Nejdelší úsek trati z Prahy do Kladna má územní rozhodnutí. Stavět se má příští rok
Odhadované náklady jsou 5,5 miliardy, modernizace má probíhat za provozu současné trati.
Správa železnic získala důležité povolení pro modernizaci a elektrizaci tratě z Prahy do Kladna. Kladenský magistrát vydal zatím nepravomocné územní rozhodnutí pro úpravy úseku z Prahy-Ruzyně do Kladna.
Oznámení je zveřejněno na úřední desce. Patnáct kilometrů dlouhý úsek by se měl začít modernizovat příští rok za provozu. „V současné době se zpracovává dokumentace pro stavební povolení. Předpoklad tendru na realizaci stavby je na přelomu letošního a příštího roku. Stavební práce tedy budou probíhat od roku 2022,“ řekla mluvčí Správy Nela Friebová. Stavba tak nabrala mírné zpoždění, informační leták Správy železnic počítá se zahájením ještě letos na konci roku.
Stavba s rozpočtem 5,5 miliardy korun bude jednou z největších zakázek Správy železnic v posledních letech. Kromě kompletní rekonstrukce na rychlost až 160 kilometrů za hodinu a elektrizace dojde také ke zdvojkolejnění celého úseku. Součástí této akce není ještě úprava samotné stanice v Kladně.
Modernizace za provozu
Všechny stanice a zastávky získají nová nástupiště, kompletně se přestaví stanice Hostivice a Jeneč. Stanice Unhošť se zruší, nahradí ji zastávka Malé Přítočno na nově postavené přeložce. Zastávka Pavlov projde rekonstrukcí, nově se postaví zastávky Hostivice-Jeneček a Pletený Újezd. Železniční přejezdy na nejfrekventovanějších komunikacích se zruší a nahradí mimoúrovňovým křížením silnice a železnice. Ostatní přejezdy projdou modernizací. Trať bude částečně zahloubena, část povede jinou trasou.
Text územního rozhodnutí uvádí povolení na elektrizaci na stejnosměrné napětí. To vše v době, kdy Správa železnic chystá postupné přepnutí celé české železnice na střídavý proud. Ten nakonec bude i na trati do Kladna. „Žádost o územní rozhodnutí proběhla v době, kdy byl požadavek na stejnosměrnou trakci. V současné době, tedy v dokumentaci pro stavební povolení, se už projektuje na střídavou trakci, jako u téměř celého projektu Praha – Letiště Václava Havla – Kladno,“ dodala Friebová. Přechod mezi střídavou a stejnosměrnou trakcí je zhruba v Korunovační ulici v Praze.
Správa železnic počítá s tím, že modernizace bude probíhat za provozu. „Finální stanovení zásad organizace stavby se nyní dopracovává. Ale předpokládáme, že by výstavba probíhala za provozu, což je i požadavek objednavatelů drážní dopravy,“ upřesnila Friebová.
V případě modernizace trati z Prahy do Kladna je klíčovým problémem úsek pod Střešovicemi. Správa železnic tento týden podepsala smlouvu na dokumentaci pro napojení trati na Letiště Václava Havla.