Nejen odtržené dveře. Boeingu 777X při zátěžovém testu praskl trup, ukazuje utajovaný snímek
Boeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: Boeing
Zářijový zátěžový test Boeingu 777X proběhl s ještě horším výsledkem, než se dosud myslelo. Podle zjištění deníku Seattle Times došlo
Chápu to správně, že to byl svého druhu crash test?
Ne, letadlo do ničeho nenarazilo.
To tak úplně ne. 🙂 Spíše se simuluje dlouhý provozní život.
Celá konstrukce se intenzivně cyklicky zatěžuje, křídla, trup, ocasní plochy a k tomu se „dýchá“ s přetlakováním s vyšším zatížením, než je běžné provozní. Lidově se tomu říká „lámačka“ (lámací zloušky), protože třeba křídla jsou obvykle na konci vždy přepjata až za mez pevnosti a „zlomena“.
Zde třeba zkoušky A350 https://youtu.be/B74_w3Ar9nI
Dík, zajímavé.
já bych to tak černě neviděl – zkoušky jsou od toho aby odhalily chyby dřív, než jde výrobek do provozu. Dojde k úpravě, zkouška se udělá znovu a bude nejspíš vše v pořádku. Pokud je však hlavní problém v motorech, může to být složitější.
Za normálních okolností bych s vaší logickou úvahou souhlasil. Jenže míra zadluženosti Boeingu může mít přímý vliv na snahu o úspory nejen v oblasti materiálové a konstrukční, ale také v pečlivosti a metodice zátěžových testů. Proto zde vidím velké riziko.
Jaká je míra zadluženosti Boeingu?
Boeing je na tom finančně tak „špatně“, že si může dovolit vykupovat vlastní akcie, takže asi tak.
Přemečku, přestaň tady už žvanit ty tvoje nesmysly!!
Zkouška se s největší pravděpodobností nebude muset opakovat. Bude stačit počítačový model.
Inak teda vývoj menšieho 777-8 je pozastavený na neurčito (https://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-delays-777-8-development-460286/), čo je prvý signál, že sa možno nikdy nezrealizuje. Aj nedávne zníženie počtu objednávok u Emirates boli prakticky komplet 777-8.
Nebolo to nevídané – presne tak sa nikdy nezrealizoval plánovaný menší Airbus A350-800.
Boeing – zrejme dobrej oddil!
to je strasna panika…. kdyby boeing nemel problem s maxy, tak se o tomto vubec nepise.
jake prekvapeni, zense lamaci prototyp stane po zkouskach nepouzitelny
airbus 380 mel pred lety stejny problem … Le hysterii, jakou vyvolala media nyni, si nepamatuji 😀
Před lety nebyly problémy ani s likviditou ani s erudicí inženýrů. Jinak viz moje reakce níže. Panika? Nikoli, pouze konstatování neutěšeného stavu a vývoje…
to jste sice konstatoval… ale peknou blbost.
Kdybyste se informoval nikoli u PR a marketérů, ale u techniků a běžného personálu ve finančním oddělení, pak byste se své vlastní blbosti nedopustil. Kdo nic neví, všeho se odváž, že?
Opět dojmologie, která se neslučuje se skutečným stavem. Spíše je neuvěřitelné, že problematických uzlů se při reálném zatěžování konstrukce najde tak málo a jinak všechny výpočty co se dělaly opravdu sedí.Inženýři NIKDY neuměli udělat bezchybné stroje. Nikdy. To totiž není možné.
Další bez skutečných informací z terénu. Já mám čtyřicetileté zkušenosti se všemi dryhy technickoekonomických analýz, co nabídnete vy?
Tak jasne.
Já nabízím pětačtyřicet let zkušeností se všemi dryhy technyckoekonomických analýz.
Předpovídáte krize jako tady?
Vždyť to říkám. Mám dobré informace o špatném stavu v Boeingu.
vis o tom, ze zcela identicky problem mel pred lety i airbus 380? 🙂
Ano, ale za zcela nesrovnatelných technologických podmínek a v rámci standardních „trhacích“ zkoušek (zátěžových testů) prototypů. Principem bylo zjistit, při jaké zátěži dojde k deformaci. Ta deformační mez u A380 byla dost vysoká (už si nepamatuji detaily), ale stačila drobná konstrukční úprava a série dostala povolení při mnohem vyšším bezpečnostním násobku než se použivá dnes. Praská snad A380 potah?
nepraská. proč by praskal?
stejně tak vyztuži i ttup 777x a praskat nebude.
čemu nerozumíš?
Chlapče, chce to místo planého plácání na diskusních fórech zažít vše na vlastní kůži a u toho ještě umět hodně přemýšlet a dovozovat z nedokonalých informací. Jen tak se kvalita nedocílí.
Jak nesrovnatelné podmínky? A380 měla tehdy problém někde mezi 1,45 a 1,5 násobku limitního zatížení. Boeing stejně tak. Což je pořád stejný „bezpečnostní“ násobek jaký se používá dnes. Co tam máte dál?
Znáte metodu stanovení bezpečnostních násobků v letectví? Podle všeho nikoli. Šermovat čísly bez znalosti jejich zdoje a způsobu stanovení je nebezpečné, mohl byste si ublížit. Když k tomu připočteme skutečnou finanční situaci Boeingu, tak není divu, že se musí šamanit nejen s technickými daty, má-li se udržet iluze o prosperující firmě ještě nějaký čas. Airbus je na tom výrazně lépe, a to i v neoficiálních metodicky přesnějších a ověřených ukazatelích.
Pro Y.K. níže jen tolik, že z prstů si cucají ti, kteří slepě důvěřují všem oficiálním datům bez přemýšlení a schopnosti komplexního pohledu.
Zatímco někdo, kdo pod každý příspěvek o letectví napíše něco, co nedává smysl, si tyká s polovinou lidí přímo v Boeingu, co?
Boeing, jako celek, je roky v plusu, tak jaká krize?
Nevím, kde jste vycucal snížení bezpečnostních násobků, je to pořád stejné. A lecos těmi zkouškami neprojde, proto se dělají, proto jsou tak extrémní, proto se uzel musí přepočítat podle zjištěného skutečného stavu a předělat. Firmy velmi pečlivě střeží (ani autority to nevynáší) co se při zkouškách nepovede, není to poprava, jsou to zkoušky a jejich účelem je najít slabá místa. je to reakce na dobu kdy se takové věci nedělaly a letadlo se pak pěkně roztrhlo ve vzduchu a všichni tápali proč.
Ano i A380 má své problémy, třeba případ s trhlinami v potahu křídla. https://ad.easa.europa.eu/ad/2012-0026
Houby informace, představy. Ty zkoušky se dělají právě pro to, aby se podobná slabá místa našla. Takže zkouška dopadla výborně, slabé místo se našlo ještě v době vývoje, nebude problém dveře upravit podle skutečně naměřených sil.
Zkoušky se tak dělají teoreticky. V praxi na věc působí celá ředa dalších faktorů, jako jsou především ekonomické. Víte něco o metodách simulace reálné provozní zátěže? Děkuji za každé přiznání, že jste na tom s entropií výrazně hůře než já.
S entropii??
asi myslel erudici… ale to je tak kdyz se nekdo pousti do cizich termitu
Přiznávám se, můj pracovní stůl má vysoký stupeň entropie, je dost možné, že jsem na tom hůře než vy.
Rok 2019 se výrazně zapíše do historie Boeingu, zlatým písmem to však nebude.
😂😂😂
Do roku 2021 možná přežije, dále to vidím černě. Bez peněz se totiž neleze ani do hospody, natož aby se vyrábělo.
Boeing nepadne, protože na to příliš velký a významný. Podrží jej stát, v historii to udělali několikrát u bank, pojišťoven, automobilek… Přitom tyto zmíněné obory jsou jednoduše nahraditelné konkurentem, aktuálně a ani v horizontu několika let tu není nikdo kdo by výpadek Boeingu nahradil.
Není ale taková podpora nelegální, nevím ptám se? Airbus měl teď něco podobného a nad Boeingem ta pokuta snad taky visí. Evropa by pak mohla odvetně nasadit cla, za nedovolenou podporu .
Když si stát upraví zákony, tak to legální bude. Zda je to legitimní a morální, to je na mnohem složitejší debatu. Třeba o tom, proč stát nenechá padnout poštu, dráhy… vlastně už za C.K. monarchie stát zachraňoval železné dráhy.
To je blbost od Podlahy.