Letectví

Nejhorší výsledek za 11 let. Boeingu spadly dodávky letadel o více než polovinu, 787 překonaly 737

Přílet prvního Boeingu 787-10 v barvách KLM. Foto: KLM
Přílet prvního Boeingu 787-10 v barvách KLM. Foto: KLM

Boeing loni dodal svým zákazníkům nejméně letadel za posledních jedenáct let. Očekávaný propad způsobený uzemněním letadel 737 MAX potvrdil Boeing včera ve strohé zprávě o počtu dodaných letadel.

Celkem 380 dodaných letadel znamená pokles o 53 %, v roce 2018 firma naopak dodala rekordních 806 strojů. Za poklesem je uzemnění letounů 737 MAX. Letadel řady 737 firma loni stihla dodat celkem 127, většina z nich byly právě MAXy, výroba 737 NG skončila během roku.

Poprvé tak dodala firmy více širokotrupých letadel než úzkotrupých: nejvíce modelu 787. Zákazníci převzali loni celkem 158 dreamlinerů, i když někdy za ceny poněkud nepochopitelných letů přes celou planetu, jako v případě Qatar Airways. Meziročně objem dodaných letounů 787 stoupl o třináct. Firma loni dodala 7 letadel 747, 43 767 a 45 777.

Ještě horší je pro Boeing stav objednávek: po započítání zrušených zakázek má Boeing za celý rok jen 54 čistých objednávek.  Airbus za minulý rok vykázal 768 čistých objednávek a dodal 863 letadel.

Očekávaný návrat letadel 737 MAX se dál odkládá. Po United Airlines včera i American Airlines oznámily posunutí návratu až do června.

tagy
5 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MildaIV

Uff. Pokud je dodávací let pro Qatar Airways pro autora poněkud nepochopitelný, pak by se mě zamyslel nad tím, zda není psaní článkú o letectví nad jeho schopnosti. Pokud jej chápe, ale nelíbí se mu, pak by měl asi změnit formulaci.

G700

Tady jsou bohužel problémy hned 2. Letadlo musí sednout v Kataru, jinak není považováno za dodané. A druhou věcí je, že je potřebovali dodat/převzít do konce loňského roku, pravděpodobně kvůli účetnictví.

Arimatejsky

Hm 54 objednávek a přes stovku vyrobených a dodaných letadel, které mají zákaz létat, navíc miliardy za penále, pokuty a odškodnění. To vypadá jako ještě větší průser než jsme doufali.

cikcak

Jj, jsem naprostý laik, ale mám pocit, že i zde bude fungovat princip od zdi ke zdi. Nejprve regulační orgány pustili do vzduchu letadlo, které prošlo, přestože nemělo. Nyní naopak i z prosté obavy, co se stane (rozuměj kdo to odnese), pokud přese všechna opatření spadne další, bude certifikační proces nesmírně zdlouhavý, protože prostě nebude vůle „se pod to podepsat“, i z důvodu rozsáhlé medializace. Opravdu jsem zvědav, jak to dopadne.