Stavbaři společnosti Metrostav o víkendu zmizí z šestikilometrového úseku dálnice D1 u Velkého Meziříčí. Jeho modernizace patřila k nejnáročnějším, neboť součástí úseku je i pozoruhodný most Vysočina. Stavbaři se na most sice ještě na jaře vrátí, aby jej ve směru na Brno opatřili protikorozní ochranou, na provoz už to ale nebude mít vliv.
„Musím moc pochválit kluky, a to oslovení myslím doslova, protože většina z nich má ještě daleko před čtyřicítkou. Všichni mají navíc pro strach uděláno, což byla poměrně zásadní kvalifikační podmínka pro vstup do týmu vzhledem k tomu, že se pracuje v téměř 80 metrech nad zemí,“ řekl šéf Metrostavu na Vysočině Jiří Salava.
Metrostav získal zakázku s cenou 1,583 miliardy korun. Nešlo ale jen o cenu. Právě kvůli mostu Vysočina, který se v délce přes 400 metrů klene nad údolím řeky Oslavy, sáhlo Ředitelství silnic a dálnic v soutěži výjimečně i k jinému kritériu, než je cena a délka záruky. Hodnotilo i podle doby omezení provozu na mostě.
Fakticky jde totiž o dva mosty vedle sebe, které stavbaři rozšířili o 75 centimetrů do středu dálnice. V průběhu svářečských prací bylo přitom nutné vždy jeden most vyloučit z provozu, který byl veden po druhém mostě v režimu 2+1. Projíždějící doprava totiž vnáší do ocelové konstrukce vibrace, které sváření vylučují.
Rozšíření mostu má zajistit, že při budoucích opravách bude provoz vždy veden v režimu 2+2. Na mostě také proběhla výměna ložisek a mostních závěrů, kompletní sanace spodní stavby a nová protikorozní ochrana nosné konstrukce.
Most Vysočina u Velkého Meziříčí je jednou z technicky nejpozoruhodnějších součástí dálnice D1. S výškou 77,5 metru je na dálnici nejvyšší. Nosná konstrukce trámového mostu o čtyřech polích se skládá z ocelového komorového nosníku s mostovkou vážící téměř šest tisíc tun.

Silničáři v zadávacích podmínkách připouštěli maximální lhůtu pro provedení svářečských prací (a provozu vždy po jednom z mostů) 105 dnů. Metrostavu to trvalo 70 dnů. Práce na celém úseku začaly v březnu 2019.
Možná ještě tvrdším oříškem bude most Šmejkala ze 40. let. Jeho oprava ale byla vyjmuta z probíhající modernizace.
Letošní stavební sezona na D1 byla nejnáročnější od zahájení modernizace v roce 2013. Modernizace probíhala letos na sedmi úsecích o celkové délce 71 kilometrů. Práce před zimní přestávkou skončí do konce listopadu a dálnice bude zprovozněna v plné šíři. Výjimkou je pouze úsek u Humpolce, kde jsou práce naplánovány až do 6. prosince.
V roce 2021 zbývá modernizovat necelých 50 kilometrů, osm z nich bude dokončeno hned na jaře na úseku Humpolec – Větrný Jeníkov, kde budou zhruba měsíc probíhat dokončovací práce ve středním dělícím pásu, a to bez větších omezení pro řidiče. Fakticky tak budou v příštím roce probíhat práce na čtyřech úsecích v délce zhruba 41 kilometrů.
Dnes zase plky jak zimu zvládnou, těch kolapsů na D1 už bylo, furt stejný. Opravy a omezení běží vesele dál.
Moc pekny most…
most je hezky. ale v civilizovanem svete jsou takovych stovky : DE-A7, a61 apod..
tady mame jen 1 most tak se o tom pise
No prave, mosty a tunely jsou pro nas neco jako prisera z jezera, kazdy se toho boji, neco takoveho navrhnout at uz pro silnice nebo zeleznici…
V článku to není zmíněno, ale dřív se to nejspíš řešilo. Je most rozšířen tak, že v by šlo v budoucnu udělat 3+3 pruhy? Předpokládám, že ano, ale raději se zeptám 🙂 Díky
to tezko. apropo 2×3 pruhy nebudou nikdy. jak dlouho by to cechum trvalo, kdyz simpl rekonstrukce trva 10 let? @ to mluvime o cca 160km
Samej odborník tady 🙂
no odborniku na RSD je mraky. Na Zapade by leteli na hodinu. t3dy vetsina
Most Šmejkala 😀 :-D.
🙂
Šmejkal má most na D8, šmejká se tam dolu k Labi 🙂
„Rozšíření mostu má zajistit, že při budoucích opravách bude provoz vždy veden v režimu 2+2.“
Jezdilo se po prvním opraveném mostě už 2+2, když navařovali ten druhý?
Co to je za hloupou otázku?
samozřejmě ,že jezdilo
Samozřejmě jezdilo a to po jižním. Jen je problém že i když se mobilní středová svodidla montují s centimetrovou přesností, po nehodách málokdy dojde k jejich vyrovnání do původní polohy a už posunutí o 20 cm z toho ve své podstatě dělá jeden jízdní pruh.
Zajímalo by mě na jak dlouho je životnost mostu prodloužená, ovšem jak je často v ČR normální rozpadat se bude tak za rok možná dva.
Vy jste ho dělal? Nic o tom nevím,, asi jen tlachate, že? Pod to by se nikdo nepodepsal.
Záleží na firmě, u nás je možné leccos. Třeba most, který o 9 centimetrů nenavazuje, nevydržel ve správně výšce ani do dokončení stavby. Pak si člověk může jen domýšlet, co udělají deště v budoucích několika letech. https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/most-stavba-bourani-frydlant-nad-ostravici.A200924_572807_ostrava-zpravy_woj
To jo, ale tenhle most dělá jiná firma.
To bude fakt kvalitní oprava v tomto počasí, už je tam sleduju cca měsíc co je zima a prší.
Pokud se dodržuje technologie a použité materiály tak je všechno v pořádku. Počasí není překážka.