Zátopek jezdí s Hrbounem. České dráhy připomínají parní lokomotivu, která přivezla TGM

Lokomotiva 380 s polepem připomínajícím parní lokomotivy řady 375.0. Foto: České dráhyLokomotiva 380 s polepem připomínajícím parní lokomotivy řady 375.0. Foto: České dráhy

České dráhy představily další lokomotivu se speciálním polepem. Na lokomotivě řady 380 nazývané také Emil Zátopek představují parní lokomotivu řady

České dráhy představily další lokomotivu se speciálním polepem. Na lokomotivě řady 380 nazývané také Emil Zátopek představují parní lokomotivu řady 375.0 přezdívanou Hrboun. Připomínají tak sté výročí založení republiky i sto let své existence.

Volba na stroj 375.0 padla kvůli tomu, že tento typ před 100 lety přivezl do Prahy vlak s prvním prezidentem TGM. „Kromě toho se jednalo o největší rychlíkovou lokomotivu, se kterou ČSD zahajovaly v roce 1918 provoz, byť její výroba byla realizována ještě v období monarchie. Část těchto strojů byla navíc vyrobena v Praze Libni v tehdejší První českomoravské továrně na stroje, později ČKD. Je zde tedy hned několik „symbolických“ důvodů pro volbu této řady,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Hrboun je jedna z ikon rychlíkové železnice posledních let Rakousko-Uherska, často je považována za nejhezčí parní lokomotivu české železniční historie. Na její výrobě se podílelo několik továren Předlitavska včetně První česko-moravské továrny na stroje v Praze. V Československu tyto stroje dosloužily počátkem padesátých let. Jedna z roku 1911 je dnes ozdobou sbírek Národního technického muzea, kde návštěvníky udivuje mimo jiné svými dvoumetrovými koly. Stroj mohl jet až sto kilometrů v hodině.

Lokomotiva řady 375.0, přezdívka Hrboun. Jedna z ikon posledních let rakousko-uherské železnice. Autor: archiv Depo historických vozidel

Grafiku pro Zátopka připravilo jako v jiných případech studio DTP Futura. České dráhy chtějí upozornit i touto grafikou a celou kampaní 100 let spolu na tradici a nástupnictví Československých státních drah vzniklých v roce 1918. „Jsme hrdí na svou minulost a tradici národního dopravce, ve které chceme pokračovat,“ dodal Štáhlavský.

Lokomotiva 380 s polepem připomínajícím parní lokomotivy řady 375.0. Foto: České dráhy

I když lokomotiva v tomto grafickém provedení již jezdí, oficiální „křest“ se uskuteční na Den železnice v Českých Budějovicích 22. září 2018. Vidět ji lze hlavně na výkonech u dálkových vlaků Praha – Budapešť, Bohumín – Budapešť / Vídeň a Praha – Linec.

Tagy České dráhy parní lokomotiva 375.0 polep k 100. výročí republiky
9 komentářů