Nejhorší výsledek od roku 2016. Železniční nákladní doprava v červenci dál padala

Nákladní vlak v Rakovníku. Foto: ŽESNAD.czNákladní vlak v Rakovníku. Foto: ŽESNAD.cz

Jde o nejhorší výsledek za jeden měsíc i v letošním roce.

Odebírat
Upozornit na
guest
164 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Franta Chcípák

Sákryš, to Tóthovi brzo začnou docházet prachy pro kamarády…

Jan

Prosilniční dopravní politika znemožňuje přesun dopravy na železnici

https://casopisargument.cz/58883

Podpora státu měla vést k posílení přepravy zboží po železnici nebo vodní cestou. Místo toho roste silniční nákladní doprava

https://www.nku.cz/cz/pro-media/tiskove-zpravy/podpora-statu-mela-vest-k-posileni-prepravy-zbozi-po-zeleznici-nebo-vodni-cestou–misto-toho-roste-silnicni-nakladni-doprava-id14123/

libor

už to vidím, na Alza: “ do 17hod objednáte, do 8hod do rána máte na svém oblíbeném nádraží“. Bohužel neuvádějí který den po dni objednání, ale následující den to nejspíš nebude… 😉

David Peca

Vašich 50 tun, abychom byli vyvážení.

David Peca

Železniční doprava platí i daň emisích povolenek na výrobu elektřiny. Je nehorázně zatížena zákony a směrnicemi. Silniční doprava není ani vážena. Ani to základní (hmotnost zboží) o ní stát neví. Tam začněte a pak suďte.

Matěj Blanka

Silniční doprava je vážena je. Pokud se nebudeme bavit o dřevě nebo sklápěčkách, tak klasické plachtové kamiony jezdí přetížené jen minimálně. Narozdíl od dodávek.

Pokud jde o dopravce z východu, tak se nemusíte bát. Rumunský kamion je na své cestě do západní Evropy většinou zvážen několikrát. Nejčastěji v Maďarsku, tam i vícekrát během jedné jízdy.

Silniční doprava má své důvody. Také výhody i nevýhody.

Nový cestující

Ono se to nezdá, ale ten vstup substrátů a výstup hotových výrobků z Nové hutě (Liberty), určitě nebyl zanedbatelný. Co se týče vlivu na nákladní dopravu.

Apollo17

No údajně je potřeba na výrobu 1 tuny oceli 7 tun materiálu(uhlí,ruda,vápenec).
To je vliv na nákladní vlaky velký.

182-097

Na Ostravsku je ten vliv hodně znát. Zhruba 2-3 roky zpět kdy jela huť snad nejvíce za posledních 30 let, tak vlaky na volnou kolej v Bartovicich čekaly i dlouhé hodiny ve stanicích před, velice vzácně se povedlo tam přijet přímo. Někdy se operativně zátěž vstupující do huti musela předávat i v Kunčicích. Každý den dojížděly tak tři-čtyři rudné vlaky, uhelných kolem pěti až šesti pro koksovnu a jeden až dva pro energetiku, vápenec ze Zábřeha a Štramberka, prázdné cisterny pro chemické produkty koksovny, prázdné vozy na nakládku strusky, zhruba dvě až tři směsky různé smíšené zátěže z Ostravy, často… Číst vice »

jiný Petr

PKP Cargo International není polský národní dopravce, to si autor plete s PKP Cargo, které v Česku jezdí taky.

Bohumil Pokorný

O řešení toho zásadního,tj.srovnání podmínek obou druhů dopravy,nechce nikdo slyšet.Srovnejme např.požadavky DÚ na bezpečnostní opatření provozovatele vlaků na lokálce JHMD s požadavky na bezpečnostní opatření silničního dopravce,jehož dva kamiony navzdory zákazu vjezdu vozidel nad 3,5t mi právě projely kolem baráku.Kdyby byl rovný přístup,tak ten kamionový dopravce přijde o licenci a minimálně rok nebude jezdit,protože bude zpracovávat opatření nové,čekat na uplynutí příslušných lhůt a podrobovat se zvýšenému dozoru a mnoha kontrolám,které by objevily spoustu dosud přehlížených nedostatků.To je jen takový malý příklad z tisíce jiných…

Nikdo

Ano, toto je sektářské, do sebe zahleděné uvažování = JVZ srovnávat s nějakými přerostlými dodávkami a přitom opomenout ten zásadní detail jak obrovské dotace jsou na JVZ a příslušnou infrastrukturu měřeno vůči produktivitě resp. dopravním výkonům

Karl vB.
Bohumil Pokorný

Vážený anonyme,pokud si chcete v diskuzi se mnou vyměňovat názory,tak prosím diskutujte k obsahu příspěvku a neodvádějte pozornost jinam.Já jsem o žádných JVZ nic nepsal,zato Vy zřejmě patříte mezi ty,kterým porušování zákonů a ohrožování bezpečnosti v silniční dopravě za účelem co nejvyššího zisku nevadí.

V.N.

To, že silniční doprava likviduje železniční dopravu není ani tak o penězích, jako spíše o tom, že do očekávání a požadavků přepravců se spíše trefí silniční dopravce, než železniční dopravce. Vize, že silniční dopravce „stáhnu z kůže“ a tím pomohu železnici je značně naivní.

Bohumil Pokorný

Zatím se z kůže stahuje pouze doprava železniční.Nicméně souhlasím,že železniční dopravci mají obrovský prostor k uspokojování požadavků přepravců,který zatím neumí naplnit.

Zrzek

Bohužel, ty zákazy jsou nacpaný všude, vezu materiál na stavbu RD, zákaz vjezdu, firma s přístupem ala všechny přístupové cesty zákaz. V ČR je kapanek prezakazovano. Stále soutěžime se západem, ale tam jsem tolik zákazů neviděl za 15 let jako v ČR za měsíc

Bohumil Pokorný

Ten zákaz tam není samoúčelný,nějaký důvod má.A také existuje postup,jak např. v případě přepravy materiálu na stavbu obdržet výjimku .Jenže to znamená nějakou činnost navíc oproti standardnímu točení volantem a do toho se pánům silničním dopravcům nechce,protože to znamená práci a tudíž finanční náklady navíc.To u železnice existuje také,ale ta byrokracie a ty finanční náklady,když tam chcete jet,jsou nesrovnatelně vyšší.

Apollo 17

Ale vyjednávat si výjimku několik dní před dovozem písku, cihel, cementu .. na stavbu nákladní železniční dopravě nepomůže. Zdraží to jen všechny stavby(i ty na železnici) a ničemu to nepomůže. Pokud chce železnice uspět, musí být lepší tam, kde je výhodná. Přeprava na větší vzdálenosti větších objemů(podobně , jako PPL sveze dodávkama balíčky do „depa“, tam to přeloží do kamionu, ten to převeze do jiného vzdáleného „depa“ a tam se to přeloží opět do těch dodávek a odvezou to zákazníkům až k bytu/domu). Pokud to železnice nezvládne a výhodnější bude jízda kamionu tisíce kilometrů s desítkou tun ,s přestávkami na… Číst vice »

Bohumil Pokorný

Jenže železniční dopravce si musí vyjednávat přístup po kolejích k místu nakládky nebo vykládky v mnoha případech i když jde o přepravu velkého množství na velké vzdálenosti.A mnohokrát neúspěšně.A jak doveze silniční dopravce cihly na stavbu do ulice,kam nesmí,když si výjimku nevyjedná?Jedno
duše ten zákaz poruší a žádné sankce ho nečekají.Chápete ten rozdíly v přístupu úřadů k oběma druhům dopravy?

Šestka

Dřevo ve velkých objemech způsobených kůrovcem téměř skončilo. Uhlí v útlumu, skončilo Liberty. Ekonomika spíše stagnuje. A Cargo skokově zdražilo.
Jediné co tak nějak jede je chemie, šrot, bedny a automotive. JVZ živí především dřevo, šrot, uhlí. Je to smutný a nevidím světlo na konci tunelu.

Herold

Je to prostě přirozený vývoj. Stejně jako železnice vytlačila v určitém období z dálkové přepravy formany a koňské povozy, protože byla mnohem efektivnější, tak stejně v posledních cca 50 letech železnici vytlačují kamiony, protože jsou rychlejší a efektivnější.
To je prostě fakt daný přirozeným vývojem a žádné blouznění o zákazu kamionů anebo zvýšení mýtného na dvojnásobek anebo pětinásobek s tím nic neudělá.

frank

těžko říci, v USA a Kanadě poslední roky přeprava zboží na železnice roste , letos zatím každý měsíc ve srovnání s loňským o více než 2 procenta přičemž rok 2023 byl rekordní sám o sobě . Železnic v USA přepraví zhruba 43 procent z celkového transportu zboží tedy minimálně 2x tolik co v EU. Přitom se rozhodně nedá říci, že by tam železnice byla dotována , jede přísně za svoje…

V.N.

Mohl bych požádat o odkaz na těch 43% ?

Herold

Velké objemy na velké vzdálenosti.

frank

však ano navíc nízký podíl přepravy cestujících

frank
Karl vB.

Porovnávat nákladní železniční dopravu v USA a v Česku, to je slušně řečeno, poněkud nesouměřitelné.
Kolik procent z toho jejich přepravního výkonu bude tvořit přeprava nákladu na vzdálenost Plzeň – Ostrava, nebo Děčín – Břeclav, nebo kratší?

Frank

I ve srovnání USA s EU je výsledek pro Eu tristní, nemluvě o tom, že v USA perfektně funguje právě to naše úzké hrdlo, tedy rozvoz do cílové destinace po silnicích .

Karl vB.

No výborně, ale o tu poslední míli se musí snažit právě ten, co škrábe prstíčkem a naříká.
Na nějaká oznámení typu:
– „máte to tady, tak si pro to přijeďte a koukejte ten vagon rychle vyložit!“
není dneska nikdo zvědavý
Zákazník chce „rampa – rampa“.

Petr David

Neudělá? Co třeba s tranzitem přes Švýcarsko? Za to nemůže mýtné?
Prostě pro tu zemičku je přirozené chránit si své.

Karl vB.

Nejdřív musíte mít vytvořenou kapacitu toho náhradního přepraavního kanálu u kterého usilujete, aby se využíval. Pokud to kvůli vlastní blbosti nemáte a pouze zvýšíte mýtné, tak je jednoduché řešení: Tranzit: Česko zas není tak moc velké, aby se nedalo objet. Tak se to vezme horem, nebo spodem, případně zprava, nebo zleva okolo nás. Jak prosté… Výsledkem bude, že nebudete mít ani to mýtné. Vnitro: Přepravce promítne mýtné do ceny výrobků, část zákazníků o ně ztratí zájem, pokud jich bude víc, může přepravce ukončit výrobu, protože se mu podlimitní množství nevyplatí produkovat, zavře krám a pošle lidi na pracák. Výsledkem bude,… Číst vice »

Petr David

„Nejdřív musíte mít vytvořenou kapacitu toho náhradního přepraavního kanálu u kterého usilujete, aby se využíval.“ Nejdřív na to musím mít, proto mýtné. „Česko zas není tak moc velké, aby se nedalo objet.“ Tak to by byla fakt tragédie, přišli by jsme o plundrování přírody, bylo by méně mrtvých, méně hluku, méně betonu…. Opravdu, jak prosté. Aby bylo jasno, nejsem pro železniční dopravu za každou cenu, jsem pro zaříznutí zbytné dopravy. „Přepravce promítne mýtné do ceny výrobků, část zákazníků o ně ztratí zájem, pokud jich bude víc, může přepravce ukončit výrobu, protože se mu podlimitní množství nevyplatí produkovat, zavře krám a… Číst vice »

Jiří Švácha

A není to spíše o tom že železniční nákladní doprava prostě nedokáže nabídnout to co ta silniční kamionová? Ať už se to týká jednoduchosti nakládky/vykládky, rychlosti (ráno naložím a večer vykládám u zákazníka) a v neposlední řadě schopnosti fungovat v režimu just in time. Další důležitou roli hraje cena. Myslím že se tu všichni shodneme na tom že by bylo víc než žádoucí přesunout velkou část nákladů na železnice ale obávám se že to není moc reálné. Co by mohlo být reálné dostat na koleje alspoň tranzitující náklady ale to by se museli na koridory přidat koleje jen pro náklad… Číst vice »

Herold

Samořejmě, že je to hlavní důvod, to ale blouznivci snící o přepravě kusových zásilek vlakem nechtějí pochopit.

Bobik

Jo, přesně, jenže koleje nepřidáte, protože NIMBY. Stačí sledovat třeba ty tanečky kolem 171.

Petr David

Na to bych se nevymlouval, ještě chvilku, a bude kvůli silnicím vybetonovaná republika. Jak to, že se silniční síť rozvíjí a na kolejí málem nic?

Jiří Švácha

No protože z těch silnic většinou něco mají i ty NIMBYsti. Z kolejí většinou ne.

Petr David

Já bych začal u zvýšení mýtného.

Jiří Švácha

Tím docílíš akorát zdražení dopravy => zdražení zboží v obchodech. Ono tahle problematika prostě žádné takto jednoduché řešení nemá.

Petr David

Správně, není to tak jednoduché. Velká čáast se dá vyprodukovat v Česku, levná doprava likviduje domácí producenty. Tahá se stejné zboží proti sobě díky levné dopravě. Zvýšení mýtného nikde nepřineslo hladomor.

Jiří Švácha

Aha tak už je mi jasné odkud vítr vane… Až na tom budeme ekonomicky jako to již storkát zmíněné Švýcarsko tak se mýtné zvednout klidně může a nic moc se nestate. Ale v ČR kde víc jak půlka obyvatel živoří stylem „z ruky do huby“ by kdokoliv kdo by se o to pokusil spáchal politickou sebevraždu.

Petr David

PROBOHA KDO TADY ŽIVOŘÍ?

Tak ještě že nás zachraňují kamiony, díky nim jsme si mohli dovolit vyrvat milion jabloní!

Marek Kubík

To není pravda. 😉 I stavby silnic z mnoha důvodů NYMBYsti blokují.

Jiří Švácha

Ti blokují kde co…

Kebab

Přesně tak. Mít za barákem dálnici je sice větší opruz, než tam mít třeba VRT, ale tu dálnici většina lidí aspoň občas využije, když už ne pravidelně. VRT s nejbližší stanicí 50 km daleko na obě strany je vám k ničemu a blíž přitom být nemůže, protože by to už nebyla VRT.

Karl vB.

Nevymlouvejte se na nymby.
Vždyť doposud jsme za čtvrt století nebyli schopní udělat ani celkovou modernizaci 4 základních koridorů v jejich úplné délce. Dokonce se už se opravuje to, co se na začátku ošulilo.
V rámci případných rekonstrukcí stanic se „optimalizuje“ počet a délka staničních kolejí…
Kdyby se někde měla zrušit lokálka bez ND, kterou v pohodě nahradí autobus, aby se veškeré úsilí věnovalo hlavním tratím,které vše ostatní živí, tak bude zase povstání na vsi. Tak co vlastně chceme?

Ilmary

Železnice taky dokáže nabídnout Just in Time přepravu, jen prostě pro větší množství zboží a to vzhledem k celkovému útlumu ekonomiky v Evropě není úplně potřeba

Karl vB.

Jste si jistý?
Vždyť to pořádně nefunguje ani v přepravě osob dle jízdního řádu.

Tomáš Záruba

Tak co, porad se budeme tvářit, ze hlavní problém je kapacita Nymburk – Trebova, nebo jsme dokonce ještě ve fázi popírání existence problému…?

ND proste musí zkusit něco nového, jinak je odsouzena k pomalému ale trvalému poklesu. A lobbisticke snahy odklonit od omezování osobky k nějaké regulaci JIT resp. penalizaci přístupu “raději často po troskách” na úkor skladu a podobným věcem, když mame teda ten gryndyl dejme tomu. Porad ještě jsme daleko od stavu “ono to fakt už neprojede” a problém na straně nedostatečné poptávky je čím dal významnější, už kvůli změnám struktury průmyslu a energetiky.

Josef Pešek

To nové tu jaksi není. Ale hlavně že to zachrání prostá elektrizace Rudy, Jeseníku, Volar a kdoví čeho ještě.

Tomáš Záruba

Tak v případě toho dřeva právě celkem i jo.

Cargo

Většina diskutujících tady píše, udělejme to, jako ve Švýcarsku, ale je také si uvědomit, že Švýcarsko leží na nejvytíženějším koridoru v rámci Evropské sítě RFC tedy na Rýnsko-alpském koridoru, kde projíždí stovky nákladních vlaků kombinované dopravy denně, které spojují hlavně přístavy u Severního moře s přístavy u Středozemního moře, dále jsou na trase obrovském terminály pro kombinovanou dopravu, stačí jmenovat, za Německo Wanne-Eickel poblíž Duisburg a Düsseldorf dále Köln- Eifeltor a v Itálii velké překladiště Verona – Qudrante Europe, kdybychom tyto mezinárodní vlaky odečetli z celkového objemu přeprav ve Švýcarsku, dojdeme k závěru, že až tolik ,,kusovek” se po Švýcarsku… Číst vice »

Petr David

Česko je vzhledem ke své poloze pro tranzit velmi zajímavou zemí, projede tudy každý den desítky tisíc kamionů. Tedy ano, udělejme to jako ve Švýcarsku.

Jiří Švácha

A myslíš že jsme schopni v horizontu několika let rozšířit popřípadě postavit nové koridory pro náklad a k tomu překladové terminály? I kdyby se na to někde zázračně našli finance tak ti do toho hodí vidle NIMBY…

Petr David

Nemyslím, naopak stále a všude kritizuji „rozvoj“ železnice. Srovnejte se silnicí.

Josef Pešek

Ten silniční tranzit by vyschl a částečně objel by nás. Takže pro dráhu a její vylepšení by se nevydělalo nic. Ale plácali bychom se po ramenou, jak jsme porazili zlé kamiony.

Petr David

Tak v první řadě, jak dofám, jde o omezení tranzitu. Ať si jezdí kde chce, je mi to fuk. Tady nejde o žádnou porážku, ale o prostředí, v kterém žijeme.
Zvednou mýtné.

Josef Pešek

Vám to může být fuk. Jenže nemáte žádnou rozhodovací pravomoc. Těm, co tento byznys přináší výdělky, to fuk není a rozhodují o tom. A ti rozhodli, že to je, jak to je. Žádné mýtné na silnici se zvedat nebude. Když ano, tak o jednotky procent. Jo a to víte o chystaném razantním zdražení železniční dopravní cesty v Německu? To bude pecka pro tamní dopravce. A že se to přenese i na české dopravce, to si můžete být jist.

Petr David

Někde píšu, že já něco změním? Já mám za to, že diskuze je o názorech a to je asi tak vše. Lidské konání je o hodnotách a tady vidím docela velký průšvih v tom, co se chystá pro naše děti.

Josef Pešek

Co se chystá? Elektromobilita na silnicích.

David Peca

Mýtné ne, ale co povolenky z nafty? Myslete na svou uhlíkovou stopu.

Jan

Jak přesvědčíte zákazníky, aby tu případně existující kapacitní a spolehlivou železniční síť pro tranzit nákladu přes ČR používali? U přepravy osob asi ano, ale náklad?

Petr David

Mýtným.

Petr Herbrik

Záleží na tom, co chceme. Pokud chceme dostat za každou cenu co nejvíc vlaků na naše tratě, pak se zaměřujme na tranzitní koridory, abychom přilákali co nejvíce tranzitních přeprav. Našim obcím a městům ale víc jde o to, aby na našich silnicích jezdilo co nejméně kamionů, které ty silnice ničí a pak nám nepomohou kapacitní tranzitní koridory, ale technologie umožňující konkurenceschopnost JVZ před kamionama a toho se dá dosáhnout jedině kvalitní sítě drah (i lokálních) a vleček a hlavně ty technologie. K tomu nám nepomohou překládkové kontejnerové terminály. Nedávno se mi chlubila jedna velká firma, že většinu svých přeprav vozí… Číst vice »

Libor

A to chcete vozit třeba na vzdálenost 150 -200 km vlakem? Třeba jen několik palet? To je myšlenka dost mimo…

Jiří Kocurek

Přepravci říkají, že se to láme někde u vzdálenost 300 km, kdy je lepší naložit na vlak. A záleží na dalších faktorech, především na možnostech a požadavcích dodavatele/odběratele.
Např. do Lince se část vozí po vodě a část vlakem
https://mapy.cz/s/gonagusoga Třinecké Železárny nejdou u splavné řeky velikosti Dunaje, přírodní možnosti rozhodují taky.

Z těch opravdu echt nápadů:
– Beton na stavbu
– Nákladní vagon po tramvajové síti

Jiří Kocurek

Ještě dodám, že nedává smysl překládka někde u Drážďan a dovoz do ČR, protože údolím Labe už víc nákladních vlaků neprojede. Stejně tak nedává smysl hnát dálkové vlaky přes Vejprty, Ebersbach apod.

Bez potřebné infrastruktury … tranzitu je prázdná trať u Chornice nanic.

Bohumil Pokorný

Tak beton na stavbu určitě ne,ale např. cement do blízkosti velké stavby určitě ano.Např. při stavbě D1 tomu tak bylo,dnes nikoliv,ačkoliv možnosti jsou úplně stejné.

Cargo

Jak této firmě pomůže JVZ, když sám píšete, že vše vozí pomocí kamionů a vlečka je vytrhaná ? Záchrana v podobě JVZ toto nevyřeší, firma určitě nebude stavět novou vlečku za své peníze, když to vozí na terminál za hranice… Toto může vyřešit terminál, který bude v okolí cca 50 km od této firmy, firma bude asi dost velká, aby dokázala naplnit celý vlak návěsy nebo výměnnými nástavbami, a poslat tento vlak, kam potřebuje a i kdyby tato firma nebyla dost velká, díky terminálu, kam by směřovaly návěsy od více firem, tím pravděpodobněji naplní celý vlak, a bude to mnohem… Číst vice »

Petr Herbrik

Tohle vyřeší speditér, který dostane zakázku na dost dlouhou dobu, aby se mu ta vlečka vyplatila obnovit za své. Je to osvědčený a fungující model.

Josef Pešek

Právě že nechceme. Na to chybí národní shoda jak společnosti tak byznysu.

Jan

Proč by měla většina společnosti chtít něco, co nepotřebuje?

Jiří Kocurek

Jako ve Švýcarsku: Starosta ani obyvatelé nechtěli 4 koleje a veškerou dopravu středem obce. Otevřeno před 4 lety.

https://openrailwaymap.org/?style=standard&lang=cs&lat=47.372038515396135&lon=8.004612922668457&zoom=15

Jestlipak se taky proti nim zvedl organizovaný sra*komet, který označil švýcarského starostu za řidiče? To ve snaze jeho i obyvatele shodit mezi bezprávné podlidi, železnice je tady pánem, jako proti poděbradskému příapdu minulý týden…

Pako

Myslím že ve švýcarsku je právě i celkem velký objem těch kusovek, ale je to malá země, tak hlavní je samozřejmě tranzit. A ty kusovky jsou buď asi spíš vývoz nebo dovoz. Ale různých splacaných vlaků se vším možným tam jezdí spousta, nejen kontejnery. Letos jsme procestovali rhetskou dráhu a i na ni celkem funguje nákladní doprava a to je ,,jen,, úzkokolejka

Cargo

Samozřejmě, že tam jezdí i směsky, ale opět se jedná o mezinárodní vlaky s manipulací v několika stanicích ve Švýcarsku. Těch klasických manipuláků, co vezou jeden vagonek sem a další sem a ten třetí tam, těch je opravdové minimum, to je to na co cílím a v Čr to bude mrtvé tato služba, sám jsem pro SBB Cargo jezdil, celkem 5 let, 90% vlaků co jsem odvezl byl tranzit Itálie – Německo – Holandsko, Rhétska dráha je kapitola samo o sobě.

Josef Pešek

Přesně – alpský tranzit. Kolik asi tak nákladních vlaků projede přes PPS Wolfurt-Sankt Margarethen? Nula celá nula nic. Toliko k tomu Švýcarsku. Kdyby za Švýcarskem neležela Itálie, tak by rozhodně neměli 38% podíl železnice, ale motali by se okolo 20% ostatní. /

Lukáš Mačí

V ceske ekonomice proste klesa podil firem, ktere chteji mit velke skladove zasoby. S klesajicim podilem uhli v energetice to bude jeste horsi… V rychlosti zeleznice taky nemuze konkurovat. Kamion se “rano” nalozi a “vecer” je u zakaznika. Nez se zbozi doveze k vlaku, nalozi cely vlak, nez nekam dojede a nez se vylozi a rozveze k zakaznikum, tak to imho trva mnohem dele a je to mnohem drazsi. Osobne vidim budoucnost zeleznice hlavne v preprave osob z centra do centra velkych mest, kde je problem s hustotou automobilove dopravy. Vlak zde muze byt konkurenceschopny, protoze auto stoji v kolonach… Číst vice »

Jelnik

Když už se blíží 2. návěs v kamionové dopravě (=tahač+návěs č. 1,+přípojný návěs č. 2), tak proč jsou furt tak MASIVNĚ A PŘEMRŠTĚNĚ dotovány JVZ jednotlivé vagonové nákladní vlaky o jednom či dvou nákladních vagonech? Nenastal čas srovnat, aby si vlaková doprava přestala JEN A POUZE díky obrovským dotacím na státní dluh hrát na konkurenci s jinými formami dopravy? Jednotlivé formy dopravy se přece doplňují. tj. vůbec si uměle nekonkurují, když na to svojí efektivitou nemají. Jasně, že „modrá armáda“ je celá rudá vzteky, protože jak pára nad hrncem se rozplyne sousta relativně slušně placených, ale vesměs zbytečných pracovních pozic.… Číst vice »

El Barto

Ale dobrý den pane Axel, vy jste tu chyběl… 🙂

Foltýn

Má pravdu. JVZ se přežilo.

El Barto

To možná, ale nechte ho tady volně přispívat a do týdne je čitelnost diskuzí v tahu a všude offtopic a spam. Zatím je to jeden „pokusný balónek denně“, ale tak to začínalo pokaždé i za Axela, Vtvt, Olcita, Echa a i u všech jiných přezdívek téhož člověka.

HubertM

Takže akorát žvaníte a nic k věci.

Chápu – dělat mašinfíru JVZ za dvojnásobné až dvacetinásobné prachy oproti prachům vs.produktivitě práce kamioňáka, to se Vám líbí.

Potreená husa.

El Barto

To víte že ano Axeli…

Akorát že vůbec. Nemám s železnicí profesně ani osobně nic společného, ale proč bych se zrovna vám měl zpovídat?

Jen bych si tady diskuze rád přečetl bez vašeho plevele, jímž jste právě vy notoricky známý. A upřímně mi není jasné, co tady ještě děláte, obvykle redakce reaguje rychleji a posílá vás, kam patříte.

HubertM

jj potrefená husa.

El Barto

Paráda, Axeli, od vás jsou nálepky a urážky vlastně pocta, děkuji a nashle, kdybychom se snad nestačili rozloučit před vaší další cestou do blokace, která na základě dosavadního empirického pozorování vždy přišla, a není důvod si myslet, že to tentokrát bude jiné.

El Barto

A mimochodem, tato vaše „high IQ“ ustálená reakce ve stylu „potrefená husa, nesouhlasíte se mnou, tak jste nádražák bojící se o místo“ je už trapná.

N68

JVZ fakt knčí. Vaše llame a tapetování to nezmění. Zdravíme modrou armádu aneb na lokálkách brzy poslední zhasne

El Barto

1) Nerozporuji přicházející konec nebo omezení JVZ a a provozu lokálek, je to nejspíš nevyhnutelný přirozený vývoj a mnohde udělá kamion nebo autobus lepší službu za méně peněz.
2) Nejsem zaměstnán u žádné z firem spojených jakkoliv s železniční dopravou, máte samozřejmě právo mi to nevěřit, je mi to jedno.
3) Jediné, co kritizuji, je samotný Axel a jeho pokusy obcházet blokaci změnou přezdívky a tapetovat diskuze rozsáhlými a stále dokola se opakujícími offtopic texty.

Josef Pešek

Jenže ho chtějí nechat přežívat dál, viz tanečky s DAC.

Bohumil Pokorný

A stejným způsobem skončí značná část dálkové kamionové dopravy…

HubertM

Odkud jste vzal informaci, že kamionová doprava na témže trhu jako JVZ je dotována zhruba stejně jako JVZ? O dopravních dotacích, na které nemáme, je řeč. Mě je jedno jestli mi to budou lifrovat po kolejích, lesem, vzduchem, po vodě, na kole nebo kamionem. Prostě nemůžu spoléhat nějakou klíčovou službu (jako je doprava), že funguje JEN a POUZE proto, že je masivně dotována. Proto jsem pro OKAMŽITÉ ukončení prachů do JVZ. Jestli bude kontejnerový terminál kamion/dálkový vlak atd. třebas 50 kilometrů je mi fuk. Analogicky – Přece si nepostavíte nový barák v záplavové zoně, jen proto, že zrovna letos se… Číst vice »

182-097

Jak je to možné? Vždyť za necelých 5 let už by mělo být aspoň 30% přesunuto ze silnice na železnici 😀
Asi to bude chtít přidat další dotace, na vyrovnání neustále se prohlubující nekonkurenceschopnosti železnice.

Petr David

Co to udělat jako ve Švýcarsku?

Jan

A co to znamená, „jako ve Švýcarsku“?

Petr David

Výrazně zvednout mýtné, výtěžek dát z velké části do žel. infra.

Roman

Máš to naopak, první je třeba investovat do železniční infrastruktury, a až pak můžeme zvednout mýtné.

Petr David

Švýcaři to mají také naopak? Jak je možné, že jim to funguje?

Roman

Kapacita našich trati je na mnohých místech vyčerpaná, dokud s tím něco neuděláme další náklad na železnici nedostaneme.

Petr David

To něco se jmenuje mýtné.

Roman

Mýtné nezvedne kapacitu trati, ta je mnohdy tragická

Petr David

Klidně zopakuji: výtěžek po vzoru Švýcarska dát do zkapacitnění infra.

Jan

Když přejdu to skoro až umanuté „jako ve Švýcarsku“, tak jen konstatování, že zvednutí mýta na dvojnásobek na dráhu nepřevede téměř nic. Prostě proto, že ekonomika a zákazník má jiné potřeby. A kromě toho, z jakého důvodu by se měly výnosy z jednoho odvětví převádět do jiného, ztrátového? Historicky dokázáno, že to k ničemu dobrému nevede. A, prosím, neargumentujte externalitami, protože pokud bychom to vzali důsledně, ty jsou samozřejmě i u drážní dopravy.

Petr David

Tady přece nejde o nějaké návozy do fabrik, ale o tranzit.

Jan

O jaký tranzit? Ale bez ohledu na odpověď, platí, co jsem napsal výše, hospodářský obor, který je závislý na dotacích, vždy zaostává a tím se jeho stav a případná konkurenceschopnost dále zhoršují.

Michal Bartoníček

Ty důvody, proč výnosy ze silnic Švýcaři přesunuli do železnice, Vám určitě rádi řeknou. 🙂

Karl vB.

Tak jděte dělat odborného poradce ke Svobodovi na SŽ.
právě pro vás vypsali jednu volnou pozici:
https://kariera.spravazeleznic.cz/job/Praha-Strategick%C3%A9-projekty-Modern%C3%AD-technologie/799802702/

Jiří Kocurek

Stejným uvažováním netřeba stavět na Hlavním podchod zkrz, stačí zvýšit pokuty za přecházení kolejí.

tarten

Pravdu byste měl jen v případě, že by podchod zkrz nebylo možné postavit z vybraných pokut. Podle existujícícho nebo právě vznikajícího projektu.

Jan

Švýcarsko je hodně specifické, nejen v dopravě. Ale i přesto, od roku 2000 se silniční nákladní doprava zvýšila do 2022 o 28%, železniční o 5%. Zdroj – Federální statistický úřad. Silniční doprava má podíl 62% i přesto, že Alpy jsou faktor, který nahrává železnici.

ondra

tak to je jenom část pravdy,kterou s oblibou razí ministr Kupka. Ano ,v denních hodinách je na koridoru Praha- .Morava provézt náklad nesnadné/zrovna tak Praha.Beroun/ ale na ostatních koridorových tratích/asi s výjimkou ferdinantky/ přes den vcelku brnkačka.No a v nočních hodinách nákladní vlak Praha Třebová s přehledem něco málo přes 2,5 hodiny.A jasně,s novým grafikonem úsek Praha Kolín pro nákladní dopravu přes den má být hororová záležitost,jak jsem tedy zaslechl.Takže co nejvíc nákladu provézt přes noc a problém kapacita sice nezmizí ale mohlo by pomoct.

tarten

V noci se má dělat kontrola a drobná oprava trati.

MatejV

Ve Švýcarku je kapacita tratí taktéž vyčerpaná,

Jiří Kocurek

Světe div se, ale oni ty tunely pod Alpami fakt stavěli nové. Nejezdí po síti z 50. let.
Vedle v rakousku nakládní obchvat Inssbrucku? Ja Richtig!

Ale v ČR v Ústí je (nejen) nákladní obchvat z Krušnohorské tunelu tabu.

Josef Pešek

Vše by zdražilo a stejně by to na silnici zůstalo. Asi by TO roztáčelo i inflační spirálu. Za pár let by se TO nevybudovalo, nejsou kapacity stavebních firem. Projevilo by se TO (zkvalitnění) na železniční infra nejdřív tak za 20 let.

Aaabbb

Například rozšíření zákazu jízdy kamionů.

Josef Pešek

Ano, kamiony budou jezdit od 8 do 11 h od úterý do čtvrtku a pak bude zákaz.

Libor

V první řadě pořádně zbohatnout , pak mít velké hory atd…

J.K.

Pak mít pracovní morálku jako ve Švýcarsku… To by asi autor nápadu rychle odvolal… 😀

rodilyslavkovak

a taky referenda

Stráťa

To zbohatnutí bude nutný, zvednout vysočinu o pár tisíc metrů bude drahý.

Petr David

Ano. Velké hory jsou pro železnici velký problém, výrazně prodražují žel. infra.
Co se týče peněz, tak tam jde o poměr prostředků pro silnice/železnice.

rodilyslavkovak

nějaký to zlato v bankách, které si už nikdo nevyzvedl….

janvagala

Umíš taky jinou odpověď, než tuto lacinou?

Josef Pešek

Rozdíl mezi teorií a praxí.

Jouda

Tak nám ta doprava začíná být bezpečná i bez ETCS , viďte. No, to budou mít z jiných „oborů “ velkou radost, z kolika miliardami si tady hrajeme na pár vlaků…. až jim to pochopitelně někdo řádně vysvětlí.

Josef Pešek

Pročež věříme, že se zbůhdarma neutopí miliardy v projektech jako Plzeň-Kubice nebo Veselí-Velenice.

Y.K.

Pár vlaků, tak určitě. A proto se nám nevejdou na koridory.

Josef Pešek

Dřevo furt je. Šumavu bude potřeba vyrubat nejspíš celou kvůli kůrovci. Jenže to všechno odveze kamion.

Libor

Žádný velký kůrovec není. V minulých letech toho bylo více. A vůbec, když se něco vyrube , je dobré, aby to zůstalo na zpracování u nás. A ne to vozit někam do Itálie… Pokud se to vozí ze Šumavy do Chanovic, Nepomuka apod, není nutné překládat na vlak – malá vzdálenost na vozbu vlakem – musí uznat i Šotolid

Jouda

Evidentně nejste z oboru. Pakliže ano, tak z nábřeží, nebo z podobného svatostánku, kde si úředníci dělají jeden seminář za druhým, samá vzletná slova a téma…..jen realita je v “ jiném “ okrese….

Y.K.

Z nábřeží ani z jiného z eráru placeného svatostánku fakt nejsem. Takže raději než inzultace argumentujte věcně. Můžete potvrdit, že klíčové koridory zejí prázdnotou?

Směšovat výkony železniční dopravy a výkony nákladní dopravy je totiž dost ošemetné.

Libor

Není dřevo, není uhlí… Podíl přeprav klesá…

Frantisek

Ani to palivovy drevo po kurovci a nebo kovovy odpad uz neni co byval.

marcel.stancl

V kolika stanicích se zrušily vlečky a vykládací rampy. Nákladové nádraží Žižkov jsme zrušili bez náhrady, seřaďovací nádraží Praha Vršovice máme již jen na fotkách tak jak může fungovat nákladní doprava?

Kokodak8

Tak zrovna většina zmíněného má aktuálně zanedbatelný vliv. Žižkov? Kontejnerová překladiště v okolí mají kapacitu. Vršovice? Kdo by tam co seřaďoval? Opět, seřaďovací nádraží v okolí mají kapacitu.

Železnici chybí spíše moderní řešení propojující se silniční dopravou a dalšími logistickými procesi či pravidelné rychlé spolehlivé linky pod celé Evropě. Prostě málokomu se vyplatí někde složitě překládat kamion, a pak čekat několik dní než přes seřaďáky a čekání na trase někam doputuje.

Obzvláště, když to naloží na kamion, doveze rovnou tam, skoro bez papírování a hlavně většinou i levněji.

Jano

Dobrý deň a práve preto je nutné zvýšiť cenu za prepravu tovaru kamiónom. Keď bude preprava po železnici lacnejšia, potom sa tešme na nárast nákladnej dopravy po železnici. Je to len biznis, nič iné, nikoho nezaujíma ekológia!

Josef Pešek

Marceli, o vlečkách, rampách a seřaďovacích nádražích to opravdu není. Je to o ceně, flexibilitě, dochvilnosti a rychlosti.

Petr David

Cena se dá změnit, ostatní je o kapacitě, která se rozšiřuje výhradně na silnici(nové silnice, širší silnice, logistická centra, odpočívky, obchvaty). Tedy dopravní politika vlády (i těch minulých).

Josef Pešek

A taky je to o tom, co preferuje zákazník – přepravce, o dalších logistických službách jako skladování a postupná distribuce.

Petr David

To všechno nákladní železniční dopravce dobře ví, máme jich tady několik. Ale když mají proti silnici horší podmínky.

Josef Pešek

Nehledě na to, že se v preferenci silnice jedná o celoevropský trend navzdory tomu, co vypouští do éteru bruselské komisařství už 30 let.

Petr David

Naprostý souhlas, dopravní politika EU je zoufalá. Jeden z důvodů proč není švýcarsko v EU.

ToMa

Dopravní politika EU opravdu není důvod proč není Švýcarsko v EU. Doprava je velmi důležitá část ekonomiky, ale zase z ní nedělejme střed světa

Petr David

Je to jeden z důvodů, jejich dopraní politika je naprosto odlišná od dopravní politiky EU. Švýcaři si váží životního prostředí a podle toho se chovají. Doprava je pro jejich přírodu na rozdíl od jiných zemí rozhodujícím faktorem.

Jan

Bohužel pro dráhu ty horší podmínky vyplývají z toho, co je vhodné a racionální po železnici vozit. A takové materiály v současné ekonomice ustupují. To je prostě realita.

Libor

Ano, je to realita, co mnoho lidí nechápe. Není vhodná komodita

martin749

To není o konkrétním zboží, ale o jeho množství. A pro příklady nemusíme za hranice, jsou i u nás. Např. ESAB z Vamberka do Rosic n/L. nebo Mattoni z Kyselky na Moravu. A spousta dalších přeprav se nerealizuje jen proto, že potřebná logistická centra nemají vlečku.

Libor

Kolik % objemu vozí Mattoni vlak vs. Kamion? Tuší někdo?

martin749

A kolik % z logistických center, které používá Mattoni, má vlečku?

Libor

A proč třeba česká pošta zrušila ty poštovní vlaky? Víme to?

martin749

Ale přepravy po železnici nezrušila. Nemá už prostě takové množství zásilek, aby se samostatný vlak vyplatil. Navíc některé nové třídírny nemají napojení na železnici…

libor

no vidíte , taková doba. nemají zásilky, nejezdí vlak. a takových je…

martin749

Zatímco dopis pošlete elektronicky, tak takovou zásilku ledniček od výrobce do distribučního skladu ani náhodou. A z těhle přeprav je v rámci „rovného trhu“ železnice vyloučena, jelikož distribuční centrum nemá vlečku…

182-097

Ledničky asi ne, ale sporáky z Mory v Mariánském Údolí jezdí po železnici do skladu v Měšicích u Prahy docela běžně.

Zrzek

A jsme zase u toho Mattoni posílá ucelenkx do svého skladu na Moravě a vlečka se jen opravila. Jinak by to taky nemělo význam s naší byrokracií vlečku stavět.

Jan

Není to jen o objemech, ale i manipulaci se zbožím, odpovědností za případné poškození a samozřejmě i o délce dodávky a místu/ech, kde se zboží musí vyložit. Je hezké, když vlečka je u producenta, ale co druhá strana, odběratel/é? Tvrzení, že vina je v nedostatku vleček, je snaha hledat viníka někde jinde. Kdyby se to výrobcům vyplácelo, o vlečky by usilovali. Neděje se tak, až na výjimky. Proč asi?

martin749

Proto je potřeba aby logistická centra, ze kterých se to doveze k odběrateli, měla vlečku.

Jiří Švácha

A nabídne mi ten železniční dopravce spolehlivou a rychlou dopravu v režimu just-in-time a se stejně snadnou vykládkou/nakládkou?

jackbrno

Jak by se dala změnit cena? Jedině nějakými dotacemi, ale to asi není koncepční řešení. Holt je to přeregulované a hlavně pomalé, protože není volná kapacita pro rychlé průjezdy nákladů.

Apollo17

Jenže to rušení následovalo absenci těch přeprav.A bude to pokračonat. V současnosti končí nakládka v Třebuši cích, Sokovský ranžír slouží jen k odstavování vozů atd..S koncem uhelných elektráren skončí přepravy uhlí, odsiřovacího vápense, sádrovce…

Josef Pešek

No a hned budeme se železnicí na 12-15 % podílu nákladní dopravy.