Největší projektová zakázka na železnici: Papíry k elektrizaci Zlína za 313 milionů
Správa železniční dopravní cesty dala na trh největší sousto posledních let, pokud jde o zakázky na zpracování projektu. Inženýrské firmy
Správa železniční dopravní cesty dala na trh největší sousto posledních let, pokud jde o zakázky na zpracování projektu. Inženýrské firmy se poperou o zakázku na vypracování dokumentace k elektrizaci a modernizaci tratě Otrokovice – Zlín – Vizovice.
Předpokládaná cena „papírů“ je téměř 313 milionů korun. Pro srovnání, projekt na novostavbu čtvrtého koridoru v úseku Sudoměřice – Votice vyšel na 173 milionů korun, stejná práce pro pražský úsek Hostivař – Vršovice stála 143 milionů korun. Obě získal Sudop Praha.
Chystaná elektrizace zlínské tratě bude zřejmě i z hlediska celkových nákladů výrazně dražší než železniční stavby z posledních let. SŽDC dnes celkové náklady na modernizaci 25 kilometrů tratě odhaduje na 12 miliard korun. Za to dojde například ke zdvoukolejnění tratě mezi Otrokovicemi a Zlínem, elektrifikaci střídavým napětím, kompletní přestavbě největších stanic včetně kolejiště (ve Zlíně vznikne nová výpravní budova) nebo výstavbě mimoúrovňových křížení. Jedno z nich v Otrokovicích bude mít fakticky podobu dvousetmetrového tunelu, když se koleje zavrtají pod třídu Osvobození. Maximální rychlost by se měla zvýšit z dnešních 60 kilometrů v hodině na 100 kilometrů v hodině.
Za zmínku stojí právě zavedení střídavého napětí, což je v souladu se státní koncepcí přechodu ze stejnosměrné na střídavou soustavu. Zlínská trať by totiž dnes územně spadala pod stejnosměrnou soustavu, přechodová stanice Nedakonice na hlavní trati Přerov – Břeclav je ještě o něco jižněji. S elektrifikací zlínské tratě se ale hranice střídavé trakce posune na sever před Říkovice.
S vydáním stavebního povolení počítají železničáři v roce 2019, na přelomu let 2019 a 2020 by se pak v ideálním případě mohlo začít stavět. Hotovo by mohlo být do konce roku 2023. Termíny jsou ale jen přibližné, s vypsáním tendru na projekt původně SŽDC počítala už loni na podzim. Chystaná stavba už má nicméně zdárně za sebou více než rok trvající posuzování vlivu na životní prostředí (EIA).
Po „zadrátování“ Zlína bude jediným krajským městem bez nádražních trolejí Liberec.