Nejdelší kolotoč ve střední Evropě. Rokytnice na víkend otevře lanovku na Lysou horu, výstup bude zakázán
Lanová dráha na Lysou horu v Rokytnici nad Jizerou. Foto: Skiareál Rokytnice
Kvůli ochraně Krkonošského národního parku se nesmí v horní stanici mimo sněhovou pokrývku vystupovat.
Horní stanice není v klidovém území NP(zákaz vstupu mimo vyznačené cesty).
Vsak taky u horní stanice žádná vyznačená cesta (letní) není.
Jenom drobná poznámka: od 1. 7. 2020 I. zóna KRNAP neexistuje, viz třeba https://www.krnap.cz/zonace-v-otazkach-a-odpovedich/. Z hlediska zákazu pohybu lidí mimo značené cesty byla (zjednodušeně řečeno) nahrazena pojmem „klidové území“. Hranice klidového území a bývalé I. zóny se úplně nekryjí. V případě v článku zmiňované lanovky je to dokonce tak, že klidové území je okolo ní „vykousnuté“ tak, že i horní stanice je vně klidové území (těsně, ale přece, viz třeba mapy.cz). Dokázal by mi někdo ze znalejších potvrdit moji domněnku, že k horní stanici lanovky tedy můžu legálně dojít (pravda ne cestou od Kotle, ta by už přes klidové území… Číst vice »
Zajímavá poznámka a máte pravdu, že I. zóna opravdu dle aktuálního zákona č. 114/1992 Sb., zákona o ochraně přírody a krajiny (dále jen „ZOPK“) už není definována. V podvědomí lidí však pořád zůstává, takže proto se o ní stále ještě hovořívá. Nyní tedy zóna přírodní a klidové území, které zrovna v lokalitě Lysé hory úplně nekoresponduje, jak jste uvedl. Přísně řečeno, k horní stanici byste se mohl teoreticky mimo značené cesty nebo trasy vyhrazené orgánem ochrany přírody individálním přístupem dostat územím zóny přírodní mimo hranic klidového území, ale narazíte na území s omezeným přístupem, které se nachází severně až severovýchdně… Číst vice »
Dobře, vsechny tyhle ochrany Krnapu jsou fajn, proč je pak v poradku sjezdovka? Resp.mnoho sjezdovek. A potom takový vynález jako „horský taxík“….když jsem na cestě narazil na zákaz jízdy kol, a na chatě pak viselo ze si můžu objednat horské taxi nebo v zimě skútr, tak mi zaclo být jasný že o ochraně přírody je to az na nějakém 20.miste…. Kdyby opravdu někdo řešil ochranu, tak je dávno zákaz aut do všech údolí, a ne aby se řešilo zvětšení parkovišť…… Takže ať se jde celý KRNAP něco….
Ale ne, to je moc příkré. Aktuální zónace reagovala na status quo, který už v horách je. Tedy i konec lanovky a sjezdovek na Lysé hoře. Proto je klidové území vykousnuté. Národní park má dle zákona i jiné než jen ochranářské úkoly. Jedním z nich je i rozumné využití hor pro sport a turistiku, takže by asi nikdo neobhájil, že se zruší něco, co po jistém kompromisu v minulosti dokáže aspoň trochu fungovat. V horách také žijí a podnikají lidé, co tam mají své živobytí a jejich zájmem je udržitelně ve své činnosti pokračovat. Vrchnostensky jim to sice lze zakázat,… Číst vice »
Trasa by byla – po cestě údržby po sjezdovce. Je mimo klidová území. https://mapy.cz/s/rocedegomo
Kdyby tam někdo na pankáče udělal značení, tak KRNAP sice bude prskat, ale kvůli údržbě lanovky tu cestu zrušit nemůže.
Už když se lanovka projektovala, tak jsme se jako malí ptali, zda-li bude mezistanice na Krakonošově cestě z Ručiček na Dvoračky, že nahoru se přece bez sněhu nesmí. Prý je to zbytečnost, že KrNaP po dokončení stavby se zákazem určitě ustoupí. No a neustoupil! Což je dobře, a Rokytnice pro svou aroganci po právu padla do insolvence. Kdyby udělali na Krakonošově cestě „lehkou“ mezistanici (bez otáčení sedaček, ty klidně mohly bez cestujících pokračovat k obratu až na Lysou horu, to by KrNaPu tolik nevadilo a dalo by se domluvit), tak mohla lanovka fungovat celoročně a tím by její ekonomika vyšla… Číst vice »
Takže by na Dvoračkách a cestě z Ručiček bylo ještě xkrát více lidí než dosud:)
Plácáte totální nesmysly. Rokytnice doplatila na dvě extrémně špatné zimy hned po postavení lanovky (96-97 a 97-98) v kombinaci s mizerným systémem zasněžování. A fantasmagorie ohledně mezistanice by situaci nezachránili, jen by to prodražilo stavbu a následný provoz. Návštěvnost Rokytnice není a nikdy nebude na úrovni Harrachova, Špindlu nebo Pece, smiřte se s tím.
Jen je škoda, že se o takové akci člověk nedozvěděl dřív…..takhle je to už dost na nic….
Lidé se z těch ochran jednou zblázní. Když chránit tak chránit a lanovku zrušit, rozřezat a odvézt do šrotu a nebo jí provozovat se všemi jejími možnými dopady. Provoz lanovky bez možnosti výstupu je snad největší kravinou co jsem za poslední dobu slyšel.
Výstup pro pěší v horní stanici sice není oficiálně povolen, ale byl v minulosti obsluhou bez problémů tolerován. Stejně jako následný nástup. Také jsme to několikrát využili. Jsem zvědavý zda to tak bude i letos. Každopádně se chystám vyrazit.
Doufejme, že vás to vyjde draho, pár tisíc za pokutu je brnkačka.
Od lanovky vede široká (ano neznačená) lesní cesta. Měří asi 1km a dovede Vás až k červené značce. Čím turista vystoupivší z lanovky poškodí přírodu, že mu přejete tučnou pokutu?
V článku je to napsáno naprosto jasně, stačí si jej přečíst.
A tučnou pokutu panu Jindrovi nepřeji. Pokuta v řádu několika tisíc rozhodně není tučná pokuta, to je jen takové velmi mírné vstupné, nic víc.
Víte, ono to není až tak o tom, zda poškodí či nepoškodí ale spíše o tom co je stanoveno. Řidiči který překročí maximální povolenou rychlost také hrozí sankce. Co na tom, že to bylo na rovině a široko daleko nikdo nebyl koho by takovou jízdou mohl ohrozit (nepočítaje jeho samotného a případnou posádku). Ve spojení s Vaším příspěvkem mi už dává smysl ten velký počet lidí, kteří si s omezeními a pravidly hlavu moc nelámou.
“ široko daleko nikdo nebyl koho by takovou jízdou mohl ohrozit “
Tak zrovna tohle říká, že nebyl naplněn materiální aspekt přestupku.
Vytrhl jste z mnou napsaného textu pouze část! Napsal jsem:
„Co na tom, že to bylo na rovině a široko daleko nikdo nebyl koho by takovou jízdou mohl ohrozit (nepočítaje jeho samotného a případnou posádku). “
„nepočítaje jeho samotného a případnou posádku“!
Stále je v tom problém?
Velký počet lidí z lanovky lze omezit její přepravní kapacitou viz lanovka na Sněžku, která by lidí technicky odvezla x-krat víc, ale nesmí. Je jasné, že by přibylo lidi na Dvoračkách, kam se každý od lanovky Horní Domky nevydá. Otázka zní. Neodlehčilo by to jiným oblastem? Patrně ano.
Na čase je tam postavit lanovku novou. Ta 4sedačka je už 25 let stará a technologie se posunuly a lanovka s bublinou by tam seděla jak sůl.
No když už tak tu druhou, ne?
Jasně, lidi tam nepustíme kvůli ochraně přírody, ale vysekáme tam další pás porostu, rozjezdíme těžkou technikou a postavíme naprosto přírodní lanovku. Ale v zimě je to v pořádku, drandit tam a snad i zasněžovat není problém. Hlavně že to tam nikdo nepošlape botou na holou trávu.
Co to melete? Lanovka na Horní Domky je mimo národní park a kdyby se podařila zatraktivnit, tedy hlavně zrychlit, lépe by se využilo celé středisko a třeba i odlehčilo té na Lysou.
Lysé by odlehčil především Studenov, kdyby chytrákům ve Spartaku někdy došlo, jaký poklad tento svah je. Ale možná je tam kilometr dlouhá kotva plán pro muzeum retro lyžování.
Řekl bych, že by to nebylo potřeba. Místo čtyřsicny by mohla jezdit šesti nebo osmisicna, samozřejmě vyhřívaná a s bublinama. A druhá lanoffka by mohla být od dojezdu slalomáku minimálně na harrachoffskou cestu, případně by tam mohla být mezistanice a pak na konec traverzu z Lysé. O spojení s Harrachovem raději psát nebudu, aby tady některým „ochranářům“ nepraskla žilka.
Já tam pamatuji ještě vlek s talířem. Pamatuji a nikdy na něj nezapomenu. Když mi při rozjezdu dole vyklouzl, tak jsem celou cestu absolvoval držením za tyč. Ale nepustil jsem se. S přibývající vzdáleností byl každý přejezd kladek jako natahování na skřipec a nahoře jsem měl ruce jak opičák : – )
Jo, tam Poma se vyznačovala kolmým startem, zejména menší děcka to zvedalo metr od země. Alternativou byla pomalá kotva.
Přesně tak. Rozjezd byl tehdy takový, jakoby mi tu tyč někdo chtěl vytrhnout až člověk pěkně nadskočil. A to jsem už menší děcko nebyl. Byly jen dvě možnosti. Pustit se a nebo nepustit. Tím, že jsem ten skok ustál se rozhodnutí nepustit zdálo jako dobrá volba. Po pár desítkách metrů nebyla již cesta zpět a cesta trvala hróózně dlouho.
Takovouhle veselou pomu si pamatuji jinde – Jáchymov – Nové Město – Náprava. A bylo to technikou – běžná poma se zasouvá dovnitř té tyče a je v ní pružina, tady ale byla pružina v poměrně zvláštní skládačce. Pokud jeden chtěl jó letět, tak si nechal přišlápnout patky lyží. Bylo to vtipný a vydrželi to i celkem špunti.
Tak to jste mě docela rozesmál, v čem se ty technologie posunuli? Maximálně tak v řídících systémech a ovládání pro obsluhu, jinak zbytek viditelný pro běžného cestujícího se zásadně nezměnil. Lanovka s bublinou není žádná novinka, a na Lysé Hoře by prospěla hlavně k tomu, že by lanovka byla častěji odstavena kvůli větru, jestli tohle má být pokrok… A mimochodem, lanovka na Lysou je novější, než „nová“ šestisedačka postavená vloni v Říčkách…
Tak jde o třetí nejdelší lanovku v zemi, ale její převýšení je největší. Ještě jednou zopáknout a kdybyste mě o půlnoci vzbudili, dokážu to říct i pozpátku.
Článek by si zasloužil ještě jednou přečíst a upravit.
Ano, na délku lana je třetí nejdelší, zato ale disponuje největším převýšením, tedy rozdílem nadmořských výšek mezi dolní a horní stanicí). Čili jinými slovy je nejstrmější
tak nejstrmější není, to je o podílu délky a převýšení. A 3. nejdelší taky není, neb text zjevně nevylučuje nákladní lanovky.
Lanovka na Sněžku překonává asi 765 m převýšení.
Přitom tam cesta od Kotle k lanovce vede…
přesně… z leteckých snímků je vidět že tam je vydupaná slušná magistrála…
„…KRNAP má obavy, že by letní provoz způsobil další nápor návštěvníků…“ Tak proč na svém území KRNAP povoluje turistické megaatrakce, jako např. Stezku v korunách stromů, nebo herní krajinu Pecka, které přitahují davy návštěvníků??! Velkovýstavba doslova sídlišť apartmánů to samé… 🙁
No jo, a ještě nechce vlak, zatímco obří parkoviště a kolony aut jsou OK; ovšem, pokud by je vlak měl jen doplnit a nikoli alespoň zčásti nahradit, pak je odpor svým způsobem logický…
KRNAP že nechce vlak? Jakože jaký vlak? Do Pece, do Špindlu, do centra Harrachova?
To je jednoduché: KRNAP nefinancuje železnice, tak je nechce. Kdyby KRNAP železnici chtěl, tak ji přece postaví ze svého, žeáno.
On je sice spráce národního parku a nikoliv správce železnic, ale to Františkovi nevadí.
KRNAP má bohužel v tomhle svázané ruce a nájezdům nejrůznějších podnikavců se brání těžko. Krkonoše jsou již bohužel spíš lunapark než národní park.
Tak teď jste to tedy rozříznul…
Ani jedna z těch vašich „atrakcí“ neleží v 1. zóně ochrany přírody… Doporučuji člének přečíst ještě aspoň 3 krát a pak nastudovat zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny…
No a? Leží na území národního parku. I bez studování zákonů za domácí úkol je přece jasné, že čím větší počet návštěvníků, tím problematičtější ochrana přírody. Jak napsal V. K. – chceme v Krkonoších přírodu, nebo lunapark?
a chceme chránit přírodu pro lidi nebo před lidmi? pro ty druhé jsou právě ty první zóny.
Chráněná území vždycky chrání přírodu před lidmi. Před kým jiným? 😉 Jsou přece vyhlašována právě proto, aby v nich nedocházelo k nežádoucí lidské činnosti a jejím důsledkům.
Ve vašem případě asi nic, když nejste schopen pochopit základní problém. Přímým a pohodlným dopravním zařízením dovedete do prostředí nejpřísnější ochrany přírody největší davy lidí, které se tam nemají kde rozptýlit. Domnívat se, že každý je uvědomělý a odejde jedinou přístupovou cestou, je bláhové. Navíc za situace, kdy se většina populace neumí na území NP chovat. Území NP je zónované právě proto, aby každý segment cestovního ruchu a zájmu o přírodu našel to své. Vy jste smíchal dohromady hrušky s jablky a ještě chcete být obdivován za chrabrý názor… Tak to ale nefunguje. A Vámi napadané dveloperské projekty však nejsou… Číst vice »
Herní krajina Pecka je v areálu Portášových bud, u horní stanice lanovky z Velké Úpy. Jste si jist, že se nejedná o Krkonoše, když se jedná o území KRNAPu? Jaké pohoří to tedy je? A k návštěvníkům (nejen) Krkonoš – iluze si o nich nedělám. Jsem v horách velice často, a tak vídám, čeho všeho jsou lidé schopni. Proto si myslím, že podobné atrakce a lunaparky je lepší dělat jinde, než v chráněných oblastech, případně jejich bezprostřední blízkosti (viz ta Stezka korunami stromů v J. Lázních, která přímo v KRNAPu opravdu neleží, je od něj asi 150m). Do takových zařízení… Číst vice »
S herní krajinou se vám omlouvám, zaměnil jsem si prostředí s obcí Peckou, ta je opravdu jinde. Fajn, nemusela by tam být, ale nijak nepřivádí další cíleně sem mířící davy do speciálního území s nejvyšším stupně ochrany. Leží v blízkosti koncové stanice lanovky na Portášky, která tam už je mnoho let, kapacitně je území zvládnuté a dá se od ní odejít více cestami. Stezka korunami stromů v Jánských lázních je právě proto v Jánských Lázních, aby se nekomulovali turisté v místech, kde není žádoucí jich mít celé pluky.Navíc leží cca 150 m od hranic opačné zóny, tedy zóny soustředěné péče,… Číst vice »
Jen doplním: stezka v korunách stromů vznikla ve spolupráci s Krnap hlavně kvůli ekologické výchově. https://www.krnap.cz/data/File/projekty/stezka/stezka_cz_web.pdf
No nevím, co má ekologická výchova společného s tím, že stavbě musel ustoupit kus lesa a drtivá většina návštěvníků tam přijede autem a zaparkuje na velkém parkovišti, ale budiž… 😉
viz odkaz:-)
Stejná blbost jsou dvě lanovky vozící lidi na Sněžku, pak se stačí těm davům jen divit…
Stezka v korunách stromů neleží na území Krnap. https://mapy.cz/s/keremocefe Komplet mapa, co je a co není Krnap.
Máte pravdu, je umístěna zhruba 150 m od hranice KRNAPu.
no ty asi nejsou v první zóně NP
Stezka v korunách stromů není I. zóna. Tady celkem jednoduše vysvětleno. https://www.krnap.cz/zonace-v-otazkach-a-odpovedich/
KRNAP funguje v ochraně přírody perfektně. První a druhou zónu, kde je nejcennější příroda – to jest ostrov tundry mezi Skandinávií a Alpami, systematicky chrání. Naopak třetí zónu, kde je „jen“ les nechává volnější např. pro sportovní akce. V ochranném pásmu, což jsou především města a obce se pak může za určitých podmínek i stavět. Například Krkonošská 70 na běžkách vedla původně po hřebenech. Pak se chvíli jezdilo přes Liščí horu, kde je subalpinský les jako na Lysé hoře, a teď už se nějakých 15 let jezdí striktně po svážnicích ve třetí zóně. Správně by měl KRNAP lanovku na Lysou… Číst vice »
KRNAP funguje v ochraně přírody perfektně – jen ještě nějak zatočit s jezdci na 4-kolkách a motorkách a v zimě na skůtrech, to jim nějak nejde. Ale buzerovat cyklistu, že dojel na kole až na Voseckou boudu, to by jim šlo. Zákaz je absurdní a měl by platit až od Vosecké všemi směry nahoru.
Na Voseckou boudu dojedete po značené cyklotrase z Krakonošovy snídaně.
KRNAP se bojovat se skútristy snaží seč může, ale vždycky bude tahat za kratší konec v jejich pronásledování. Já jsem s žádnou buzerací cyklistů nikdy problém neměl, protože jsem na kole v Krkonoších jezdil vždycky po šotolinových svážnicích a lesních asfaltkách. A hlavní cíl bylo, co nejvíc natrénovat, takže jsem chtěl maximum převýšení. Takže z Horních Míseček na Dvoračky jsem neměl problém jet dolem přes Hotel Skála. Ale zrovna na Dvoračkách jsem potkal kámoše, který přijel z Míseček přes Kotelní jámy, protože to byl děsnej terénní cyklista a nechtěl ztrácet vejšku. Takovéto cyklisty bych buzeroval v jednom kuse… Takových blbů,… Číst vice »