Nejstarší tuzemská lokomotiva zůstane na Letné. Do nového muzea se nepostěhuje ani Hrboun

Parní lokomotiva Kladno z roku 1855. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní lokomotiva Kladno z roku 1855. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na Masarykovo nádraží se přesunou exponáty především z depozitáře v Chomutově.

Připravované železniční muzeum v historickém depu u Masarykova nádraží, pro které nyní Národní technické muzeum (NTM) hledá generálního projektanta, se bude muset obejít bez dvou ojedinělých skvostů.

Národní technické muzeum nepočítá s tím, že by do nové expozice přesunulo parní lokomotivy Kladno a Hrboun (375.007), které jsou vystaveny v dopravní hale NTM na Letné.

Kladno z roku 1855 je nejstarší dochovaná lokomotiva na českém území, Hrboun z roku 1911 je jeden ze dvou dochovaných kusů. Druhý je (provozní) v Rakousku.

Hrboun je považován za jednu z nejkrásnějších parních lokomotiv, návštěvníky muzea udivuje mimo jiné svými dvoumetrovými koly. Je slavný i tím, že koncem roku 1918 přivezl do vlasti vlak s prezidentem Tomášem G. Masarykem. Proto je také od roku 2018 vyobrazen na jedné z lokomotiv řady 380.

Parní lokomotiva Kladno z roku 1855. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLokomotiva řady 375.0 přezdívaná Hrboun.
Autor: Archiv Depa historických vozidel ČDNákladní parní lokomotiva 411.019 „Conrad Vorlauf“. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýNákladní parní lokomotiva 411.019 „Conrad Vorlauf“. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýJídelní vůz dvorního vlaku císaře Františka Josefa I. Pramen: NTMLokomotiva 380 s polepem připomínajícím parní lokomotivy řady 375.0. Foto: České dráhyDopravní hala NTM. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

„Mimořádné železniční exponáty jsou v Dopravní hale již dlouhodobě, bylo s nimi vždy v koncepci expozice počítáno. Expozice představuje historii dopravy jako celku. Muzeum chce tedy prezentaci historie železnice u nás v této expozici pro návštěvníky zachovat. Se záměrem vybudování nové železniční expozice mimo Dopravní halu došlo v období rekonstrukce budovy v letech 2006 až 2010 k úpravám a prezentace železniční sbírky zde byla zmenšena,“ vysvětlila mluvčí NTM Jana Dobisíková.

S Kladnem a Hrbounem zůstane na Letné také parní lokomotiva 252.008 z roku 1881, jídelní vůz dvorního vlaku Františka Josefa I., menší průmyslová lokomotiva a další menší instalace.

„Ve sbírce muzea je mnoho dalších skvostů, se kterými se počítá do nové expozice Muzea železnice a elektrotechniky, například to budou další nejstarší lokomotivy – Donnersberg a Conrad Vorlauf,“ doplnila Dobisíková.

Parní lokomotiva Donnersberg je z roku 1870, Conrad Vorlauf z roku 1873. Druhou jmenovanou nechalo muzeum nedávno nákladně zrenovovat, upustilo přitom od původního záměru na zprovoznění.

Příprava železničního muzea v prostorách bývalého depa na Masarykově nádraží je aktuálně největším projektem NTM. Plán zahrnuje rekonstrukci stávajících budov a výstavbu nových, mimo jiné zastřešení dvorany.

Muzeum už také vypsalo řadu tendrů na zhotovení či zrestaurování exponátů. Na Masarykovo nádraží se přesunou exponáty především z depozitáře v Chomutově. Železniční muzeum by se mělo veřejnosti otevřít v roce 2030

Tagy lokomotiva Kladno NTM Železniční muzeum Masarykovo nádraží
Žádné komentáře