Nejstarší „dřevolíno“ slaví v Polsku 60 let v provozu s cestujícími

Elektrická jednotka EN57. Foto: Koleje MazowieckieElektrická jednotka EN57. Foto: Koleje Mazowieckie

Jednotka prošla loni rozsáhlou modernizací, provoz je bezproblémový.

35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dan Nettles M.

Designově je to Ečs. hadr…. 😉

Joe

Jezdí tahle jednotka (ne ten kus, ale typ obecně) i někde v okolí českých hranic nebo vysloveně jen v okolí Varšavy?

MilanSima

Před lety to dokonce jezdilo i u nás. Z Ústí nad Orlicí přes Letohrad do Lichkova 😊.

Han van Meegeren

Až do Pardubic.

FilFee

Přesně, Spěšňák „Orlice“

Elb

Kolik z vyrobených jich je pořád v provozu?

182-097

Ze samotné řady EN57 je to 93 jednotek v původním stavu a 311 jednotek různě modernizovaných. Přičemž teda těch původních ubývá tím jak jim konči osvědčení technické způsobilosti nebo vyjíždí kilometry a lhůty do vyšších stupňů oprav.

Peeetr

Chtělo by to vložit nízkopodlažní vagon.

Jiří Kocurek

Po vzoru KT8, jo?

Adam

Ne „babča“ ale „kibel“

Anonymní alkoholik

Tenhle kus má přezdívku Babča.

Jaroušek

Zatímco tady se chystáme nahradit Tornáda Pantery tak v Polsku si ještě nechají pohodově jezdit 60 let starý vlak. Zajímavý stát.

Profesor

Oni totiž na rozdíl od spousty mudrců zde chápou hodnotu peněz. A to dokonce i peněz který nejsou přímo v jejich osobním vlastnictví

Miroslav

Například že PKPIC Pendolina jezdí 200km/h nebo že opravují lokálky.
Narozdíl od SŽ které se vyplatí odstranit staniční znělky….

Jiří Kocurek

Jo, opravují lokálky do desetitisícových měst. S tím jsou srovnatelné možná tak Milovice, nebo Židlochovice. Rozhodně ne různé Hevlíny a Lužce.

Martin

No, tak to nesledujete posledni zpravy, opravuji i zprovoznuji zrusene lokalky napr. ve Slezsku i pobliz nasich hranic…

Hojakar

Vždyť u nás jezdí spoustu podobných šrotů…jako jedna retro linka ok, ale jako pravidelná doprava se není čím chlubit….nebo taky běžné jezdíte 60 let starym autem?

Petr Šimral

No, oni Poláci mají i jiný poměr vysokých nástupišť…

jal

Ještě jich jezdí docela dost, ale nepoznáte je necvičeným okem.
Kdybyste s takovým jel, budete nadšený nad moderní jednotkou.

Jiří Kocurek

Ale tahle úprava do historického laku už v ČR proběhla. Právě u jednotky 460, která jezdí v zelenokrémovém. V tomhle jsme Polsko předběhli.

Vy tím panťákem jezdíte? Nikdy jste neviděl, že to starším lidem dělá problémy? Nikdy jste neviděl, že to dělá problémy lidem s kočárkem?

Zeryk

Tornáda jsou otřesné vysokopodlažní 50 let staré kýble.. a je jich v provozu cca 8 kusů.

Jonáš Jiří

Ale ve všem jsou na lépe než my, určitě se jim tam žije snáz než v ČR. Asi lepší vlády a co na tom, že tam jezdí staré vlaky, hlavně že jezdí.

Varburk

Toto už melo být dávno ve šrotu (ano, ve šrotu, nikoliv v muzeu, neboť pro muzejní účely už je dávno zachována EJ s pořadovým číslem 001). A je jen ostuda chlubit se pravidelným nasazením na pravidelných vlacích osobní dopravy + investicemi do takto starého kýblu.

Profesor

Proč by mělo? A co vaše auto? Nebylo už by taky do šrotu a koupit nový?

Jiří Kocurek

To je ale ***vina. Osobním autem se provozuje veřejná doprava?

Já jen že požadavek na bezbariérový přístup ocení i ti, kteří na to dneska nadávají jako na nějakou modernní rozežranost. Až jim dojdou roky a přibydou hole…

Muehehe

Vážně nechápu ty mínusy. Stručně, a reálně popsáno. Naše pantografy 560 už mají přes 50 let, 460 o něco méně, a všichni tady řvou, jaká je to hrůza. Jediné, co na tom za něco stálo byla ep brzda. Jinak to byla plečka. Aha! Ještě stále je.

Radim

Nevím… Kdyby ty 460/560 nějak rozumně rekonstruovali (před 10-15 lety, ne teď), mohli klidně ještě dál jezdit. Tato EN57-038 vypadá uvnitř relativně moderně viz https://www.garnek.pl/ficek/30881126/wnetrze-en57-038 a né jak naše 460/560…

Jiří Kocurek

Panťáky řady 560 rekonstrukcí prošly. Jenom jaksi nepřinesla bezbariérovy nástup.

Anonymní alkoholik

Tak toho teoreticky šlo docílit nákupem něčeho ve stylu inova-wagenů, co jezdí jako vložáky v jednotkách SBB RBde 560, ne? Nebo i ojetá patra od DB by v té době asi nebyly zas takový ekonomický non-sense.

https://www.bahnbilder.de/bild/Schweiz~Wagen~Personenwagen/1071609/regionalps-inova-b-50-85-29-43.html

jal
Ondřej 2

Vzdáleně mi to připomíná vozy metea typu Ečs.

Georg

bliz to bude mit k predvalecnym nemeckym jednotkam.

Kubrt

Ony tyhle „vysokopodlažní elektrické (pří)městské krabice“ se konstrukčně různě inspirovaly, taky co revolučního na tom vymýšlet. První metro z Mytišči vypadá dost „berlínsky“ (a ještě bez prolisů na skříni), vozy berlínského S-Bahnu byly nejspíš nejvýznamější inspirací pro podobné vlaky ve světě. Nicméně i američtí výrobci vlaků metra dospěly k podobné koncepci.
Konstrukce EN57 má bezprostřední původ ve švédsku u firmy ASEA, která dodala do Polska jednotky EW54 (od 1950) https://pl.wikipedia.org/wiki/EW54 , jim velmi podobné jednotky SJ X6 tohoto výrovce jsou mladší (od 1960) https://www.jarnvag.net/vagnguide/x6 .

Ondřej 2

Díky za vysvětlení 😊

Libcha

Retronátěr chválím, ale vyložený historik to rozhodně není, o modernizacích se zmiňuje i článek, a interiér je celý překopaný s neladícím typem sedaček.