Dopravci Železnice Zprávy

Změny v dálkových vlacích: České dráhy zvažují povinné místenky mezi Prahou a Ostravou

Jednotka Pendolino Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Jednotka Pendolino Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

České dráhy představily novinky ve své dálkové síti pro příští jízdní řád. Zásadní změnou může být především povinná rezervace na všech vlacích linky Ex1 mezi Prahou a Ostravou. České dráhy zatím o jejím zavedení uvažují, ještě není definitivně potvrzená.

Datum, od kdy bude možný nástup do těchto vlaků pouze s platnou místenkou, bude vyhlášen v průběhu platnosti jízdního řádu 2019,“ píší dráhy v tiskovém sdělení. Poukazují především na to, že jde o komerční spoje, u kterých je třeba zajistit vyšší kvalitu cestování.

České dráhy jsou mezi Prahou a Ostravou jediným dopravcem, který nemá povinnou rezervaci míst. Vyžadují je pouze v pendolinu. Leo Express a RegioJet mají povinně místenkové vlaky, místo získává cestující už při nákupu jízdenky.

Něco takového by znamenalo naprostou katastrofu, a to právě pro cestující na naší jinak nejatraktivnější a nejvýznamnější trati. Paradoxně za situace, kdy je trať zaplněna mnoha vlaky různých dopravců, soupeřících o podobnou skupinu cestujících, což má negativní dopady na regionální a nákladní dopravu,“ míní Tomáš Záruba z Centra pro efektivní dopravu.  Podle něj je přitom základní konkurenční výhodou vlaků oproti jiným druhům dopravy  jejich velká kapacita.

Pokud zvýšené množství cestujících skutečně nelze řešit přidáním vozů, rozhodně bychom preferovali označit jako povinně místenkové pouze některé vozy a ne celé vlaky. Cestujícím, kteří potřebují jet v určitém (předem neznámém) čase by mělo být umožněna alespoň přeprava vestoje – pořád lepší, než nejet vůbec,“ dodal Záruba. Tento model používá RegioJet u třídy Lowcost, nárok na přepravu ve stoje ale není automatický, záleží na souhlasu vlakvedoucího.

O místenkách ČD už uvažovaly v railjetech, narazily ale u ministerstva dopravy, které si jejich provoz objednává. V případě linky Ex1 jde o komerční spoj a ČD si mohou dělat, co chtějí.

V mezinárodní dopravě bude novinkou například páteční posilové pendolino Košičan z Prahy do oblasti Tater a Košic, cesta z Prahy do Mnichova se zkrátí o necelou čtvrt hodinu a napříč Moravou bude jezdit nový noční spoj nightjet do Berlína. U vnitrostátních dálkových vlaků představuje největší změny zrychlení dopravy mezi Prahou, Plzní a dalšími západočeskými městy díky otevření tunelu Ejpovice či více přímých spojů mezi Prahou a Opavou.

Západní expresy budou nově odjíždět z pražského hlavního nádraží ve 45. minutu, zatímco dosud to bylo ve 33. minutu. Naopak do Prahy přijedou v 19. minutu, dosud to bylo až v 31. minutu.

Z Maďarska a jižního Slovenska bude prodloužena jízda posledního denního spoje Metropolitan s odjezdem z Budapešti v 17:40 a z Bratislavy v 20:10 až do Prahy, kam přijede 11 minut po půlnoci. Dosud tento vlak končil v Brně. Zajistí tak další pozdější večerní spojení z Brna do Prahy s odjezdem z moravské metropole ve 21:37.

K drobným změnám dochází také v dopravě z Čech na Moravu a severním Slovensko. Posilový vlak EC Roháče nahradí vlak SC Pendolino Košičan s pozdějším odjezdem z Prahy. Vlak pojede obvykle v pátek v trase Praha (15:41) – Olomouc – Ostrava – Žilina – Poprad-Tatry – Košice (přij. 23:05) a obvykle v sobotu ráno se bude vracet v trase Košice (6:58) – Poprad-Tatry – Žilina – Ostrava – Olomouc – Praha (přij. 14:19). Na této trase dojde ve směru ze Slovenska do Prahy také ke zrychlení nočních vlaků Slovakia a Bohemia, které budou jezdit v podobném rozsahu jako v letošním roce. Slovakia bude do Prahy nově přijíždět v 7:31, tj. o cca 50 minut dříve, a vlak Bohemia přijede do Prahy v 6:16, tedy přibližně o 80 minut dříve.

K doplnění nabídky dochází i směrem do Polska. Vlak EC Báthory Budapešť – Břeclav – Bohumín – Varšava, dosud provozovaný pod jménem Varsovia, poveze přímé vozy Budapest – Břeclav – Krakov. Spoj Cracovia Praha – Krakov poveze novou skupinu přímých vozů Praha – Varšava. Obě skupiny vozů budou přepojeny mezi vlaky Báthory a Cracovia v Bohumíně a vytvoří další, třetí denní přímé spojení Prahy s Varšavou a nové přímé spojení jižní Moravy s Krakovem. Druhé takové spojení nabídne skupina přímých vozů na vlaku Sobieski Vídeň – Břeclav – Bohumín – Varšava – Gdyně, který poveze od 13. dubna 2019 také skupinu přímých vozů Vídeň – Břeclav – Bohumín – Krakov.

Větší změny v mezinárodní dopravě čekají noční spoje v souvislosti se zavedením přímého vlaku nightjet ÖBB z Vídně přes Břeclav a Bohumín do Berlína. Jde o mezistátní trasu, která byla hojně využívaná až do 40. let minulého století a opuštěna byla kvůli poválečnému rozdělení Evropy. Tento vlak nabídne nově přímé noční spojení jižní Moravy a Ostravska s Berlínem.

„Mezi nejvýznamnější novinky ve vnitrostátní dopravě bude patřit zrychlení cestování mezi Prahou a západními Čechami a návrat k provozu s plným počtem souprav rychlovlaků pendolino. Ty tak nahradí některé dosavadní spoje InterCity, které pendolina během oprav nahrazovala. Kvůli rostoucímu počtu cestujících mezi Prahou a střední a severní Moravou také rozšíříme nabídku spojů v tomto směru, především v exponované dny,“ uvedl člen představenstva ČD Michal Štěpán.

S otevřením nových tunelů u Ejpovic dojde ke zkrácení jízdní doby do západních Čech. Cestovní doba z pražského hlavního nádraží na plzeňské se zkrátí z 1 hodiny 25 minut na 1 hodinu 14 minut, ze Smíchova pak z 1 hodiny 18 minut na 1 hodinu 6 minut. Opačným směrem pojedou expresy z centra Plzně do centra Prahy 1 hodinu 19 minut, o 11 minut rychleji než dnes. Expres zkrátí také cestování do Domažlic, Mariánských Lázní nebo Chebu.

U rychlíků se zkrátí cesta z centra Prahy do Plzně o 17 minut na 1 hodinu 25 minut, opačným směrem bude cesta oproti současnosti rychlejší o 19 minut a bude trvat 1 hodinu 29 minut. Obdobně se zkrátí také doba jízdy z Prahy do Klatov. Ta bude nově o 13 minut kratší a zabere 2 hodiny 26 minut. Na rychlíky Praha – Klatovy / Železná Ruda budou nasazeny komfortnější osobní vozy. Dosavadní vagóny bez klimatizace budou nahrazeny oddílovými a velkoprostorovými vagóny 2. třídy s klimatizací a větším počtem elektrických zásuvek nebo s většími stoly pro práci.

Na trať Praha – Ostrava se vrací po opravě a revitalizaci všech jednotek pendolino základní přibližně dvouhodinový interval rychlovlaků a kvůli rostoucímu počtu cestujících a vyčerpané kapacitě vlaků Českých drah na této relaci dochází k posílení spojů. Místo vlaků InterCity tak pojedou z Prahy vlaky SC Pendolino také ve 13:41 a v 15:41. Druhý spoj bude v pátky a vybrané dny před víkendy prodloužen až do Košic. V opačném směru pojedou pendolina místo vlaků InterCity z Ostravy hlavního nádrží v 9:15 a v 17:15. Ve vybrané dny s očekávanou zvlášť vysokou poptávkou po přepravě na konci prodloužených víkendů nebo prázdnin (celkem 14× za rok) pojede navíc posilový spoj SC Pendolino s odjezdem z Ostravy hl.n. v 19:19, který zastaví v Ostravě-Svinově, Olomouci hl.n. a v Zábřehu na Moravě a do Prahy přijede ve 22:22.

Posíleny budou také klasické spoje mezi Prahou a střední a severní Moravou. Místo pátečního posilového vlaku EuroCity Roháče pojede v pracovní dny nový vlak InterCity Opavan. Odjezd z Prahy bude ve 14:41 a do Ostravy-Svinova přijede v 17:37 a do Opavy v 17:59. O sobotách a nedělích pak bude spoj do Opavy z Prahy odjíždět ve 22:41. V opačném směru doplní sezónní noční vlak Bohemia a celoroční spoj Slovakia, které nově pojedou v dřívější časové poloze, nový vlak s provozem v pracovní dny. InterCity Opavan pojede v trase Opava východ (4:00) – Ostrava-Svinov (4:21) – Praha hl.n. (7:19). Nově též o sobotách bude vyjíždět vlak InterCity Opavan z Opavy východ v 9:00 přes Ostravu-Svinov 9:23 a do Prahy na haavní přijede v 12:19. V neděli pak posilový vlak EuroCity Roháče nahradí vnitrostátní nedělní posilový vlak InterCity Opavan z Opavy a Ostravy ve stejné trase, jako jezdí dosavadní vlak z Košic s přímými vagóny z Opavy. Poslední denní spoj Moravan z Prahy (21:24) do Olomouce (23:51) bude prodloužen až do Přerova (00:07) a také v opačném směru bude tento první ranní spoj z Moravy veden již z Přerova (4:13). Do Prahy přijede jako dosud v 7:04 hod.

Na lince R 5 Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb bude zavedena nová služba dětské kino a klimatizované oddílové a velkoprostorové vozy s elektrickými zásuvkami. To se týká i poloviny rychlíků linky R 20 Praha – Děčín. V těchto soupravách budou tvořit základní část novější vozy, které budou doplněny v pracovní dny o posilové klasické rychlíkové vozy pro zajištění vyšší kapacity vlaků. Více klimatizovaných vozů bude zařazeno také v rychlících linky R 18 Praha – Luhačovice.

Další mezistátní i vnitrostátní spoje a linky zůstávají v provozu bez větších změn. Obvykle pouze s drobnými časovými posuny.

Jan Sůra, Jan Šindelář

102 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Všem, kteří tady obhajují povinnou rezervaci přeji, aby jednou náhle museli jet nějakým tímto spojem a zůstali stát na nástupišti, protože je vyprodáno! A nejlépe přes noc!

  • Když si vzpomenu, kolik námahy dalo před cca 20 roky vymýcení takových zvěrstev, jakými jsou povinně místenkové vlaky, příplatky na „vlaky vyšší kvality“ a podobné zhovadilosti, tak je mi docela líto těch, jimž se toho tehdy podařilo dosáhnout, že se dožili doby, kdy do těch „šajse“ začínáme zase znovu padat – N.B. v době, kdy už si mnoho lidí zvyklo používat i železnici podobně jako MHD: jako obvykle se místo odstraňování příčin uchylujeme zase jen k „uklízení“ následků drsným násilím…

  • To bude prča, až místenky vyberou denně dojíždějící Pardubice – Praha nebo Kolín – Praha… a nebo bude systém nastaven tak, že na tyto cestující zbyde minimum místenek a budou jezdit do Prahy osobákem nebo něčím jiným (předpokládám, že systém místenek se bude dále rozšiřovat i na jiné relace Morava – Brno)

  • Zavedení povinně místenkových spojů mezi Prahou a Ostravou je věc, která je velmi potřebná. Každý, kdo po této trase často jezdí (já až 4x měsíčně tam i zpět) dobře ví, jaký je problém si koupit jízdenku pár dní před odjezdem při cestě čtvrtek/pátek směr Slezsko a návrat neděle nebo pondělí ráno. Hovořím o Pendolinech, Leo Expresu a Regiojetu. Do některých EC a IC se dá místenka koupit i v den odjezdu, ale zážitek z cesty není nci příjemného. Už v Praze ucpou chodbičky a představky vozů lidi, co jedou do Kolína, nemluvě o tom, kolikrát musí člověk někoho vyhazovat z rezervovaného místa.
    Zavedením povinných rezervací se snad část těchto denně dojíždějících z Kolína nebo Pardubic přesune do osobních vlaků nebo rychlíků, které jsou pro tyto cestující primárně určeny. EC a IC spoje jsou dedikovány pro dálkovou dopravu a nikoliv pro denní dojíždění do práce v exponovaných časech! Ostatně mezi Prahou a Kolínem jezdí spousta jiných spojů, ať už přes Český Brod nebo přes Nymburk, které tito lidé mohou využívat.

    Dokonce bych byl pro, aby se místenky do EC a IC zpoplatnily, minimálně ve špičkových dnech, myslím, že když platíte tři stovky za jízdenku tak dvacka navíc za místenku nikoho nezabije.
    Když tento stát funguje způsobem, že třetina Slezanů musí jezdit do práce do Prahy, protože všechny větší firmy a úřady mají svá pracoviště tam, tak by měl pomoci k zajištění důstojných podmínek pro přepravu mezi trvalým bydliště a místem práce.

    • A není tedy jednodušší místo komplikování cesty desetitisícům cestujících místenkami raději projíždět těmi ostravskými rychlíky v Kolíně?

      • Ano, také by to bylo řešení. Zavedení povinných místenek je jen jedna cesta jak to řešit. Navíc samozřejmě místenky nemohou být kupovatelné na úsek Kolín -Pha. Ideálním řešením by bylo aplikovat vše, tj. omezit stavění vlaků tak, aby vlaky EC a IC nesloužily pro denní dojíždění širšího okolí do aglomerací (k tomu slouží Os, Sp popř. R či Rx) a zároveň zavést povinné místenky pro zvýšení průchodnosti vlaku a vůbec zlepšení kvality cestování. Každý, kdo často jezdí dálkovými spoji potvrdí, že cesta v povinně místenkovém spoji je vždy příjemnější než v jiném. Jestliže chtějí ČD konkurovat v otevřené soutěži soukromníkům, měli by povinné místenky zavést. Jistě, takovým krokem dojde ke snížení přepravní kapacity v jednotlivých spojích. Je tedy nutné přidat další vozy či vlaky, ať už povinně místenkové nebo ne. Hlavní trať praská ve švech, něco se udělat musí.

        • „Je tedy nutné přidat další vozy či vlaky, ať už povinně místenkové nebo ne. Hlavní trať praská ve švech, něco se udělat musí.“
          Ctete si to po sobe ? Pokud je hlavni trat precpana, tak jak tomu pomuze pridani dalsich vlaku ?

          • Co třeba řadit na tyto vlaky 8 vagónů místo 4? To není navýšení přepravní kapacity při zachování stejného vytížení tratě?

            • No, už jsem několikrát jel v sobotu dopoledne posilovou honeckerovou „nohavicí“ právě na nějakém ostravském dálkovém vlaku – a preventivně jsem v Libni raději nastoupil přímo do ní, a měl tedy možnost si sednout. Ale raději si ani nezkoučém představit ty zuřivé výlevy mnohých (nejen) zdejších „moudrých“ komentátorů o posilování vlaků aspoň takovými vozy, když lepší k dispozici nejsou (i tyhle byly asi z nějaké soupravy nymburského či kolínského „kladivového“ Sp vlaku, takže byly o víkendu využitelné) …

          • Ony se tam nějaké další vlaky ve špičkových dnech ještě vlezou. Ostatně posily již jsou oznámeny. Nějaké další vozy by se taky jistě našly. Primárně jde o to, aby dálkové vlaky nesloužily k dennímu dojíždění z okolí aglomerací, např. z Kolína do Prahy. Soukromníci povinné místenky mají, tak proč by v EC a IC, které jsou baj oko na stejné úrovni co se týče jízdní doby neměly být? Když budete mít restauraci, kde si lidi po příchodu nesednou a bude tam furt narváno ve dveřích tak co uděláte? Zavedete rezervační systém nebo přidáte pultík, kde si lidi dají večeři na stojáka v chodbě u záchodu?

            • „Ony se tam nějaké další vlaky ve špičkových dnech ještě vlezou.“
              Jistě – za cenu toho, že postojí nákladní doprava a „srovná se“ až během víkendu (a noc z neděle na pondělí + pondělní dopoledne je samozřejmě slabší): jako celotýdenní každodenní řešení to ovšem fungovat nebude.

              • To je blbé no. Ale navýšení počtu vozů by snad neškodilo. Proč jezdí některé IC v exponovaných časech jen s osmi vozy. Nebo opravdu už další vozy na 140km/h nejsou? Anebo nejsou lidi do vlakové čety? Pokud máte informace, opravte mne. A co třeba odlehčit brněnskému rameni přes Svitavy tím, že část vlaků se přesune na trať přes Havlíčkův Brod. Udělat tam super akční jízdenky, aby to bylo levnější kvůli delší jízdní době, nestavět tam v každém městě jak je to u R jezdících tudy nyní a jízdní doba bude myslím přijatelnější. Samozřejmě nevím jak by to ekonomicky vycházelo, jsem jen amatér střílící od boku))

      • Ne projíždět, ale dát tam stejnou poznámku jak v Libni – jen pro výstup. Z Pardubic je výhodný přestup na Hradec, Trutnov i Liberec, z Kolína zase na Ústí nad Labem nebo Českou Lípu.
        Z Pardubic i Kolína do Prahy to jezdí častěji než kdejaká MHD, tak těch možností pro cestující jet jakýmkoliv dotovaným vlakem by bylo dost.
        V opačném směru zase jen pro nástup. Bylo by škoda ztratit dobré návaznosti. Nejezdí každý jen do Prahy.
        Už několik let neúspěšně bojuji s RJ, aby takto zastavoval v Kolíně. Tato věc mne na RJ vadí nejvíce. Jančura to zdůvodnil blízkosti od Prahy, ale jaksi neumí pochopit, že se nejedná o jízdy mezi Kolínem a Prahou, ale aby cestující jedoucí např. Zahradu Čech nebo Máchovo jezero nebo kamkoliv do Severních Čech nemuseli vystupovat už v Pardubicích a v Kolíně pak znovu přestupovat nebo jezdit oklikou přes Prahu, kd epro méně zkušené cestující je velmi špatná orientace.

    • Závidím vám optimismus, že do povinně místenkových expresů na špičkové dny tu místenku tři dny předem seženete.

    • Váš komentář mi připomíná známou hlášku „Otevřel si hospodu, ale chodili mu tam lidi“. Už vidím ty zástupy nadšených lidí z Kolína a Pardubic, jak se cpou do osobáků. Takže co teď? Jinak ale souhlasím, že bych byl pro decentralizace sídel firem a státního aparátů.
      PS: Jezdím každý den z Pardubic, mám IN 100 a beru si místenky…

    • A když to bude povinně místenkové tak co takováhle situace: na přestup v Praze mám 15 minut vlak bude mít zpoždění 20 minut tudíž ten spoj do Ostravy ujede další jede dejme tomu v 9h ale ten bude vyprodán další v 10h ten též bude vyprodán a volno bude až ve vlaku který jede v 11h tudíž když jsem potřeboval jet v 8h pojedu místo toho až v 11h… za stávající situace mohu jet tím vlakem v 9h s tím že budu třeba i stát ale do té Ostravy se dostanu podstatně dřív…než tři hodiny čekat v Praze jen z toho důvodu že místenky do vlaků předtím byli vyprodané…

      • Předpokládám, že se zavedením povinných místenek se navýší kapacita ať už těch povinně místenkových vlaků/vozů, anebo vlaků jiných. Dráhy už to zřejmě vymyšlené mají a nemyslím, že by prostě jen omezili přepravní kapacitu a nikde to nekompenzovali. Ostatně poptávka po cestování roste, takže řešit kapacitu musí, pokud nechtějí přijít o cestující. Rezervační systém není lék na potíže s kapacitou, je to způsob jak zlepšit úroveň jízdy v EC/IC. Zajímalo by mně, čím se tak EC a IC liší od vlaků soukromníků? Jízdní doby skoro stejné, komfort jízdy podobný, cena přibližně stejná. U jedněch rezervace jsou a u druhých ne. Proč je to tak dobře?

        • „Předpokládám, že se zavedením povinných místenek se navýší kapacita ať už těch povinně místenkových vlaků/vozů, anebo vlaků jiných“
          Vy jste idealista: „vezmi chlup na dlani“ – nemá snad dokonce ta číslovka ve Vaší přezdívce naznačit, že jste „dnešní“?
          I Jančura má své limity a nemá nekonečný počet vozů, ale je v pozici, kdy není za nic odpovědný nikomu jinému než sobě, takže když svůj vlak vyprodá a nemá jej jak posílit, tak zkrátka někoho neodveze a nevadí mu to, protože po něm budou nanejvýš štěkat pisálkové v médiích – ČD ale jsou firmou vlastněnou státem a stát a jeho instituce musejí být z principu nějak odpovědné společnosti, minimálně jako „poslední instance“.
          Osobně si vůbec nemyslím, že by povinné místenkování mohlo vůbec nějak přinutit MD ČR, aby získalo pro „svoji“ dopravní firmu další prostředky na investice do vozového parku pro zajištění dostatku míst v takových vlacích (a nechci navíc ani spekulovat o tom, jaké reakce by taková podpora u leckoho vyvolala) – bez nich ovšem ke zvýšení kapacity na žádoucí úroveň jen těžko dojde. A jak už jsem napsal dřív, nechci vidět ani to „haló“ mezi kritiky čehokoli souvisejícího s ČD, kdyby pro to zvýšení kapacity využily třeba „koženky“ odněkud „z kopřiv“, které by snad ještě nějaké jako jediné k dispozici byly, nebo kdyby jimi třeba (zase) nahradily nějaké aspoň trochu lepší vozy, které by na posílení relace Praha – Ostrava (- Žilina) stáhly ze souprav jiných relací.

  • Můžu vědět, kde jste přišli na to, že v sobotu bude jezdit z Opavy vlak v 9.00?? Na stránkách SŽDC je psaný s odjezdem ve 4.00, tak jako přes týden.

  • To, že od 1.9. tohoto roku je dopravní trh zcela pokřivený, nezachrání ani povinně mistenkové vlaky. Během pobytu v Polsku jsem narazil na problém u vlaku EIC Sobieski, který je tak jak všechny vlaky v PL povinně mistenkový. A byl jsem překvapen, že lze tím vlakem jet i bez místenky ( bez garance místa k sezení). Nebyla by to ta správná cesta? Cestující má buď jistotu že si sedne (má povinnou místenku) anebo dopředu ví do čeho jde ( nemá garanci místa k sezení a buďto ber, nebo nech být)

    • Nerozumím, v čem se ta správná polská cesta liší od současného českého stavu. (Kromě toho, že se místence říká povinná místenka, ale přitom stejně povinná není.)

    • V PL nejsou všechny vlaky místenkové a co se týče místenek v povinně místenkových , je to tam taky někdy trochu chaos :-).
      Ač se jsou poláci už v leččems lepší jak my, jejich systém v prodeji jízdenek zvláště na pokladnách bych tady tedy nechtěl.

    • A co cestující, kteří si stihnou včas zakoupit místenku? Jsou odsouzeni k tomu sedět v kupé 4 hodiny bez možnosti záchodu, protože přeplněnou uličkou se nemačká ani průvodčí? Tohle je kultura cestování, kterou bychom tady chtěli zavádět v třetím tisíciletí? Pendolino vyprodané, regio a leo vyprodané, letadlo vyprodané, dálnice ucpaná a jednou za dvě hodiny přeplněný dobytčák. Spíš by to chtělo řešit razantní zvýšení přepravních kapacit…

      • Tak až budete potřebovat nutně někam jet a všechny vlaky budou obsazené tak můžete akorát čučet na peróně.

  • Za me jsou povinne mistenkove vlaky na komercni riziko naporosto v poradku a logicke. Nejde o zakladni obsluznost a trate ani vlaky nejsou nafukovaci, tak se cestujici musi prizpusobit. Jet nekolik hodin nekomu „na noze“ to povazuji na kratochvilku studentu ci minuleho stoleti. Rychlovlaky typu Pendolino a Railjet maji byt mistenkove uz z principu. V letadle se take neda letat „na stojaka“. Jak proste.

    • Jenže konkurencí letadel (až na výjimky) není IAD, takže letečtí dopravci si mohou dovolit „cokoliv“ a stejně o svůj (dominantní) podíl na delších relacích nepřijdou, bojují jen mezi sebou.

      Problém té Ostravy je v tom, že tam kromě té komerce nejede NIC. A to ani třeba z Olomouce.

    • Railjet je objednáván MD, takže to opravdu nepůjde, ne prostě současný stav je vyhovující, chceš garanci – koupíš si místenku, nechceš – nekoupíš, u některých Railjetů, by to byla vyloženě zbytečnost, zvláště těch večerních, kdy kolikrát nejede zrovna narván. Povinně místenkový stačí Pendolina, zbytek dobrovolně.

  • Úžasný výsledek liberalizace trhu. Takže mnoho lidí z Ostravska se bude složitě dostávat do Prahy, protože prostě v neděli odpoledne nesežene místenku, hlavně po prodloužením víkendu. A jediné řešení bude přestup v Hranicích na Moravě na Ex2, který se bude ještě více přeplňovat a stejně i Railjet mezi Českou Třebovou a Prahou. A myslím, že kdo chce mít komfort, aby nad ním nikdo nestál, tak už má možnost jet Pendolinem.

  • Povinné místenkování by pro mě znamenalo drastický pokles kvality. Kvalita pro mě spočívá v tom, že dojdu na nádraží kdykoliv se mi chce a prostě odjedu na chalupu, i kdybych měl stát někomu na noze. Proto jsem taky nikdy nejel s jiným dopravcem, protože mi tuto kvalitu vůbec nenabízí. A kvůli e-shopu si na chalupu internet zavádět nebudu.

  • Zcela nesmyslny napad. Vytlaci to cestujici do Railjetu a z toho se stane tragicky, zcela nepouzitelny vlak… Jestli to ma byt nejaky druh naschvalu vuci MD nevim, ale odnesou to akorat pravidelni cestujici, kteri jezdi v nepravidelnych casech.

    • Proč by to mělo vytlačit lidi zrovna do railjetu? Jestlo jedete z Prahy do Pardubic, tak můžete použít Ex2, Slovácké ex., Metropolitany, Rx Praha – Brno…

      • A když někdo bude potřebovat jet náhle třeba do Čadce s přestupem na poslední vlak třeba do Makova a místenky pro úsek Praha – Ostrava budou už dávno vyprodány, tak mu doporučíte co?

        • „A když někdo bude potřebovat jet náhle třeba do Čadce s přestupem na poslední vlak třeba do Makova a místenky pro úsek Praha – Ostrava budou už dávno vyprodány, tak mu doporučíte co?“

          Takových lidí budou jistě davy, tak se pro ně zavede zvláštní vlak.

          • Zase až takové davy to nebudou, ale lidé tak jezdí, dost lidí z Kysuc pracuje nyní v Praze, zvlášť když na Ostravsku už vše krachlo. Nebuď ale naivka, ČD určitě nezavede pro ně mimořádný vlak. V tomto nepořádku si to ani neumím představit. Raději lidi nechají nocovat na nádraží, pokud vůbec budou v noci otevřené….
            Jednoduše se na ně vykašlou. Protože rozděluje lidi na ty své a na ty ostatní….

      • Dobre, nejen tam… jde o to, ze misto rovnomernejsiho rozlozeni zateze dojde k tomu, ze povinne mistenkovy pojede s vyuzitim castecne kapacity, tedy pouze sedicich a dopad na osatni spoje bude bez jejich posileni vylozene tragicky. Raijet vsak nelze dynamicky posilit o par vozu…

  • A kde ČDčko veme skokově ty stovky vagonu, aby každý seděl. 😀 Na mnoha linkách, už tak sardinkovné aspoň drží jakous efektivitu.

    • Prakticky každý může sedět i teď. Jezdím vlakem celkem často, ale když sporadicky vidím stojící lidi v chodbičkách, tak je to spíš kvůli jejich pohodlnosti nebo krátké cestovní vzdálenosti (typicky Kolín-Pardubice), resp. nechtějí oslovit cestující, aby sundali batoh či tašku ze sedadla a uvolnili tak místo k sezení atp.

      • Už jste jel třeba trasu Praha-Plzeň? Plné nástupiště lidu a klasicky přijedou 4 vagony a jeden je ještě první třída, posilové vozy jsou jenom někdy. Tak co, na München toho jede minimum a plzeňák si postojí.. 😀 PS: Nejsem plzeňák. A nemá ani smysl komentovat, že místenkové rozložení a druhy vagonů, to je hra na kočku a myš. Lid měl místenky i tak zůstal na přecpané chodbě, o internetu a jiných službách, které měly být ani nemluvě. Vítěz byl ten co zvítězil v loterii a seděl. ČD v 3. tisíciletí. 😀

  • Pěkná facka pro pravidelně dojíždějící….
    Dám ČD 3 000 za IN50 na rok, 380 korun za každý týden dojíždění a ještě si mám za 30 korun, teda třeba za další 300 týdně, kupovat místenky? Ano, 10 minut po tom EX1 mi jede další vlak a 16 minut po něm další. Ale stačí jedna mimořádnost a EX1 přijede v čase těch dalších vlaků a ty mají takové zpoždění, že se nedostanu včas do práce!

      • K čemu mi bude místenka, když ani nevím, který den pojedu zpátky, natož v jakou hodinu… Proto jsem taky nikdy nejel s jiným dopravcem z důvodu povinného místenkování . Kvalitnější služba pro mě spočívá v tom, že ať přijdu na nádraží v jakoukoliv dobu, tak si nastoupím do jakéhokoliv vlaku, který zrovna pojede. A na chalupě nemám internet, tudíž řešit něco přes E-shop je pro mě jakožto cestujícího naprosto nepřijatelné obtěžování.

  • stejnak evropská unie zakáže stání ve vlaku třeba nad 120km/hod jak je to u dálkových autobusů, kde je taky místenka k jízdence.

  • střela přímo do středu, když bude místenkový, tak by mělo být placeno s potvrzeným přihlášením a kartou, žádná utajovaná/ falešná identita aby ve vlaku nemusela jezdit policie nebo ochranka. Jsem pro.

    • I vy naivko, asi jste nikdy neslyšel o ukradené identitě nebo falešných /odcizených platebních kartách? 😀

      • vy jste asi zase neslyšel o blokování karet, antiviru atd. Já jsem naivní a vy zase paranoidní, celéj vlak vyprodají zloději a násilníci. Jo a ještě žádný předplacenky, jen tarif na jméno.

  • Zdravím.
    No sice pěkné posilování OBECNĚ a nic proti snaze národního dopravce i jiných dopravců se potáhnout někam dál…

    Ale na takové jednokolejné trati z Opavy dostaly přednost před osobní dopravou do zaměstnání dálkové vlaky ČD a RJ v ranních hodinách před dopravou do zaměstnání v Ostravě…

    Na dotaz mi bylo z kraje odpovězeno, když to trochu nadnesu, protože mě to nadzvihlo ze židle, že má cestující do práce na druhé koleji slušně řečeno. Přitom cestující mezi Opavou a Ostravou Svinovem se na ty dálkové vlaky taky nedostanou a někteří by je zrovna tak jako lidé z Opavy rádi využili. Stejně jako by zase naopak rádi jeli z Opavy do Ostravy lidé do práce…

    Obecně jsme rád za přidání vlakokilometrů a novému JŘ od prosince na Ostravsku.
    No řešení v okrajových časech je stále tristní.
    A když ráno nejde přidat vlak, protože se tam nevleze tož je velmi smutné…

    Jestli by nebylo lepší konkrétně na trati 321/316 aby tam jezdily častěji ty osobní a spěšné, aby si mohli vybrat všichni.
    Jak z Opavy tak ti mezi Opavou a Svinovem zda pojedou v pohodě do práce či občas na přestup do Svinova na dálkové vlaky do ČR i světa…

    Proč vždycky musí pozitivní zprávy doprovázet něco co převede 90% lidí z okrajových vlaků do aut.
    Ti co už o navrženém JŘ vědí se těší na dokončenou prodlouženou Rudnou neboli obchvat Poruby.
    Ono dnes je ten průjezd Porubou tristní bez onoho obchvatu.
    Ráno je situace tristní stejně jako večer.
    Opakované žádosti o přidání jednoho spoje ráno a jednoho večer přišly vniveč.
    No holt je kraji jedno proč mu jezdí okrajové vlaky prázdné.
    Ráno se na ranní v Ostravě(ze Svinova je potřeba se ještě dostat do rozlehlé Ostravy) nedostanou a večer se po odpolední čeká na zpožděné dálkové vlaky, které samozřejmě mezi Svinovem a Opavou nezastavují protože jsou dálkové………

    Ještě jedno zjištění mám.
    Někteří z Opavy dnes jezdí v pracovní dny vlakem RJ(není v Odis) do Svinova.
    Dostanou se tak totiž do Ostravy na ranní v Ostravě včas.
    Jsme kraj specifický. Stále nejvíc lidí pracuje na šestou ranní.
    To znamená přijít na bránu zaměstnavatele cca v 5:30 a mnohdy dříve………

    • No podle mě hlavně ty EC vlaky tam neměl nikdo pouštět. Zejména ty soukromé. Na jednokolejnou trať bez zabezpečení.
      A jestli tak s nejnižší prioritou, když dojedou zpožděné z koridoru.

      • Moc o tom nevíš. Právě ten RJ jede brzy ráno ještě před špičkou, takže moc nevadí. ČD jsou zase zaintegrovány. Z Jablunkovska je to s tou integrací přesně naopak.
        Jak jsem se to dověděl? Když jsem si u Jančuru stěžoval, proč první vlak z Havířova do Prahy posunuli až po páté hodině, což je kvůli přípojům už pozdě, tak mne odpověděli, že ten první musí vlak být z Opavy, ještě před špičkou, aby nenarušil ranní špičku z Opavy do Ostravy. Takže ten RJ1000 nic nenarušuje, pozdější termíny by už určitě vadily.
        Ale jak jsem už psal, z Jablunkovska je to s tou integrací přesně naopak. Rychlíky ČD zaintegrované nejsou, ale všechny ranní RJ (1002,1004,1006) ano. A je pro ně vyhrazena celá půlka lowcostu. Takže pro cestující na delší trasy zůstává místo 80 míst jen 40. A tak se stane hlavně u RJ1004, že už lowcost prostě koupit nejde, je plně obsazen a je pak rozdíl dát do Ostravy 26 Kč místo 14 Kč, do Hranic 49 Kč misto 34 Kč. To už pak ten RJ až tak výrazně levněji nevyjde. Ale co se týká toho způsobu zaintegrování, je to čistě můj osobní názor, že mne vadí obojí, ale nikomu to nevnucuji. Zase pro někoho jiného je to takhle lepší….

    • Nikde v JŘ nevidím situaci, že by dálkové vlaky jezdily na úkor osobních vlak. Asi máme každý k dispozici jiný JŘ.

  • Všechny vlaky povinně místenkové je hloupost, radši to udělat (jak už je psáno v článku) že vybrané vozy vozy budou povinně místenkové, ale vždy (vyjma Pendolina) bude mít vlak řazen i vozy s místem na stání. V opačném případě akorát naštvou ty, na které místenka nezůstala ale do cíle se taky chtějí dostat.

  • Vážená redakce,

    věta článku ,,České dráhy jsou mezi Prahou a Ostravou jediným dopravcem, který nemá povinnou rezervaci míst. Vyžadují je pouze v pendolinu.„ je mylná. IC 513/514 a EC 242/243 jsou minimálně v úseku z Prahy hlavního nádraží do Ostravy-Svinova rovněž povinně místenkové (doufám, že si správně pamatuji čísla vlaků).

    Hezký den.

  • Ona je místenka zdarma i ve vlaku s povinnou rezervací? Ale stejně je to blbost mít povinně místenkové vlaky, pak těžko může být konkurenceschopný automobilu.

    • Dobrý den,

      ano, v některých povinně místenkových vlacích ČD je místenka zdarma. Třeba v IC 513.

      Přeji hezký den.

    • Zdarma je na Eshopu i v povinně místenkových, mimo Pendolin.
      Ovšem u nočních Bohemia a Slovakia na Slovensko tu místenku zaplatit musíš a je pěkně drahá – 3 Euro (asi 80 Kč) a když se chce někdo dostat ráno např. jen do Žiliny, tak se mu to pořádně prodraží (první normální vlka tam totiž přijede až v 8:30 a i to často ještě i s půlhodinovým mankem. Snad proto tyto noční rychlíky mají jen jeden nebo max. jeden a půl vozu, díky té povinné místence s nimi jede jen fakt ten, kdo vyloženě musí. Stále citelně chybí ten zrušený Excelsior. Jezdil v ideálních časech a žádná místenka nebyla třeba, protože měl 5 nebo 6 vozů 2.tř.

  • Tak možná by opravdu mohli nechat nějakou část třeba bček nemístenkovou. Uvidíme, co to udělá, ale je taky možné, že někdo dojede na vánoce 26. s křížkem po funuse.

  • Ten pocit, když si koupíte (byť zdarma) povinnou místenku a pak zjistíte, že přijel jiný typ vozu, než slibovalo plánované řazení a vy (v lepším případě) sedíte v kupé místo velkoprostoru, nebo (v horším případě) Vaše místo ve voze vůbec není…

    • Dobrý den,
      cosi podobného je zcela běžné v autobusové dopravě. Dopravci sice nabídnou možnost vybrat si své místu podle plánku, jen málokdy ale plánek odpovídá autobusu.
      Nejkrásnější situaci jsem stejně ale zažil někdy v osmdesátých letech při cestě vláčkem do Budapešti. Na jedno místo bylo prodáno až 5 místenek 🙂

  • Místenka je sice zdarma, ale to není žádný argument, problém je, že místenky se zvláště v určité časy snadno vyprodají a pak je rozhodně lepší jet na stojáka než nejet vůbec. Ti, kteří mají potřebu takového komfortu, kdy jim nestačí, že sami sedí dík své místence, ale překážejí jim stojící, co by se rádi nějak dostali z bodu A do bodu B, můžou jezdit SC nebo jinými dopravci, ale pro lidi, co se potřebují prostě přemístit, případně někde přestoupit, je tohle katastrofa.

    • To asi těžko můžou jezdit SC nebo jinými dopravci, když SC i jiní dopravci jsou už týden předem často úplně vyprodaní a dobytčák typu Hutník je poslední možnost přepravy před použitím automobilu. Teď v neděli byla plná ulička už z prahy a průvodčí, záchod, bar a nějaké projití se po třech hodinách sezení bylo možné až za olomoucí. Jsem si připadal jak někde v pakistanu, kde se jezdí i na střeše…
      Za mě je tohle dobrý krok a taky jediný možný před ztrátou dalších zákazníků. Když se někdo nutně potřebuje přemístit bez místenky, může použít osobní vlaky a nemusí lézt do dálkového – těch 10-15 minut navíc mu za možnost variability nemůže vadit. Tady se po zrušení rychlíkového příplatku rozmohlo cestování IC,EC,Ex a každý studentík si hned nárokuje jízdu těmito vlaky.

      • A co když se nutně potřebuji dostat z Prahy do Ostravy a všechny vlaky budou vyprodané a žádný OS tam nejede?
        To mám stát na peróně? To raději budu stát v tom vlaku.

        • ne, máte jet osobákem – přestup Kolín, Pardubice, ČT, Zábřeh, Olomouc, Přerov… a jste tam. V každé stanici si dáte párek v rohlíku a je to pohoda ne?

        • Pro cestující z prahy do ostravy je právě ten dálkový vlak, do kterého by neměli vůbec nastupovat lidi jedoucí z kolína do pardubic, jenž si i na tuhle krátkou trasu dávají místenky, jelikož jsou zadarmo. Těmto lidem vysvětlete, že mají použít osobák a ne vám blokovat místo v dálkovém vlaku.

          • To jim vysvetlit nelze dokud Ex pojede 20 minut a osobak hruzostrasnych 50 minut, protoze nikdo nechce na ceste stravit o 150% delsi dobu… zvlast kdyz nejede jen na vylet, ale musi to jezdit denne.
            Resenim by bylo v exponovanych casech zavest rychle kyvadlo Pce-Pha se zastavkou pouze v Koline a jizdni dobou jako ten EC, Ex … aby za ty povinne mistenkove byla nahrada.

            • Řešením by bylo prodloužení rychlíků z pravobřežní trati (a + třeba i českolipských rychlíků v prokladu, aby vycházel hodinový takt) až do / z Pardubic a se zastavením v Přelouči tak, aby v Kolíně byl zajištěn vzájemný přestup s vlaky relace Praha – Brno přes Vysočinu a projíždění naprosté většiny dálkových vlaků Kolínem + zavedení spěšných vlaků relace Praha – Český Brod – Kolín – Kutná Hora – jenže dokud si budeme „hrát“ na vlakové kilometry, tak takové řešení nemůže nikdy projít …

  • Jednoznačně pro, nemluvě ani o tom, že ty místenky jsou přes E-shop k jízdence zdarma. Už je k dispozici finální GVD 2018/19?

    • Jsou zdarma – ale jen do vyčerpání kapacity. Pak už nejsou ani zdarma, ani za peníze. Až si budou muset pořizovat místenky všichni, tedy např. včetně dojíždějících z Pardubic do Prahy, tak sehnat místenku nebude taková pohoda jako dneska.

      • To je pravda, ale z Pardubic je to Prahy tolik spojů, že většina lidí povinně místenkovým nepojede (np. EC Roháče tam zastavují jen pro výstup, potažmo jen pro nástup, takhle by to šlo udělat.)

        • Naopak, sranda vypukne, až jim to Pardubice vymístenkují. Byť předpokládám, že u nich bude nulový kontingent bezplatných.

  • Vzhledem k tomu, že mezi Prahou a Moravou jezdí i jiné linky než Ex1, jsem jednoznačně pro, aby na Ex1 místenky povinné byly.

  • Naprosto souhlasím s Vlastíkem, ať si ty paka na MD a ve vládě nejdříve pořádně rozmyslí co vlastně chtějí. Komerční spoje by měly být automaticky s místenkou a ne, že cestujete v přeplněném vlaku jak v dobytčáku.
    Kolikrát je problém nebo spíš pěkně dlouhá štace se dostat i na blbý WC. Jízdenka může klidně platit na další nejbližší spoj v případě ujetí přípoje. To jsou však už jen technikálie. Z principu je fajn, že o tom dráhy uvažují, když jim kde kdo a hlavně stát háže neustále klacky “ na koleje „.HOWG

    • A když ta jízdenka by vám měla platit na další spoj jak to uděláte když bude plný? A přeci by jste nechtěl jet pak v dobytčáku jako dobytek?

    • oni snad s jízdenkou dají místenku jen na daný vlak, tak jakýpak dalším. Stornovat a koupit nový jízdní doklad s místenkou na daný vlak.

  • Naprosto souhlasím, stát chce uvolnění trhu a konkurenční prostředí, tak ho tady bude mít. Proč by výkyvy frekvence měly neustále odnášet ČD. Snad si potom konečně ministerstvo uvědomí co je vlastně železniční doprava.
    Včera bylo pozdě. Ex je je komerční vlak, tak ať je s místenkou. No a pokud ministerstvo chce odvážet všechny z Prahy na Moravu, tak ať si to objedná v závazku.

    • Naprostý souhlas. Pokud se to Ťokovi a MD nebude líbit, může u některého dopravce objednat posilový vlak který bude bez povinné rezervace. Takové vlaky zde jezdily desítky let a můžou se klidně vrátit.

  • Tak u Ex1 by to byla katastrofa hned z toho důvodu, že ty vlaky mají přípoje a fungují i trochu jako ZDO. Pak cestující jedoucí z Lanškrouna do Třebové a do Pardubic a dál do Chrudimi. vyblokuje cestujícího z Ostravy do Prahy, i když z Třebové do Pardubic klidně může stát. Pak se stane, že přípoj bude zpožděný, Ex1 ujede, místenka propadne a bude neobsazená, zatímco cestující zaplní jiný vlak (nebo se do něj ani nevejde). Není to úplně rozumné, přecejen RJ a LE fungují jako izolované jednotky, kde se počítá se stornováním jízdenem apod. tady se počítá s jízdenkou na další spoj.

    • ad Desper:
      RJ a LE žádné izolované jednotky rozhodně nejsou a ani tak nefungují, ve všech stanicích, kde tyto vlaky zastavují se běžně přestupuje na spoje navazující, a i jiných dopravců (ČD), tvrdit, že tyto mají být povinně místenkové a jiné ne je naprosto mimo místu.

      • Poraďte mi jak koupím jízdenku Odry-Hradec Králové s LE úsekem Suchodl-Pardubice? Jak zajistím čekání přípoje Os ČD na zpožděný vlak LE nebo RJ?

Newsletter

Partneři


Výběr editora