Doprava ve městě Metro

Největší dopravní zakázka za poslední desetiletí. DPP hledá stavitele prvního úseku metra D za 11 miliard

Stanice metra D Olbrachtova. Pramen: DPP

Český stavební trh čeká boj o největší zakázku za posledních deset let. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dnes vypsal veřejnou zakázku na stavbu první části nové linky D pražského metra v úseku Pankrác – Olbrachtova. Odhadovaná cena je 10,829 miliardy korun.

Vypsání zakázky oznámil DPP v tiskové zprávě, zatím není zadávací dokumentace na profilu zadavatele. Podle DPP jde o úsek, kde trasa D vede nejhlouběji a v geologicky nejsložitějších podmínkách pod trasou metra C. V některých místech povede tunel jen čtyři metry od stávajícího tubusu metra C.

Vítěz soutěže bude mít 7,5 roku na dokončení, na nabídky mají firmy dva měsíce. DPP je bude hodnotit podle jejich ekonomické výhodnosti na základě nejvýhodnějšího poměru nabídkové ceny a kvality. Smlouvu s vítězem plánuje DPP podepsat do konce června 2020 a po získání pravomocného stavebního povolení začít se stavbou prvního úseku metra D v průběhu letošního léta.

Stavba má navázat na probíhající geologický průzkum, který začal loni v létě a Praha ho považuje za zahájení stavby metra D. Vítěz má vyrazit a postavit přestupní stanici Pankrác D a její napojení na stávající metro C, dále stanici Olbrachtova a traťové tunely mezi nimi včetně osazení veškeré elektroinstalace, kolejí, výtahů, eskalátorů a dopravní infrastruktury.

Velikostí půjde o zakázku, která může přilákat i velké zahraniční hráče. Kromě základní a profesní způsobilosti požaduje DPP po zhotoviteli také splnění ekonomické a technické kvalifikace. V případě ekonomické kvalifikace nesmí celkový roční obrat dodavatele činit méně než 5 miliard Kč bez DPH v žádném z bezprostředně předcházejících tří uzavřených účetních období. Musí také prokázat zkušenosti se stavbami tunelů, nejméně třemi za posledních deset let. Jeden z nich musí být v intravilánu města.

Máme zájem do tendru na výstavbu prvního a nejsložitějšího úseku metra D přilákat do Prahy co nejvíce renomovaných a zkušených společností se silným zázemím, které zde mohou využít znalosti ze svých doposud realizovaných obdobných projektů. Pevně věřím, že budeme moci v létě letošního roku navázat na probíhající geologický průzkum a zahájit samotnou výstavbu prvního úseku metra D,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Nabídky bude DPP hodnotit podle jejich ekonomické výhodnosti na základě nejvýhodnějšího poměru nabídkové ceny a kvality, v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Závazná nabídková cena v číselné hodnotě bez DPH bude mít v celkovém hodnocení 80% váhu. 20% váhu budou mít přesně definované zkušenosti a reference vybraných členů odborného personálu dodavatele, konkrétně hlavního manažera výstavby, stavbyvedoucího, zástupce stavbyvedoucího a výrobního přípraváře. Za prokázanou praxi odborného personálu dodavatele DPP přidělí odpovídající počet bodů.

„Odškrtáváme si úspěšně další a další úkoly na cestě k metru D. Jsem velmi rád, že příprava běží tak rychle. Při svém nástupu do funkce jsem jen snil o tom, že bychom za pouhý rok stihli podat žádost o stavební povolení a mít úspěšně zahájený geologický průzkum. Povedlo se. Teď máme vypsanou veřejnou zakázku. Výhodou navíc je, že nový zhotovitel naváže na geologický průzkum a vzniklé stavby téměř beze zbytku využijeme,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

DPP už loni provedl takzvané předběžné tržní konzultace, v kterých ověřoval nastavení zadávací podmínky tak, aby byla zejména umožněna účast na zadávacím řízení co nejširšímu okruhu dodavatelů, kteří by byli objektivně schopni veřejnou zakázku zrealizovat. Předběžné tržní konzultace se aktivně zúčastnilo osm společností.

Současně s tendrem na zhotovitele prvního úseku metra D Pankrác – Olbrachtova DPP dnes vypsal také veřejnou zakázku na monitoring a pasportizaci v rozsahu stavební části. Předpokládaná hodnota této zakázky činí 890 milionů Kč bez DPH.

Kvalifikační podmínky

Splněním technické kvalifikace se dodavatel musí prokázat předložením seznamu stavebních prací za posledních 10 let, přičemž v rámci toho zrealizoval:

• Výstavbu nejméně tří dopravních tunelových staveb s raženými tunelovými úseky s těmito minimálními parametry:

◦ Finanční objem prací na každé referenční stavbě dosahoval minimálně

2,5 miliardy Kč bez DPH.

◦ Minimálně jedna z těchto staveb musela mít ražené úseky tunelů nebo stanic

v intravilánu města o ploše výrubu alespoň 200 m2 v délce nejméně 200 metrů.

◦ Alespoň jedna z těchto dopravních staveb musela být ražena novou rakouskou tunelovací metodou NRTM.

• A výstavbu nejméně jedné drážní tunelové stavby s raženými tunelovými úseky

s finančním objemem prací minimálně 100 milionů Kč bez DPH.

Další požadavky na technickou kvalifikaci má DPP také v oblasti dodávek silnoproudých

a slaboproudých rozvodů, vzduchotechniky, výtahů či eskalátorů v dopravní tunelové stavbě v příslušných finančních objemech.

U hlavního manažera výstavby bude DPP například požadovat alespoň 10 let praxe v pozici řízení staveb, znalost češtiny pro potřeby odborné komunikace nebo zkušenost s řízením (z pozice zhotovitele) alespoň jedné dopravní tunelové stavby ražené novou rakouskou tunelovací metodou NRTM, u které finanční objem činností odpovídající soupisu prací na výstavbě prvního úseku metra D dosahoval minimálně 1 miliardy Kč. S každou další referencí může dodavatel získat další body.

68 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Octupus

Proc ma hlavni manazer umet cesky? Vuci klientovi s tlumocnikem a jak budou komunikovat na stavbe je jejich vec…

Vrabec na střeše

Proč tolik podmínek. Stačila by podmínka aby měla firma v názvu 9 písmen a aby první bylo M a poslední v. A výsledek by byl stejný.

odborná způsobilost

Myslíte MottmcD+V ?
V= Váš ctěný nick 😀 😀

Kopr51

Najít stavitele přijde na 11 miliard??

Octupus

Misto souteze cekam spis dohodu 🙁

ZdeněkP

Je někde ke stažení celá zadávací dokumentace?

PetrPetr

To nemohli rovnou udělat zakázku až na Nové Dvory? V jakém je vůbec stavu ostatní část trasy? Už jsou vykoupeny pozemky?

Kzl

O pozemcích netuším, ale geologický průzkum prozatím probíhá až po Antala Staška. Takže ani po krčský nádro se zatím stavět nedá.

Kzl

To se bude stavět salámovou metodou až do Písnice? Po Nádraží Krč se to dá pochopit. Ale dál na jih bych v rámci úspor viděl raději delší úseky ať se dá ušetřit a zrychlit nasazením metody TBM.

Lektor

Se divím, že vás už dáno nezaměstnali, když víte i bez geologického průzkumu, že se tam dá razit TBM a dokonce víte že to bude i levnější. Takový člověk by firmám ušetřil miliony… A nebo taky že?

Kzl

To byl spíše dotaz. Naposledy jsem slyšel o variantě TBM Pankrác-Písnice najednou ( + přetahy ve stanicích) . Ale
už je to nějakej pátek. Každopádně ony se navrhují trasy a metody ražby i podle geomap. V začátcích. Dnes se také uvažuje o nejvhodnější metodě ražby tunelu na Beroun metodou TBM a přesto tam ještě nikdo nevrtal. A i tam se to podrobným geoprůzkumem může změnit.

súdružka Kolesárová

Ja myslel, ze TBMkem se stitem/bez se ted uz da razit v podstate v kazde hornine. Spis jestli se vubec vyplati tam davat celej razici stit na ten 1km usek, kdyz potom pokracovani bude kdo vi kdy…

Kzl

TBM se dá razit ve spoustě hornin ale musí se podle toho měnit řezné hlavy. A na 900 metrů se to fakt nevyplatí. Souprava se skládá okolo 2 měsíců. To samé pak rozborka.

Martin

Vadi mi Olbracht…

Pavel

Tak s cenou asi vyhrají Poláci. Reference mají taky.

Pražák

Ale ten plynně česky hovořící stavbyvedoucí s patřičnými zkušenostmi jim bude chybět. Kolik takových lidí vůbec je? Řekl bych, že si to mezi sebou rozdají Metrostav a Porr. A asi to bude dobře.

thegrid

Nevím zda je šťastné takto parcelovat zakázky. To bude mít každá stanice jiného stavitele?

súdružka Kolesárová

Nelze to vyloučit, dokonce bych řekl, že je to pravděpodobné. 1 staniční úsek za 7,5 let, to máme metro do Písnice (7 úseků) za více než 50 let, a to za předpokladu, že budou stavby za sebou hned navazovat. Tak hodně štěstí při otvíračce!

XXXD

Tak ono, jak je napsáno v článku úsek Pankrác – Olbrachtova bude složitější na stavbu než úseky směrem na jih, kde už metro nebude tak hluboko a nebudou se muset řešit přestupy mezi jednotlivými linkami metra, ale také se mi zdá, že 7,5 roku je nějak hodně na jeden úsek.

František

Třeba se to alespoň nebude protahovat tak, jako stavby s kratšími udanými termíny. Kdo ví.

mirek

7,5 roku jako maximum na tuto část, na další třeba 5 let. Ale stavět a otevírat se bude najednou, takže 2028 je pořád reálné datum.

mirek

To jako že nejdou stavět navazující úseky paralelně? 😀

LiborV

Umím si představit, že mimo Metrostavu se Subterou může mít zájem i v konsorciu s matkou i česká pobočka firem typu Strava, Swietelski apod. Jenže netuším kdo z nich sežene zkušeného stavbyvedoucího tunelů se znalostí češtiny. Možná se pletu, ale dle mého jich moc mimo Metrostav a Subteru není.

Démon

Co? 11 mld za úsek Pankrác – Olbrachtova ?

Pražák

To bych ještě pochopil, ale stavět trasu o délce cca 1 km 7,5 let?

Tady na Moravě

Naivně věřím v to, že v dalších letech se dočkáme zahájení staveb na navazujících úsecích, takže za 8 let se bude v Praze otevírat linka D alespoň na Nové Dvory.

Pražák

Doufejme, ale i tak, dávat do tendru očekávanou dobu stavby 7,5 let?

Expat

Lepsi nez davat 4 roky a pak brecet ze se termin nedodrzel.

Pražák

A proč by proboha takový Metrostav nedokázal za 4 roky postavit dvě stanice a pár set metrů tunelu? Když se naposledy v Praze rozšiřovalo metro, tak podstatně větší úsek zvládli také za cca 4 roky.

Y.K.

Jestli to nebude tím, že se jedná o stavební úsek, nikoliv provozní? Takže termín mají pro celý provoní úsek, první stavba bude mít nejvíce času. Provozní úsek je až do Nových dvorů, kde bude depo.

Pražák

Jestli věříte, že trasa D bude v nějakém rozumném rozsahu v provozu z 8 let, přičemž dnes ani nejsou vyřešeny všechny pozemky, geologický průzkum mimo Antala Staška ani není naplánován, natož aby se připravovalo výběrové řízení, nezačaly ani tržní konzultace s potencionálními dodavateli vlaků a dalších systémů atd., tak jste buď hodně naivní nebo volič Pirátů, což je v konečném důsledku totéž.

Ivan

Pozemky jsou naštěstí už snad vyřešeny. Realizace však je jiná…

Pražák

Všechny ještě ne, někde mají jen přísliby současných majitelů, což do doby než budou podepsané smlouvy neznamená vůbec nic.

Y.K.

Proč sem taháte politiku? A co to má společného s Piráty už vůbec nechápu.
Kde vidíte, že bych tvrdil, že to je danný splněný a neměnný termín? Je to prostě termín. Všechny kontrakty se někam datují, jiná věc je jestli to dopadne nebo ne, ale nějaký termín se stanovit musí.

Pražák

Protože Piráti spolu s dalšími aktivisty sedí na radnici a mají na to celkem zásadní vliv? Viz tendr na dvě stanice metra za 7,5 let.

Martin V.

A nemá být depo náhodou až v Písnici? Tedy že by musely soupravy na první úsek z Pankráce do Nových Dvorů najíždět z Kačerova? Nevím jak moc by se to slučovalo s provozem metra D bez řidiče.

František

Strojvedoucí to doveze na D a tam to přenechá stroji, třeba. Něco také může zůstat na trase, nevyžaduje-li to zrovna údržbu.

Y.K.

Má, máte pravdu. Hlavní problém Kačerova je, že nemá volné kapacity. Přejezdy by se vyřešit daly – i když na D asi bude jiný zabezpečovač (něco na bázi CBTC), takže ne zrovna ideální přejezdy.

Martin V.

Ono je to ještě divočejší než jsem si myslel. Našel jsem „Studii fázování výstavby trasy D“ z roku 2017 http://strategickeprojekty.dpp.cz/images/Metro-D_studie_fazovani_2017.pdf a doporučenou variantou je v první fázi jen Pankrác – Olbrachtova (takže jen taková demo-verze, či co). Nicméně nějaké závěry magistrátu z loňského roku snad jsou postavit to celé naráz z Pankráce až do Písnice včetně depa. Tak to su vážně zvědav jak to dopadne.

dopravák

Třeba ten první úsek chtějí mít skutečně připraven o něco dřív jako „zkušební“, když jde o novou provozní technologii, která zatím u nás není běžná.

Martin V.

A vlastně proč ne? Ze zvědavosti jim tam budou chodit lidi, takže vyzkouší i nastupování a vystupování do metra bez řidiče. To bude rozhodně lepší než co předvádí Arriva po ostrém nástupu na linky bez testování.

František Mrkus

Dokud se ale neotevře Depo Písnice, tak stejně se jezdit nebude. Nebo ty tramvajovlaky budou vypravovat z Kačerova?

mirek

Dvě stanice ve složitém terénu, z toho jedna velká a přestupní, tunelové propojky s linkou C a napojením na stávající tratě obratové koleje,… Navíc je to odhadovaná cena, nabídky mohou jít níž.

Rýpal

Už vidím jak někdo napadne parametry že to je šitý na míru jedné tuzemské společnosti…

LiborV

Až na osobu stavbyvedoucího vyhovuje i společnost Porr. Rakouskou tunelování metodou staví nové automatické metro ve Vídni. Firma mimo Rakouska působí i v ČR a v Bavorsku.

Pavel

Pochybuji že Porr porazí Poláky, i když bych si to 100x přál.

rýpal

no tak to já bych vsadil svý pracovní boty na metrostav .. minimálně na ražbu pomocí TBM s tím že o další stavební záležitosti (stanice , tubusy na eskalátory atd) se pod zastřešením postará subterra třeba.

rýpal

jo a vsadit s touhle stavbou na poláky? to doufám že nedopadne . to je jako bych si od holohlavýho nechal v drogérce radit šampón na vlasy…

Michal

V Polsku teď staví metro turecký Gulermak, který porazil i Poláky. Už jednu stavbu na M2 ve Varšavě dokončili a neslyšel jsem o vážných problémech.

Lkprak

Fajn, a co dál? Vždyť jsou to pořád jen dvě (!!!) stanice. Vyjádřil se někde DPP, kdy začne budovat pokračování alespoň na Nové Dvory?

Arimatejsky

Lepší 2 stanice než 0 stanic, akorát nevím jak vyberou zhotovitele dalších úseků. Pokud v samostatném VŘ, tak by se jim mohlo stát, že každý úsek bude stavět jiný zhotovitel.

LiborV

Ano v samostatném VŘ.

Lektor

Trofnu si tvrdit, že ani ty dvě stanice z tohoto výběrka nebudě stavět jeden zhotovitel, Takto velké stavby staví většinou nějaké konsorcium.

Pražák

Troufám si tvrdit, že jestli dvě stanice a 800 metrů tunelů nebo nic vyjde v podstatě na stejno.

Y.K.

Nové dvory jsou na povrchu, ty se počítám budou stavět jedny z posledních a nejrychleji. Nejvíce se táhnou ražby a tunelářské práce, navíc komplexní jako v případě přestupní stanice.

Pavel Kozina

Přiláká zahraniční firmy. Tak ono to evidentně nestačilo. To si pane radní myslí že 40mil. Eur je pro renomované zahraniční firmy takova paráda?

Tom

no, neřekl bych, že 11 miliard CZK je 40 milionů EUR…

odborná způsobilost

10 mld je 400 milionů, ale to je vedlejší. Spíš si zahraniční firmy musejí pohlídat, aby měly na rozhodujících pozicích v týmu držitele platných českých autorizací a českých odborných způsobilostí a nenachytali se na to, že v některých státech stačí splňovat ISO a je hotovo, zatímco český systém je přísnější a u některých důležitých profesí vyžaduje odborné řešitele kvalifikované podle českých zákonů (a to je dle mého názoru lepší). Aby se pak nedivili, až jim objednatel práci sice objedná, ale bude se zdráhat přebírat dílo, provedené v rozporu s českým právním prostředím. Pracuji v privátním stavitelství a tam se s… Číst vice »

Lektor

Zcela jistě to přiláká největší evropské staební firmy jako Strabag, Eurovia VINCI, Skanska, Porr, Hochtief,Colas, OHL a pokud se jedná o ty další italské, řecké, turecké nebo kazachstánské ta ať to radši moc neláká…

LiborV

Souhlasím, pokud seženou česky hovořícího stavbyvedoucího se zkušeností se stavbou tunelů. To je z kvalifikačních podmínek to nejtěžší nejtěžší. I když to chápu. Zkušený stavbyvedoucí tunelů by v případě, že by mluvil pouze např. španělsky mohl být problém. Očekávám, že i veliké stavební firmy půjdou do tendru v konsorciu.

ene bene

Fascinuje mne ta neochota Prahy stavět tramvaje. Myslím faktickou neochotu, ne ty deklarované řečičky o 30 projektech k realizaci o úžasné ekologii, městotvornosti, nebývalém rozvoji atd. Metro se nakonec ke stavebnímu povolení vždycky nějak doplácá. Naproti tomu jsou některé tramvajové trati (dle vyjádření města) připraveny k zahájení stavby „v příštím roce“ už asi 15 let. Až poběží stavba metra a přidá se k ní geologický průzkum na tunely okruhu, bude možné všechny ty tramvajové projekty zase škrtnout pro nedostatek peněz. Jinak oceňuji, že má město Praha zase po letech alespoň jednu (svoji) významnější dopravní stavbu v běhu.

Jakub

Myslíte významnější stavbu, kterou financuje město Praha, nebo která se na území Prahy realizuje (ale financuje ji někdo jiný)? Protože v druhém případě těch významných staveb je více, řekl bych.

Jakub

Až teď jsem si všimnul, že tam máte v závorce „svoji“. Potom máte pravdu.

ene bene

Už jsem se chtěl ptát, jestli tomu slovu rozumíte. Ono reklamní čeština teď více tlačí slovo „váš“ (i tam kam nepatří) a na „svůj“ dává zapomenout. Zdravím.

ene bene

A ještě si přisadím: Zprovoznění stanice „Zahradní město“ totiž bude v poměrech pražské MHD větší revoluce, než si většina lidí umí představit. A co teprve ve srovnání se zde probíraným případem…. aneb:
Slyšte, slyšte, navštivte nově zprovozněnou atrakci – metro bez řidiče! Jezdí z Pankráce na Olbrachtovu, ale i zpět! (V podchodu bych udělal výstavku o Olbrachtovi, aby tam bylo více atrakcí k navštívení. Jen se bojím, aby po skončení výstavy nebyl provoz pro nezájem zastaven, jako se to kdysi stalo Křižíkovi ve Stromovce.)

Martin

Na te vystavce budete mit asi jen komunisticka a revolucni dila, pripadne Rude pravo, ci o jeho cinnosti v KSC,… Pripadne jeho cinosti na Ministerstvu informaci o cenzurovani „zavadne“ literatury…

dopravák

„A ještě si přisadím: Zprovoznění stanice „Zahradní město“ totiž bude v poměrech pražské MHD větší revoluce, než si většina lidí umí představit.“
A co by si tedy podle vás měli představit, že to „neumějí“? Nebo snad je tak převratnou „revolucí“ fakticky pouhá náhrada tramvajového obratiště ve Strašnicích novou smyčkou v Zahradním Městě (kde ostatně v dávnější minulosti smyčka bývala)?

František Mrkus

A jaký je k tomu vůbec důvod?