ŘSD má stavební povolení pro proměnu křižovatky D1 a D2 u Brna

Křižovatka D1 a D2 v Brně. Foto: Google Street ViewKřižovatka D1 a D2 v Brně. Foto: Google Street View

Stavba vyjde na 3,8 miliardy korun.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) získalo stavební povolení pro další část rozšíření dálnice D1 kolem Brna. Jde o jeden z nejvytíženějších úseků v české dálniční síti. Ministerstvo dopravy vydalo stavební povolení pro úsek „D1 01191.A MÚK Brno – jih“, jde o proměnu mimoúrovňové křižovatky D1 a D2..

Rozhodnutí je zveřejněno na úřední desce. Už dříve ministerstvo vydalo společné rozhodnutí, kterým povolilo stavbu sousedního úseku v podobě křižovatky D1 s dálnicí D52.

Stavba je jednou z částí souboru staveb rozšíření dálnice D1 na šestipruhové uspořádání. Stavba má za cíl zkapacitnění křižovatku Brno jih na další zvýšení dopravní zátěže a řešit i rozdělení dopravy na doprovodnou silniční síť včetně řešení napojení okolních komerčních aktivit. D1 bude v šestipruhovém uspořádání, přičemž krajní průběžný pruh bude změněn v pruh odbočovací. Přes křížení s dálnicí D2 v úseku mezi připojovacími a odbočovacími pruhy je dálnice D1 vedena v čtyřpruhovém uspořádání.

Stavba na čtyři roky

Připojovací pruh ze směru Bratislava přejde v pruh průběžný, bude tak opět vytvořen třípruhový jízdní pás. Uspořádání ve směru jízdy na Prahu je řešeno shodně. „Tento návrh umožňuje kapacitní vedení dopravy, zároveň vytváří vhodné vedení pro řešení kapacitních a bezpečných připojovacích a odpojovacích pruhů,“ uvádí ŘSD v informačním letáku. Křižovatka projde proměnou z čtyřlistkovitého typu na dvoulístkovitou křižovatku. Díky tomuto uspořádání je možné eliminovat tři ze čtyř stávajících průpletů na nynější čtyřlískové křižovatce a dále je možné zrušit jeden kolektorový pás na D1 (kolektor ve směru od Ostravy). Současně vznikne navazující křižovatka MÚK Hněvkovského, silnice I/41 je navržena na přímé převedení na dálnici D2. Detailně je stavba popsána v informačním letáku.

Náklady na stavbu jsou odhadovány na 3,8 miliardy korun. ŘSD počítá s vypsáním soutěže příští rok, v roce 2024 začne stavba. Hotovo má být o čtyři roky později, stavba musí probíhat za provozu. Podle sčítání dopravy v tomto úseku projede 61 tisíc aut denně po D1 a 53 tisíc aut po D2.

Tagy D1 D2 Ředitelství silnic a dálnic rozšíření D1 rozšíření D1 u Brna ŘSD
41 komentářů