Nejlépe a nejhůře hodnocené dálkové vlaky. České dráhy odhalily, jak se změnil názor cestujících

Průměrné hodnocení kvality vlaků meziročně díky nasazení lepších vozů stouplo.
České dráhy zveřejnily nový žebříček vlaků linek dálkové dopravy podle spontánního hodnocení cestujícími. Premianty zůstávají vlaky Krušnoho a Pendolino, na dno se naopak dostaly rychlíky R9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno a linka Ex1 v závazkové části z Ostravy na Slovensko.
Jde o data z hodnocení, které udělují cestující po ukončení jízdy v aplikaci Můj vlak. Od zavedení hodnocení v roce 2022 do letošního roku stoupla celková spokojenost cestujících z 3,85 na 4,23 bodů
Podle dopravce se nejvíce zlepšilo hodnocení u rychlíků Labe, Rožmberk a Svitava. Ty ještě před dvěma lety patřily kvalitou mezi nejhorší. Důvodem je nasazení novějších vozů, kdy došlo k nahrazení „béček“ klimatizovanými vozy. V případě rychlíků Praha – Pardubice – Brno pak návrat jednotek InterPanter.
„Na spontánním hodnocení cestujících v aplikaci Můj vlak vidíme, že obnova souprav má velký vliv na spokojenost našich zákazníků s cestou vlakem. Největšími skokany v lepším hodnocení jsou právě rychlíky, kde jsme nahradili nebo nyní nahrazujeme starší vozy, kterým se lidově říká ‚béčka‘ nebo ‚koženky‘, modernějšími a komfortnějšími vagóny s klimatizací, Wi-Fi a se zásuvkami na dobíjení cestovní elektroniky,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
České dráhy nezveřejnily kompletní žebříček, uvedly jen první místa, kde vede Krušnohor, SC Pendolino a IC Ostravan. Na opačném konci je linka R9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno a linky Ex1 v závazku, tedy dálkové vlaky z Ostravy na Slovensko.
Cestující mohou hodnotit i dílčí prvky spojené s jejich cestou. V průměru jsou nejlépe hodnoceny možnosti nákupu jízdenek (4,67 bodů) a přístup vlakového personálu (4,59 bodů). Také čistota vlaků a jejich kapacita je hodnocena více než 4 body, a to přesně 4,22 a 4,19 body. Nejmenší spokojenost panuje s přesností vlaků (3,83 bodů), kterou však České dráhy nemohou zásadně ovlivnit.
Možnost hodnocení cesty vlakem i dalších služeb zavedly České dráhy v závěru roku 2022. Od té doby se do hodnocení zapojilo už zhruba 160 000 cestujících, kteří odeslali více než 737 000 hodnocení. To se skládá z jedné až pěti hvězdiček, resp. je lze označit za jeden až pět bodů. Nejvyšší spokojenost představuje hodnocení s pěti hvězdičkami (body).
Svitava a Krušnohor. České dráhy odhalily, jaké rychlíky cestující hodnotí jako nejhorší a nejlepší