Dopravci Železnice

Zátopek jezdí s Hrbounem. České dráhy připomínají parní lokomotivu, která přivezla TGM

Lokomotiva 380 s polepem připomínajícím parní lokomotivy řady 375.0. Foto: České dráhy
Lokomotiva 380 s polepem připomínajícím parní lokomotivy řady 375.0. Foto: České dráhy

České dráhy představily další lokomotivu se speciálním polepem. Na lokomotivě řady 380 nazývané také Emil Zátopek představují parní lokomotivu řady 375.0 přezdívanou Hrboun. Připomínají tak sté výročí založení republiky i sto let své existence.

Volba na stroj 375.0 padla kvůli tomu, že tento typ před 100 lety přivezl do Prahy vlak s prvním prezidentem TGM. „Kromě toho se jednalo o největší rychlíkovou lokomotivu, se kterou ČSD zahajovaly v roce 1918 provoz, byť její výroba byla realizována ještě v období monarchie. Část těchto strojů byla navíc vyrobena v Praze Libni v tehdejší První českomoravské továrně na stroje, později ČKD. Je zde tedy hned několik „symbolických“ důvodů pro volbu této řady,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Hrboun je jedna z ikon rychlíkové železnice posledních let Rakousko-Uherska, často je považována za nejhezčí parní lokomotivu české železniční historie. Na její výrobě se podílelo několik továren Předlitavska včetně První česko-moravské továrny na stroje v Praze. V Československu tyto stroje dosloužily počátkem padesátých let. Jedna z roku 1911 je dnes ozdobou sbírek Národního technického muzea, kde návštěvníky udivuje mimo jiné svými dvoumetrovými koly. Stroj mohl jet až sto kilometrů v hodině.

Lokomotiva řady 375.0, přezdívka Hrboun. Jedna z ikon posledních let rakousko-uherské železnice. Autor: archiv Depo historických vozidel

Grafiku pro Zátopka připravilo jako v jiných případech studio DTP Futura. České dráhy chtějí upozornit i touto grafikou a celou kampaní 100 let spolu na tradici a nástupnictví Československých státních drah vzniklých v roce 1918. „Jsme hrdí na svou minulost a tradici národního dopravce, ve které chceme pokračovat,“ dodal Štáhlavský.

Lokomotiva 380 s polepem připomínajícím parní lokomotivy řady 375.0. Foto: České dráhy

I když lokomotiva v tomto grafickém provedení již jezdí, oficiální „křest“ se uskuteční na Den železnice v Českých Budějovicích 22. září 2018. Vidět ji lze hlavně na výkonech u dálkových vlaků Praha – Budapešť, Bohumín – Budapešť / Vídeň a Praha – Linec.

9 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Z polepu mám takové rozpačité pocity, ten Rakouský mi přijde mnohem podařenější. S čím ale musím souhlasit že řady 375 a 275 byly jedny z nejpodařenějších lokomotiv po stránce vzhledu. Ano, Mikáda, Albatrosy a pod. byly modernější, silnější, rychlejší (byť ne o moc), ale až moc uhlazené, takové trochu „neživé“, tady v těch starých jakoby se naopak schovávali ohniví ďáblové.

  • Tak už aspoň vím, proč má dnes EC274 půlhodinovou sekyru a na čele 362..

  • Akorát mi nejni jasný proč si vybrali zrovna tuhle, když na ní byl krásnej polep Nostalgie… Jinak, z boku to celkem ještě jde (i když to evokuje ukradnutí nápadu z Rakouska, kde měli něco podobnýho na taurusu), ale ten čumák je hroznej…

    • asi končil kontrakt, někteří inzerenti spoléhají, když nezaplatí, tak tu reklamu tam nechají.

      • Nostalgie je přece ČD Nostalgie. Že by ČD nezaplatili sami sobě? Asi za tím bude něco jiného.

  • Hlavně že na všem musí být korporátní barvy a pak se na všechno flákne polep…

    • Možná, že bude doba, kdy reklamy budou zakázaný vlastníkem nebo plátcem. Byl tady článek o autobusech co platí olomoucký kraj-požadavek čisté bílé.

    • Lokomotivy řad 380 nikdy korporátní barvy nedostaly, od počátku jezdí v barevném řešení navrženém škodovkou (byť nemá ke korporátním barvám daleko). Přitom ty nepříliš populární lichoběžníky v úplně první verzi Najbrtu byly právě proto, aby to co nejvíc sedělo na 380. Vlastně jediný náznak korporátních barev na 380 byl právě reklamní polep (ten se Slovenskou strelou).

      Kromě toho u ČD jednotnost současného korporátního schématu dost pokulhává. Barvy se sice ustálily, ale jednotné korporátní schéma se dočkalo už asi 3 úprav vnějšího nátěru + na vectrony se nově nasadila další verze a v interiérech je to podobné.

Newsletter

Partneři


Výběr editora