Nejrušnější období pro letiště i řízení letového provozu. I letos budou komplikace, shodli se šéfové

Největší výzvou zůstává přetížený evropský vzdušný prostor.
První prázdninové dny jsou na pražském letišti tradičně ty nejrušnější. Loňský nástup léta poznamenaly problémy s odbavováním zavazadel i přeplněným nebem.
Zatímco do řešení problémů se zavazadly se pražské letiště, potažmo jeho dceřiná firma Czech Airlines Handling (CSAH), pustily s plnou vervou a podařilo se zefektivnit procesy či nabrat nový personál, problémy s přetíženým vzdušným prostorem mohou pokračovat i letos.
„Loni jsme zaznamenávali na příletech v Praze zdržení až 40 minut. Rádi bychom upozornili veřejnost, že i letos může k takovým situacím docházet. Prosíme cestující, aby na to byli připraveni,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka na společné tiskové konferenci Řízení letového provozu (ŘLP), ministerstva dopravy a Letiště Praha.
Podle Kupky do leteckého provozu výrazně zasahuje také neutěšená geopolitická situace. Na mysli měl především napětí mezi Izraelem a Íránem, které vyústilo až ve vzájemné ostřelování a americký úder.
„Uzavírání vzdušného prostoru nad Blízkým východem, přesměrování tras a přetížené vzdušné koridory nad západní Evropou zvyšují riziko zpoždění letů i nad Českem,“ dodal Kupka a poukázal například na rušení spojů do Izraele.
České ŘLP vyjádřilo slovy svého šéfa Jana Klase připravenost. V očekávání intenzivního provozu převezme od okolních států řízení až 35 letů denně. Ulevit chce tamním řídícím. Převezme navíc i část provozu z Rakouska.
„Ovlivňuje nás situace v Německu, týká se to také části Španělska a Francie. Mírně lepší je situace od nás na východ. Zlepšení se očekává v Maďarsku. Hlavní proud se posouvá na východ a jih. Přetížení naopak očekáváme nad Balkánem, Chorvatsko čeká ještě větší nárůst provozu než loni, kdy byl meziročně 30procentní,“ popsal Klas.
Konec dopravního chaosu před Terminálem 1
Šéf Letiště Praha Jiří Pos informoval, že do konce června skončí veškeré stavební práce ovlivňující pohyb cestujících v prostorách letiště. Dokončena má být například rekonstrukce koridoru pro MHD u Terminálu 1, která byla nutná kvůli nástupu těžších megatrolejbusů. Příjezd na letiště má rovněž usnadnit konec prací u Lochkovského tunelu na Pražském okruhu.
Jedním z krizových míst pražského letiště bývala bezpečnostní kontrola. I zde by mělo podle Pose nastat zlepšení – minulý týden skončila instalace nových CT rentgenů. Tým kontroly byl navíc posílen o 90 zaměstnanců. Významné zlepšení očekává Pos i na pasové kontrole, kde bude letiště schopno fungovat se všemi otevřenými přepážkami.
Nulová tolerance odletů cestujících bez zavazadel
V rámci CSAH vyjádřil Pos závazek firmy k nulové toleranci pro odlet pasažérů bez jejich zavazadel, jak se stávalo loni. Pokud navíc někdo bude muset na svůj kufr po příletu do Prahy nepřiměřeně dlouho čekat, měl by mu být nabídnut odvoz zavazadla až do místa bydliště.
GLOSA: Stres a dřina za 170 Kč na hodinu. Kdo jsou lidé, kteří vám do letadel nakládají kufry
Letošní rok by měl být pro pražské letiště rekordní, odbavit chce 18,4 milionu cestujících. Rekord z roku 2019 je 17,8 milionu pasažérů. Pro srovnání, vídeňské letiště by podle plánu mohlo za celý rok 2025 odbavit 32 milionů cestujících.