Nejstarší tuzemská lokomotiva zůstane na Letné. Do nového muzea se nepostěhuje ani Hrboun

Na Masarykovo nádraží se přesunou exponáty především z depozitáře v Chomutově.
Připravované železniční muzeum v historickém depu u Masarykova nádraží, pro které nyní Národní technické muzeum (NTM) hledá generálního projektanta, se bude muset obejít bez dvou ojedinělých skvostů.
Národní technické muzeum nepočítá s tím, že by do nové expozice přesunulo parní lokomotivy Kladno a Hrboun (375.007), které jsou vystaveny v dopravní hale NTM na Letné.
Kladno z roku 1855 je nejstarší dochovaná lokomotiva na českém území, Hrboun z roku 1911 je jeden ze dvou dochovaných kusů. Druhý je (provozní) v Rakousku.
Hrboun je považován za jednu z nejkrásnějších parních lokomotiv, návštěvníky muzea udivuje mimo jiné svými dvoumetrovými koly. Je slavný i tím, že koncem roku 1918 přivezl do vlasti vlak s prezidentem Tomášem G. Masarykem. Proto je také od roku 2018 vyobrazen na jedné z lokomotiv řady 380.
„Mimořádné železniční exponáty jsou v Dopravní hale již dlouhodobě, bylo s nimi vždy v koncepci expozice počítáno. Expozice představuje historii dopravy jako celku. Muzeum chce tedy prezentaci historie železnice u nás v této expozici pro návštěvníky zachovat. Se záměrem vybudování nové železniční expozice mimo Dopravní halu došlo v období rekonstrukce budovy v letech 2006 až 2010 k úpravám a prezentace železniční sbírky zde byla zmenšena,“ vysvětlila mluvčí NTM Jana Dobisíková.
S Kladnem a Hrbounem zůstane na Letné také parní lokomotiva 252.008 z roku 1881, jídelní vůz dvorního vlaku Františka Josefa I., menší průmyslová lokomotiva a další menší instalace.
„Ve sbírce muzea je mnoho dalších skvostů, se kterými se počítá do nové expozice Muzea železnice a elektrotechniky, například to budou další nejstarší lokomotivy – Donnersberg a Conrad Vorlauf,“ doplnila Dobisíková.
Parní lokomotiva Donnersberg je z roku 1870, Conrad Vorlauf z roku 1873. Druhou jmenovanou nechalo muzeum nedávno nákladně zrenovovat, upustilo přitom od původního záměru na zprovoznění.
Příprava železničního muzea v prostorách bývalého depa na Masarykově nádraží je aktuálně největším projektem NTM. Plán zahrnuje rekonstrukci stávajících budov a výstavbu nových, mimo jiné zastřešení dvorany.
Muzeum už také vypsalo řadu tendrů na zhotovení či zrestaurování exponátů. Na Masarykovo nádraží se přesunou exponáty především z depozitáře v Chomutově. Železniční muzeum by se mělo veřejnosti otevřít v roce 2030






