Jedno z nejohyzdnějších nádraží v Česku jde po letech debat k zemi. Není to apríl, řekl ministr

Demolice a stavba nové budovy nádraží v Mladé Boleslavi potrvají 14 měsíců.
Správa železnic slavnostně zahájila výstavbu nové budovy hlavního nádraží v Mladé Boleslavi. Po svém dokončení má sloužit jako multifunkční dopravní uzel, v sousedství zakoupilo pozemky i město a vybuduje zde kapacitnější parkoviště doplněné zelení.
Místo zanedbané budovy z 19. století vznikne odbavovací hala s komerčními jednotkami, bude zde sídlit také regionální dispečink Správy železnic. Úpravami projdou i nevzhledné přilehlé venkovní prostory.
Demolici současné budovy a stavbu nové provede Strabag Rail za 157 milionů korun. Hotovo má být podle Petra Sodomky ze Strabagu příští rok v červenci, firma se bude snažit stavbu ještě uspíšit, aby cestující nemuseli čekat na vlak v provizorních podmínkách.
„Stavba bude trvat zhruba 14 měsíců, ale už dnes jsme se bavili, zda by bylo možné to zkrátit zhruba o dva měsíce, aby na léto vše zde bylo plně komfortní a provozuschopné,“ řekl na zahájení stavby generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. Ve středu začne postupná demolice stávajících objektů, je plánovaná na osm až devět týdnů.
Vzhůru do 21. století
„Není to apríl, Mladá Boleslav bude mít konečně důstojné nádraží. Je příslibem dalších dopravních změn na trase Praha – Liberec,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka s poukazem na stále zcela nekonkurenceschopné železniční spojení obou měst, které přes Mladou Boleslav prochází.
Kupka připomněl, že nová budova by měla nabídnout zázemí hodné 21. století. To ta současná rozhodně nenabízí, o rekonstrukci se v Mladé Boleslavi hovoří od 90. let, plány se ale po celou dobu komplikovaly zejména snahou zachovat původní budovu kvůli jejímu historickému významu.
Místní aktivisté poukazovali například na to, že nádraží navštívil císař František Josef II. a mířily odsud transporty do Terezína. Na odporu Boleslavanů ztroskotaly i plány z roku 2005 postavit novou budovu v unifikovaném skleněném stylu.
V nové přízemní budově se bude nacházet moderní odbavovací hala s pokladnami a veřejnými toaletami. Ve vestibulu najdou cestující informační systém, mobiliář v antivandalském provedení a nápojové a jídelní automaty. Všechny prostory budou bezbariérové přístupné. Výškový rozdíl mezi odbavovací halou a nově vybudovaným prvním nástupištěm vyrovná šikmá rampa.
„Výrazným prvkem budovy budou kromě obložení cihlovými páskami také přesahy, které poslouží jako zastřešení přilehlého nástupiště, zastávky autobusu a stojanů na kola,“ popsal Svoboda.