Letecké společnosti Letectví Letiště

Nejpřesnější aerolinky 2018: Copa a AirBaltic. České aerolinie propadly

Boeing 737-800 společnosti Copa Airlines. Foto: Copa Airlines
Boeing 737-800 společnosti Copa Airlines. Foto: Copa Airlines

Panamské aerolinky Copa Airlines byly loni nejpřesnější leteckou společností na světě. Na prvním místě vystřídaly společnost airBaltic, která vyhrála stejný žebříček za rok 2017 a loni se umístila na druhém místě. Copa Airlines loni zaznamenaly 89,7 % letů na čas. Pořadí nejpřesnějších dopravců a letišť zveřejnila společnost OAG , která stejný žebříček sestavuje každý rok.

Jde o data za 58 milionů letů za celý rok. Za přesný se považuje každý let s rezervou do 15 minut od plánovaného času příletu. V žebříčku jsou zahrnuty pouze aerolinky, které loni nabízely nejméně 2,5 milionu míst v letadlech.

V první pětce nejpřesnějších dopravců se vyskytují podobné firmy jako předloni: Copa Airlines byly předloni čtvrté, třetí Hongkong Airlines byly v roce 2017 druhé. Velký pokles přesnosti loni zažila například Lufthansa či SAS.

V žebříčku největších aerolinek vyhrála jihoamerická skupina Latam Airlines Group následovaná All Nippon Airways a Japan Airlines. Velkého zlepšení dosáhli i čínští dopravci, naopak řada evropských si pohoršila, což OAG dává do souvislosti i s častými stávkami zaměstnanců v letectví. I letos chybí v žebříčku Ryanair, který přitom dlouhodobě tvrdí, že je v Evropě nejpřesnější aerolinkou.

Překvapivé může být pořadí letišť podle přesnosti: na prvním místě je běloruský Minsk, následovaný Panamou a japonskou Ósakou. V kategorii největších letišť vyhrálo tokijské letiště Haneda.

Čeští dopravci v žebříčku chybí: jde totiž o výběr nejpřesnějších dopravců. Údaje od začátku roku do listopadu ukazují ale velký problém s přesností zejména u Českých aerolinií. V listopadu dorazilo do cíle včas jen necelých 60 % letů.  I kvůli problémům s dochvilností ČSA a Smartwings chybí v žebříčku nejpřesnějších letišť Praha.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Stan
Host
Stan

Žebříček je úplně nesmyslný.
Protože odchylka se počítá absolutně (plus mínus 15 minut od termínu příletu) a nikoli relativně (procenta zpoždění z délky letu), tak nejdochvilnější budou ty letecké společnosti, které létají krátké trasy. Udělat 15ti minutové zpoždění na hodinovém letu je skoro nemožné, kdežto 30ti minutové na desetihodinovém je hračka.
A také tenhle žebříček zvýhodňuje společnosti, které používají „venkovská“ letiště, kde startuje jedno éro za hodinu a kde nemusí kroužit půlhodiny na letištěm než se uvolní místo na ranveji.
Z toho například vyplývá, že zde nikdy nemůže zvítězit BA s domovským letištěm LHR, protože jejich vyhlídkové okružní lety nad Londýnem jsou proslavené…

Jen tak
Host
Jen tak

Tyto zenricky jsou pro cestujici, a cestujicim je jedno, jestli letadla krouzi nad londynem, nebo ne. Ty zajima, jestli pristanou na cas a stihnou pripojny let.

Pripady, ktere popisujes – Londyn, ale i dalsi podobna letiste , letecke spolecnosti samozrejme zohlednuji v letovych radech a pridavaji i desitky minut.

Ulafme
Host
Ulafme

Vaše námitka sice vypadá logicky, ale je špatná. Ono se totiž nejedná přesnost délky letu jako takového, ale o přesnost samotného provozu v porovnání s letovým řádem. Což je právě ten největší problém u krátkých tras, kde moc rezervy není. Příklad pro vysvětlení: ATRko ČSA přiletí ráno z Košic o hodinu zpožděné, protože tam byla brutální mlha. Ten den jej čekají další lety: Praha-Frankfurt-Praha-Boloňa-Praha-Dusseldorf-Praha. Plánované časy strávené na jednotlivých letištích a samotné lety jsou však tak krátké (např v Boloni pouze 30 minut), že tu ranní „sekyru“ už se dohnat nepodaří a tak díky zpožděnému prvnímu letu jsou o půl… Číst vice »

Stan
Host
Stan

Tyhle podrobnosti jsem sice nevěděl, ale i tak mi z toho vyplývá, že ten žebříček je taková „statistika pro statistiku“ – vypovídací hodnota je nulová.

Ulafme
Host
Ulafme

Samozřejmě, jsou to jen čísla.
Znáte to; jsou tři druhy lži: lež, velká lež a statistika 🙂
Já nemám nic, Vy máte stovku, ale v průměru máme každý padesát…

Jen tak
Host
Jen tak

Ona prave nulova neni. Ona je dost velka.

Ono ne kazda spolecnost to hroti na maximum – jsou spolecnosti, co planuji obrat letaDel na 25 minut, jsou spolecnosti, ktere planuji obrat letadla na 45 minut. Jsou spolecnosti, ktere maji letadel (k poctu letu) mi imaoni mnozstvi, a kazda nepravidelnost (zpozdeni 1, 2 letu) vede k totalnimu rozpadu systemu ve zbytku dne. No, a jsou spolecnosti, ktere maji kapacitu letadel vyuzitou “o neco mene”, a zpozdeni par letu nezpusobi katastrofu.

A to je to, co tahle statistika vyjadruje, a ukazuje to jeni smysl.

Radek Janata
Host
Radek Janata

A navíc mají dlouhé lety velké rezervy. v letovém řádu samotného letu. Klidně se vám stane, když to dobře fouká, že odstartujete s 2h zpožděním a přistanete včas. Krátké lety mají tu rezervu logicky menší.

LOL
Host
LOL

Já jsem tam našel spousta aerolinek, které nelitaji jenom krátké linky.

Ulafme
Host
Ulafme

Je to naprosto šílené, kam to ti Lotyši dotáhli: 40 letadel, 70 destinací, x-tý rok po sobě v zisku – a to na letišti naprosto nesrovnatelném s Prahou. Přitom je to státem vlastněná a státem řízená firma. Takže i stát se dokáže postarat, když se chce. Když se nechce, tak to dopadne jako s ČSA.

Jen tak
Host
Jen tak

No, doplnte si vzdelani. Air baltic je sice lotyska firma, ale funguje jako “hlavni” dopravce i pro litvu a estonsko (ma huby v Rize, Vilniusu i Talinnu) – narodni aerolinky litvy a estonska uz davno zkrachovaly.

V letech kolem 2010 malem nekolikrat zkrachovala , a zachranoval je stat. V letech kolem roku 2010 generovala tezke ztraty, hubene zisky (v radu jednotek milionu eur v poslednich letech to nejak nevytrhnou).

Takze… tak trosku jste se netrefil.

Ulafme
Host
Ulafme

Žádné vzdělání si doplňovat nemusím. Žádná informace, kterou jsem uvedl, není nepravdivá. Jde o to, že právě z toho průseru v roce 2010, resp. 2011 tu společnost vytáhl stát. Navýšil základní jmění a do vedení dosadil svoje lidi. A firma se zvedá. Kdy byly naposledy v zisku ČSA, alespoň jednu korunu? Po odečtení rozprodeje majetku, nevratných půjček od Osinku a finančních machinací a lá Český Aeroholding? V roce 2004. A kde jsou ČSA dnes? Nejsou. Je to jen marketingová značka ještě trapnějších Smartwings. Co se týká Talinu, tak tam to Air Baltic fifty-fifty s Nordicou. Jako hlavní dopravce ale rozhodně… Číst vice »

Jen tak
Host
Jen tak

Csa byly v zisku za rok 2015, 2016, 2017. Minimalne v roce 2017 uz se nejednalo o dusledky rozprodeje majetku.

petr Novotný
Host
petr Novotný

České aerolinie propadly… když je nikdo nebuduje aby fungovali, tak ať se nikdo nedivý…

Capitann
Host
Capitann

Vcera 1 cm snehu a ty amateri na letisti vaška havla neschopny odklidit ranvej. Letel jsem do londyna se socialwings a 3 hod na pojizdce!!! zrusit a znarodnit!!

Nekdo
Host
Nekdo

a proto v zime podle moznosti neletam pres LHR nebo CDG, kde to kolabuje stejne a vybiram si prestupy na mistech, kde to ze snehem umi, napr. HEL nebo ARN 🙂

pako
Host
pako

Ty jsi strašně šiovný kluk!

Capitann
Host
Capitann

ja normalne letam privat jetem ale vcera ta banda zadny volny nemela a ja zustal trcet 3 hodiny v letadle. znarodnit

Ondra
Host
Ondra

A ten private jet by snad mohl startovat ? Tyhle názory všichni kolem mě delaj vše špatně jen ja jsme geniální miluju.

Jen tak
Host
Jen tak

No, ale letiste praha je znarodnene – patri statu. Jak byste honchtel znarodnit?

A co meli podle vas delat?

Capitann
Host
Capitann

letiste praha nepatri statu! skyryty vlastnik pan simane! jen pro info nikomu, to nerikejte

Jen tak
Host
Jen tak

Ty jsi taky simane….

… kde ten matros prodavaji?

Tom
Host
Tom

Ty chytráku, vlastníkem Letiště Praha je Ministerstvo financí, takže stát…tak nám tady ty světoběžníku z privat jetu, netluč klíny do palice, ju🙂

ThLic. MUDr. Josef Pagren
Host
ThLic. MUDr. Josef Pagren

ČD sice nejsou přesné, ale oproti ČSA to je Shinkansen.

Partneři