Nejsme žádní zloději. Dvouminutové čekání na platnost jízdenky budí zlost. Praha chystá změnu
Cestujícím na lhůtě vadí, že jsou vlastně apriori obviňováni z nekalého jednání.
Praha se chystá změnit ochrannou lhůtu platnosti elektronických jízdenek v systému Pražské integrované dopravy. Jedná se o často kritizovaný dvouminutový odklad platnosti jízdního dokladu, který se začíná odečítat po jeho aktivaci.
Tato lhůta byla zavedena již před lety v souvislosti se SMS jízdenkami. Má zabránit tomu, aby si jízdní doklad kupoval černý pasažér až v momentě, kdy spatří revizora. S nástupem aplikace Lítačka se lhůta aplikovala i na elektronické jízdenky, uplatňuje se i při dokoupení dalších tarifních pásem při cestě mimo Prahu.
Podle přepravních podmínek musí cestující nastoupit do vozidla až po uplynutí těchto dvou minut, jinak může být pokutován za jízdu načerno. A právě to mnoha cestujícím vadí.
Pokud například cestující přijede do Prahy dálkovým autobusem a potřebuje rychle přestoupit na metro, jsou dvě minuty relativně dlouhá doba. V případě, že si jízdenku neaktivuje s předstihem, můžou přijít komplikace.
Na sociální síti X se strhla vyhrocená diskuse, ve které se vršily příklady, kdy byl cestující během dobíhající lhůty pokutován.
„Zbývalo mi 10 sekund, říkal jsem to i revizorovi. Načetl si ji a pak vítězoslavně prohlásil, že jedu s neplatným dokladem. Ani na DPP jsem to neuhádal,“ píše například Martin Pecháček.
„Zakoupeno před turnikety, dole pod schody kontrola a kamarád dostal pokutu tisíc korun,“ dává příklad Marek Vašíček.
Jinde jen minuta
Řada jiných měst má podobnou lhůtu kratší. Například Ústí nad Labem či Liberec uplatňují pouze jednominutové čekání. Ostrava naopak u SMS jízdenky nadále trvá na dvou minutách, umožňuje však okamžitý nákup jízdenky platební kartou pomocí systému tapování a stačí tak pípnout mobilem při nástupu.
Pražský náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib v reakci na stížnosti připustil, že je to problém. Praha se podle něj nyní chystá aktivaci jízdenky v mobilu zjednodušit.
„Tuto dobu plánujeme zkrátit na jednu minutu. Díky tomu umožníme cestujícím mít platnou jízdenku jen v krátkém předstihu před nástupem do vozidla nebo placeného prostoru metra. Zároveň pořád zůstane minimální ochranná lhůta, aby si černí pasažéři nemohli aktivovat jízdenku až ve chvíli, kdy vidí revizora,“ uvedl Hřib na dotaz Zdopravy.cz.
Městská organizace okrádá lidi pod záminkou boje proti neplatičům a arogantně vám vynadá, když vás taková praxe uráží.
Nesmylnou prodlevu v platnosti el. jízdenek musí Praha zrušit. Nezasloužíme si být nachytáváni za nepozornost.@PIDoficialni @DPPOficialni @ZdenekHrib pic.twitter.com/jN9Zq0bcZT
— Jan Vojtíšek (@TadyJan) January 29, 2024
Změnu však musí schválit zároveň Praha i Středočeský kraj, kteří rozhodují o nastavení tarifu a přepravních podmínkách. Podle Hřiba se však ještě předtím do aplikace vloží lepší upozornění na časovou prodlevu mezi aktivací jízdenky a začátkem její platnosti.
„Chceme, aby se tato informace objevovala v předstihu, než si cestující jízdenku aktivuje,“ říká náměstek.
Obvinění předem
Některým cestujícím na systému lhůty vadí, že jsou při nákupu elektronické jízdenky apriori obviňováni z nekalého jednání a jízdy bez jízdního dokladu.
„Lhůta má zabránit zneužití tohoto způsobu placení jízdného, aby si nemohl cestující zakoupit jízdenku až poté, co ve vozidle nebo na nástupišti metra spatří revizora, případně průvodčího ve vlaku,“ vysvětluje mluvčí ROPID Filip Drápal.
Argumentuje, že ochranná lhůta je používána i u naprosté většiny mobilních aplikací v jiných městech.
Dodává, že Hřibem zmíněné upozornění na prodlevu pomocí softwarové úpravy aplikace je zadáno již delší dobu. „Obecně je ale na toto upozorňováno ve všech informacích o fungování nákupu jízdenek v PID Lítačce,“ říká Drápal.
Kritiky upozorňuje, že ROPID obecně předpokládá, že před použitím jakéhokoli typu jízdného si cestující dopředu zjistí podmínky jeho používání.
„Rozhodně nám nejde o to nachytávat poctivé cestující, jen máme vůči objednavatelům dopravy zodpovědnost za zajištění výběru tržeb a zabránění jejich úniku,“ dodává Drápal.
Dvě minuty jsou moc
Dvouminutová lhůta byla podle něj nastavena od počátku fungování této služby v roce 2018 na základě požadavku pracovníků přepravní kontroly.
Připouští však, že v zájmu co největšího uživatelského komfortu a zatraktivnění nákupu jízdenek pomocí aplikace se řeší zkrácení lhůty ze dvou minut na 60 sekund.
„Vnímáme, že takto dlouhá lhůta není příliš komfortní zvlášť v případě, že se cestující rozhodne cestovat na poslední chvíli,“ říká mluvčí.
Právě jedna minuta se podle něj jeví jako rozumný kompromis.