Obří železniční fúze. Spojením dvou firem vznikne první transamerický dopravce, chce více zboží z kamionů

Nákladní vlak Canadian Pacific. Foto: CPNákladní vlak Canadian Pacific. Foto: CP

Obě železniční společnosti očekávají od spojení přesun nákladu ze silnic na koleje.

57 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Pochman

Kansas City Southern, to je nějaká lokálka, ne?

Adam

V jednotě je síla.

medical_examiner

A právě proto trvám na fůzi ČD a SŽ ve Státní dráhy! 😂👺

Jaaa

A co na to UP a BNSF?

Jimbo Jones

Jak jako co na to? Ledaže by si Warren Buffett koupil Canadian National.

lvy

Pokud by se v EU dostaly kamiony na železnici, tak to bude mít mnohem větší efekt, než miliardové hrátky s elektromobily.

Kamui

Jenže na to tady není kapacita. Musely by se tady (v oproti USA hustě zalidněné Evropě) postavit nákladní koridory.

Pokud dnes přesunete čtvrtinu nákladu ze silnice na železnici, tak na silnici to fakticky nepoznáte (místo čtyř kamionů pojedou tři), a železnice zkolabuje.

K.S.

No by to šlo, jenom by se muselo myslet jinak a pracovat jinak. Hlavně by se muselo přestat hrát si na národních písečcích, pokud potřebujete co 400km novou licenci, fíru, máte jiné signály… tak to efektivní nebude. To je jedna věc. Další věc je že se tu ignorují některé staré trasy. Nejsou tu automatická spřáhla, je omezená tažná síla… Pak tu také nejsou nákladní lokomotivy, pokud se podíváte na ty americké tak to má klidně více než 6 náprav ke 30t na jednu myslím, na vlaku jich je několik a další jsou uprostřed, nebo na konci. To by se tu… Číst vice »

pohledem realisty

To všechno jsou jen technické a technologické záležitosti, které jsou řešitelné (byť třeba i za cenu velkých nákladů) – co ale řešitelné není, ačkoli právě to je na celé té záležitosti to nejpodstatnější, je „politická vůle“ a obecně i myšlení lidí vůbec. A dokud skutečně „nepůjdou tlustý do tenkejch“ (což je asi zatím pořád ještě hodně daleko), tak se nic zásadnějšího nezmění, ať si (nejen tady) bude kdokoli vymýšlet třeba i technicky a technologicky nejúžasnější a ani třeba ne příliš drahá řešení: v minulosti najdete jistě i sám dost příkladů, kdy něco možné bylo, ale právě a pouze (jedině) proto,… Číst vice »

K.S.

Právě ty politické tlaky a myšlení v Evropě jsou asi nejhorší, popravdě mne to začíná vytáčet. A tady to máme ještě navíc domíchané s postsocialismem a adorací USA v naprosto šílenou šlichtu. Nevím kam to bude muset dojít aby to šlo z tlustých do tenkých, jak říkáte Vy, ale obávám se že by spíš převládly staré animozity, svádění to na jiné, neschopnost a nějaká podivná omezení, dotace a podobně. Ale to není dlouhodobě udržitelná strategie a rozhodně ne strategie vítězná. Navíc máme hrozně moc falešných dilemat kdy třeba na regulovaných (!) řekách proti sobě stavím zbytečně plavbu, ŽP a hydroenergetiku… Číst vice »

Kamui

Zkuste si prosadit zečtyřkolejněnjí prvního a druhého koridoru, včetně obchvatů uzlů a měst. Neschvalitelné, bohužel.

medical_examiner

Což je ta složitější cesta…

K.S.

Notáák, s tím defétismem to nikam daleko nedotáhneme. Horší mi přijde že ten defétismus tu je zastoupen tak trochu i lidmi od železnic. Mě třeba přijde trochu zvláštní to že se neuvažuje o 3. koleji Ostravskem, přitom, když tak mne opravte, to od Bohumína po Svinov připravené je a s trochou snahy by se to dalo dostat až do Polanky nad Odrou. Na tři koleje všechny podjezdy mezi nákladní stanicí a zastávkou jsou. Při nějakém chytrém uspořádání se tam jistě dalo dosáhnout místa na předjetí osobního a nákladního vlaku. Tři koleje na přejezdu asi také nejsou problém, takže mohlo vzniknout… Číst vice »

Y.K.

Zase tak nutné to není, pokud se podaří rychlíkovou osobní dopravu dostat na VRT. V tu ránu bude spousta volné kapacity.

medical_examiner

Nebo naopak konečně začít…hrát si každý na svém písečku…

K.S.

Což je v globalizované ekonomice blbost a dráhu tím odepíšete definitivně.

jam

krom toho ty lokomotivy taky kouri:)

medical_examiner

Pokud by byla dálková doprava redukována tak, že by jste v žádném místě (vyjma příměstských linek v okolí Prahy a Olomouce) nemohl na jedné koleji a hodině mít víc než 2 rychlíky a 1 Os…
…tak by bylo místa fůra…

K.S.

Jasně… super nápad. místo toho aby se obor a infrastruktura rozvíjeli, tak pro lenost a neschopnost to raději všechno pozabíjíme, zhoršíme služby, zničíme soutěž dopravců… Je to blbost. Zejména z důvodu mizerného stavu většiny sítě.

Jiří Kocurek

Takže by se na Pardubické nádraží vešlo 100 vagonů a mosty v Bezpráví najednou unesou 37 tun na nápravu. Plus se nám pod současné troleje najednou vejde doublestack, což je 5,8 metru vysoký náklad plus samotný vagon… bratru 7 metrů mezi kolejí a trolejí.
Čímž se podaří na 1 vlak dostat 400 TEU, čili 200 kamionů. Takových bude potřeba 20 za den a odveze to polovinu toho, co jezdí po D1.

Rudolf Tuček

Ono ani železnice v USA na přepravě nemá velký podíl, kdysi jsem narazil na statistiku tam uváděli 30procent.

Rudolf Tuček

V Evropě když by se nepletly do cesty osobni vlaky tak by nákladní dopravci dokázali nabidnout lepsi podmínky. A druhá věc je že v Evropě se nedokázali dohodnout na spoustě věcí které teď dopravce omezuji jako třeba navestni soustavy, napájení, šířky zberacu a přijde mi že napravova hmotnost 22.5t mi přijde málo ambiciózní.

Kamui

Napájení a šířky sběračů jsou to nejmenší. Dnešní lokomoty jsou vícesystémové a mají až čtyři sběrače. Problém jsou roztříštěné předpisy, a třeba i neexistence jednotného drážního jazyka – strojvedoucí musí umět na poměrně vysoké úrovni jazyk každé země kam jede. Stejně tak musí mít pro každou extra zkoušky. Obojímu se kamioňáci mohou leda tak smát.

Petr Barchánek

Rudá má pravdu. O přesunu zboží na železnice se můžeme akdemicky bavit na internetu (když už to nejde v hospodě u piva), ale dokud se šichtu co šichtu musím táhnout s 2000 tunama jako smrad padesátikilometrovou rychlostí tři hodiny za lokálkou, protože lokálka jede po hlavní trati, stojí na každé zastávce, ale zase nikde nestojí zas tak dlouho, aby jí za ní jedoucí náklad(y) mohl(y) předjet, tak je celá debata bezpředmětná. Další limitující faktory jsou uzly, ježdění osobákama i po původně jen nákladních spojkách a návaznosti osobních vlaků na sebe – z pohledu cestujícího super a fakt promakaná věc, z… Číst vice »

K.S.

Tak je potřeba přidat nové spojky, tratě, nějak tu síť upravit na současné požadavky, no. To nejde myslet si že moderní společnost může fungovat na síti co naposledy ve velkém modifikovali za Gottwalda.

Adam

Železnice je omezující, silnice je flexibilnější. Kdyby se nad silnice natáhly dráty, tak by mohly kamiony jezdit jako trolejbusy, a problém by byl vyřešen jak z hlediska ekonomického, tak z hlediska ekologického.

Kamui

Z hlediska ekologického jen částečně. Pneumatika/asfalt má mnohem větší odpor, než kolo/kolejnice, takže silniční doprava bude vždy potřebovat více energie na převezení stejného množství hmoty.

Jiří Kocurek

Ech, když si zelení prosazují power to gas a podobné energetické zvěrstva s účiností pod 40 %, tak pneumatika/asfalt je to poslední.

Kubrt

Dálniční nákladní trolejbusy „úspěšně“ kombinují nevýhody elektrifikovane železnice a naftových kamionů.

vjkm

To tak úplně zase ne, na dálnici si nikdo nedovolí v troleji víc než 1kV, což je na dálkové vedení málo, a ekonomika napájecího systému nebude ideální.

Jézeďák

Pak ještě položit koleje pro snížení jízdního odporu, aby jeden tahač utáhnul 10x tolik, průběžnou brzdu – zkrátím to – a nakonec ještě ETCS. A objevil jste Ameriku.

jam

ve fantasii jiste, v realu jen nez 1.pichne kolo v kocpi kdekoliv na d1:)

medical_examiner

No hlavně by to bylo mnohem levnější…
RoLa existuje řadu let…a obytné vagony taky…

Kubrt

Což je ten nejhorší (nejdražší, nejméně efektivní) způsob, jak „dostat kamiony na koleje“.

Jiří Kocurek

Obzvlášť, když kontejner lze naložit za 1/10 času a dá se jich naložit víc.

Miroslav Kudrna

Konečně jeden smysluplný nápad. Kdy to dojde představitelům EU.

Ondra L.

A co jim ma dojit?

medical_examiner

Pro začátek pár věcí…a nakonec vlastní nadbytečnost a postradatelnost…

Plecháč

Mnohem smysluplnější je mít národní správce železnic, kteří se nebudou snažit bránit v přístupu na svoje tratě ostatním nákladním dopravcům a celému segmentu osobní dopravy. A taky nebudou odmítat elektrizaci.

Petr Barchánek

Přesně, tohle je u nás celkem vymakané. Zrovna známým od CPR jsem popisoval, jak si tady v Evropě jezdíme se svojí párou po celostátní/evropské síti a dost nechápali. Ti měli se svojí (ex CPR) mašinou od CPR pěknou pakárnu.Ani za brambůrky!

Kubrt

Ještě že dopravci po Evropě od státních správců infrastruktury vůbec žádnou pakarnu nemají a fungují v harmonii.
Každý systém přístupu k infrastruktuře – „státní evropský“ a „podnikatelsky americký“ má své klady a zápory, nedá se říct, že jeden je výrazně lepší. Zejména záleží na tom, co vlastně společnost, stát, od železniční infrastruktury očekává.

Krysa350

V Americe místo sběrače vlajka, v Číně nová šestičlánková lokomotiva na tahání uhlí a Evropa v zelené křeči se zavazuje k nesmyslům.

Lemmy

A jak to celé souvisí dohromady?

Ryno

No že ostatní části světa na ekologii tak nějak kašlou.

Jiří Kocurek

Jenže na želznici to pořád vyjde o dost líp, než když to jede po silnici. A vzdálenosti Kanada – Mexiko jsou fakt lepší po kolejích. To není jak vozit okna z fabriky na stavbu.

David

Je to lepsi v tom ze vlak tu veze kolem 200 vagonua kdyz namorni kontejnery tak 2 na sobe na jednom vagonu takze 400 kontejneru, ja casto jezdim kamionem trasu Toronto-Los Angeles a zpet a cesta jednim smerem trva 4 dny a rychlost kolem 110 km/h a ted to nejdulezitejsi,primo od zakaznika primo k zakaznikovi takze porad silnice je na cas a rychlost dodani efektivnejsi nez vlak ktery tu cestu jede dele plus nejak se vagon musi dostat od zakaznika na seradiste a potom zase ze seradiste k zakaznikovi ale to uz kamion davno leti zpet s ovocem nebo zeleninou

Jiří Kocurek

Tak zrovna zelenina je příklad toho, kde silnice jasně vede. Mléko z kravína do mlékárny ještě výraznější, to je bezesporu.

Pak je ale spousta zboží, kde 3 dny navíc až tak nevadí. Obzvlášť ve chvíli, kdy to plulo lodí do přístavu a pak se to složilo na vlak. Nebo opačně.

Kubrt

Takhle se to říct nedá. Když zůstaneme na železnici, tak i americké lokomotivy musí plnit stále přísnější emisní limity, nijak dramaticky se nelišící od evropských.

MildaIV

Američani ve velkém předělávají loko na plyn, protože je teď o dost levnější než nafta. Tím se pochopitelně o dost snižují i emise.

Kubrt

Ve velkém? Nějaké pokusy jsem zachytil, ale že by to byl výrazný trend?

R P

Pokud vím tak BNSF, která lokomotivy na LNG testovala, před nedávnem oznámila, že se konverze ekonomicky nevyplatí. Takže jediným dopravcem s lokomotivami na LNG v pravidelném provozu je FEC, kde silně pochybuji, že se její flotila 24 strojů ES44C4 dá klasifikovat jako velká.

medical_examiner

Jiný kraj – jiný mrav…

Gejza

V té Číně jste měl na mysli tuto: https://www.youtube.com/watch?v=iZMnAvss89o
?

Krysa350

(Smích) Né, tu fakt né.

Vít Jůza

Jen transseveroamerický?!

Jimbo Jones

Dál na jih není po čem TRANS-ovat.

Osasco

Mexiko leží v Severní Americe.