Největší českou zakázku na elektrobusy vyhrál SOR s výzbrojí od Škody
Elektrobus SOR NS 12 electric s výzbrojí Škoda. Foto: Škoda Group
Rámcová smlouva nezavazuje DPP k odběru jediného elektrobusu.
Rámcová smlouva nezavazuje DPP k odběru jediného elektrobusu.
Hurá, 100x lepší než házet peníze do kanálu za trojele.
Jen je škoda, že tyto Sorky mají mít jen 29 sedaček, v porovnání s těmi 12m Škodovkami, kde je sedaček požehnaně.
Hurá konečně dala škoda stopku Temse.
Ne, DPP dal stopku Škodě a vybral SOR a k tomu dal stopku i jeho elektrovýzbroji a vybral si Škodu.
Vlastně to i dává smysl. Tradiční dodavatel Soru, Cegelec mel nedávno problémy s výrobou pro DPP a proto s ním možná už nechtějí spolupracovat. Na druhou stranu to byly trolejbusy a situace je tam možná dost jiná.
Škoda se ani nepřihlásila, takže stopku jí DPP nedal
Chápu, že se chce rychle nahradit alespoň část naftové flotily rychle něčím jiným, ale možná by bylo lepší natáhnout dráty a udělat trolejbusové tratě. Elektrobusy na první pohled vypadají fajn, ale reálně budou spíš náročnější. Trolejbusy nutně nepotřebují baterky.
Objednaný jsou jak naftové tak plug in hybridy (což není o moc lepší) takže se žádná masivní výměna na elektro neplánuje.
Ty superslabé hybridy co objednala Praha šetří sotva 5% paliva, a ani neumožnují eliminaci čoudění na zastávkách.
Spíš než výměna je to diverzifikace. Praha přímo v plánech uvádí, že si chce zachovat část naftové flotily ze strategických důvodů.
V procesu jsou teď tři nebo čtyři trolejbusové tratě na levém břehu, další jsou v plánu v průběhu desetiletí. Něco poberou hybridní Urbanwaye a něco čistě elektrobusy.
A streetwaye
Trolejbusy se dost špatně evakuuje město v případě katastrofy.
Elektrobusy taky, ale nejlepší a nejefektivnější je evakuace autem.
Jn, fotky mluví za vše
https://www.npr.org/sections/thetwo-way/2017/08/28/546721363/why-didn-t-officials-order-the-evacuation-of-houston
Naštěstí tady se lze spolehnout na pověstně racionální a ohleduplné české řidiče…
HAHAHA
Tak katastrofy se zas tak často nedějí. A současné trolejbusy už bývají uzpůsobené i pro provoz bez drátů.
Jenže je potřeba, aby z místa evakuace i odjel. Nestačí dojet jen tam.
Tak myslím, že trolejbusy z Čakovic, nebo snad už i Miškovic také odjíždí. V Čakovicích snad ještě nějaká nabíječka je, ale kdo by to dělal v díře typu Miškovic.(Omlouvám se Miškovicím, ale Miškovice jsou spíš vesnice připojená k Praze.)
No, jestli je to skutečná nouze, tak na odjezd zpět už by mělo být mnohem víc času a prostředků ne?
A já jsem naivně věřil, že by konečně mohly být nějaké dobré busy… tak snad někdy příště se Praha dočká
Chtěl jste nějaké Turky?
No tak ano, lepší SOR, než turci, ale mohlo by to taky být o dost lepší. Nějaký ten solaris, no a další ani nemá smysl zmiňovat, všichni jsou moc drazí a tady v Česku nevyhrají. Zajímavé, že jinde mají normálně solarisy, mercedesy, many…
Pokud by to mělo stejnou výzbroj jako ty předchozí, tak bych byl hodně zvědavej na celkovou spolehlivost.
Myslím, mohu se mýlit, ale problém u předchozích nebyl v elektro-výzbroji, ale spíše na straně turecké karoserie a s ní souvisejícími věcmi.
Navíc příčinou asi nebyla ta vlastní karoserie z podstaty, ale ta drobnost, že na nijak zásadně neupravenou karoserii prdli na střechu pár set kilo baterek, což dost zahýbe s namáháním.
Soutěž s jediným soutěžícím není podle mě soutěž. Pokud DPP vypíše výběrové řízení na úplně standardní elektrobusy, které jezdí všude v Evropě ale jediný kdo se přihlásí (a splní kritéria) je Škoda / SOR, pak takové výběrové řízení bylo evidentně špatně připravené (ať už účelově nebo nekompetentností).
A mít soutěž bez závazné objednávky byť jen několika málo kusů je pak prasárna nejhrubšího zrna. Dá se to přeložit jako „Kdyby náhodou nevyhrál předvybraný dodavatel, vyhrazujeme si právo nic neodebrat“.
Toť otázka, nakolik bylo zadání atraktivní. DPP sice rámcovky čerpá obvykle dobře, ale ne všichni výrobci chtějí dávat nabídku na 5 let bez garantovaného odběru.
Na druhé straně, pokud cena zásadně nepřevyšuje předpoklad, má DPP to výběrko zrušit a zabouchnout si dveře?
Má. A má ho vypsat znovu a pořádně a to tak a s takovou technologií, aby se mohlo přihlásit mnohem více výrobců a skutečně to byla soutěž.
Mozna bych hledal odpoved tam, ze lhuta na prekladani nabidek byla jeden mesic, pritom zadavaci dokumentace mela pozostavat z nekolika set stran.
Na druhé straně, nikdo nenamítal.
Pokud by ty požadavky byly nepřiměřené, nebo by byla lhůta neadekvátní, je prakticky jisté, že by se aspoň jeden uchazeč ozval. To ostatně vídáme často.
Taky to nejsou první elektrobusy u DPP a maximálně v tom byly zohledněny první zkušenosti s 36BB. Fakt si myslím, že to spíš nebylo komerčně zajímavé.
Třeba tramvaje naposledy DPP soutěžilo tak, že objednalo celou opci ihned po podpisu smlouvy, kdy zjistili, že vyhráli ti správní… To taky trochu smrdí.
No oni to právě úplně standardní trolejbusy nejsou. Jsou s dvoupólovým dobíjením, což je spíše unikát.
Oni to hlavně nejsou žádné trolejbusy, ale elektrické autobusy které se budou moci dobíjet z trolejí pro trolejbusy a tramvaje. 😉
Koukám, že si to trochu pletete a nebo jste nikdy neviděl elektrobus a jak se napájí. To co tvrdíte, tak vůbec není pravda, jelikož elektrobus se nabíjí na místě, tím, že zvedne sběrač na samostatné dráty. Tramvaj má jeden drát po kterém jede sběrač a trolejbus má dva dráty ze kterých se za jízdy napájí.
Infrastruktura pro nabíjení Pražských elektrobusů je napájena z tramvajové sítě (nebo samostatně) a je totožná s trolejbusovou tratí, jen je to krátká sekce.
Systém který Praha zvolila pro dobíjení vznikl právě proto aby se elektrobusy mohly dobíjet na trolejbusových točnách.
Na druhou stranu by se hodila možnost neodebrat další kusy, když například výrobce přijde s nárůstem ceny o 1/4.
Snad to bude lepší než ty Turecké Škodovky. SOR už z modelu NS12 elektrobusy dělá a dodává, tak snad je lépe zvládnuté vožení těch 2 tun baterek.
Pro jaké linky se budou kupovat?
Z technického hlediska je škoda, že tam je stále stará technologie NMC a že využitelná kapacita je pouze 60% deklarované, to je dost málo a ukazuje to na použití nějakých levných, méně kvalitních článků. Normálně by mělo jít dobíjet do 80% s tím, že před výjezdem se klidně může dát až 90%, protože napětí článku hned poklesne v provozu.
Lithium-iontovky a používání jak píšete jsou dnes hlavními příčinami požárů a rychlého snižování dojezdu.
Parametry od SOR jsou nastavené na jedno vyměnění baterie a dobrý dojezd po celou předpokládanou životnost autobusu 15-18ti let.
Sor 18 let? Vždyť je to vadné a rezavé už z výroby
Bude se tu zase nadávat?
Smrtelná kombinace 😀
A to jako proč?
Vidím to tam jenom já, nebo to bylo napsané na míru škodovce a všechno už předem domluvené?
Vyhrál to SOR, který se mohl klidně dohodnout na výzbroji od někoho jiného
To se jistě dohodnout mohl dohodnout s kýmkoliv. Ale šel so soutěže se Škodou.
No třeba to, že je to vlastně celé opce a dodavatel má jistotu odběru 0ks je takové – řekněme – tradiční…
Jakou firmu by jste si jako přál?
Spojení dvou kvalitních firem z ČR je ideální stav.
Že jich nemáme bohužel více, tak to si jděte stěžovat na tuneláře z ODS.
Těch firem co dodávají elektrovýzboj je více.