Největší dálniční zakázka u Brna. ŘSD hledá firmu na proměnu křižovatky D1 a D2

Křižovatka D1 a D2 v Brně. Foto: Google Street ViewKřižovatka D1 a D2 v Brně. Foto: Google Street View

Proměna křižovatky začne v druhé polovině příštího roku, doba stavby má 20 % váhy v hodnocení.

32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eko

Čekal bych podstatně vyšší podíl délky záruky na výběrových kritériích. Přece kvalita výstavby je u takto dlouhodobých staveb výrazně důležitější – rychlost nebo jednorázová cena, ne?

náhodný kolemčtenář

Dotaz: odbočení směrem OD Bratislavy na Prahu i Ostravu má dvě možnosti. Chápal bych to laicky tak, že když řidič omylem špatně odbočí, má ještě možnost nápravy. Ovšem ono je tam takovéto větvění i při napojení na směr DO Bratislavy (od Prahy i Ostravy), tam už toto vysvětlení nedává smysl. Může prosím někdo znalý vysvětlit, proč to tam je?

Ojin

Čekal bych, že proto, aby většina provozu jela hlavními středovými pruhy, ale aby zároveň byla možnost sjet od Prahy k nákupnímu centru Avion

náhodný kolemčtenář

Ano, to dává smysl, díky

Jozef chreno

Expert napric spektrem ,každý redaktor nejvíce jich je na kamiony v levém pruhu,nejlevnější křižovatka je vždy ve tvaru čtyřlístku v Německu to ví 50 let asi tak.

PetrN

ano, to se vědělo i tady a proto tehdy na D1xD2 zvítězil tvar čtyřlístku. Čtyřlístek je sice nejlevnější, ale z možných variant nejméně kapacitní a tady už hodně dávno nestačí. To ví i v Německu a proto samozřejmě vytížené rampy staví polopřímé, jako např. zde Bratislava->Praha nebo Ostrava->Bratislava. Průpletové úseky u čtyřlístku těchto dvou hlavních směrů jsou strašné kapacitní zlo.

Vojta_7

To je super, že se již po 50 letech zmodernizuje jediná dálniční křižovatka v ČR. Zbytek „MÚK“ je na původních R, které se přes noc staly D… Ty u Prahy jsou spíše špatný vtip než dálniční MÚK…

Couler

Prosím autora článku, když už to píšete, tak to pište aspoň pořádně. Žádné 3 pruhy v každém směru nebudou. V tomto úseku budou naopak pouze 2+2 na hlavní trase D1, na rozdíl od zbylých úseků rozšíření.

Videnska

2+2 to bude i na křížení D52xD1.. jaksi se ta stavba zminimalizovala, že nevím jestli se ještě bavit o šestiproudé dálnici.. a jakej to bude mít reálně efekt když tady zústanou úzká hrdla.. ps: spíš bych upravil text, že navazuje na práce kolem křižovatky D52xD1.. na té se zatím nic neděje do doby koordinace stavby s VRT.. „Naváže na aktuálně probíhající práce okolo křižovatky s D52. Po dokončení budou tři jízdní pruhy v každém směru. „

PetrN

záměr se aktualizuje a věřím že nakonec v průchodu pod Vídeňskou budou 3+3 pruhy, tam by byl nesmysl mít 2+2, zatímco u křížení s D2 je to naprosto OK a dává i víc smysl než tam mít 3+3, ty odbočující intenzity na D2 jsou velmi vysoké, například u kamionů z D1 od Prahy je přibližně polovina těch co jede na D2…

Videnska

To by bylo super. Předpokládám, že aktuální 2+2 je aby se nemusel stavět nový most pro D52 nad D1, což při 3+3 už asi bude potřeba nebo si alespoň neumím představit, že by se pod stávající vše vešlo.

kodl

Oh my god ja se snad ve svem zivote normalne prujezdne republiky nedockam 😀 Moje generace je a zustane generaci rozkopane Baustelle-Republiky. No co, musime zatnout zuby a vydrzet to. Bude lip! 😀

Ondra

No, při nějaké objektivně dané technické životnosti a (rostoucím) množství silnic je stav absolutně zcela bez rozkopanosti docela utopie.. to tak holt je..

Milan

Vážení pánové z ŘSD. Jsem Vám vděčný, že chráníte naši vlast lépe než AČR, ale věřte, že prodlužovat stavbu ve vnitrozemí naší obraně před potenciálním útokem nepomůže. Co se vrátit do reality, a rozepsat váhu při výběru dodavatele 30-30-40. Pokud Vám to připadne zbytečné, pojďte se postavit k dálnici v Brně. Garantuji Vám, že pokud Vám vlepí políček jen každý 5 řidič, nedožijete se ani svačiny

Marcel

Já bych to tedy rozhodně neviděl tak černě. Za mě ŘSD předvádí poslední roky perfektní práci. To, že se tu desetiletí zanedbávala infrastruktura holt nejde zachránit za rok. Ono jsou i nějaké technologické limity staveb a kapacity firem.

Pave69

Kecy. Za těch 20 let, co se rozšíření u Brna odkládá, a co už ví, že nedokážou postavit jihozápadní tangentu a že nepostaví jižní část obchvatu, takže dálnice bude místo něj, měli hromadu času to přeprojektovat a přeschvalovat na 4+4, protože i to už teď bude málo.

PetrN

ono se to nezdá, ale v případě že si budou ceny blízké (jak je obvyklé), ale velký rozdíl v délce výstavby, tak bude mít i 20% váha délky výstavby hodně zásadní vliv na celkové skóre uchazeče… Jinak ze ZD je maximální doba stavby 1038 dní, minimální soutěžní pak 713 dní…
Stavba je to extrémně náročná, bude několik etap, budou provizorní rampy pro všechny 4 směry mezi D1D2, aby mohl být zachován provoz, logistika jako prase (více v zadavací dokumentaci ke stažení)

Ondřej

Tady byla tragická chyba, že se nezačala řešit D1 a D35 nejpozději koncem 90. let, kdy byla D1 již tehdy daleko za hranicí životnosti (zuby drkotaly při jízdě po D1 už v devadesátejch). Minimálně to rozšíření u Brna, co je dnes tak bolestivé – v době, kdy se řešilo rozšíření u Prahy. Se zpětně nemůžu zbavit dojmu, že byla dlouhou dobu priorita napojení Prahy na Západ a na „vnitrostátní“ propojení republiky se roky kašlalo a teď vidíme důsledky.

Otto

Tady měla mít rychlost výstavby 50%, a ne 20%

Mirek

Chápu, že jde o velmi složitou stavbu s vysokou intenzitou provozu. Právě proto by měl být termín dokončení nejdůležitější.
Otázkou jsou samozřejmě technologické lhůty….

PetrN

Projekt vypadá dobře, ale má několik pomerne zásadních vad. Koncept všech 4 hlavních směrů z D2 na D1 a naopak, kdy se dvoupruhová rampa skládá z jednoho pruhu z D2 a druhého z kolektoru I/41 je fajn a celkově je D2 vyřešena rozumně. Problémem jsou bohužel připojení a odpojení těchto směrů z/na D1, které jsou vždy nepochopitelně stažené bohužel jen do jednoho pruhu, ze kterého se stane pruh průběžný na D1… Takto zatížené směry by měly být připojovány na D1 vždy dvoupruhově jak je běžně leckde v zahraničí, ale najdeme úspěšnou realizaci i u nás, např. připojení D55+D49 na D1… Číst vice »

SYN

Hm, pletu se nebo se toto později dá upravit jiným „namalováním“ čar na místě připojování větví k D1 (směr Bohunice/Praha)?

Projektant

Řešení, jaké navrhuje PetrN převzít z Hulína, potřebuje v místě připojení 4 pruhy, to s pomocí čar ze tří pruhů nevytvoříte.
https://mapy.cz/s/pezolofese

Couler

Právěže na to vozovka stačit bude. Jen je potřebo to jinak namalovat. Tam jsou totiž 3 pruhy ale plus poctivý odstavný pruh. K MÚK Brno-centrum mají jít pořád 4 pruhy a v této křižovatce úplně pravý odbočit na I/52 a dál na Prahu mají jít pořád 3. Cokoli méně (např. to co plánuje ŘSD) bude na tomto vyměňovacím a velmi vytíženém úseku pořád způsobovat nějaké problémy ve špičkách.

PetrN

Šířka zpevnění D1 mezi Brno-jih a Brno-centrum bude 14,75m, teoreticky tam 4 pruhy půjde dát za cenu zúžení hlavních pruhů na 3,5m a dokonce je o tom i reálně uvažuje (3×3,5m + krajní 3,25m bez krajnice).

Elvis

Tak Hulín je na extravilánu na zelené louce a ta plocha je 2x větší, tady je to rekonstrukce a musí se to vtěsnat na menší prostor. Ty větve D1-D2 jsou dvouproudé, hlavní je, že jsou na D2 rozřazené na kolektory a D2. D2 vzniká/končí z větve Praha/Ostrava, čili I/41 z Brna/do Brna to jde do kolektoru. To si myslím, že bude mít na kapacitu dopravy významný vliv.

PetrN

jasně, s extravilánem se to nedá srovnávat, ale tady by fakt stačilo mít navazující komunikaci třeba 200-300m o pouhý 1 metr širší a můžou být oboje připojení z D2 na D1 dvoupruhové… To by se tam fakt vešlo..

Couler

Jaká plocha ? Stačí vybetonovat doslova pár metrů čtverečních, aby se to 2-pruhově připojovalo. Těleso na to stačí, jen trochu více betonu a namalovat jinak čáry.
Při přestavbě za 4 MILIARDY KČ je tohle naprostá nehospodárnost.

Elvis

Od stolu jde vše. Ale zde už není moc kam rozšiřovat. Ty násypy už jsou teď vysoké a kolikrát ty připojováky budou na opěrných zdech a mostech. Někde jsou ty zdi vysoké přes 10 m.
Druhá věc je, že je tam zástavba a jsi limitovaný záborem, ochrannými pásmy atd.
Navíc se to třeba na Prahu připojuje na mostě, který je dlouhý přes 100m, tam je taky každý metr znát.

PetrN

Aby to bylo normované (2×3,75m + 2×3,5m) tak je potřeba šířka zpevnění 15,50m, zúžení průběžných pruhů na 3,5m se dostaneme na požadovaných 15,00m zpevnění… na Brno-centrum bude 14,75m (tady to ještě nějak půjde když se vyřeší prostor mostu přes Svratku s betonovým svodidlem), za mostem přes Kaštanovou směr Vyškov 14,50m (tady už to nepůjde)

Hafan

Hurá! 🙂
Ta přetížená vratná rampa a řazení nahoře je hodně smutná záležitost…