Nejstarší vozidlo s ETCS a za dotace. KŽC Doprava soutěží instalaci do kredencí

Odhadovaná cena instalace do dvou vozidel je 55 milionů korun.
Na české železnici se rozbíhá soutěž o instalaci evropského zabezpečovače ETCS do zatím nejstarších vozidel. Výraznou měrou na to přitom mají přispět veřejné prostředky.
V soutěži s odhadovanou cenou 55 milionů korun hledá společnost KŽC Doprava firmu, která do dvou vozů řady 831 přezdívaných kredenc nainstaluje palubní část ETCS. Více než polovinu nákladů má pokrýt dotace od Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
Zadávací dokumentace je zveřejněna na profilu zadavatele. Pokud se podaří najít dodavatele, půjde pravděpodobně o jediné dva vozy této řady v Česku, které ETCS získají.
KŽC Doprava má tři vozy této řady, z dokumentace není patrné, které dva instalace čeká. Všechny tři byly vyrobeny v roce 1959, tedy před 66 lety.
Firma, která se nedávno dostala do problémů s dodržováním smlouvy na lince S34 v Praze, potřebuje kredence s ETCS pro provoz takzvaného Pražského motoráčku. Linku provozuje bez soutěže. V závěru loňského roku se dopravce s pražským organizátorem dopravy Ropidem dohodl na pokračování linky.
Nesmrtelná kredenc. Praha bude platit provoz 65 let starého motoráku až deset let, bez soutěže
SFDI už předloni přislíbil firmě na instalaci ETCS dotaci ve výši přes 31 milionů korun na oba vozy. Další náklady na ETCS pokryje nadstandardní cena za jeden kilometr výkonu na Pražském motoráčku.
Ve stejné výzvě neuspěli jiní dopravci s žádostí o dotaci do výrazně mladších vozidel, například GW Train Regio nebo AŽD Praha. Dotaci má stejná firma přislíbenou i na modernizaci lokomotiv řady 749.
Stát dotuje vybavení přes půl století starých vozidel v době, kdy z jiného programu naopak dopravce motivuje podporou k nákupu nových elektrických či akutrolejových vozidel s cílem snižování emisí.
15 miliard do nových vlaků. Stát vypsal rekordní dotační program, podpoří jen osobní dopravu
Podle Petra Šlegra z poradenské společnosti Pro Cedop zabývající se dlouhodobě zejména železniční dopravou je podpora instalace ETCS do tak starých vozidel jako jsou motorové vozy řady 831 ekonomickým nesmyslem. „Je s podivem, že řada žadatelů o dotaci na ETCS do výrazně mladších vozidel neuspěla a namísto toho dá stát peníze na zabezpečení vozů, které ani nejsou v každodenním provozu. Dotace mají mířit hlavně na podporu modernějších vozidel,“ řekl Šlegr.
Přes 30 milionů ze státního fondu na ETCS do kredenců. KŽC Doprava chystá tendr
Ministerstvo dopravy zaslalo k dotazům na smysluplnost investice do téměř 70 let starého vozidla z veřejných zdrojů rozsáhlé vyjádření, které zveřejňujeme kompletně.
1. Co se týká stáří vozidel: Obecně jsou pravidla programu nastavena tak, že je zohledňováno kritérium stáří vozidel. V případě nedostatku finančních prostředků by tedy v rámci konkrétní dotační výzvy došlo k upřednostnění vozidel novějších před vozidly staršími. Z hlediska možností podat žádost však stáří vozidel nijak neomezujeme, neboť respektujeme obchodní rozhodnutí dopravce, zda se mu za daných okolností vyplatí do vybavení vozidla systémem ETCS investovat. V případech vybraných historických vozidel provozovaných např. na zvláštních historických linkách je jejich vybavení z našeho pohledu i obecně žádoucí, aby bylo možné tyto linky zajistit i po zavedení výhradního provozu na daných tratích. ČR v tomto ostatně není ojedinělá, neboť vybavení vybraných historických vozidel systémem ETCS se připravuje nebo realizuje i v jiných evropských zemích.
2. Co se týká provozu samotného, tak v Pravidlech pro žadatele má SFDI stanovenu v Účelu poskytnutí příspěvku následující podmínku: „… přičemž Příjemce Příspěvku musí zajistit, že pořízené vybavení bude provozováno v rámci příslušného Drážního vozidla, pro které bylo pořízeno, v souladu se stanoveným účelem minimálně po Dobu udržitelnosti.“ (Tj. minimálně 5 let od proplacení poslední žádosti o platbu příjemci). Pokud by tedy vozidlo nebylo využíváno, tak se prodlouží doba udržitelnosti, příp. se bude řešit (částečné) vrácení příspěvku. Toto ustanovení platí obecně bez ohledu na stáří provozovaného vozidla.
3. SFDI samozřejmě u žadatelů prověřuje finanční zdraví a žádosti prochází posuzováním – hodnocením. Plnění závazků vůči objednateli výkonů je však něco jiného a není tam přímá příčinná souvislost s podporou vybavování vozidel jako takovou.
Smluvní vztah mezi dopravcem a objednatelem je úplně jiný právní vztah, a navíc se v čase různě může měnit co do provozního konceptu nebo nasazovaných vozidel. Dotace na ETCS neřeší závazek veřejné služby, ale technickou vybavenost vozidel potřebnou pro zvýšení bezpečnosti a jsou poskytované všem dopravcům nediskriminačně, pokud splní podmínky programu, a to bez ohledu na to, zda se jedná o vozidla pro provoz v závazku veřejné služby nebo komerční vozbu.
4. Zmiňovaná žádost na instalaci palubních jednotek ETCS splnila formální podmínky pro poskytnutí dotace stanovené poskytovatelem – v tomto případě SFDI. Tyto podmínky nijak nestanovují typ výkonů, na jakých má být vozidlo využívané. Podporované jsou jak vozidla určená pro výkony v závazku veřejné služby, tak i vozidla pro čistě komerční výkony. Důležité je, aby vozidlo bylo využívané na železniční síti v ČR, a to po žadatelem uvedenou dobu, minimálně však po stanovenou dobu udržitelnosti.