Největší dálniční zakázka u Brna. ŘSD hledá firmu na proměnu křižovatky D1 a D2
Proměna křižovatky začne v druhé polovině příštího roku, doba stavby má 20 % váhy v hodnocení.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vypsalo zatím největší dálniční zakázku na úpravu D1 kolem Brna. V soutěži s odhadovanou cenou 4,386 miliardy korun hledá firmu, která rozšíří 1,5 kilometru dlouhý úsek kolem mimoúrovňové křižovatky Brno-jih.
Jde o jednu z částí souboru staveb rozšíření dálnice D1 kolem Brna na šestipruhové uspořádání. Naváže na aktuálně probíhající práce okolo křižovatky s D52. Po dokončení budou tři jízdní pruhy v každém směru. Odhadovaná cena v soutěži stoupla, informační leták ze začátku listopadu uvádí ještě cenu 4,080 miliardy korun. Detailně je stavba popsána v informačním letáku.
ŘSD instaluje na dálnicích u Brna radary a zákazy předjíždění kamionů
ŘSD počítá, že přestavba začne v druhé polovině příštího roku a hotovo bude v roce 2028. Může to být ale i dříve: jedním z kritérií pro hodnocení bude i zkrácení doby výstavby. Bude mít váhu 20 %, 10 % připadne na délku záruky. Zbývajících 70 % bude mít cena.
Jednou z klíčových částí zakázky bude rozšíření křižovatky Brno-jih, kde se D1 propojuje s D2. Dojde i k přestavbě části dálnice D2. Křižovatka bude zásadně přestavěna z čtyřlístkovitého typu na dvoulístkovitou křižovatku dálnic.
ŘSD má stavební povolení pro proměnu křižovatky D1 a D2 u Brna
Primární křižovatkové směry mezi dálnicemi D1 a D2 jsou jsou navrženy výhradně větvemi přímými nebo polopřímými. Zbylé směry z dálnice D1 do centra Brna a opačně jsou převáděny větvemi vratnými a větvemi přímými. Díky tomuto uspořádání je možné eliminovat tři ze čtyř stávajících průpletů na nynější čtyřlístkové křižovatce a dále je možné zrušit jeden kolektorový pás na D1. Silnice I/41 je navržena na přímé převedení na dálnici D2.
Přes křížení s dálnicí D2 v úseku mezi připojovacími a odbočovacími pruhy bude dálnice D1 vedena v čtyřpruhovém uspořádání. Připojovací pruh ze směru Bratislava přejde v pruh průběžný, bude tak opět vytvořen třípruhový jízdní pás. Uspořádání ve směru jízdy na Prahu je řešeno shodně. Tento návrh umožňuje kapacitní vedení dopravy, zároveň vytváří vhodné vedení pro řešení kapacitních a bezpečných připojovacích a odpojovacích pruhů.