Nejbolavější bod letiště? Přílety na Terminál 1. Má pomoci dostavba prstu D na „dvojce“
Letiště Václava Havla začíná bolestně pociťovat kapacitní nedostatečnost. Zřejmě nejužším hrdlem je Terminál 1, kam míří všechny dálkové linky. „Naším
Letiště Václava Havla začíná bolestně pociťovat kapacitní nedostatečnost. Zřejmě nejužším hrdlem je Terminál 1, kam míří všechny dálkové linky. „Naším nejbolavějším bodem jsou přílety na Terminálu 1. Stačí dvě či tři zpoždění a vznikne fronta na hodinu,“ uvedl na pondělní konferenci Hospodářské komory šéf letiště Václav Řehoř.
Podle něj se situace už projevuje na provozních výkonech, letiště muselo odmítnout na příští léto deset procent poptávky od dopravců. „Už dnes cítíme, že terminál je na hraně kapacity,“ doplnil pražský zástupce Emirates Tomáš Kučera, který zároveň hovořil za sdružení 43 dopravců, kteří pražské letiště využívají. Zástupce cestovních kanceláří Jan Papež přitom dodal, že kapacitně nedostačují už ani salonky.
Rychlé řešení přitom neexistuje. Letiště především zvažuje přesun části dálkových linek na Terminál 2. To ovšem podmiňuje předchozím rozšířením Terminálu 2, hlavně chystaným prodloužením prstu D. Tam by mělo vzniknout celkem devět nových letadlových stání. „Dvě letadlová stání s gaty jsou v tuto chvíli plánovaná jako hybridní, což znamená, že je bude možné využít jak pro lety v rámci Schengenského prostoru, tak pro lety mimo Schengen,“ uvedl mluvčí letiště Roman Pacvoň. K prodloužení prstu D by ale mělo dojít až v letech 2025 až 2028. Ve stejný čas se má budovat i neustále odkládaná nová ranvej.
Aleš Rod z Centra ekonomických a tržních analýz ovšem připomněl, že nové kapacity se mají budovat před tím, než se začne pociťovat jejich nedostatek. „Nelze než předpokládat, že rozvoj letectví bude pokračovat. A když nezačneme včas, tak nám ujede vlak, což si uvědomují ve Varšavě, Budapešti i Vídni,“ uvedl Rod.