Největší letoun na světě přistál ve Varšavě s nákladem zdravotnického materiálu
Největší letadlo světa má po více než rok a půl trvající pauze za sebou první let s nákladem. Letoun Antonov
Největší letadlo světa má po více než rok a půl trvající pauze za sebou první let s nákladem. Letoun Antonov An-225 Mrija společnosti Antonov Airlines dnes dopravil zdravotnický materiál z Číny do Varšavy. Největší letadlo na světě přistálo ve Varšavě minutu před desátou hodinou.
Polské úřady vyzvaly obyvatele, aby nechodili k letišti sledovat přílet, varšavské letiště připravilo fanouškům speciální přenos.
Letadlo přiletělo z čínského Tchien-ťinu s mezipřistáním v kazašské Almaty. Ve Varšavě se tento stroj objevil vůbec poprvé v historii, v minulosti přistál v Katovicích a Poznani. Letoun ještě udělal před přistáním průlet nad dráhou varšavského letiště.
The #An225 made a lowpass over @ChopinAirport https://t.co/W2hcoVFKtq pic.twitter.com/Gf4XK33exz
— Flightradar24 (@flightradar24) April 14, 2020
Polská společnost KGHM, která transport zajišťovala, nejprve uváděla přepravu až 400 tun, nakonec polské ministerstvo zahraničí data o objemu přepraveného materiálu výrazně upravilo. Náklad zabírá 1050 kubíků, z toho 76 tun připadá na kombinézy, 11 tun váží štíty, 9 tun masky.
Mrija byla poprvé představena v roce 1988, převážela například sovětský raketoplán Buran. An-225 je v současnosti největším létajícím a nejtěžším letadlem v historii. Je dlouhý 84 metrů, má rozpětí křídel 88,4 metrů a je vysoký přes 18 metrů. Je poháněn šesti motory Progress D-18T a může přepravit až 250 tun nákladu.
Šestimotorový obr je v přepravách pro NATO označen jako Cossack (Kozák), prošel v roce 2018 velkými opravami a modernizací, které mají zaručit nejméně další čtvrt století provozu. Nová je například avionika i další systémy, opravou prošel jeden ze šesti motorů.
Poprvé letadlo vzlétlo na sklonku osmdesátých let minulého století. Kvůli přepravě velkých nákladů bylo několikrát i v Česku. Naposledy v roce 2016 přepravovalo generátor z plzeňské firmy Brush SEM do západoaustralské hliníkárny.
Jediný model tohoto stroje létá pod ukrajinskou registrací UR-82060.