Největší dopravní zakázka za poslední desetiletí. DPP hledá stavitele prvního úseku metra D za 11 miliard
Stanice metra D Olbrachtova. Pramen: DPP
Český stavební trh čeká boj o největší zakázku za posledních deset let. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dnes vypsal
Proc ma hlavni manazer umet cesky? Vuci klientovi s tlumocnikem a jak budou komunikovat na stavbe je jejich vec…
Proč tolik podmínek. Stačila by podmínka aby měla firma v názvu 9 písmen a aby první bylo M a poslední v. A výsledek by byl stejný.
Myslíte MottmcD+V ?
V= Váš ctěný nick 😀 😀
Najít stavitele přijde na 11 miliard??
Misto souteze cekam spis dohodu 🙁
Je někde ke stažení celá zadávací dokumentace?
To nemohli rovnou udělat zakázku až na Nové Dvory? V jakém je vůbec stavu ostatní část trasy? Už jsou vykoupeny pozemky?
O pozemcích netuším, ale geologický průzkum prozatím probíhá až po Antala Staška. Takže ani po krčský nádro se zatím stavět nedá.
To se bude stavět salámovou metodou až do Písnice? Po Nádraží Krč se to dá pochopit. Ale dál na jih bych v rámci úspor viděl raději delší úseky ať se dá ušetřit a zrychlit nasazením metody TBM.
Se divím, že vás už dáno nezaměstnali, když víte i bez geologického průzkumu, že se tam dá razit TBM a dokonce víte že to bude i levnější. Takový člověk by firmám ušetřil miliony… A nebo taky že?
To byl spíše dotaz. Naposledy jsem slyšel o variantě TBM Pankrác-Písnice najednou ( + přetahy ve stanicích) . Ale
už je to nějakej pátek. Každopádně ony se navrhují trasy a metody ražby i podle geomap. V začátcích. Dnes se také uvažuje o nejvhodnější metodě ražby tunelu na Beroun metodou TBM a přesto tam ještě nikdo nevrtal. A i tam se to podrobným geoprůzkumem může změnit.
Ja myslel, ze TBMkem se stitem/bez se ted uz da razit v podstate v kazde hornine. Spis jestli se vubec vyplati tam davat celej razici stit na ten 1km usek, kdyz potom pokracovani bude kdo vi kdy…
TBM se dá razit ve spoustě hornin ale musí se podle toho měnit řezné hlavy. A na 900 metrů se to fakt nevyplatí. Souprava se skládá okolo 2 měsíců. To samé pak rozborka.
Vadi mi Olbracht…
Tak s cenou asi vyhrají Poláci. Reference mají taky.
Ale ten plynně česky hovořící stavbyvedoucí s patřičnými zkušenostmi jim bude chybět. Kolik takových lidí vůbec je? Řekl bych, že si to mezi sebou rozdají Metrostav a Porr. A asi to bude dobře.
Nevím zda je šťastné takto parcelovat zakázky. To bude mít každá stanice jiného stavitele?
Nelze to vyloučit, dokonce bych řekl, že je to pravděpodobné. 1 staniční úsek za 7,5 let, to máme metro do Písnice (7 úseků) za více než 50 let, a to za předpokladu, že budou stavby za sebou hned navazovat. Tak hodně štěstí při otvíračce!
Tak ono, jak je napsáno v článku úsek Pankrác – Olbrachtova bude složitější na stavbu než úseky směrem na jih, kde už metro nebude tak hluboko a nebudou se muset řešit přestupy mezi jednotlivými linkami metra, ale také se mi zdá, že 7,5 roku je nějak hodně na jeden úsek.
Třeba se to alespoň nebude protahovat tak, jako stavby s kratšími udanými termíny. Kdo ví.
7,5 roku jako maximum na tuto část, na další třeba 5 let. Ale stavět a otevírat se bude najednou, takže 2028 je pořád reálné datum.
To jako že nejdou stavět navazující úseky paralelně? 😀
Umím si představit, že mimo Metrostavu se Subterou může mít zájem i v konsorciu s matkou i česká pobočka firem typu Strava, Swietelski apod. Jenže netuším kdo z nich sežene zkušeného stavbyvedoucího tunelů se znalostí češtiny. Možná se pletu, ale dle mého jich moc mimo Metrostav a Subteru není.
Co? 11 mld za úsek Pankrác – Olbrachtova ?
To bych ještě pochopil, ale stavět trasu o délce cca 1 km 7,5 let?
Naivně věřím v to, že v dalších letech se dočkáme zahájení staveb na navazujících úsecích, takže za 8 let se bude v Praze otevírat linka D alespoň na Nové Dvory.
Doufejme, ale i tak, dávat do tendru očekávanou dobu stavby 7,5 let?
Lepsi nez davat 4 roky a pak brecet ze se termin nedodrzel.
A proč by proboha takový Metrostav nedokázal za 4 roky postavit dvě stanice a pár set metrů tunelu? Když se naposledy v Praze rozšiřovalo metro, tak podstatně větší úsek zvládli také za cca 4 roky.
Jestli to nebude tím, že se jedná o stavební úsek, nikoliv provozní? Takže termín mají pro celý provoní úsek, první stavba bude mít nejvíce času. Provozní úsek je až do Nových dvorů, kde bude depo.
Jestli věříte, že trasa D bude v nějakém rozumném rozsahu v provozu z 8 let, přičemž dnes ani nejsou vyřešeny všechny pozemky, geologický průzkum mimo Antala Staška ani není naplánován, natož aby se připravovalo výběrové řízení, nezačaly ani tržní konzultace s potencionálními dodavateli vlaků a dalších systémů atd., tak jste buď hodně naivní nebo volič Pirátů, což je v konečném důsledku totéž.
Pozemky jsou naštěstí už snad vyřešeny. Realizace však je jiná…
Všechny ještě ne, někde mají jen přísliby současných majitelů, což do doby než budou podepsané smlouvy neznamená vůbec nic.
Proč sem taháte politiku? A co to má společného s Piráty už vůbec nechápu.
Kde vidíte, že bych tvrdil, že to je danný splněný a neměnný termín? Je to prostě termín. Všechny kontrakty se někam datují, jiná věc je jestli to dopadne nebo ne, ale nějaký termín se stanovit musí.
Protože Piráti spolu s dalšími aktivisty sedí na radnici a mají na to celkem zásadní vliv? Viz tendr na dvě stanice metra za 7,5 let.
A nemá být depo náhodou až v Písnici? Tedy že by musely soupravy na první úsek z Pankráce do Nových Dvorů najíždět z Kačerova? Nevím jak moc by se to slučovalo s provozem metra D bez řidiče.
Strojvedoucí to doveze na D a tam to přenechá stroji, třeba. Něco také může zůstat na trase, nevyžaduje-li to zrovna údržbu.
Má, máte pravdu. Hlavní problém Kačerova je, že nemá volné kapacity. Přejezdy by se vyřešit daly – i když na D asi bude jiný zabezpečovač (něco na bázi CBTC), takže ne zrovna ideální přejezdy.
Ono je to ještě divočejší než jsem si myslel. Našel jsem „Studii fázování výstavby trasy D“ z roku 2017 http://strategickeprojekty.dpp.cz/images/Metro-D_studie_fazovani_2017.pdf a doporučenou variantou je v první fázi jen Pankrác – Olbrachtova (takže jen taková demo-verze, či co). Nicméně nějaké závěry magistrátu z loňského roku snad jsou postavit to celé naráz z Pankráce až do Písnice včetně depa. Tak to su vážně zvědav jak to dopadne.
Třeba ten první úsek chtějí mít skutečně připraven o něco dřív jako „zkušební“, když jde o novou provozní technologii, která zatím u nás není běžná.
A vlastně proč ne? Ze zvědavosti jim tam budou chodit lidi, takže vyzkouší i nastupování a vystupování do metra bez řidiče. To bude rozhodně lepší než co předvádí Arriva po ostrém nástupu na linky bez testování.
Dokud se ale neotevře Depo Písnice, tak stejně se jezdit nebude. Nebo ty tramvajovlaky budou vypravovat z Kačerova?
Dvě stanice ve složitém terénu, z toho jedna velká a přestupní, tunelové propojky s linkou C a napojením na stávající tratě obratové koleje,… Navíc je to odhadovaná cena, nabídky mohou jít níž.
Už vidím jak někdo napadne parametry že to je šitý na míru jedné tuzemské společnosti…
Až na osobu stavbyvedoucího vyhovuje i společnost Porr. Rakouskou tunelování metodou staví nové automatické metro ve Vídni. Firma mimo Rakouska působí i v ČR a v Bavorsku.
Pochybuji že Porr porazí Poláky, i když bych si to 100x přál.
no tak to já bych vsadil svý pracovní boty na metrostav .. minimálně na ražbu pomocí TBM s tím že o další stavební záležitosti (stanice , tubusy na eskalátory atd) se pod zastřešením postará subterra třeba.
jo a vsadit s touhle stavbou na poláky? to doufám že nedopadne . to je jako bych si od holohlavýho nechal v drogérce radit šampón na vlasy…
V Polsku teď staví metro turecký Gulermak, který porazil i Poláky. Už jednu stavbu na M2 ve Varšavě dokončili a neslyšel jsem o vážných problémech.
Fajn, a co dál? Vždyť jsou to pořád jen dvě (!!!) stanice. Vyjádřil se někde DPP, kdy začne budovat pokračování alespoň na Nové Dvory?
Lepší 2 stanice než 0 stanic, akorát nevím jak vyberou zhotovitele dalších úseků. Pokud v samostatném VŘ, tak by se jim mohlo stát, že každý úsek bude stavět jiný zhotovitel.
Ano v samostatném VŘ.
Trofnu si tvrdit, že ani ty dvě stanice z tohoto výběrka nebudě stavět jeden zhotovitel, Takto velké stavby staví většinou nějaké konsorcium.
Troufám si tvrdit, že jestli dvě stanice a 800 metrů tunelů nebo nic vyjde v podstatě na stejno.
Nové dvory jsou na povrchu, ty se počítám budou stavět jedny z posledních a nejrychleji. Nejvíce se táhnou ražby a tunelářské práce, navíc komplexní jako v případě přestupní stanice.
Přiláká zahraniční firmy. Tak ono to evidentně nestačilo. To si pane radní myslí že 40mil. Eur je pro renomované zahraniční firmy takova paráda?
no, neřekl bych, že 11 miliard CZK je 40 milionů EUR…
10 mld je 400 milionů, ale to je vedlejší. Spíš si zahraniční firmy musejí pohlídat, aby měly na rozhodujících pozicích v týmu držitele platných českých autorizací a českých odborných způsobilostí a nenachytali se na to, že v některých státech stačí splňovat ISO a je hotovo, zatímco český systém je přísnější a u některých důležitých profesí vyžaduje odborné řešitele kvalifikované podle českých zákonů (a to je dle mého názoru lepší). Aby se pak nedivili, až jim objednatel práci sice objedná, ale bude se zdráhat přebírat dílo, provedené v rozporu s českým právním prostředím. Pracuji v privátním stavitelství a tam se s… Číst vice »
Zcela jistě to přiláká největší evropské staební firmy jako Strabag, Eurovia VINCI, Skanska, Porr, Hochtief,Colas, OHL a pokud se jedná o ty další italské, řecké, turecké nebo kazachstánské ta ať to radši moc neláká…
Souhlasím, pokud seženou česky hovořícího stavbyvedoucího se zkušeností se stavbou tunelů. To je z kvalifikačních podmínek to nejtěžší nejtěžší. I když to chápu. Zkušený stavbyvedoucí tunelů by v případě, že by mluvil pouze např. španělsky mohl být problém. Očekávám, že i veliké stavební firmy půjdou do tendru v konsorciu.
Fascinuje mne ta neochota Prahy stavět tramvaje. Myslím faktickou neochotu, ne ty deklarované řečičky o 30 projektech k realizaci o úžasné ekologii, městotvornosti, nebývalém rozvoji atd. Metro se nakonec ke stavebnímu povolení vždycky nějak doplácá. Naproti tomu jsou některé tramvajové trati (dle vyjádření města) připraveny k zahájení stavby „v příštím roce“ už asi 15 let. Až poběží stavba metra a přidá se k ní geologický průzkum na tunely okruhu, bude možné všechny ty tramvajové projekty zase škrtnout pro nedostatek peněz. Jinak oceňuji, že má město Praha zase po letech alespoň jednu (svoji) významnější dopravní stavbu v běhu.
Myslíte významnější stavbu, kterou financuje město Praha, nebo která se na území Prahy realizuje (ale financuje ji někdo jiný)? Protože v druhém případě těch významných staveb je více, řekl bych.
Až teď jsem si všimnul, že tam máte v závorce „svoji“. Potom máte pravdu.
Už jsem se chtěl ptát, jestli tomu slovu rozumíte. Ono reklamní čeština teď více tlačí slovo „váš“ (i tam kam nepatří) a na „svůj“ dává zapomenout. Zdravím.
A ještě si přisadím: Zprovoznění stanice „Zahradní město“ totiž bude v poměrech pražské MHD větší revoluce, než si většina lidí umí představit. A co teprve ve srovnání se zde probíraným případem…. aneb:
Slyšte, slyšte, navštivte nově zprovozněnou atrakci – metro bez řidiče! Jezdí z Pankráce na Olbrachtovu, ale i zpět! (V podchodu bych udělal výstavku o Olbrachtovi, aby tam bylo více atrakcí k navštívení. Jen se bojím, aby po skončení výstavy nebyl provoz pro nezájem zastaven, jako se to kdysi stalo Křižíkovi ve Stromovce.)
Na te vystavce budete mit asi jen komunisticka a revolucni dila, pripadne Rude pravo, ci o jeho cinnosti v KSC,… Pripadne jeho cinosti na Ministerstvu informaci o cenzurovani „zavadne“ literatury…
„A ještě si přisadím: Zprovoznění stanice „Zahradní město“ totiž bude v poměrech pražské MHD větší revoluce, než si většina lidí umí představit.“
A co by si tedy podle vás měli představit, že to „neumějí“? Nebo snad je tak převratnou „revolucí“ fakticky pouhá náhrada tramvajového obratiště ve Strašnicích novou smyčkou v Zahradním Městě (kde ostatně v dávnější minulosti smyčka bývala)?
A jaký je k tomu vůbec důvod?