Největší pražské staveniště: Na Smíchovském nádraží už vznikly podchody, z lávky bude promenáda

Rekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Prošli jsme rozsáhlé staveniště Smíchovského nádraží. SŽ zde staví spolu s městem i developery.

Správa železnic ukázala, jak po roce a půl od zahájení přestavby Smíchovské nádraží pokročily práce. Na místě má vzniknout klíčový pražský dopravní uzel, který propojí železnici, MHD, regionální autobusy a prostřednictvím P+R parkoviště i automobilovou a cyklo dopravu.

Zatím však vznikají hlavně nová nástupiště, kolejiště, podchody a „lávka“ mezi Nádražní ulicí a Radlicemi. Slovo lávka je však dost nepřesné. Půjde o širokou betonovou komunikaci, která bude tvořit promenádu. Povedou na ni tři eskalátory doplněné schodištěm a výtahy.

Její prostřední část už stojí, náklady na ni dosáhnou 300 milionů korun. Směrem k Radlicím je zatím zakončena mostními závěry, navazující část bude mít v režii soukromý developer.

Na projektu terminálu se totiž podílí kromě státu i město a developer Sekyra Group, který v sousedství buduje rozsáhlou novou čtvrť Smíchov City South.

Zatímco spolupráci s developerem si ředitel Správy železnic Jiří Svoboda pochvaluje jako excelentní, s městem je to poněkud horší. Smlouvy o spolupráci se teprve postupně podepisují, základy budoucího autobusového terminálu na platformě nad kolejemi už je přitom nutné stavět.

Pilíře platformy v kolejišti i opěrnou stěnu budoucího P+R parkoviště tedy buduje SŽ již nyní a městu je následně podle Svobody přeúčtuje. „Na rozdíl od Bubnů zde development již čile staví, stavbu terminálu město zatím soutěží,“ podotkl Svoboda.

Zelená pro největší pražský terminál. Praha má povolení pro zbývající části

Jak dál s mosty

Náklady hovoří za vše, jde o jednu z nejrozsáhlejších dopravních staveb, zahrnujíce několik subjektů. Spolupráce ale není vždy jednoduchá,” uvedl na procházce stavbou ministr dopravy Martin Kupka.

Rozpočet prací na kolejišti, nástupištích, podchodech a třech navazujících mostech směrem na Výtoň je 5,1 miliardy korun. Téměř 4 miliardy zaplatí fondy EU, které přispějí zvlášť i na instalaci ETCS. Částka nezahrnuje zmíněnou lávku ani rekonstrukci samotné nádražní budovy, se kterou se začne až po zprovoznění nyní budované fáze stavby.

Obrazem: 170 tun nad Smíchovem. Stavbaři v noci bleskově usadili první část železničního mostu

Navazující tříkolejný most přes Nádražní ulici se buduje zcela nově. U dalšího přemostění ulice Svornosti se však provedou jen kosmetické úpravy a také most přes ulici Hořejší nábřeží bude nadále jen jako dvoukolejné provizorium. Jejich budoucnost vyřeší až rozhodnutí o rekonstrukci Výtoňského mostu.

Části projektu a jejich investory nejlépe ukazují následující nákresy:

Rekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýČásti projektu terminálu Nádraží Smíchov.Ministr dopravy Martin Kupka. Foto: Zdopravy.cz

Máme na starosti růžové a zelené části,“ popisuje správce stavby Patrik Karadi ze Správy železnic.

Na jihu ukazuje budované nové 4. nástupiště pro vlaky směrem na Zličín, je zde hotova také betonová konstrukce podchodu a výlezy. Následně se naváže třetím nástupištěm, které se kompletně zbouralo a pak druhým, ze kterého zůstala jen část. Na severní části se buduje kolejiště, až do dokončení bude směrem na Výtoň v provozu jen jedna kolej.

Mosty na Smíchově se rekonstruují dvoukolejně. Navazovat přitom mají na trojkolejný Výtoňský most

Kvůli komplikacím s dohodou o budování předstihových prací pro střešní autobusový terminál má stavba výrazné zpoždění. Dvě hotová nástupiště se měla původně provizorně „aktivovat“ už letos na podzim, nyní to vypadá až na podzim roku 2026. To poté umožní využívat i druhou kolej směrem k Výtoni, aby se už nezatěžovala jen jedna část Vyšehradského mostu, který je v havarijním stavu.

Kdy bude hotovo

Betonově bude hotovo na jaře 2027, naváže instalace technologií, finálně počítáme s dokončením celé stavby na konec roku 2028,“ uvádí Patrik Karadi.

Po zprovoznění nových nástupišť se v roce 2027 začne soutěžit rekonstrukce výpravní budovy, trvat má dva roky. Její oprava je závislá na vymístěním technologií a stavbě nové technologické budovy. Ta vznikne spolu se základy lávky v místech původního severního křídla nádražní budovy.

Zmíněná stavba autobusového terminálu bude spočívat v masivní stropní desce nad kolejištěm. Celou stavbu uzavře „do krabičky“ lehká ocelová konstrukce. Příjezd autobusů bude nájezdem z Nádražní ulice, z druhé strany se pak plánuje vyústění přímo do Dobříšské ulice tvořící část městského okruhu.

Rekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýČásti projektu terminálu Nádraží Smíchov.Rekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýProjekt Smíchov City South developera Sekyra Group. Foto: Zdopravy.czRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýVizualizace terminálu Smíchov.Vizualizace terminálu Smíchov.Rekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýRekonstrukce Smíchovského nádraží (stav v srpnu 2025). Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný
Tagy dopravní terminál Smíchov Praha-Smíchov Smíchov City Smíchovské nádraží Správa železnic Terminál Smíchov
20 komentářů