají v přepočtu na hlavu výrazně nižší státní dotace na krajskou regionální dopravu?
A v tomto srovnání (Memorandum II z roku 2016) vyplývý, že o co míň dostávají nař. ve Zlínském kraji, o to víc např. dostávají v Ústeckém kraji.
Ono by bylo spravedlivé, aby za ty roky např. občané Ústeckého kraje vrátili občanům např. Zlínskému kraji ty peníze co dostali nespravedlivě navíc na jejich úkor.
Třeba nesejde jen na počtu hlav, ale i na rozsahu krajské dopravní sítě. Obávám se, že spoustě Zlíňáků platí velkou část dopravní obslužnosti kraj Jihomoravský.
„Podle počtu občanů“ by bylo nespravedlivé např. v případě turistických destinací, do kterých ti občané jezdí odjinud.
Taky by to bylo nespravedlivé zejména v případě Středočeského kraje v oblasti okolo Prahy, kde ti občané směřují do docela jiného kraje, zato naopak Hl. m. Praha by dostala 12,47 % všech dotací na regionální železniční spoje, přestože kilometrický objem železničních regionálních spojů na jejím území je zjevně nižší než toto %.
Rozpočtové určení daní je něco úplně jiného než státní příspěvek krajům na železniční dopravu.
To druhé jmenované je nad rámec toho prvního.
A mimochodem nepovažuji a priori za chybu, pokud nějaký kraj má dostat od státu jinou částku (v přepočtu na objem výkonů) než jiný – pokud by byly zvýhodněny linky s vysokým počtem cestujících, linky navazující na ministerské rychlíky atd. (O. K., což nemusí být případ rozdílu zrovna v případě Ústeckého vs. Zlínského kraje).
Neboť pokud národ funguje na principu „všichni jsme si rovni, ale někteří jsme si rovnější“, tak dojde ke společenské změně zejména od těch kteří jsou dlouhodobě „méně rovní“ než ti „více rovní“ ze společného.
S tím, že my 2 se neshodneme v této základní věci …dokážu žít.
Nehodlám s Vámi již dále diskutovat, pokud obhajujete očividnou nespravedlnost.
Nicméně děkuji za diskuze s Vámi, oceňuji je. Snad to podobně vnímáte i Vy. Ať se Vám daří.
Pozor – případná změna státní podpory regionálním vlakům z finančního podílu „na vlkm“ na „osobokm“ (což by zvýhodnilo právě vlaky s vyšším počtem cestujících, i když úskalím by byla horší sledovatelnost tohoto ukazatele, protože počet ujetých km se vykazuje snadněji než úhrnný počet cestujících ve všech lacích) by naopak znamenala přepočet „na člověka“ (tzn. na jednotku, o které právě platí to „rovní a rovnější“) a ne „na kilometr jízdy vlaku“.
To ale nikdo předem neví. Já vlastně vůbec nechápu, jak může kraj s mandátem max. na 4 roky uzavírat smlouvy na 15 let. Myslim filosoficky, právně to samozřejmě možné je a následující hejtmanstvo zavazuje, někdy až ke krachu veřejných financí.
Momentálně už zbývá něco málo přes rok, tak je třeba ovečky řádně střihnout, aby šly za správnym bačou.
A jak jinak byste si to představoval? Do smlouvy s požadavkem na nová vozidla na třeba 2 roky se vám dopravci nepohrdnou, měla by krajská zastupitelstva mít mandát třeba 20 let?
A z jiné kapsy dostal Jihomoravský kraj dotaci na 37 el. jednotek(asi 5 miliard), které jiné kraje nedostaly. Zaplatil jen 15 procent kupní ceny a teď je jejich majitelem . Jiné kraje budou platit v objednávce plnou kupní cenu.
Přičemž u těch tramvají byl příjemcem brněnský dopravní podnik, tzn. ne Jihomoravský kraj ani žádný podnik z jeho strany vlastněný či pro něj vykonávající smluvní služby.
Tzn. ani v tom tehdejším případě nešlo o plnění pro Jihomoravský kraj ve smyslu úřadu.
Teď Vám nerozumím, jak souvisí dotace na nové vlaky pro Jihomoravský kraj s Ústeckým krajem?
Cituji: „Do tří let tak pořídí České dráhy pro Ústecký kraj sedm nových souprav v hodnotě více než jedné miliardy korun. Požadavky na tyto vlaky jsou velmi vysoké: “
Dyť tvrdíte“ Panečku, to se to v Ústeckém kraji machruje, že leda zbrusu nové vlaky. Když jim to Ústeckého kraje platí občané z některých jiných krajů.“
Těch 37 nových jednotek pro Jihomoravský kraj zaplatili z 85 procent zase občané z ostatních krajů )I ústeckého).
A občané z jiných krajů zase zaplatily nové vlaky z dotací, které jezdí v kraji Ústeckém kraji.
Akorát že Ústecký kraj přepustil investiční dotaci na nové vlaky vybranému dopravci = firmě ČD. Čili fifty-fifty. Co tam máte dál?
P.S. možná se pletu, ale mám pocit, že na každý kraj (=na Jihomoravský+Vysočinu, resp. na Zlínský+Olomoucký resp. na Ústecký plus Karlovarský, resp. na Liberecký, Královéhradecký a Pardubický kraj,…) byl přidělený určitý balík dotací na dopravu a oni sami si v jednotlivých NUTS2 se rozhodli na co přidělený balík použijí. Pletu se? Fakt si nejsem jistý.
Ústecký kraj dostal 40 % dotaci na 7 třívozových Panterů a jednoho Sharka v hodnotě asi 380 milionů Kč. Jihomoravský dostal dotaci 85 % na 37 Ibalginů v hodnotě asi 5 miliard. Teď to přepočítejte „na hlavu“, zda je to fifty-fifty. 🙂
Dotace nikdy nejsou „vyčleněny pro kraj, nebo člověka“. O dotace se žádá, musí se splnit všechny požadavky. Pak jí buď dostane, nebo né.
Podobně je to u tepelných čerpadel, solárů, zateplení budov….
Tak konkrétně u těch dotací na nové vlaky pro Ústecký kraj, to bylo jinak než píšete.
V rámci Ústeckého a Karlovarského kraje byl balík peněz a o ten soutěžily 3 dotační žádosti na nové vlaky:
2 žádosti na nákup vlaků byly pro Karlovarský kraj a 1 žádost byla pro ÚK.
Čili určitě nikdo např. z Kraje Vysočina nemohl podat žádost o dotaci na nové vlaky pro Vysočinu z balíku dotací pro ÚK+KV – ten balík dotací byl POUZE pro ÚK+KV
Ale jdi ty brepto. V té době se s dotací 40% koupily pro Vysočinu 841, pro Liberecký kraj 840, pro Zlínský 844, Jihočeský 650, Olomoucký a Královehrádecký 640,440 atd..
Ano a MD ČR slibovalo 19 miliard, ale bohužel o vrtulníkové peníze nebyl zájem, jediný kraj který měl o vlaky zájem a vlaky vysoutěžil byl JMK, což s ohledem na počet krajů je naprosto tristní stav..toto si spolu se závěry NKÚ musíme neustále připomínat:-))
To nemáte pravdu. Z tohoto titulu se platilo 5 Pus Pullu a 2 Pantery pro Moravskosleský kraj, Pantery pro Sp vlaky Plzeň – K. Vary, možná i nějaký další.
Podprogram č. 127 653 (OPD2) První výzvu k předkládání žádostí o podporu v rámci specifického cíle 1.5 OPD2 (a podprogramu č. 127 653) s alokací 7,7 mld. Kč MD vyhlásilo až v červnu 2017. Žádosti o podporu na základě této výzvy byly přijímány v období od července 2017 do června 2018. V rámci uvedené výzvy MD zaregistrovalo čtyři žádosti žadatelů o podporu, avšak o poskytnutí podpory na základě těchto žádostí do doby ukončení kontroly NKÚ nerozhodlo. Z informací poskytnutých MD vyplývá, že alokací této výzvy bude vyčerpána celková předpokládaná alokace prostředků pro specifický cíl 1.5 za celé období realizace OPD2.… Číst vice »
Jakože když v Ústekém kraji jezdí zánovní Pantery, tak po necelých 10ti letech je NUTNÉ ty Pantery vyměnit za zbrusu nové vlaky?
Proč ne, akorát mít na to dost peněz = což Ústecký kraj patrně nebude mít dost peněz, protože nyní ÚK dostává státní dotace na krajskou dopravu v přemrštěné výši na úkor některých jiných krajů, třebas Zlínského kraje.
V době začátku platnosti smlouvy skoro 15, což je polovina životnosti a na konci skoro 30, což je už pomalu na šrotaci, možná proto požadavek na nová vozidla. 😉
Tak z ekonomického pohledu bych leda chápal tlak na výměnu strašně těžkých RegioSharků, které na elektrifikované trati jezdí … viz směr z Ústecka/Chomutovska směr Karlovy Vary.
Dle 1,5 rok starého tvrzení pana Ing. Adamky se Arrivě vyplatí po elektrifikované trati vyplatí, aby pro dieslové vlaky přijela stará elektrická loko typu 140 s odporovou regulací. Ve srovnání s tím, že sice by se ušetřila režijní jízda lokomotivy poprázdnu, kdyby dieslové 845 jely vlastním pohonem… prostě jezdit elektricky se mnohem provozně levnější než dieslem.
A kolik získali občané jiných krajů ze všeho historicky zde vytěženého a spáleného uhlí? Na úkor zdejších obyvatel, kterým to zničilo zdraví? Ale to se vám do vašeho srovnání předpokládám nehodí. Takže si tu rovnost strčte někam, když do ní nejste schopen započítat externality.
Kompenzace za těžbu uhlí je řešena speciální daní ze které dostávají dotčené obce. Zove se: „Poplatek za vytěžený nerost“ a rekultivace krajiny dotčené těžbou v ÚK platí VŠICHNI občané, neboť peníze od těžařů nestačí. Viz 4 miliardy dotací ze státního rozpočtu na rekultivace za těžbu a to pouze za loňský rok. https://ekonomickydenik.cz/diamo-letos-ziskalo-z-rozpoctu-dotaci-41-miliardu-korun-zfuzovalo-s-palivovym-kombinatem-usti-zahlazuje-nasledky-hornicke-cinnost/ Pokud jde o pálení uhlí, tak uhlí (nejen ze severních Čech) se v mém okolí (na Moravě) pálí také. Takže jaké kompenzace ??? Nemůžu za to, že místní severočeští odboráři, zaměstnaní v těžebních firmách, SAMI tlačili, aby se uhlí ze severních Čech pálilo „na export elektřiny“. Dohledejte si… Číst vice »
Tazatel
1 rok
Kdy budou zhruba známy výsledky soutěže?
Kování
1 rok
Zajímalo by mě zda si kraj ověřuje, že mají výrobci kapacity na dodání tolika jednotek v uvedeném čase, od podpisu smlouvy s vítězným dopravcem?
Tom
1 rok
ÚK se s tim nes*re
Ten_z_Bíliny
1 rok
Velký rozsah, 3 roky času, tak snad se i ostatní kraje a MD inspirují, aby to tu nějak vypadalo.
Zdrasa
1 rok
Nové jednotky tj. ty stávající pantery nebudou moct být využity? Nebo nové jakože moderní – tj. aby byly nízkopodlažní a s klimatizací?
Přemýšlejte vy. Do šrotu je určitě nedají, o tom nepadlo ani slovo, ČD si s nimi budou moct dělat co budou chtít, takže je nejspíš nasadí jinde, kde budou stačit i starší jednotky (v krajním případě je mohou prodat). Ale Ústecký kraj prostě v této zakázce bude požadovat nové EMU, a to EMU v půlce své životnosti vážně neplní.
Díky, nějak mi to nedošlo. Jelikož furt jezdí na řadě míst i z Ústí Honeckry, nějak mi ani nedochází, kolik Panterům je. Tak snad právě ty Honeckry někde nahradí.
Bram
1 rok
Výborně, takže ČD zbyde hodně starších regiopanterů na to, aby mohly být přemístěny jinam :-).
Jak víte, že Bram předpokládá vítězství jiného dopravce? Stávající dualizované pantery 640.1 se budou muset přesunout jinam i v případě vítězství ČD, kraj požaduje jednotky nové.
Vědět to nemůže, protože jsem konkrétního dopravce neřešil. Je jedno jaký, ale ten nově vybraný bude muset přijít s novými jednotkami. Připadají v úvahu jak ČD, tak Regiojet, možná ještě tak Arriva. Die Laenderbahn do elektrické trakce jít snad vůbec nechce. Pak už tu máme jen GWTR a ten taky do elektrické trakce jít nechce a AŽD už vůbec neuvažuji.
A RegioJet je nějaký špatný, či má problémy? Jenom vím, že převzal nové jednotky, ale neslyšel jsem žádné stížnosti. Neberte to, že bych s vámi nesouhlasil, ale zajímá mě co se vyskytlo špatného, protože jak už jsem psal, nečetl nic špatného na něj, možná dokonce naopak i pozitivní reakce.
Také bych rád slyšel detailnější zdůvodnění, proč hlavně ne regiojet a proč je horší, než jiní dopravci. Soudím, že Anonym ze severu má osobní zkušenosti?
Tak třeba rychlíky Regiojetu Ústí – Kolín. Nedodržování řazení, na vlaku kdejaká směs vozů z kopřiv, v čele vypůjčená Bobina… Stejná zpoždění, vlaky často odřeknuty z provozních důvodů dopravce… Netopící, nebo v létě neklimatizující vozy, jejich čistota hlavně z vnějšku hnus, nefunkční wc… Při mimořádnostech nulové informování cestujících, natož náhradní autobusy (jejich přístup: nasr.t, jeďte si s čd). Žádní spasitelé, je to totéž ve žlutém, spíš horší.
Už dávno nejsem zaujatý na jednotlivé dopravce a cestuju vlaky dost často. Ale to co jsem viděl na trase Štrba – Ružomberok včetně šílené ceny a hrozného chování průvodčích (teda stewards) :-), mi trochu připomnělo cestování fakt v exotické zemi (třeba ve Vietnamu, tam byly navíc štěnice, ale zase špíny míň).
Nové jednotky… Jezdí jich tak polovina, jinak motoráky řady 845. Mezi Děčínem a Ústím pravidelně místo vlaku bus. Jinak tedy „tleskám“. Kde dříve stačil cca 50 tun vážící kolejový autobus (Regionova) se strojvedoucím prodávajícím jízdenky, dnes jezdí dvojnásob těžká dvouvozová elektrická jednotka s vlakvedoucím. Mimo pár školních vlaků se vozí vzduch. Je to ekologické, nebo ekonomické?
K tomu dodám, že došlo přesně ke změně uváděné mj. v železničářských odborářských tiskovinách, které kritizovaly:
– to, že Regiojet „propaluje naftu pod dráty“ (to, že tam předtím totéž dělaly ČD, zmiňováno nebylo)
– (v samostatné brožuře vydané na podzim 2018 „proti sociálnímu dumpingu) vozbu vlaků osobní přepravy bez průvodčích coby údajné riziko snížení bezpečnosti a vůbec úrovně služeb vůči cestujícím
Tzn. došlo přesně ke změnám požadovaným organizacemi jako OSŽ, případně i dalšími.
Drobný problém je, že se Elf v ÚL nevejde na Na R23 se Regiojet předvádí parádně (vizitka firmy). V tomto ohledu zlaté ČD na R20. 😉 Nedávno opět 2 vozy, taky bílé vozy od DB (jeden jel jako první třída), … Je pravdou, že na U5 po nástupu Elfů počet cestujících trochu vzrostl, zato jízdní doby Elfů vs. 628 jsou delší (proto se rušil ten Koštov? Elfové na U5 pravidelně nabírají cestou zpoždění, takže to asi bude EJ), chování personálu je spíš úroveň bar/hospoda (u jiného dopravce jsem zatím nepotkal průvodčího, ze kterého by byl cítit alkohol). A na stav… Číst vice »
To že se nestíhají jízdní doby není jednotkou ale po většinou rukama strojvedoucich RJ. Jezdím na Úporině pravidelně a už poznám co jede za fíru. Pokud nedostane zpoždění z ÚL což je někdy celkem pravidelný jev, tak někteří s Elfem jedou jak páni . Problém je v tom ,že tam jezdí ve většině případu rychlokvašky z Ústeckého turnusu ,kteří umí jen páku dopředu a nemají ten fírovský cit.
Taky tohle poznám, co jede za fíru, když jedu od ČB na Plzeň na přestup a tam samozřejmě většinou nečekaj a celá dovolená se tak může pěkně zkazit;.. A opravdu jde poznat, jestli je tam fíra co se snaží dohnat zpoždění a umí to nebo nějakej naštvanej páprda, co dělá naschvál větší a větší zpoždění a je mu to absolutně jedno a do zastávek dojíždí 5 km/hod kolem celého perónu atd.
takže to že se nevleze k peronu jednotka, kterou chtěl kaj je vina dopravce? to by si měl kraj pořešit s SŽ, neboať je dají na jiný peron a bude vyřešeno
ČD mají běžně kratší vlaky než jsou objednané….
a to že jel bílý vůz (který jezdil u DB jako 1. třída) u nás jede jako 1. třída je problém?
já se třena na R9 nedohledám 1. třídy žadné míto toho je řazeno Béčko
Ať vyhraje kdokoli. Kterýkoli dopravce a to včetně Regiojetu je posun vpřed a vždy levněji. Zde by se mohli zůčastit víceméně všichni dopravci a nejhorší je bagrování drahým šrotům z „modromoru“.
A zrovna na Ústí jezdí snad nové soupravy RJ což je i se zpožděním asi tak dvě tři dekády dřív než slíbené stroje na Kladno a všude jinde.
Tak o o jde o to co je vína ČD, co výrobce těch souprav a co především kraje za pozdě vypsanou soutěž a následně i podpis smlouvy. Už teď tvrdit že v roce 2026 budou nové jednotky je nesmysl, vzhledem ke kapacitám všech reálných výrobců, zvláště když je to teprve vypsání soutěže a ne podepsání smlouvy.
Každý dopravce jezdí tím, co si objednavatel objedná a zaplatí. Panterizace není zásluha ČD, ale krajů, stejně tak 845 u Arrivy nejsou „vina“ Arrivy, ale ministerstva dopravy, které si dalo takové podmínky, že ty 845 vyhoví.
2,5 roku není právě moc. O rok víc by bylo lepší. Navíc uzavřená soutěž a případné odvolání zkracuje čas. Hlavně aby to byla z větší části poctivá soutěž a ne jen přibarvená parodie pro státní Potěmkiny. Odnož Renfe a Ariva snad něco předvedou a největší soukromník se taky nenechá zaskočit. Kéž by se to ujalo i u nás a hlavně v Praze. Za ČSAD taky nic nešlo a dnes si na ně nikdo ani nevzpomene, zbývající pohrobci fungují standartně tržně .
Možná jsem to jen přehlédl, byl by někde nástřel kolik jednotek je na to třeba a jestli kraj požaduje třívozové i dvouvozové?
Jo už vidím, že obě verze a v jakém početním rozložení?
Podle dopravního plánu, jestli si to dobře pamatuju, by měly být třívozové jen pro U1 a dvouvozové pro ostatní linky, konkrétní počty budou jasné ze zadávací dokumentace až bude vypsáno VŘ.
polde toho co jezdí teď 22x třívozová, 2x dvouvozová
ale uvidíme jestli se nebude kapacita omezovat
Podívejte se do dopravního plánu Úst. kraje, tam se počítá s 3vz jen na U1, jinak 2vz (jen tam teda je původní plán na smlouvu na období 2024 – 2034, což teda nakonec bude 2026 – 2041).
luví se O elektrizace tratě 164 přes řeku Oři směrem přes Vilémov u Kadaně na Kaštice .
Také o elektrizace trat 165 Vilémov u Kadaně na přes Kad.Rohozec na Obrovice .
Elektrizace po rekonstrukci železničního most přes řeku Ohři .
Kdo o tom mluví? Stará Blažková v konzumu ?
Snad to vyhraje Arriva.
nebo regiojet 🙂
tu bude jeden dopravce na všechny linky, nebo každou muže vysoutěžit jiný?
Držím palce alternativním dopravcům.
Jeden na všechny.
Nebuďte naivní. Dopadne to jako obvykle: ČD a Panter. Taky bych si představoval něco jiného než cosi od Škody jako třeba Siemens Mireo, ale to je jen sen.
rád bych tam viděl třeba regiojet, nebo leoexpress, nebo třeba i arrivu. Vím že snad regiojet se hlásil také do podobné zakázky, kde byl požadavek ještě z přísněn tuším na vlaky s 200 km/h, takže klidně RJ a uvidíme čím by překvapil. Elektrických lokomotiv už několik funglovek mají. A to jak od siemensu tak od traxxu. Tak ještě nějaké vozy, ty jistě nebudou dražší než ty lokomotivy.
V této soutěži nikdo lokomotivy a vozy nepožaduje. RJ již v Ústeckém kraji jezdí a provozuje jednotky PESA.Takže pokud vyhraje RJ budou místo Panterů PESY a žádné překvapení 🙂
Také jsme mysleli, že když na rychlík Ústí nad Labem – Kolín nastoupí jiný dopravce, dojde ke zlepšení. Nic takového se nestalo, je to stejné, jen jiná barva vagónů.
V čem mělo dojít ke zlepšení? Zlepšení nastalo v tom, že částka požadované provozní dotace pro dopravce je nižší než byla. Daňoví poplatníci se radují. Vy se neradujete? Viz názor konkurence (z ČD), když hodnotí ekonomicky bezkonkureční nabídku dopravce firmy Regiojet pro dotační úřad (Min. dopravy) … cituji pana Bednárika z ČD: „88 Kč za vlkm bez dotace na techniku ve vnitrostátní lince s cenou jízdného pod úrovní státního tarifu, s adekvátní zálohou (ne bus), ještě nikdo doteď nebyl schopny nabídnout a tím pádem ani odjezdit. A nejen v ČR. Za podobnou úhradu nejsou provozovány ani méně kapacitní motorové linky,… Číst vice »
měla být nasazená nova vozidla? ne neměla
tady dojde ke zlepšení vozového parku ať už vyhraje kdokoli
Je to jen divadlo, vyhrají to České dráhy.
Nemyslím si, že je moudré chtít hned na začátek 15leté smlouvy, aby všechny nízkopodlažní vozy byly nové.
To bude hodně investičně a výrobně náročné. Spíše bych stavěl smlouvu tak, že například hned na začátek bude min. 40% podíl nových vozů a každý další rok se zvýší o 5 %. Takt bude průběžná obnova vozového parku.
= znevýhodnění kterýchkoliv „nových“ dopravců než toho dosavadního
= nižší počet let garantovaného užití nových vozů = eventuálně rozpočítání odpisů do nižšího počtu let/km neboli eventuálně vyšší odpis za vlkm
1) Ne nutně znevýhodnění, pokud se to napíše správně. „Nový“ dopravce taky může mít svoje šroty nebo možnost pořídit bazarovku. „Starý“ dopravce možná má vozy nesplňující nové požadavky.
2) Pokud si někdo udělá kalkulaci X let bazarovka, zbytek smlouvy novák a bude chtít zaplatit celého nováka, tak ano vyjde mu vyšší cena za vlkm. Ale tím pádem někomu jinému může vyjít nižší cena.
To už ale je první pořizování (a pak se těch vozidel zbavit) a pak druhé pořizování. Bod č. 2 je právě ukázkou toho znevýhodnění, kdy tomu zvýhodněnému (kdo ta vozidla má z dřívějška, např. proto, že tam dosud jezdil) „vyjde nižší cena“. Nevidím žádný rozumný důvod k tomuto postupu, když navíc výrobci mohou právě při hromadnějším pořízení nových jednotek nabídnout lepší prodejní cenu než když by šlo o dodávku rozloženou do X let. Dalším úskalím může být, pokud mají staré vs. nové jednotky odlišné vlastnosti, přičemž objednatel by potřeboval od začátku platnosti celé smlouvy jednotky takové, aby stíhaly potřebné jízdní… Číst vice »
Nemáte jistotu, že po 10 létech bude vysoutěžený typ ještě ve výrobě.
Myslím si správně, že Axel, Vtvt a Olcit je jedna a ta samá osoba, nebo se mi to zdá?
Citroën Axel = Oltcit. Což je dobrá připomínka, jak to dopadá, když se utrácí víc, než na kolik stačí peněženka. Protože Citroen stavěl krásné auta, až tak krásné (výrobně drahé), že zákazníky nekupovali dost. A Citroen zkrachoval. Takže noví vlastníci (Peugeot vyrábějící mnohem nudnější auta, ale zato lépe hospodařící než Citroen) vymyšlený Citroen Axel zahodili. Resp. darovali do Rumunska, kde v rumunské automobilce Oltcit s jejich mnohem nižšími mzdami, tolik nevadilo, že Axel je výrobně drahý. A namísto pěkného, ale drahého, Axela, v Citroenu vyráběli mnohem primitivnější Citroen Visa/LN, jako variantu Peugeotu 104. Čili leckteří nádržáci mohou odhadnout svoji perspektivu… Číst vice »
Takže jste to vy 😀
Ano, Olcit potvrzuje, že Oltcit, tak jak zní jeho nick.
A proč měníš nicky a vlastně proč sem přispíváš, když jsi slíbil, že už nebudeš?
Říká se tomu grafomanie, je to vlastně nemoc. Akorát si dotyčný musí přiznat, že s tím má problém a začít se léčit.
Jemně připomenu, že píšu o udržitelnosti železniční dopravy, zejména dálkové. Neboť jako pasažér ji používám.
Našli nádražáci obživu, aby se obešli bez dotací?
Nebo dopadnou jako Česká Pošta?
Od 2018 prý Pošta propustila 7 tisíc odborníků. Nyní chce propustit další tisíce. A vzhledem k tomu, že prý od 2019 ubylo 40% dopisů a vzhledem k letošním povinným datovkám, tak propuštění bude pokračovat i v dalších letech.
Zajímavé, neboť podobné firmy jako Pošta, tj. DPD apod takto masivně nepropouští jako Pošta
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-o-ruseni-post-vime-jen-z-medii-propoustet-donekonecna-nejde-rikaji-postaci-227813
Ten váš stihomam je možná léčitelný.
Patrně jste četl něco jiného než jsem napsal.
Kolik poboček a přepážek má DPD? Kolik DPD přijme, přepraví a roznese listovních zásilek? Kolik prodá DPD známek? Takže ne, Pošta a DPD nejsou podobné firmy. Část pošty, zabývající se přepravou balíků je podobná DPD. Ten zbytek prostě podobný není a není možné to srovnávat.
Na „neziskové“ služby jako roznos obyčejných dopisů dostává Č.Pošta dotaci. https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/evropska-komise-vysetrovani-brusel-ceska-posta-dotace-statni-podpora.A200623_123658_ekonomika_svob A přesto prý Česká pošta krachuje. Holt právě ziskovost komerční divize České Pošty (rozvoz balíků) patrně prohrává s privátní konkurencí jako je DPD. Právě tak i nádražáci z SŽDC by se měli zamyslet nad svojí ekonomikou ve smyslu aby SŽDC jako státní podnik dosáhla zisku i na zbytných tratích jako je naprostá většina vedlejších tratí SŽDC, které stát nepotřebuje a patrně brzy přijdou o dotace. Neboť proč se SŽDC nepřihlásila do soutěže o provoz tratě do Desné? Protože SŽDC nechtěla sepsat nabídku kde „podstřelí“ své náklady? A protože SŽDC… Číst vice »
Není to tak dávno, co někdo řikal, že mu dá přes tlamu
Tady by se mohl předvést i Leo Express. Každopádně já si myslím, že to uhájí ČD. Ale kdo ví?
Tak koridor by určitě měly uhájit ČD, neboť tam stejně budou jejich osobáky pro PID, které pojedou Praha – Ústí – (Děčín? – proč by ne až tam), takže by se lépe dělaly oběhy. Stejně ne všechny Elefanty dnes jedou až do Prahy. A pár Panterů navíc ČD jistě ráda nakoupí, když už stejně nějaké má i tady.
Přímé osobáky z Prahy do Děčína nejezdí, protože je tam nikdo neobjednává. Pantery, které budou jezdit na U4, budou smluvně vázané na výkony pro Středočeský kraj, takže S/U4 a R41, a takto budou i oběhově provázané. A to, kde budou ČD jezdit na jiných výkonech, vážně na tuhle soutěž nemá žádný vliv (+ po koridoru jezdí mezi Ústím a Lovosicemi třeba i linka U52 GWTR, měli by ho proto „uhájit“ oni?).
ja doufám, že se tam nějaký nový objeví, ať se ten monopol zase trochu přikrátí.
měl by se zde hlasit i regiojet
Panečku, to se to v Ústeckém kraji machruje, že leda zbrusu nové vlaky. Když jim to Ústeckého kraje platí občané z některých jiných krajů.
Neboť státní dotace na regionální dopravu pro kraje (tzv. Memorandum2 z roku 2016) není stejná. V přepočtu na hlavu dostávají zdaleka nejmíň ve Zlínském kraji. Podprůměrně dostávají i v Jihomoravském kraji.
Holt všichni jsme si rovni, ale někteří jsme si rovnější.
Vaše křišťálová koule
Považuji za nedospělé, když si na 15 let kupuji něco, na co mi peněženka asi stačit nebude.
Resp. když vím, že příjmy mi klesnou, neboť momentálně nespravedlivě dostávám na úkor jiného.
V kterémže regionu je nejvíc nešťastníků postiženo exekucí???
A za „dospělé“ byste v ohledu této hlavní regionální linky Ústeckého kraje považoval co?
K druhému odstavci – to memorandum se nějak bude měnit „ve prospěch jiného“? Nebo jak? Mmch. poprosil bych o odkaz na údaje, které uvádíte (co do odlišného státního podílu na financování železniční dopravy v Ústeckém kraji než v jiných krajích).
Ke třetímu odstavci: je to v Ústeckém kraji (i v relativním vyjádření; absolutní vyjádření by bylo zkreslené vlivem různě lidnatých krajů). A souvislost s tématem je jaká?
utrácet tolik, na kolik mi stačí (a bude příštích 15 let) stačit peněženka.
Myslíte, že obyvatelé Zlínského kraje budou navěky tolerovat třebas třetinový rozdíl (mezi kraji) ve státních dotacích pro kraje na regionální dopravu?
Příjmy (ani výdaje) veřejných rozpočtů nelze odhadnout na 15 let dopředu.
Max. se dá v tučných letech dělat rezerva pro roky hubené (což nevím, do jaké míry to které kraje dělaly).
Zopakuji tedy dotaz – v konkrétním případě vlakové linky U1 by to „utrácet tolik, na kolik mi stačí (a bude příštích 15 let) stačit peněženka“ podle vás mělo vypadat jak?
Přinejmenším do 12/2034 ten údajný rozdíl budou muset obyvatelé Zlínského kraje tolerovat, protože do tohoto termínu platí do 15leté memorandum.
Jaktože se nedá odhadnout, že dojde ke změně, když ve Zlínském kraji dostávají v přepočtu na hlavu výrazně nižší státní dotace na krajskou regionální dopravu?
A v tomto srovnání (Memorandum II z roku 2016) vyplývý, že o co míň dostávají nař. ve Zlínském kraji, o to víc např. dostávají v Ústeckém kraji.
Ono by bylo spravedlivé, aby za ty roky např. občané Ústeckého kraje vrátili občanům např. Zlínskému kraji ty peníze co dostali nespravedlivě navíc na jejich úkor.
Třeba nesejde jen na počtu hlav, ale i na rozsahu krajské dopravní sítě. Obávám se, že spoustě Zlíňáků platí velkou část dopravní obslužnosti kraj Jihomoravský.
Co je to krajská dopravní síť?
Proč nemůže rozdělení státních dotací na krajskou dopravu jednoduše spravedlivé? =podle počtu občanů.
„Podle počtu občanů“ by bylo nespravedlivé např. v případě turistických destinací, do kterých ti občané jezdí odjinud.
Taky by to bylo nespravedlivé zejména v případě Středočeského kraje v oblasti okolo Prahy, kde ti občané směřují do docela jiného kraje, zato naopak Hl. m. Praha by dostala 12,47 % všech dotací na regionální železniční spoje, přestože kilometrický objem železničních regionálních spojů na jejím území je zjevně nižší než toto %.
Rozpočtové určení daní
A nechápu proč mluvíte o regionální železniční dopravě, když já mluvím o regionální dopravě.
Rozpočtové určení daní je něco úplně jiného než státní příspěvek krajům na železniční dopravu.
To druhé jmenované je nad rámec toho prvního.
A mimochodem nepovažuji a priori za chybu, pokud nějaký kraj má dostat od státu jinou částku (v přepočtu na objem výkonů) než jiný – pokud by byly zvýhodněny linky s vysokým počtem cestujících, linky navazující na ministerské rychlíky atd. (O. K., což nemusí být případ rozdílu zrovna v případě Ústeckého vs. Zlínského kraje).
V tom se neshodneme.
Neboť pokud národ funguje na principu „všichni jsme si rovni, ale někteří jsme si rovnější“, tak dojde ke společenské změně zejména od těch kteří jsou dlouhodobě „méně rovní“ než ti „více rovní“ ze společného.
S tím, že my 2 se neshodneme v této základní věci …dokážu žít.
Nehodlám s Vámi již dále diskutovat, pokud obhajujete očividnou nespravedlnost.
Nicméně děkuji za diskuze s Vámi, oceňuji je. Snad to podobně vnímáte i Vy. Ať se Vám daří.
Pozor – případná změna státní podpory regionálním vlakům z finančního podílu „na vlkm“ na „osobokm“ (což by zvýhodnilo právě vlaky s vyšším počtem cestujících, i když úskalím by byla horší sledovatelnost tohoto ukazatele, protože počet ujetých km se vykazuje snadněji než úhrnný počet cestujících ve všech lacích) by naopak znamenala přepočet „na člověka“ (tzn. na jednotku, o které právě platí to „rovní a rovnější“) a ne „na kilometr jízdy vlaku“.
To ale nikdo předem neví. Já vlastně vůbec nechápu, jak může kraj s mandátem max. na 4 roky uzavírat smlouvy na 15 let. Myslim filosoficky, právně to samozřejmě možné je a následující hejtmanstvo zavazuje, někdy až ke krachu veřejných financí.
Momentálně už zbývá něco málo přes rok, tak je třeba ovečky řádně střihnout, aby šly za správnym bačou.
A jak jinak byste si to představoval? Do smlouvy s požadavkem na nová vozidla na třeba 2 roky se vám dopravci nepohrdnou, měla by krajská zastupitelstva mít mandát třeba 20 let?
*nepohrnou, samozřejmě, auto-correct.
A z jiné kapsy dostal Jihomoravský kraj dotaci na 37 el. jednotek(asi 5 miliard), které jiné kraje nedostaly. Zaplatil jen 15 procent kupní ceny a teď je jejich majitelem . Jiné kraje budou platit v objednávce plnou kupní cenu.
Na druhou stranu, až nyní získal JMK vůbec nějaké dotace na kolejová vozidla, zatímco mnohé jiné kraje ji dostaly už v předchozích vlnách.
Dotace na Ibalginy je minimálně už druhá dotace na kolejová vozidla pro JMK. V roce 2009 se z dotací pro kraj pořídilo 9 tramvají Škoda 13T pro Brno.
Ach pardon… Myšleno na železniční vozidla.
Přičemž u těch tramvají byl příjemcem brněnský dopravní podnik, tzn. ne Jihomoravský kraj ani žádný podnik z jeho strany vlastněný či pro něj vykonávající smluvní služby.
Tzn. ani v tom tehdejším případě nešlo o plnění pro Jihomoravský kraj ve smyslu úřadu.
Teď Vám nerozumím, jak souvisí dotace na nové vlaky pro Jihomoravský kraj s Ústeckým krajem?
Cituji: „Do tří let tak pořídí České dráhy pro Ústecký kraj sedm nových souprav v hodnotě více než jedné miliardy korun. Požadavky na tyto vlaky jsou velmi vysoké: “
https://www.kr-ustecky.cz/podepsana-dotace-na-nove-vlaky-pro-ustecky-kraj/d-1653522
Dyť tvrdíte“ Panečku, to se to v Ústeckém kraji machruje, že leda zbrusu nové vlaky. Když jim to Ústeckého kraje platí občané z některých jiných krajů.“
Těch 37 nových jednotek pro Jihomoravský kraj zaplatili z 85 procent zase občané z ostatních krajů )I ústeckého).
A občané z jiných krajů zase zaplatily nové vlaky z dotací, které jezdí v kraji Ústeckém kraji.
Akorát že Ústecký kraj přepustil investiční dotaci na nové vlaky vybranému dopravci = firmě ČD. Čili fifty-fifty. Co tam máte dál?
P.S. možná se pletu, ale mám pocit, že na každý kraj (=na Jihomoravský+Vysočinu, resp. na Zlínský+Olomoucký resp. na Ústecký plus Karlovarský, resp. na Liberecký, Královéhradecký a Pardubický kraj,…) byl přidělený určitý balík dotací na dopravu a oni sami si v jednotlivých NUTS2 se rozhodli na co přidělený balík použijí. Pletu se? Fakt si nejsem jistý.
Ústecký kraj dostal 40 % dotaci na 7 třívozových Panterů a jednoho Sharka v hodnotě asi 380 milionů Kč. Jihomoravský dostal dotaci 85 % na 37 Ibalginů v hodnotě asi 5 miliard. Teď to přepočítejte „na hlavu“, zda je to fifty-fifty. 🙂
Takže to nebylo tak, že pro každý kraj bylo vyčleněno x miliard dotací na dopravu? A buď budovali infrastrukturu nebo kupovali techniku?
Nevím. Ptám se. Ideálně kdybyste měl věrohodný odkaz, který by vysvětloval problematiku jednotlivých OPD, IROP a ROPů ve vztahu k dopravě
A jak souvisí nákup vlaků v Jihomoravském kraji, že do Zlínského kraje jde suverenné nejnižší státní dotace pro krajsou regionální dopravu?
Dotace nikdy nejsou „vyčleněny pro kraj, nebo člověka“. O dotace se žádá, musí se splnit všechny požadavky. Pak jí buď dostane, nebo né.
Podobně je to u tepelných čerpadel, solárů, zateplení budov….
Tak konkrétně u těch dotací na nové vlaky pro Ústecký kraj, to bylo jinak než píšete.
V rámci Ústeckého a Karlovarského kraje byl balík peněz a o ten soutěžily 3 dotační žádosti na nové vlaky:
2 žádosti na nákup vlaků byly pro Karlovarský kraj a 1 žádost byla pro ÚK.
Čili určitě nikdo např. z Kraje Vysočina nemohl podat žádost o dotaci na nové vlaky pro Vysočinu z balíku dotací pro ÚK+KV – ten balík dotací byl POUZE pro ÚK+KV
viz https://chebsky.denik.cz/zpravy_region/nove-vlaky-pro-regionalni-trate20100115.html
Ale jdi ty brepto. V té době se s dotací 40% koupily pro Vysočinu 841, pro Liberecký kraj 840, pro Zlínský 844, Jihočeský 650, Olomoucký a Královehrádecký 640,440 atd..
Ano, neznám přesné detaily rozdělování investičních dotací mezi kraje.
Proto jsem si dovolil se Vás dotázat o odkaz, když vystupujete takto suverenně.
Věrohodný odkaz jste nedal. A pouze setrváváte na svém suvernním názoru, přestože ZČÁSTI jsem doložil, že není pravdivý.
Holt nemám zájem se s Vámi „přeřvávat“. Chtěl jsem se navzájem poučit o faktech.
Škoda, že o faktickou diskuzi nemáte zájem.
Nebo tentokrát doložíte věrohodný odkaz vysvětlující problematiku rozdělování investičních dotací mezi kraje?
Jinými slovy: Na rozdíl od Vás se nebojím přiznat, že něco nevím.
Ano a MD ČR slibovalo 19 miliard, ale bohužel o vrtulníkové peníze nebyl zájem, jediný kraj který měl o vlaky zájem a vlaky vysoutěžil byl JMK, což s ohledem na počet krajů je naprosto tristní stav..toto si spolu se závěry NKÚ musíme neustále připomínat:-))
To nemáte pravdu. Z tohoto titulu se platilo 5 Pus Pullu a 2 Pantery pro Moravskosleský kraj, Pantery pro Sp vlaky Plzeň – K. Vary, možná i nějaký další.
Podprogram č. 127 653 (OPD2) První výzvu k předkládání žádostí o podporu v rámci specifického cíle 1.5 OPD2 (a podprogramu č. 127 653) s alokací 7,7 mld. Kč MD vyhlásilo až v červnu 2017. Žádosti o podporu na základě této výzvy byly přijímány v období od července 2017 do června 2018. V rámci uvedené výzvy MD zaregistrovalo čtyři žádosti žadatelů o podporu, avšak o poskytnutí podpory na základě těchto žádostí do doby ukončení kontroly NKÚ nerozhodlo. Z informací poskytnutých MD vyplývá, že alokací této výzvy bude vyčerpána celková předpokládaná alokace prostředků pro specifický cíl 1.5 za celé období realizace OPD2.… Číst vice »
Doba jde dopředu, nebo byste chtěl zpět koněspřežku? Údržba vozů skoro nula a pro koně jen seno a obrok.
Jakože když v Ústekém kraji jezdí zánovní Pantery, tak po necelých 10ti letech je NUTNÉ ty Pantery vyměnit za zbrusu nové vlaky?
Proč ne, akorát mít na to dost peněz = což Ústecký kraj patrně nebude mít dost peněz, protože nyní ÚK dostává státní dotace na krajskou dopravu v přemrštěné výši na úkor některých jiných krajů, třebas Zlínského kraje.
V době začátku platnosti smlouvy skoro 15, což je polovina životnosti a na konci skoro 30, což je už pomalu na šrotaci, možná proto požadavek na nová vozidla. 😉
Tak z ekonomického pohledu bych leda chápal tlak na výměnu strašně těžkých RegioSharků, které na elektrifikované trati jezdí … viz směr z Ústecka/Chomutovska směr Karlovy Vary.
Dle 1,5 rok starého tvrzení pana Ing. Adamky se Arrivě vyplatí po elektrifikované trati vyplatí, aby pro dieslové vlaky přijela stará elektrická loko typu 140 s odporovou regulací. Ve srovnání s tím, že sice by se ušetřila režijní jízda lokomotivy poprázdnu, kdyby dieslové 845 jely vlastním pohonem… prostě jezdit elektricky se mnohem provozně levnější než dieslem.
Ovšem od té doby elektrika poněkud podražila….
Seno je drahé, zvířátkáři budou protestovat a žádat návrat do předindustriální doby… bez pluhu.
A kolik získali občané jiných krajů ze všeho historicky zde vytěženého a spáleného uhlí? Na úkor zdejších obyvatel, kterým to zničilo zdraví? Ale to se vám do vašeho srovnání předpokládám nehodí. Takže si tu rovnost strčte někam, když do ní nejste schopen započítat externality.
To chce klid. On si do všeho dosazuje jen svoje podněty a ostatní, jako třeba dotace silnic, tak ignoruje, protože jezdí do Bohnic dálkovými vlaky.
Nikoliv. Snažím se o férový pohled. A že se nezajímám o dotace na výstavbu dálnic? Po dálnicích moc nejezdím.
A můj den má 24 hodin, takže proč o dotacích na stavbu dálnic nepíše někdo jiný z 10 milionů obyvatel ČR, třeba Vy?
Kompenzace za těžbu uhlí je řešena speciální daní ze které dostávají dotčené obce. Zove se: „Poplatek za vytěžený nerost“ a rekultivace krajiny dotčené těžbou v ÚK platí VŠICHNI občané, neboť peníze od těžařů nestačí. Viz 4 miliardy dotací ze státního rozpočtu na rekultivace za těžbu a to pouze za loňský rok. https://ekonomickydenik.cz/diamo-letos-ziskalo-z-rozpoctu-dotaci-41-miliardu-korun-zfuzovalo-s-palivovym-kombinatem-usti-zahlazuje-nasledky-hornicke-cinnost/ Pokud jde o pálení uhlí, tak uhlí (nejen ze severních Čech) se v mém okolí (na Moravě) pálí také. Takže jaké kompenzace ??? Nemůžu za to, že místní severočeští odboráři, zaměstnaní v těžebních firmách, SAMI tlačili, aby se uhlí ze severních Čech pálilo „na export elektřiny“. Dohledejte si… Číst vice »
Kdy budou zhruba známy výsledky soutěže?
Zajímalo by mě zda si kraj ověřuje, že mají výrobci kapacity na dodání tolika jednotek v uvedeném čase, od podpisu smlouvy s vítězným dopravcem?
ÚK se s tim nes*re
Velký rozsah, 3 roky času, tak snad se i ostatní kraje a MD inspirují, aby to tu nějak vypadalo.
Nové jednotky tj. ty stávající pantery nebudou moct být využity? Nebo nové jakože moderní – tj. aby byly nízkopodlažní a s klimatizací?
Stávajícím panterům v roce 2026 bude asi 14 let, to fakt není nová jednotka.
V loňském roce se všechny Pantery v Ústeckém kraji předělali na 2 napájecí systémy, to si snad myslíte, že je dají do šrotu?? Přemýšlejte trochu.
Přemýšlejte vy. Do šrotu je určitě nedají, o tom nepadlo ani slovo, ČD si s nimi budou moct dělat co budou chtít, takže je nejspíš nasadí jinde, kde budou stačit i starší jednotky (v krajním případě je mohou prodat). Ale Ústecký kraj prostě v této zakázce bude požadovat nové EMU, a to EMU v půlce své životnosti vážně neplní.
tyto pantery opravdu nevyhovují zadaní,, ale jsou soutěže kde se určitě použít dají
Jak píše PepaM.. pantery budou touto dobou už někde cca v půlce životnosti, nicméně nepochybuji, že se uplatní jinde.
Díky, nějak mi to nedošlo. Jelikož furt jezdí na řadě míst i z Ústí Honeckry, nějak mi ani nedochází, kolik Panterům je. Tak snad právě ty Honeckry někde nahradí.
Výborně, takže ČD zbyde hodně starších regiopanterů na to, aby mohly být přemístěny jinam :-).
No, hodně… Je jich tu 7.
Ano, jakýkoliv jiný dopravce v ÚK je záruka, že vlaky budou konečně bez zpoždění a levná.
Jak víte, že Bram předpokládá vítězství jiného dopravce? Stávající dualizované pantery 640.1 se budou muset přesunout jinam i v případě vítězství ČD, kraj požaduje jednotky nové.
Vědět to nemůže, protože jsem konkrétního dopravce neřešil. Je jedno jaký, ale ten nově vybraný bude muset přijít s novými jednotkami. Připadají v úvahu jak ČD, tak Regiojet, možná ještě tak Arriva. Die Laenderbahn do elektrické trakce jít snad vůbec nechce. Pak už tu máme jen GWTR a ten taky do elektrické trakce jít nechce a AŽD už vůbec neuvažuji.
Ano, tak jsem to myslel. Teoreticky by asi mohl do úvahy přicházet i Leo Express.
Jako že jiný dopravce bude mít levnější DÚK?
Prosím ne Regiojet. Už se předvedl dost.
Tak jestli to budou muset být nové jednotky, tak je v podstatě jedno kdo. Ale RJ bych taky nerad
A RegioJet je nějaký špatný, či má problémy? Jenom vím, že převzal nové jednotky, ale neslyšel jsem žádné stížnosti. Neberte to, že bych s vámi nesouhlasil, ale zajímá mě co se vyskytlo špatného, protože jak už jsem psal, nečetl nic špatného na něj, možná dokonce naopak i pozitivní reakce.
Také bych rád slyšel detailnější zdůvodnění, proč hlavně ne regiojet a proč je horší, než jiní dopravci. Soudím, že Anonym ze severu má osobní zkušenosti?
Tak třeba rychlíky Regiojetu Ústí – Kolín. Nedodržování řazení, na vlaku kdejaká směs vozů z kopřiv, v čele vypůjčená Bobina… Stejná zpoždění, vlaky často odřeknuty z provozních důvodů dopravce… Netopící, nebo v létě neklimatizující vozy, jejich čistota hlavně z vnějšku hnus, nefunkční wc… Při mimořádnostech nulové informování cestujících, natož náhradní autobusy (jejich přístup: nasr.t, jeďte si s čd). Žádní spasitelé, je to totéž ve žlutém, spíš horší.
Tak rychlíky jsou věcí MD. S tím těžko něco kraj udělá.
Ale jsou vizitkou dopravce.
Když jim to objednavatel trpí…
Ono mu nic jiného ani nezbývá, když mu k tomu pomohl…
Už dávno nejsem zaujatý na jednotlivé dopravce a cestuju vlaky dost často. Ale to co jsem viděl na trase Štrba – Ružomberok včetně šílené ceny a hrozného chování průvodčích (teda stewards) :-), mi trochu připomnělo cestování fakt v exotické zemi (třeba ve Vietnamu, tam byly navíc štěnice, ale zase špíny míň).
to že jede bobina, to porušuje jaký odstavec smlouvy, vůbez žadný…..
vozy z kopřiv opravdu ? ty vozy co tam jezdí jsou běžně v provozu na IC linkach,
a pokud vím dobře ČD ted poslední rok taky vytahuje vozy z kopřiv a to doslova, bohužel je ECM, tak prosím měřme všechny dopravce stejným metrem
Nové jednotky… Jezdí jich tak polovina, jinak motoráky řady 845. Mezi Děčínem a Ústím pravidelně místo vlaku bus. Jinak tedy „tleskám“. Kde dříve stačil cca 50 tun vážící kolejový autobus (Regionova) se strojvedoucím prodávajícím jízdenky, dnes jezdí dvojnásob těžká dvouvozová elektrická jednotka s vlakvedoucím. Mimo pár školních vlaků se vozí vzduch. Je to ekologické, nebo ekonomické?
Předimenzovanost jednotek Pesa reklamujte u Ústeckého kraje. Regiojet jen dodává to, co si kraj objedná a platí.
K tomu dodám, že došlo přesně ke změně uváděné mj. v železničářských odborářských tiskovinách, které kritizovaly:
– to, že Regiojet „propaluje naftu pod dráty“ (to, že tam předtím totéž dělaly ČD, zmiňováno nebylo)
– (v samostatné brožuře vydané na podzim 2018 „proti sociálnímu dumpingu) vozbu vlaků osobní přepravy bez průvodčích coby údajné riziko snížení bezpečnosti a vůbec úrovně služeb vůči cestujícím
Tzn. došlo přesně ke změnám požadovaným organizacemi jako OSŽ, případně i dalšími.
A ta soutěž umožňovala použití Regionov? Jančura ji dozajista nepsal.
polovina máte na mysli že jich jezdí denně 5-6 a turnusová potřeba je 6?
bohužel jsou to nove jednotky musí se vychytat mouchy,
pokud vím dobe 471 mají mouchy již 15 let, když v zimě je provozní (MS kraj) jen polovina jednotek a nahrazují se 811
Drobný problém je, že se Elf v ÚL nevejde na Na R23 se Regiojet předvádí parádně (vizitka firmy). V tomto ohledu zlaté ČD na R20. 😉 Nedávno opět 2 vozy, taky bílé vozy od DB (jeden jel jako první třída), … Je pravdou, že na U5 po nástupu Elfů počet cestujících trochu vzrostl, zato jízdní doby Elfů vs. 628 jsou delší (proto se rušil ten Koštov? Elfové na U5 pravidelně nabírají cestou zpoždění, takže to asi bude EJ), chování personálu je spíš úroveň bar/hospoda (u jiného dopravce jsem zatím nepotkal průvodčího, ze kterého by byl cítit alkohol). A na stav… Číst vice »
Mě se několikrát stalo, že ELF na U5 nestíhal JD když byl déšť. Málo poháněných náprav udělalo své.
Vždyť má stejně poháněných náprav ,jako Panter (50 procent). V tom by problém být neměl.
To že se nestíhají jízdní doby není jednotkou ale po většinou rukama strojvedoucich RJ. Jezdím na Úporině pravidelně a už poznám co jede za fíru. Pokud nedostane zpoždění z ÚL což je někdy celkem pravidelný jev, tak někteří s Elfem jedou jak páni . Problém je v tom ,že tam jezdí ve většině případu rychlokvašky z Ústeckého turnusu ,kteří umí jen páku dopředu a nemají ten fírovský cit.
I toto je možné.
Taky tohle poznám, co jede za fíru, když jedu od ČB na Plzeň na přestup a tam samozřejmě většinou nečekaj a celá dovolená se tak může pěkně zkazit;.. A opravdu jde poznat, jestli je tam fíra co se snaží dohnat zpoždění a umí to nebo nějakej naštvanej páprda, co dělá naschvál větší a větší zpoždění a je mu to absolutně jedno a do zastávek dojíždí 5 km/hod kolem celého perónu atd.
takže to že se nevleze k peronu jednotka, kterou chtěl kaj je vina dopravce? to by si měl kraj pořešit s SŽ, neboať je dají na jiný peron a bude vyřešeno
ČD mají běžně kratší vlaky než jsou objednané….
a to že jel bílý vůz (který jezdil u DB jako 1. třída) u nás jede jako 1. třída je problém?
já se třena na R9 nedohledám 1. třídy žadné míto toho je řazeno Béčko
Ať vyhraje kdokoli. Kterýkoli dopravce a to včetně Regiojetu je posun vpřed a vždy levněji. Zde by se mohli zůčastit víceméně všichni dopravci a nejhorší je bagrování drahým šrotům z „modromoru“.
A zrovna na Ústí jezdí snad nové soupravy RJ což je i se zpožděním asi tak dvě tři dekády dřív než slíbené stroje na Kladno a všude jinde.
ČD se tam předvedly úplně stejně, na poslední den daly novou soupravu, jinak jezdily se dvěma taky, dokonce i s jedním vozem.
A že ČD slíbily něco, co v zadání nebylo? Od 12/2022 mají být jednotky 460 nahrazeny Panterem. Stále hučí a kvílí na tratí 280.
Tak o o jde o to co je vína ČD, co výrobce těch souprav a co především kraje za pozdě vypsanou soutěž a následně i podpis smlouvy. Už teď tvrdit že v roce 2026 budou nové jednotky je nesmysl, vzhledem ke kapacitám všech reálných výrobců, zvláště když je to teprve vypsání soutěže a ne podepsání smlouvy.
Panterizace krásné pokračuje oproti popelnicím od RJ a arrivy.kolik jezdí 460 ..celých 5 posledních kusů u ČD.
Každý dopravce jezdí tím, co si objednavatel objedná a zaplatí. Panterizace není zásluha ČD, ale krajů, stejně tak 845 u Arrivy nejsou „vina“ Arrivy, ale ministerstva dopravy, které si dalo takové podmínky, že ty 845 vyhoví.
Poplenice jsou ty Pesy? Nebo se kvalita výrobce mění podle toho, kdo s tím jezdí?
460JE V PROVOZU ASPOŇ 13 spíše si myslím že 15
a chcete mi řict že 654 od RJ je šrot ?
Já myslel že až 06/2023
na trati 280 mají být panteři až od konce letošního GVD, ČD to mají i ve smlouvě s Dodavatelem a i krajem takže tam zatím problém není.
Takovou demagogii bych od tebe teda nečekal.
Někdo mě to na podzim tvrdil, že od nového GVD budou pantery, že řada 460 už jenom pár měsíců.
Je jaro…
Proč ne RJ?
Jednotky by měly byt dodány včas když je to 2,5 roku dopředu vypsané
Však za zpoždění dodání jednotek RJ nemohl. Skočil do toho Covid a fabrika byla proste zavřena. To je celosvětový problém.
2,5 roku není právě moc. O rok víc by bylo lepší. Navíc uzavřená soutěž a případné odvolání zkracuje čas. Hlavně aby to byla z větší části poctivá soutěž a ne jen přibarvená parodie pro státní Potěmkiny. Odnož Renfe a Ariva snad něco předvedou a největší soukromník se taky nenechá zaskočit. Kéž by se to ujalo i u nás a hlavně v Praze. Za ČSAD taky nic nešlo a dnes si na ně nikdo ani nevzpomene, zbývající pohrobci fungují standartně tržně .
S poslední větou bych ve dvou bodech nesouhlasil. BusLine a ICOM je podstandard a nestandard. Viz kraj Vysočina a nedávný článek.