Nejdražší autobusy v zemi. Ústecký kraj uzavřel se svoji firmou desetiletou smlouvu
Krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM) před autobusem společnosti BusLine. Foto: BusLine
Ústecký kraj bude v dalších deseti letech platit v přepočtu na kilometr jízdy autobusu na regionálních spojích výrazně více než
Cena souvisí i s tím, že „krajský“ DP musí dodržovat zákoní práce a další zákony (hlavně, co se týká přesčasů, povinných přestávek, kvalifikační předpoklady atd.), což víme jak to v reálu u soukromé firmy je.
Že byla zvolena právě tato „socialistická“ varianta je ale samozřejmě hlavně výsledkem přítomnosti komunistů v radě kraje. Co se týká postihů dopravce, tak ten dosavadní byl stejně jen prázdná schránka s bílým koněm (autobusy a řidiče si pronajímal od reálného BusLinu), takže od něj by kraj taky nic nevymohl.
Chcete říct, že soukromníci zákoník práce a další zákony dodržovat nemusí, takže si stát tyhle zákony píše jenom sám pro sebe? Já třeba v zákoníku práce nikde nevidím, že platí jen pro subjekty ve veřejném vlastnictví, ale třeba mám nějakou blbou verzi…
to si pište, že neoficiálne platí jiné zákony pro soukromí a jiné pro veřejný sektor… 1) veřejný sektor nemá takovou motivaci chovat se nezákonně, pokud si majitel bus firmy má vybrat mezi dodržováním zákonů a malým ziskem nebo nedodržováním zákonů a velkým ziskem, hádejte co si vybere?? firma dostana maximálně „drobnou“ pokutu, 2) veřejný sektor je mnohem více kontrolován, kromě běžných kontrolních mechanismů (finančák,inspekce práce a podobně), jejichž úředník Vám ve výsledku řekne, „to víte na ty my nemůžeme ty mají právníky“, je kontroloje zřizovatel a jeho nadřízené složky, které (na rozdíl od akcionářů, soukromého majitele….) důsledně kontrolují i dodržování… Číst vice »
No pokud se politik rozhodující o zakázkách ve veřejném sektoru má rozhodnout mezi tím, že to udělá správně dle zákona, ale nic z toho mít nebude a nebo to nějak obejde a něco mu z toho kápne, hádejte, kterou cestu si (zpravidla, čest výjimkám) vybere. Citelný rozdíl je v tom, že soukromník se rozhoduje porušit zákony za své, kdežto politik obvykle za naše daně. Tím ale nechci ospravedlnit chování ani jedněch, trestat je potřeba obojí.
Socialismus ve své krystalické formě. „Nemusí mít zisk“ = široko daleko nejdražší, „pod přímou kontrolou“ = nemožnost si stěžovat, „cena odpovídá reálné situaci“ = musí tam být dost sádla na dojení bůčkem a na trafiky politiků.
Co to tady píšete! Vždyť řeší právě problémy za ty soukromníky, kteří to za smluvené peníze odmítli dál provozovat a závazku se podivným způsobem zbavili! To už nevidíte. I Kubera říkal, že to jsou dumpingové ceny a to není žádný komunista. A kde jsou zdroje? Nikdo z řad veřejnosti například neví, kolik platí České dráhy za náhradní autobusovou dopravu soukromníkům, takže je tady zneužito transparentnosti Ústeckého kraje a jméno DSÚK, který valnou část smluv zveřejňuje, Krajský úřad Ústeckého kraje historicky dokonce i s cenami, které dnes dráhy výslovně zveřejňovat krajům nedoporučují. Takže až pan Sůra uvede ceny ze všech smluv,… Číst vice »
Jo, a jen tak mimochodem, nemusím chodit daleko, Krajský úřad už několik let platí mnohem více za spoje MHD, které přejíždí hranici města, vím, že MHD je na provoz dražší, ale 54Kč je vyšší cena než 47Kč viz. https://www.kr-ustecky.cz/assets/File.ashx?id_org=450018&id_dokumenty=1687530 str. 40
Tak to se zastupitelům povedlo. Odmítli zvednout platbu hnusnému soukromníkovi o pár korun na cca 30Kč/kilometr a teď bude jezdit kraj sám za 47. Komupak přistáli kapříci na účtu na Kajmanech?
Já za nic nemůžu! 🙂
😀
V souvislosti s veřejnou soutěží ve Zlínském kraji se objevila informace, že podle nařízení EU musejí být někdy do prosince všichni autobusoví dopravci (v závazku veřejné služby) vysoutěžení. A že soutěž se už nemůže odkládat ani ve Zlínském kraji. Jaká je tedy vlastně legislativa EU? Tedy ohledně soutěží a za jakých podmínek dovoluje zřízení vlastního dopravce? Děkuji za odpověď.
Zřízení vlastního dopravce je zcela legální cesta i s novou legislativou. Pokud jde o zadání dopravci, který je 100 % v majetku objednatele, lze napřímo (proto se nesoutěží ve většině měst výkony MHD, DP patří jim).
A lze podle platné legislativy i to, že si objednatel založí vlastního dopravce, který je ale jen prázdnou schránkou a zadává subdodavatelům výkony na přímo bez soutěže? Něco jako (předpokládám) Jablonecká dopravní, nebo již ukončený vztah Dopravního podniku v Liberci a Busline. Už tuto problematiku detailně nesleduji, tak nevím, jestli to ještě legálně jde.
Ne,pokud je z většiny firma ovládaná městem,krájet, státem. A pak je výjimka na provoz do 25 autobusů+určitého nájezdu km a tržeb. To byla hra,kterou loni zkoušela Česká Lípa s BusLinem. Jablonec má zatím v provozu 31 busů, přímé zadání BusLine bylo na základě mimořádné situace.Nicméně zítra je v Jablonci tisková k dalšímu vývoji, tak se nechám překvapit.
Taky jsem zvědav, jak se to vyvine.
Doplním, že 10leté smlouvy končí na sklonku roku 2019 i autobusovým dopravcům v Kraji Vysočina a tento kraj nové dopravce dosud vůbec nezačal soutěžit; mj. přichází s absurdními výmluvami (https://www.kr-vysocina.cz/pod-nbsp-hlavickou-verejne-dopravy-vysociny-uz-jezdi-prvni-cestujici/d-4093787/p1=1013c) typu „Technické možnosti výrobců vozidel a složitá evropská legislativa, kterou se musí Kraj Vysočina v tomto případě řídit, budou mít ve výsledku vliv na to, zda cestující odveze modrý nebo zelený autobus.“ Jako by soutěžení ze strany tohoto kraje bylo „útrpným splněním povinnosti“ a ne pozitivním jevem mj. snižujícím výslednou cenu. Bude tam zajímavé sledovat, na jak dlouho dosavadní dopravci dostanou „dočasné prodloužení kontraktu“ (mezi prosincem 2019 a okamžikem, kdy… Číst vice »
Díky za tip. Vysočina má k veřejné dopravě vskutku svérázný přístup.
„Smlouva neobsahuje žádné sankce, to už dříve Ústecký kraj vysvětlil, že nemá smysl pokutovat svoji vlastní firmu.“ Jinými slovy, když to nezvládá soukromník, tak mu to řádně osolíme (to je dle mého názoru v pořádku), ale když to nezvládneme my, tak sorry, jsou k tomu objektivní důvody, jděte pěšky nebo jeďte autem, my budeme v klidu, žádná sankce nehrozí. To nevymyslíš…
Však to je přesně důvod, proč nefunguje komunistické hospodářství – všechno je tak nějak nás všech, podniky spolu neobchodují, ale jen dodávají a odebírají, a když nějaký nezvládá dodávat tak za to přece můžou nějaké objektivní příčiny a ne ten podnik, tak co bysme ho pokutovali, když je náš. Jak přes kopírák, ty soudruzi to prostě mají v krvi.
Akorát, že za komunismu ty autobusy jezdily. Myslím, že nehledě k systému je to vždy především v konkrétních lidech a jejich vůli něco dělat.
no, to nemuzu souhlasit… kolikrat bus neprijel vubec nebo se zpozdenim…
Co na to říct..
To víte, ošklivý soukromník to dělá kvůli zisku, takže je vždycky dražší než kdyby to dělala státní/krajská/městská firma…
Problém je, že na dráze je to naopak, ošklivý soukromník je levnější než hodné ČD.
To je jako v životě. Někdo je chytrej a Tronda ne !
Spíš je záhadou, že takový Paddy dokáže na PC napsat příspěvek!