Největší letadlo světa má za sebou druhý zkušební let. Po více než dvou letech

Druhý let největšího letadla světa. Foto: StratolaunchDruhý let největšího letadla světa. Foto: Stratolaunch

Noví majitelé firmy hledají pro letadlo jiné využití, má sloužit k testování nadzvukových strojů.

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
yxc

Asi by v článku chtělo opravit „pro nadzvuková malá letadla Talon-A“ na „pro hypersonická malá letadla Talon-A“. To nadzvuková sice není špatně, ale chybí tomu jakákoliv vypovídací hodnota.

Pavel Vavříček

Chcete říct, že Mriya je teď 2.největší letadlo na světě?

Karel_x

Jen co se týče rozpětí, pokud už započítáme tento experimentální stroj mezi letouny, je Mria druhá „nejširší“. Štíhlost křídla u Stratolaunch je opravdu mimořádná. Na délku je Mria nejdelší, stejně jako vede na maximální vzletovou hmotnost, na výšku bude asi třetí po 380 a 747.
Nemá zatím moc smysl srovnávat standardní letadla s tímto experimentálním prototypem, který dosud vzlétl jen 2x, ani jednou se zátěží nebo ve ztížených klimatických podmínkách. Vůbec není jasné, jak by si v takových podmínkách vedl.

Karel_x

Je zajímavé, jak se pořád vzpomíná Hughes H-4, dřevěný stroj (nebo spíš atrapa?), který nikdy neletěl, jen jedenkrát při letové ukázce poskočil po hladině, skoro prázdný a pouze v oblasti přízemního efektu.

Při srovnání s prokazatelně letuschopnými stroji, byla by na druhém místě An-225 Mria (88,4m), sovětský transportér pro raketoplán Buran.

Y.K.

Možná to byl první ekranoplan. 🙂 Hughes H-4 určitě je unikátní dobou vzniku, přeci jen 47 rok, hvězdicové motory, nedostatek materiálu (hliníku) po válce, to je divoká fantazie, že to tehdy v době Dakot postavili. A je fakt že rozpětí měl větší než Mria, což je až šokující.

Jistě hraje roli i to, že pro Amíky je Mria přeci jen vzdálený stroj mimo jejich histroii. 🙂

Y.K.

Jinak ano, jako vzor je trochu problematický, když nikdy neletěl více než sotva minutu 20 m vysoko, takže pořád ve vlivu přízemního efektu.

K.S.

Mělo to kdy co společného s Virgin Galactic? To letadlo vypadá hodně podobně jako jejich stroj na vynášení strojů pro orbitální skoky.

Jiří Kocurek

Nápad asi ano, ale provedení Virgin Galactic je mnohem menšího formátu.

Y.K.

Nelétá Virgin Galactic se 747, kde využívají závěs pro pátý motor na zavěšení rakety?

https://www.theverge.com/2020/5/25/21265057/virgin-orbit-launcherone-rocket-test-launch-747-airplane-cosmic-girl

Xaver

Jsem rád, že ten projekt po smrti Allena nezanikl Doufám, že najede dostatečné využití.