Letectví

Nejen MCAS. Boeing objevil u MAXe problém v jiném softwaru

Boeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airways. Foto: Boeing
Boeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airways. Foto: Boeing

Výrobce letadel Boeing objevil u uzemněných letadel 737 MAX další softwarový problém. Ten nesouvisí se systémem MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), který se zřejmě při nedávných nehodách v Etiopii a Indonésii spustil v nesprávnou chvíli a otočil letadla k zemi. O novém problému informovaly deníky Washington Post a Independent.

Zatím nebylo upřesněno, o jaký problém jde, Boeing jej nicméně označil za relativně menší. Bude jej muset vyřešit, aby mohla letadla znovu do vzduchu. Takovou podmínku si stanovil americký úřad pro letectví (FAA). Podle deníků jde o další bolehlav pro vedení Boeingu, který kvůli problémům s MAXy ztrácí pozice ve prospěch globálního rivala Airbusu.

„Pokročili jsme v aktualizaci softwaru, která zabrání dalším nehodám. V rámci tohoto procesu jsme identifikovali aspekt softwaru, který se nevztahuje k MCAS, a který bude také součástí aktualizace. Podnikáme kroky k důkladnému řešení tohoto relativně malého problému,“ uvedl Boeing.

FAA očekává, že aktualizační softwarový balíček obdrží od Boeingu v příštích týdnech. Pak zahájí proces jeho schvalování. Etiopští vyšetřovatelé tento týden zveřejnili dílčí výsledky svého šetření. Podle nich letoun, v jehož troskách zahynulo 157 lidí, zamířil nadměrnou rychlostí k zemi po nesprávné automatické aktivaci systému MCAS.

Štítky

9
Diskuze

avatar
4 Komentáře
5 Reakce na komentáře
9 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
9 Autoři komentářů
YellowhammerJménoDaniel MachGajdaTom Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tom
Host
Tom

Myslím si, že by šéf Boeingu Dennis Muilenberg měl včetně jeho kolegů z nejvyššího vedení odstoupit. Vzhledem k tomu, že ve veřejném projevu uznal vinu za obě havárie, což bylo hezké gesto směrem k rodinám a příbuzným těch co zahynuli na palubách obou letů Lion Air a Ethiopian Airlines, nicméně život jim to nevrátí. Zkrátka a dobře, je to blamáž Boeingu, který když ne celou vinu (což prokáže či vyvrátí závěrečné zprávy), tak dost velký díl, na tom rozhodně má a za to jsou odpovědní ti nejvyšší, kteří by měli z toho vyvodit odpovědnost a odstoupit. Tito pánové se mohou… Číst vice »

TomasG
Host
TomasG

Tady ten hybrid si bude dlouho hledat důvěru a cestu zpět mezi cestujícími.
Airlines budou mít taky problém přesvědčit cestující, že ten stroj už je bezpečný.
Hold se to BEOINGu nepovedlo…..a takové to jsou hezké éra…

Y.K.
Host
Y.K.

Lidi na to do pár měsíců zapomenou, jako zapomněli na jiné průšvihy (většina lidí typy nerozlišuje). Nicméně teď je to pro aerolinky i Boeing dost blbá situace.

Gajda
Host
Gajda

Když začal Airbus s výrobou dnešní A320 family, tak došlo taktéž k pár fatálním nehodám. Dnes jsou zapomenuty a A320 vidí všichni jako spásu oproti špatným B737 MAX. Ani předešlé generace 737 se neobešly bez velkýh ztrát – statisticky „letadla Boeing 737 měla k říjnu 2015 celkem 368 leteckých nehod, z nich 184 vážných (poškození trupu letadla), v důsledku kterých zemřelo 4862 lidí. A kdo se bál loni nastoupit do 737-800?
Pokud teď proběhne recertifikace MAXu a bude smět opět do vzduchu, osobně nebudu mít problém s ním letět.

Yellowhammer
Host
Yellowhammer

Jenže velká část nehod 737 byla starších kusů, špatně udržovaných, případně s horší posádkou.. Na celkový počet 737 je to pořád jedno z nejbezpečnějších letadel. To ale trochu neplatí pro MAX. Co mi ale přijde horší, že nějaký VW zfalšuje emise, létá z něj víc „uhlíků“ a rázem tisíce aut na šrotování, miliardové pokuty.. Tady se zřejmě zfalšovala certifikace, zabilo to přes 300 lidí, ale asi to není tak hrozné..

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Musím říct, že jako cestující jsem se nikdy nezabýval tím, jakým typem letadla poletím. To jsem zjistil až v momentu, kdy jsem si letenku vytiskl (resp. v době před e-shopy než mi ji dali do ruky). Takže cestující to řešit nebudou. To spíš letecké společnosti. Co budou kupovat, než se zapomene?

Jiri
Host
Jiri

No hezky… a tohle jsou informace co se dostanou na verejnost. Kolik dalsich veci se podarilo jeste ututlat potaji. Proste kdyz to jen trosku pujde, tak se tehle americke slatanine vyhnu velkym obloukem.

Jméno
Host
Jméno

Jeďte vlakem, hysterko.

Adam
Host
Adam

“Podnikáme kroky k důkladnému řešení tohoto relativně malého problému,“ uvedl Boeing.

Tak jiste, urcite velky problem to nebude, stejne jako software pro MCAS system…a 737 Max bude jeste bezpecnejsi (to taky prohlasil sef Boeingu)

Partneři