Nejstarší „dřevolíno“ slaví v Polsku 60 let v provozu s cestujícími

Elektrická jednotka EN57. Foto: Koleje MazowieckieElektrická jednotka EN57. Foto: Koleje Mazowieckie

Jednotka prošla loni rozsáhlou modernizací, provoz je bezproblémový.

Polský regionální dopravce Koleje Mazowieckie dnes slaví  výročí 60 let provozu elektrické jednotky EN57, která v Česku získala přezdívku dřevolíno. Vozidlo číslo EN57 038 vyjelo do provozu přesně 9. května 1963 a od té doby je stále v aktivním provozu v pravidelné dopravě. Jednotka byla desítky let základem polské příměstské dopravy.

Šedesát let stará jednotka je nejstarší této řady, která je v aktivním provozu. I přes rozsáhlou modernizaci vozidel dopravce zatím nepočítá s tím, že by šla do důchodu či do šrotu. Loni naopak Koleje Mazowieckie provedly na jednotce nový nátěr, který je velmi blízký původní verzi, v které jednotka vyjela v roce 1963 z vratislavského podniku Pafawag.

Vozidlo je i přes stáří ve velmi dobrém stavu, u dopravce získalo přezdívku Babča. Poslední oprava byla na úrovni údržby P4. Připravenost k nasazení za rok 2022 přesáhla 99 %.

Pro dopravce se nejstarší aktivní vozidlo stalo i marketingovým tahákem a cílem mnoha železničních fanoušků. Pravidelně jezdí na trase Tłuszcz – Ostrołęka.

Třívozové jednotky se vyráběly téměř třicet let až do roku 1991, na koleje se jich dostalo přes 1400 kusů. Jezdily také v Chorvatsku a Slovinsku.

Tagy Dřevolíno EN57 Koleje Mazowieckie
35 komentářů