Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Zahájení obří železniční stavby Sudoměřice – Votice mizí v mlze, Strabag jde k ÚOHS

Čtvrtý koridor se zhusta staví v nové stopě. Ilustrační foto. Autor: SŽDC
Čtvrtý koridor se zhusta staví v nové stopě. Ilustrační foto. Autor: SŽDC

Zahájení výstavby čtvrtého železničního koridoru v úseku Sudoměřice – Votice se odkládá na neurčito. Největší železniční projekt současnosti bude totiž řešit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. K němu se rozhodla obrátit stavební firma Strabag, která spolu s partnery podle vyhlášení výběrové komise skončila s cenou 4,43 miliardy korun druhá. Vítězem komise po dlouhém zkoumání a vypořádání stovek připomínek vyhlásila firmu OHL ŽS, která nabídla nejnižší cenu (4,378 miliardy korun). OHL ŽS stavěla i navazující úsek z Tábora do Sudoměřic.

„Mohu potvrdit, že jsme se rozhodli na ÚOHS obrátit,“ sdělila deníku Zdopravy.cz mluvčí Strabagu Edita Novotná. Strabag tvoří sdružení se Subterrou a Eurovií. Sdružení podalo námitku i na Správu železniční dopravní cesty, ta ji však zamítla.

Úsek Sudoměřice – Votice je aktuálně největší sousto na poli železniční výstavby. V mnoha ohledech jde o výjimečný projekt. Téměř celý dvacetikilometrový úsek koridoru totiž vznikne na zelené louce mimo stávající trať, součástí stavby budou i dva tunely, dvacet mostů či zánik a vznik některých stanic. Podobně se správě železnic zadrhl i další obří projekt, kterým je napojením čtvrtého koridoru na Prahu v úseku Hostivař – Vršovice. I tam se druhý uchazeč v pořadí (Eurovia) obrátil nedávno na ÚOHS.

Správa železnic mezitím připravuje i další stavby na čtvrtém koridoru. V první řadě jde o devítikilometrový úsek jižně od Tábora mezi Soběslaví a Doubím, kde se trať přestavbou (i díky tunelu) výrazně narovná. Úsek získal v říjnu kladný posudek EIA, při notné dávce štěstí jej dělníci rozkopou ještě koncem letošního roku. V běhu je soutěž na čtyřkilometrový úsek Ševětín – Dynín severně od Českých Budějovic.

36 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • To se nám tam asi někdo pohádal, že se ten IV.koridor už 2 roky nemůže hnout

    • Efektivita elektrifikace vůbec není vždy zřejmá. Elektrifikovaná trať je dražší na stavbu i na údržbu. Je proto třeba mít ekonomické opravedlnění – ať už (potencionálně) silná nákladní doprava, nebo alespoň logické prodloužení eletrického osobního vozebního ramene.

      Jinak zržení staveb opravdu není nějakými „lobbisty za velké projekty za miliardy“. Vždyť tyto vaši tezi vyvrací i tento článek – o stavbu za miliardy se bezpochyby jedná, a vudíte, jak se zahájení vleče už mnoho let. Zdržení staveb v ČR je způsobeno kompkilovanou legislativou, dlouhými lhůtami na všechno možné, v kombinaci s neschopnosti státních úředníků.

  • To je komedie neuveritelny. To nebude hotovy ctvrty kotidor ani fo 2026. Trapny. Chudaci jihocesi.

    • Nevím, zda někdo došel k postřehu, který mě napadl: že jakákoliv stavba IV. koridoru, která nebyla zahájena před 1.1.2016, je tak či tak. Jednou je to neplatný posudek vlivu na životní prostředí, jindy odvolávání se k ÚOHS.

      Odvolávání se k ÚOHS se stalo v roce 2016 skoro „národním sportem“. Zdá se že u KAŽDÉ dopravní stavby, která měla být zahájena 2016+, musí ÚOHS řešit námitky.

  • Časová úspora této mega stavby bude možná 10min, nemyslím si, že by to byly efektivně využité peníze za situace, kdy spousta jiných tratí je v havarijním stavu, chybí elektrizace na rychlíkových tratích, nádraží jsou v žalostném stavu atp. Jeden příklad: kvůli chybějící elekrizaci na dvoukilometrovému úseku končí regiopantery dva kilometry před druhým největším městem na Mostecku a 25 tisícové město tak obsluhují rozhrkané, řvoucí regionovy.

    • Smysl ma modernizovat cely ctvrty koridor. Na jednom useku se mozna jedna jen o usporu 8/10 minut,ale po cele modernizaci budou vlaky praha hlavak budejovice jezdit za 1hod 30min a to uz je skely

    • A kde jsi přišel na to, že se tyto stavby přímo vylučují? Proč Ústecký kraj tu elektrizaci Litvínova nepožaduje? Líná huba, holé neštěstí…

  • Stavba Sudoměřice – Votice dostala na začátku léta 2016 výjimku od Evropské komise, že se nemusí opakovat proces EIA, ale předpokládám, že za podmínky, že se po vykoupení pozemků a získání stavebního povolení začne stavět. Pokud se stavět včas nezačne, může se stát, že výjimka propadne, tak jako to hrozí u dostavby D1 mezi Říkovicemi a Přerovem. A ve výsledku to dopadne tak, jako kdyby ta výjimka udělena nebyla.

    Kvůli těmto obstrukcím může dojít trpělivost Evropské unii a odmítne stavbu dotovat.

  • To už se nedá nazvat jinak, než záměrnou sabotáží :-(.

  • Vždycky se to odloží na neurčito, zrovna když je zahájení stavby na dohled.
    Začínám mít pocit, že se snad čeká, až bude D3 z Prahy do Mezna a nakonec se rozhodne, že se stavba Sudovměřice – Votice neuskuteční a trať zůstane ve stávající trase. A jednokolejná.

    • Vystavba dalnice D3 je v useku Praha – Mezno je v planu RSD az na leta 2024 – 2028 …. 🙁
      Bude tam mraky tunelu a mraky mostu..

    • Asi tak… ani se tam nekoplo, letos snad územní rozhodnutí… to má dráha stále šanci dohnat. 🙂 Zrychlení SuVo samotné je nějakých 10 minut a to je dost…

  • Proč mám tak nějak pocit, že všude kde je napsáno Eurovia (ODS – dopravní stavby ostrava), tak existuje nějaký problém? Mosty jim padají, dálnice se vlní, reklamace neuznávají a ještě se budou furt někam odvolávat? Typické pro české mafiány. Není tohle chování žalovatelné – vždyť to má negativní dopady na desítky milionů lidí z celé evropy…

    • Souhlas, jen Eurovia jsou francouzští mafiáni. Kdysi jsme tu měli ještě jednu velkou francouzskou stavební firmu (Eiffage), která svou českou dceru nechala padnout, aby nemuseli platit její dluhy.

  • Souvislost s personální rošádou na ÚOHS je čistě náhodná, že? Na to pomůže už jen léčivý smích Karla Nešpora. Takže zase za rok, tentokrát už se správným vítězem, o miliardu dráž a bez námitek. Možná, když by se stavělo současně na více místech, nebudou mít ty neúspěšné firmy potřebu se pořád odvolávat – zahojily by se jinde.

  • Ta SŽDC mě fakt štve. Poslední dobou není snad jediná větší zakázka, kde by nemusel být posunutý termín pro podání nabídky, nebo odvolání k ÚOHS.
    Nevykládejte si, že firmám beru právo na dotazy, resp. opravné prostředky, naopak. Pokud bude zadání správně připraveno, tak další dotazy obvykle nejsou potřeba, resp. není důvod, aby zdržely celé výběrové řízení. Stejně jako odvolání, které ÚOHS uzná za oprávněné, není chyba té odvolávající se firmy, ale SŽDC.

    • ApolloXI.: nejste vy nějaký moc egositický? Myslíte, že každého může štvát pouze to, co ovlivněje nějaké jeho vlastní finance? Mně je kupříkladu celkem jedno, jakou mám přesně výplatu, peněz mám docela dost. Ale neschopnost úředníků a tyto „sabotáže“ právníků stavebních firem mně štvou. Protože to znamená, že se železnice nerozíjí tak, jak by klidně mohla.

  • Trochu mimo téma… autor má kolem sebe zřejmě jen malé malé věci, když téměř každou stavbu považuje za „obří, mega, giga, …“). Co je na stavbě za 4,5 mld obřího? Tolik stojí přestavba jednoho žel. uzlu, příp. kousek dálnice. Jak by autor nazval ze svého pohledu skutečnost, když se v 90. letech postavila za poměrně krátkou dobu D5 od Zdic až na Rozvadov? To by byla ultra mega giga velká stavba?

    • Nebuďte demagog, kde vidíte nějaké „mega“ nebo „ultra“? Tahle stavba je skutečně výjimečná: novostavba cca 17 kilometrů trati se dvěma tunely. Ukažte mi na železnici další takovou od začátku dekády, pokud jde o délku a cenu. I tunel Ejpovice vyšel ze soutěže levnější.

    • Ano, stavba výjimečná z pohledu dnešní doby je – z doby, kdy se nedaří prakticky nic většího postavit. Dnes je pro nás (a hlavně redaktory) obří úplně všechno. Deník navštěvují stálí zájemci, příp. zájemci o dopravu obecně, tak proč tak bombastické názvy článků jako někde v Blesku. Je to zbytečné – lidi, co to zajímá si to přečtou tak jako tak a jestli je to obří bych nechal na čtenáři. Za mě to v kontextu modernizace koridorů v ČR zase tak obří stavba není – je výjimečná hlavně délkou přeložek atd., ale rozhodně ne obří.

    • Je to trochu slovíčkaření. Váš názor respektuji, ale dle mého to lze v klidu označit za obří. Největší od dob Nového spojení v Praze. A až definitivně schválí tunely Nemanice – Ševětín, tak to bude ještě obrovitější 🙂
      Hezký den, JŠ

    • V přepočtu na počet rodinných domků i s vybavením je to stavba vskutku za obří peníze. Když jeden čte, co stojí jeden nový přejezd (několik miliónů) nebo roční údržba tratí (ač to na mnohých není vůbec vidět), tak se té terminologii ani nedivím. Ale taky si myslím, že je třeba v každém článku používat diskutované příměry. Navíc, když tu jde z větší části o dotace z EU, což je rozdíl oproti „Novému spojení“, které se stavělo jen a pouze z národních zdrojů.

    • Na české poměry to velká stavba je. A D5? Ona to nebyla jedna stavba, ale více menších úseků.

  • V téhle zemi se opravdu nepostaví nic. Buď to jsou nekonečná odvolávání se k ÚOHS nebo různých „ochránců“ k soudu …

    • @Jen tak – nemyslím si. Poláci za posledních 10 let kompletně postavili dálniční síť, staví VRT. O Španělsku nemluvě. Asi to nějak umí propapírovat lépe.

    • Tak ono to Polsko ani Španělsko není tak hustě zasídlené jako naše mrňavá zemička ve středu Evropy.

    • No… ono

      OniI to sice za deset let sice postavili… ale to, ze to u predchazely desitky let priprav, uz nevidite. Nebo nechcete videt.

    • ApolloXI.: tady přece nejde o nějaké osídlení. Česká Sibiř není buhvíjak zalidněná a v Španělsku taky pozemky někomu patří. Jde o naši legislatlivu, která umožňuje nekonečné protahování všeho možného.

    • Zrovna u této stavby je hospodský kolovrátek trochu mimo. Stavbu zastavil nedostatek peněz za Bárty, pak se finišovalo s rozdělanými projekty na OPD (což byla Hostivař a ješte úsek Tábor-Sudoměřice)… a když se vydechlo a začalo tohle soutěžit, objevily se potíže.

      Jinak samozřejmě na České Sibiři je hustota obyvatelstva nízká a příroda nikterak zajímavá, o tom to není…

Newsletter

Partneři


Výběr editora