Nejméně tři lidé zemřeli při vykolejení vlaku v americkém Missouri
Vykolejená souprava Amtrak v Missouri. Foto: Dax McDonald / https://twitter.com/cloudmarooned
Důvodem vykolejení byla srážka s nákladním autem na přejezdu.
USA to stan umysłu. Pociągiem jechało 240 osób, a w tym samym czasie samolotami na tej samej trasie przeleciało 5000 osób. Gdzie ekologia? Rozumiem – duże odległości, ale w USA brakuje kolei dużych prędkości (TGV, Pendolino, ICE, Shinkansen) z prędkościami rzędu 250-350 a nawet 400 km/h. Ponadto za mała elektryfikacja – praktycznie tylko duże miasta i metropolie – a pomiędzy trakcja spalinowa. Ale jak się ma tanią ropę…
Polsky neumím dost dobře na to abych polsky odpověděl. V USA, jak jistě víte, jsou tratě ze značné části vlastněné soukromými společnostmi, které na nich provozují nákladní dopravu. Celý systém je pak přizpůsoben tomu aby při maximální přepravě zboží měl minimální náklady a dosáhl maximálního zisku. Takže tratě jsou pak pomalé ale za to pro vysoké nápravové tlaky. Na některých se přepravují kontejnery ve dvou na sobě, což pak komplikuje elektrifikaci. Amtrak tam teoreticky má přístupna všechny tratě a měl by mít teoreticky i přednost, ale to se často neděje, takže pak dochází ke zpožděním. A dostupná kapacita pro něj… Číst vice »
W Indiach są lokomotywy elektryczne i trasy z wysoką trakcją elektryczną – też jeżdżą pociągi towarowe z kontenerami umieszczonymi jeden nad drugim.
Od toho vlaku nikdo (Amtrak, federální vláda, státy) neočekávají, že bude konkurovat letadlům mezi Chicagem a LA, ale má menší, dílčí cíle – obsluha úsekových frekvencí, nabídka pro lidi co nemohou/nechtějí letět ani jet busem (a jsou ochotní si za vlak zaplatit), turistický význam (scenic routes).
Vlak by to jel 4 až 5 dnů, rychlovlak 3 dny a letadlo to zvládá za 6 hodin.
Chápu, že je to asi myšleno jako nadsázka, každopádně Chicago – LA zvládají i intermodální nákladní vlaky výrazně pod 3 dny. V 70. letech stejnou trasu jeden nákladní expres jezdil pouze 40 hodin, tedy ještě o něco rychleji než současný AMTK Southwest Chief. VRT v takové relaci je ale samozřejmě absolutní nesmysl.
12 členů posádky? To tam.má každý vagon svého průvodčího?
Jede to tři dny, většina vozů jsou lůžka, takže skoro ano. A k tomu personál jídelního vozu.
Aha, tak to je mi novinka. Já měl za to že tenhle segment vlaků tam už dávno neexistuje, že jediné osobní vlaky jsou tam „přímestské“ s jízdní dobou do deseti hodin.
Taky jsem si myslel, když (zvlášť u nich) vychází letenka na 1/4 ceny vlaku, ani ne…
Těch vlaků je jen pár a tak jejich kapacita v porovnání s letadly je jen mizivá. Jezdí tím lidi co se bojí cestovat letadly či se bojí kontrol na letištích, turisté / vláčkaři / čtenáři zdopravy.cz, no a něco dají i cestující co jedou jen část trasy (kde jsou letenky drahé, pokud vůbec).
Taky tím jezdí ti, co se chtějí kochat okolní krajinou – obzvláště u linek skrz Skalisté hory.
Oblíbená vyhlídková jízda je i podél pobřeží Pacifiku.
Minulou středu jsem jel vlakem Amtraku z New Yorku do Washingtonu D.C a zpět. Na této relaci (cca 330 km) je jízdní doba 3.5 hod. ( Jel sem courakem ) Vlak na 100 % lepší volba než letadlo. Už jen že jedete z centra do centra a odpadnou dlouhé prostoje na letišti při odbavení a následná cesta do centra. Vlak má velkoprostorove uspořádání 2 + 2, široké a pohodlné kožené křesla ( 2. Třída) jídelní vůz a místy upaloval na naše poměry zavratnych 200 km/h. Zpáteční jízdenka 36 $ ( koupeno online 20 dní dopředu) zpáteční letenka vycházela na cca… Číst vice »
Ano, to je jediná smysluplná dálková trať v USA. A nejel jste courákem, ten tam v té celkové relaci žádný nejezdí, jel jste expresem. Jen jste holt nejel Acelou.
To máte tak, vlak jede i více než 3 dny, takže je spací. Platíte tedy i noci v hotelu, v ceně jízdenky je snad i plná penze.
Srovnávejte raději noční vlak z Paříže do Moskvy (2500 km) s vlakem Chicago-San Francisco (2900 km) a k tomu cenu letenky. Ne noční vlak Praha-Košice a lístek na sezení.
V USA jezdí dálkové spoje spol. Amtrak. Zkuste vygooglit.
Zajímavé 🙂 Dal jsem si vyhledat spoje z Washington DC do Miami, což je (po I-95) nějakých cca 1700km. Vlak jede „jeden za den“ v 15:04 a v cíli je druhý den v 18:35. To docela jde na to, že v některých stanicích mají „prostoje“ klidně 10 minut (třeba v Cary v Severní Karolíně). Cena taky není zas tak šílená (na USA) – $157. A při počtu „jeden za den“ asi nemají problém to obsadit…
Tady je aktuální seznam spojů Amtraku. Je to docela široké spektrum vlaků od „transkontinentálních“ až po relace blížící se evropským poměrům. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Amtrak_routes
Zas tak moc překvapivé to není viz https://www.youtube.com/watch?v=bYBLtFeuCUc
Stará dobrá kontinentální Francie: https://www.youtube.com/watch?v=-gMXKtOgS80
Někteří lidé by tady pomalu se zbraní v ruce hájili právo řídit ale já si myslím že čím dřív budou automobily včetně kamionů autonomní, tím líp nám všem bude. Jestli to bude trvat 20 nebo 50 let je ve hvězdách, ale už aby to bylo. Rozhodně bude na silnicích a přejezdech bezpečněji než teď, protože polovina lidí jsou naprostí debilové, včetně profesionálů. Tohle se u stroje v takové četnosti nemůže dít…
Jestli by nebylo jednodušší nedávat řidičák každému, kdo najde autoškolu.
Bylo, ale dá se to politicky obhájit? Vždyť by neřídila polovina republiky.
Spíš to reálně není téma. Bylo by s tím spoustu práce a výsledek by se dostavil nejdříve v příštím volebním období. Navíc je to opravdu i poměrně nepopulární, stejně jako případná důslednější kontrola řidičů seniorů (“A jak si děda dojede k doktorovi…”). Mnohem jednodušší je to, co aktuálně vidíme – všechno zlo na silnici na něco nebo na někoho svést – na rychlost, na mladé řidiče, na BMW, na alkohol, motorkáře nebo cyklisty a následně to zlo “řešit” řidičákem na zkoušku a podobnými nesmysly.
Však není třeba, aby řídila třeba polovina nebo třetina obyvatel!
Není to potřeba, ale není politická síla, co by to prosadila.
Víte, že takovéhle plánování měli v Sovětském svazu stejně jako v nacistickém německu?
Tam také o potřebách obyvatel rozhodovala Strana.
Tohle je o bezpečnosti a od toho jsou v tomhle světě už i kamery a miliony dalších blbostí. Takže s tím, aby debilové neřídili nebo za nás řídily stroje naprosto souhlasím. Ale to se těžko prosadí po celém světě, natož tady.
To jste hodně přecenil 😃
To zkuste prosadit v USA, kde je vše stavěné tak, že se tam jinak než autem nedostanete. Kromě pár velkých měst tam musí řídit každý a bohužel nároky na řidiče mají mizivé. Autonomní řízení je jasně lepší volba, už jen to že za sebe necháte řídit auto tak se zbavíte spousty stresu ať už je to na šestiproudé dálnici anebo poskakováním v koloně před křižovatkou.
Taky se ovšem zbavíte kontroly, ale ne odpovědnosti. A pak budete žít zbytek života s tím, že algoritmy vašeho auta někoho úmyslně zabily vjetím na chodník, aby neriskovaly úmrtí více lidí v čelní srážce … nebo se naopak vaše auto rozhodne v krizové situaci zrychlit, aby náraz garantovaně zabil vás namísto zmrzačení. (To jsou prosím všechno věci, které se testovaly a testují při výzkumu akceptace algoritmů autonomního řízení)
U plně samořídících aut by ta odpovědnost měla bát plně na dodavateli.
Dokud bude mít posádka vozidla jakoukoli možnost zasáhnout do řízení, bude jí přičítána odpovědnost za to, že to neudělala, připadně udělala pozdě nebo špatně.
A když je v krizové situaci řidič, má čas na morální dilemata, a vyčítá mu někdo že si z X a Y vybral sejmout Y?
Vy jste nikdy nebyl u soudu, že?
Tam vám zcela samozřejmě budou vyčítat, že jste za desetinu sekundy nedospěl ke stejnému závěru, na jaký tři soudní instance spotřebovaly pět let procesu, tři odvolání a dvě dovolání… a nejen vyčítat, taky vás za to ochotně pošlou do basy.
Udělat si řidičák není jen tak, a s těmi, kteří to zvládnou na několikátý pokus, jsou ještě relativně menší problémy – chyba je v tom, nakolik co se v silničním provozu trpí, včetně neodnímání řidičských oprávnění.
Udělat si řidičák skupiny B je naprosto triviální a zvládne to úplně každý, kdo o to stojí. Pak to podle toho na silnicích vypadá.
Já bych řekl že to spíš na silnicích vypadá podle toho že se ignoruje technologický rozvoj a společenský vývoj. Máme víc větších a bezpečnějších aut (a teď nemyslím že někdo jezdí SUVčkem, i taková Octavia je větší než auta kdysi), ale cpeme to na silnice které vznikly v době kdy většina lidí měla tak tragač, bohatší povoz s volským potahem se kterým jezdil jen párkrát za uherský rok. Až budeme mít všechny veřejné silnice spojující obce minimálně 7.5 m široké (poděkujte cyklomagorům) aby se na tom doprava rozumě vyhnula a až budou mít nějaké rozumné vedení, ne že budou plné… Číst vice »
SUV jsou možná tak bezpečnější pro posádku, pro okolí jsou velmi nebezpečné.
Čím větší hmotnost auta, tím pomaleji by měli jezdit, takže do SUV povinně montovat omezovače rychlosti.
Nebo možná, jen mne tak napadá, to přestat úplně řešit, ať si jezdí kdo jak chce, ono se to časem porovná samo… 😉
Co takhle s tím autonomním řízením začít na železnici? Má k tomu tak zhruba o devadesát procent blíž… a jak vidno ze včerejška, taky by to pomohlo.
Jenže tady bude „soldateska z dlážděné“ raději vymýšlet jak pustit vlaky plnou rychlostí (160 km/h) na trať, o které vědí, že po vyhoření zab zař tam nefungují přejezdy. Což má nebezpečně blízko k úkladné vraždě…
Kdo nevěří, ať si dohledá diskuzi o stržení troleje v Otrokovicích.
Myslím že se poměrně brzy dožijeme výhradního provozu samořídících aut na dálnicích. Ovšem budou to dálnice na to uzpůsobené – s radiomajáky a navigačními čárami. Samořídící auta někde na okreskách a polních cestách budou možná v příštím století, pokud vůbec.
RIP
Napadlo ma, že v okolí Chicaga žije veľká poľská komunita a poľskí vodiči nákladných vozidiel sú známi na celom svete.
Nehoda se stala 700 km od Chicaga, uprostřed Missouri, kde je podíl obyvatel polského původu hluboce pod průměrem celých USA, ale proč si tím kazit svůj fašistický blábol, že.
Navíc je každému, kdo nežije v zajetí fašistických rasových teorií jasné, že Poláci v Evropě jezděj jak prasata, protože se to v Polsku naučili, tam by bez toho nikam nedojeli. Řidič ze třetí generace narozené v USA s tím nemá naprosto nic společného.
Jen podotknu, že antiami+ruská úderka je schopná tvrdit, že bílý američan nemá s evropanem geneticky vůbec nic společného. A se slovy „nic tam nevymysleli“ bere do ruky iPhone.
Nejenom Poláci, ale i Rumuni. Jeden kamioňák dával k dobru historku, že měl řidič nový kamión, tak tam dal tempomat, sledování pruhů a šel chrápat, protože si myslel, že to za něj odřídí samo, skončil v příkopě s kamionem na boku.
Nejeden můj známý se chlubí, že si za jízdy zvládne udělat míchaná vajíčka a namazat chleba…
Kdo jel někdy busem a předjížděl kamión, viděl jistě své….
A kdo předjíděl busy managera v Q7, by mohl vidět to samé, akorát si nemíchá vajíčka ale holí se, čistí si zuby, telefonuje a datluje do tabletu. A při tom celém jede 120 v levém pruhu a neuhne.
…to jste ho předjížděl zprava? Taky dáreček…
Ono občas nic jiného než předjet zprava nezbývá, kor když je levoproudař debil a zatvrzele se svého pruhu drží bez reakce na okolí.
Jojo, stejná zkušenost, potvrzuji. A dodávám, že ten samý se pak chlubil, že rád a dobře řídí. V takovém okamžiku si vždycky přeju, aby už byly samořiditelné vozy na tak vysoké úrovni, že řízení člověkem bude nelegální. Já vím – ještě dlouhá cesta vývoje. Ale snít se občas smí, ne?
Ne nutně, lze argumentovat souběžnou jízdou v pruzích, prostřední byl volný.
Tak doložit, kdy a kde se tak stalo. Když někdo přestane držet volant v režimu poloautonomního řízení, tak to za pár vteřin asistenti zastaví.
Nezastaví, stačí do toho drcnout prstem či kolenem. VW Groups to takto ma. Aktualne roční zkušenost a dost na to spolehaM , brzdí to občas v situacích, kdy nestíhá člověk ani reagovat .
Já jsem v Bukurešti viděl, jak jeden „borec“ jel po tramvajovém pásu (byla zácpa) a troubil na tramvaj co stála na zastávce. Asi ať mu uhne 😀 To jsem prostě nedával 😀
Myšlenkové pochody toho jedince musejí být velmi zajímavé 😀